Jump to content

Kjøleskap kjøler ikke - bare å kjøpe nytt?


Ronald

Recommended Posts

Trophy, skrev den 27 Aug 2014 - 09:09:snapback.png

Nå har mitt også sluttet å kjøle. Høres en svak during når det slås på, men ikkje så mye som når det virket. Ingen endring når eg justerer termostaten. Får rikelig med strøm

 

Hei

Siden du hører denne svake duringen, som ligner på samme lyd når alt var iorden, tyder det på at det er lite kuldemedie. Da vil kompr gå lettere fordi den ikke har noe, eller lite og jobbe med. blir kompr varm? blir det tynneste røret ut av kompr varmt, det tykkeste skal bli kaldt, men det blir det ikke med alt for lite medie på anl. At det ikke blir forskjell av å vri på termostaten er normalt da du er utenfor "rangen" til den, så den ligger inne hele tiden. Er lyden fra kompr litt vanskelig å høre, kan du sette skrutrekker`n rett på kompr og håndtaket i øret, hører du kompr går og det ikke er kortslutningdur du hører, er diagnosen feil.

Har dette firmaet sett på dette, eller tatt diagnose over tlf?

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Dette er altenativet fra USA og må sendes til adresse i USA. Videre til Norge med Jetcarrier. Noen som har peiling på priser derfra ? http://www.foreandaftmarine.com/121-DE0061R.htm

 

Foreløbig ikkje funnet noe integrert i Norge i denne størrelsen !34 cm x 59 x 62 D . Waeco hadde et som passet rett inn, men har ikkje dette lenger.

Kanskje kjøpe et Matsui som er mulig å skvise inn, men blir vel vanskelig å trikse til feste til dørpanelene på det gamle... det elektriske burde gå bra? Tips ?

http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/kombiskap/M55TW12E/matsui-kombiskap-m55tw12e-142-cm

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Etter å ha summert kostnaden ved kjøp fra USA og funnet at prisen nærmer seg 20000,- har eg intensivert søket etter et integrert kjøleskap. Har funnet et par uten frys til omtrent halve prisen som bruker lite strøm .... A++

Hvor stor omformer 12v til 230v trenger eg til dette ?

Siden eg har mulighet for 230v også så lurer eg på om det også kan kobles til på noen måte ?

Strømtilførsel til kjøleskap går via 2 brytere i elskap/panel

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Normalt bruker ikke et kjøleskap mye strøm. Fra 50-200W. Utfordringene er at dette er kompressordrift. Du må regne med at strømforbruket er 5 ganger merkeveriden i startøyeblikket, og du bør ha en sinus inverter, eller så kan motoren ødelegges. Nå er det slik at mange sinus invertere tåler ganske stor startstrøm så dette må testes ut

Link to post
Share on other sites

Jeg måtte også bytte kjøleskap i min Sea Ray i fjor, og valgte dette skapet:

 

http://www.thetford.com/home/products/norcoldrefrigeratorshome/de0061ev0061/tabid/197/default.aspx

 

Kjøpte det på eBay, og der ligger det nå til USD 1.300,-:

http://www.ebay.com/itm/Norcold-DE-0061-Marine-Truck-refrigerator-NIB-/370858077171?pt=Motors_RV_Trailer_Camper_Parts_Accessories&hash=item5658dd2bf3&vxp=mtr

 

Frakt med JetCarrier (båt) kostet 5.000,- og det tok ca 1 mnd. fra betilling til det stod på trappa hjemme.

Link to post
Share on other sites

Kommer mest sannsynlig til å kjøpe et Simens integrert. Må bruke inverter, men skapet er energieffektivt A++

Koblingseffekt er 90w så eg lurer på hvor kraftig sinusinverter eg kan klare meg med og liten i størrelse. Tips ?

http://www.siemens-home.no/produkter/kj%C3%B8l-frys-og-vinlagring/kj%C3%B8leskap/KI51FAD30.html

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Ref JRK: Normalt bruker ikke et kjøleskap mye strøm. Fra 50-200W. Utfordringene er at dette er kompressordrift. Du må regne med at strømforbruket er 5 ganger merkeveriden i startøyeblikket, og du bør ha en sinus inverter, eller så kan motoren ødelegges. Nå er det slik at mange sinus invertere tåler ganske stor startstrøm så dette må testes ut

 

Ja detta är viktigt. En liten inverter klarar inte att få igång kompressorn som då riskerar att bli förstörd. Har till och med sett kyl/frysar där det uttryckligen förbjuds inverterdrift i Owners Manual.

 

Själv kör jag sedan 2006 ett 230V Electrolux 136 liters 'hejmmeskap' med 18 liters **** frysfack där man kan långtidsförvara frysvaror och glass.

Detta skåpet köpte jag för SEK 2999:- på Elgiganten och jag driver det med en Mastervolt MassCombi inverter-laddare 2000/100/12 som automatiskt anpassar sig så att man får 230V ombord oavsett om man har landström eller ej.

