Jump to content

Slangevarmer, tilkobling TAMD60C?


mateco

Recommended Posts

På grunn av røykdannelse ved kaldstart har jeg anskaffet meg to stk Defa termostatstyrte slangevarmere for oppvarming av motorene før start. Er det noen her inne på forumet som kan hjelpe med hvor slange- tilkoblingene bør sitte på motoren?

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Det blir enten kjølesløyfen (evt. lage en på disse to uttakene) eller å koble seg innpå bak på venstre side mellom motorblokken og turboen. Da må røret der imelom erstattes av slange med banjo i begge ender. Andre muligheter er det ikke.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg vil forsøke å koble tilførsel til varmeren fra drain uttak venstre side akter (sett fra gear siden) under turbo og utløp fra varmeren til temostat hus hvor det er en 1/2" plugg ved siden av varmesensorene. Disse slange-varmerne skal jo være selv sirkulerende og termostat styrt med overopphetnings vern i tillegg. Hvis det ikke virker så vil så vil den slå seg av.

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Joda, nå er slangevarmerne kommet på plass og de funker :lol:

Benyttet 1/2" drain uttak på venstre side akter sett fra gearsiden til innløp på slangevarmeren. Utløp fra varmeren førte jeg til 1/2" zink-plugg inngang oppe på reservour tanken i forkant. Regner med at behovet for zinken i ferskvanns kjølesystemet er minimalt. Har ca 30% glycol blanding i kjølevannet.

Varmerne bruker 3-4 timer på å varme opp motorene. Blå-røyken ved oppstart redusert betraktelig. :lol:

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Interessant!! Har du bilder, tekniske beskrivninger, og, ikke minst, info om varmerne/hvor du fikk tak i dem??

 

Ang. oppstartsrøyken må du melde fra til Marinen om at du ikke lengre kan mobiliseres til røkleggingsskvadronen :wink: Det er synd for da blir det mer arbeid på oss andre når krigen kommer!! :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ang. oppstartsrøyken må du melde fra til Marinen om at du ikke lengre kan mobiliseres til røkleggingsskvadronen :wink: Det er synd for da blir det mer arbeid på oss andre når krigen kommer!! :lol:

 

Milde himmel, er jeg mob disponert der!! :headbang::headbang:

 

Ja ja, hvis dem kommer er det jo bare å fyre opp, så ser dem meg ikke. :lol::lol::lol:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Tilførsel til Slangevarmeren tilkoblet 1/2" drain uttak i akterkant uttak fra varmeren til 1/2" anode tilkobling oppe på varmeveksleren/reservoir.

 

defa_slangevarmer.jpg

 

Slangevarmeren, Defa 721, 700W, selvsirkulerende termostatstyrt 80 grader, anskaffet gjennom Bilextra. Ca.1300 kroner.

 

defa_721.jpg

 

Motorens kjølevannskapasitet oppgitt til ca. 23 ltr. Bruker 2-3 timer å nå arbeids temperatur på 80 grader.

 

Neste prosjekt blir å fjernstyre aktivisering av varmerne. Har lagt ut en tråd om dette:

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=32326

 

Men ingen respons så langt!

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...