Fick anpassa inredningen lite med några lister som jag betsade och lackade.

Har fungerat helt problemfritt i 8 år nu och går givetvis lika bra både när man har landström som när man ligger i uthamn.

Strömförbrukningen är c:a 12V/5 ampere när kompressorn går, så det är väl inte mycket mer än vilket 'båtkylskåp' (för SEK 10 000:-) som helst.

 

kylskap_06-06-22_1.jpg

 

Tror att det är samma skåp som detta som säljs fortfarande: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2544696

 

Bättre att lägga pengar på en premium inverter som man har mycket nytta av för många ändamål än att köpa ett dyrt kylskåp.

 

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Strömförbrukningen är c:a 12V/5 ampere när kompressorn går,

 

5A, det vil jeg si er et moderat forbruk. Vårt "båtskap" på 85 liter tror jeg trekker ca 4. Har du tatt tiden på hvor lange perioder kompressoren går/står? Under vanlig bruk går kompressoren vår ca 50% av tiden. Det er jo døgnforbruket som er interessant, og jeg mistenker at "hjemmeskap" i energiklasse A++ er mer effektive enn båtskap.

 

 

Bättre att lägga pengar på en premium inverter som man har mycket nytta av för många ändamål än att köpa ett dyrt kylskåp.

 

Det er nok et godt råd :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Komodo: Jag har inte dokumenterat intermittensfaktorn men jag tror att den inte ligger över 50%.

Beror givetvis på omgivningstemperaturen.

 

Det skall sägas att det blev lite plats ovanför och omkring sidorna när jag installerade skåpet och jag passade på att fylla det utrymmet med cellplast som jag sedan klädde med 4 mm plywood inåt mot skåpet, allt för att minska kylförlusterna och minska energibehovet.

 

bilde

 

Specielt uppåt tror jag detta har gjort nytta för Corian-skivan ovanför kylskåpet hamnar ibland i direkt solljus och blir då 40-50 grader varm.

 

 

Trophy: En inverter på 600W tror jag blir marginell.

För att få ett robust system med säker drift på kylskåpet även när batterierna har kämpat några dagar utan landström så tror jag att det är viktigt att invertern är ordentligt dimensionerad. Den måste dessutom vara tystgående och monterad på behörigt avstånd från sovutrymmena ombord. Kombination med laddare och automatisk drift är en fördel.

Men det just då som Du får full glädje av att ha ett 230V system i båten där det alltid är ström inte bara till kylskåpet uten till allt annat som Du kan behöva.

Jag föreslår en 2 kW inverter så har Du nästan samma kapacitet vid inverterdrift som från en normal landströmssäkring dvs Du kan fritt köra kaffebryggare, brödrost, hårtork, dammsugare, borrmaskin mm plus alla andra småförbrukare ss nätadaptors till datorer och smartphones när Du vill.

Och alla dessa apparater är som regel både billigare och bättre i 230V utförande.

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå til tilkobling av landstrøm og 12v / inverter. Har tenkt å å trekke kablene gjennom veggen til skapet der sentralstøvsugeren står med litt ledig plass i ei av hyllene. Ho-kontakt på kabel fra kjøleskap og han-kontakt på kabel fra landstrøm og 12v / inverter så eg kan enkelt skifte over når eg ligger i havn. Har også av / på bryter i el-skap til 12v og 230v. Finnes det en bedre måte å gjøre dette på ?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Om Du kopplar kylskåpet till invertern permanent och sedan har en vettig automatisk batteriladdare som kommer in så fort Du får landström så har du ju ett nästan automatiskt system 'set-and-forget'.

 

Då slipper Du koppla om någonting, bara sätt i landströmskabeln när Du kommer i hamn...

 

Vad blev det för inverter?

 

:fishing:

Link to post
Share on other sites

Om Du kopplar kylskåpet till invertern permanent och sedan har en vettig automatisk batteriladdare som kommer in så fort Du får landström så har du ju ett nästan automatiskt system 'set-and-forget'.

 

Då slipper Du koppla om någonting, bara sätt i landströmskabeln när Du kommer i hamn...

 

Vad blev det för inverter?

 

:fishing:

linket til inverter i post 41

 

grunnen til at eg vil ha mulighet for å bruke 230v, er når båten ligger i hjemmehavn er risikoen for strømutfall i havnen (noe som skjer av og til). Da går det ut over litt mat istedenfor batteriene

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Trophy: grunnen til at eg vil ha mulighet for å bruke 230v, er når båten ligger i hjemmehavn er risikoen for strømutfall i havnen (noe som skjer av og til). Da går det ut over litt mat istedenfor batteriene

 

Som ett alternativ kan Du få samma funktion genom att lägga ett landströms-styrt relä som bryter kylskåpet när landströmmen försvinner, eventuellt med t ex ett dygns tidsfördröjning.

Pss så håller maten sig kall ett dygn efter 'senaste' landström. Och allt kan fortfarande fungera automatiskt.

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...