Jump to content

Båtplassmuligheter i grei avstand fra oslo

Hodetelefon

Recommended Posts

Hei.

Vi vurderer nå å skaffe oss en Nidelv 24, men med følger selvfølgelig spørsmålet om båtplass opp.

Vi ser oss villige til å kjøre en time fra oslo for å i det heletatt å oppdrive en plass, og med et håp om at det blir endel billigere en indre oslofjord.

Spørsmålet er da, eller ønsket kanskje, er om noen kunne tatt intiativ til å orientere oss litt om hvilke muligheter vi har som ligger innenfor tidsrammen vi har satt av til transport.

Priser på plassene er også interessant.

På forhånd takk for hjelp

Mvh Nicolai

Du kjører vel fra Oslo og ut til Sande i Vestfold på ca 45 minutter, så kanskje dette kan være noe?

Det var forøvrig noen stive priser de opererer med, men til gjengjeld så er det et nytt og fint bryggeanlegg man får tilgang til.

Det var forøvrig noen stive priser de opererer med, men til gjengjeld så er det et nytt og fint bryggeanlegg man får tilgang til.

Jeg finner ikke de prisene å være blant de verste. I Son betaler jeg omtrent 11 000, dog for 12 mnd/år pluss strøm i vinterhalvåret. Brygga i Son er så dårlig at det til tider er en prøvelse.

I Strömstad (lysåpning 5,5 meter, kommunalt) betaler jeg SEK 10 000 for 12 mnd/år pluss strøm hele tiden. Her er brygge og anlegg av topp kvalitet. Parkering av bil kan være en prøvelse.

se på sidene til www.heromarin.no på Storsand. Du kan også snakke med Sætre båtforening som har oversikt over de medlemmer som leier ut. Begge deler er mindre enn en time fra Oslo.

Hvis det er stive priser, så vet ikke jeg. Det var ikke BILLIG, men heller ikke så veldig stivt. Jeg har hatt inntrykk av at det var så veldig dyrt med båtplass på østlandet, men dette er priser som nok ligger under snittet i Stavanger (så sant en ikke har mange års ansinitet i en kommunal båthavn). Her er link til en ny båthavn som ligger 25 min kjøring utenfor Stavanger

Edited by bjorngb (see edit history)

Når det gjelder "STIVE PRISER" så får jeg bare si at alt er relativt. Hadde dette vært i indre Oslofjord så er jeg helt enig i at prisen ikke er spesielt ille. Dette ligger forøvrig 6-7 mil utenfor Oslo, og da hadde jeg kanskje forventet at prisen var noe lavere.

I båthavna der min båt ligger koster en plass med 3 meter bredde 5700 kr i året. Dette er omtrent tilsvarende avstand fra Oslo som den jeg refererte til.

Når Nordre Jarlsberg Brygge skal ha 9000 kr for tilsvarende bryggeplass, så syns jo jeg dette virker dyrt.

fine nye brygger , på n jarlsberg i sande . ikke så langt fra oslo det i bil.

man kommer iallefall raskere ut i skjærgården så slipper du den trege oslofjorden

I båthavna der min båt ligger koster en plass med 3 meter bredde 5700 kr i året. Dette er omtrent tilsvarende avstand fra Oslo som den jeg refererte til.

Når Nordre Jarlsberg Brygge skal ha 9000 kr for tilsvarende bryggeplass, så syns jo jeg dette virker dyrt.

og du ligger på?

Har jo plassen min i byen alikevel, har ikke tørt og sagt den opp.

Den blir leid ut i mellomtiden

10 års kontrakt ? :lol:

Men en times reisevei er du i Moss/Larkollen området (hvis vi regner fra oslo sentrum og helt ned til en båthavn i det området) Da skulle du vel ha noen å velge mellom tenker jeg..

Men en times reisevei er du i Moss/Larkollen området (hvis vi regner fra oslo sentrum og helt ned til en båthavn i det området) Da skulle du vel ha noen å velge mellom tenker jeg..

Javisst - masse båthavner her med 10-15 års ventelister :yesnod: Overhode ingen ledige plasser så vidt jeg vet.

og du ligger på?

Jeg har båtplass i Drammensfjorden. Stedet heter Havnevik Brygge og ligger mellom Drammen og Svelvik.

Her opererer de kun med utleie-plasser og tar 1900 kr pr breddemeter.

Har forøvrig mistanke om at det er fullt i havna og at det muligens også finnes en venteliste.

Edited by Dolfin (see edit history)

En ny havn på Verket på Hurum er under oppseiling. De legger trolig ut brygger neste vår (08). Plass til rundt 100 båter. Her kan du melde deg inn og stå som vanlig medlem. Dette er en båtforening som drives etter en foreningspremisser. Klokkarstua og Verket båtforening, leder Trond Øye, 3490 Klokkarstua.

Det er ikke fulltegnet enda.

De kan ikke ha seilbåter i havna da maks pga dybdeforholdene i havna.

Edited by Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Har plassen så lenge jeg vil :yesnod:

Kjenner en som har båtplass i Holmestrand. Han sier at man kan være borte fra den plassen man har fått i to år, blir det lenger så mister man plassen. :nonod:

Ja, det stemmer.

Eller man kan leie den ut via Holmestrand småbåthavn.

Regelen at man mister den er mest på grunn av at det er mange i kø.

Nå har man lagt ut flere brygger så ventelisten er halvert tror jeg.

Er vel fortsatt rundt 90 i kø enda men...

Husk at du må sitte i kø ut av Oslo på ettermiddager på hverdager, så 1 times kjøretur fra hovedstaden betyr at du ikke kommer så mye lenger enn til Asker/Slemmestad, avhengig av hvor du bor i Oslo.

Leangbukta i Asker har 3,5 meter (som du må ha til en Nidelv 24) til leie for 6 165 kr. Dette er en båthavn som ikke er "kommersiell" og den prisen er meget bra. Om de har utleieplasser igjen i år er vel tvilsomt, men det er verdt et forsøk. Se mer på Leangbukte Båtforening for kontaktinfo.

Ellers er det en kommersiell del av leangbukta som er kommersiell og de har sikkert helt andre priser, men kanskje er mulighetene bedre for leie der: Asker Marina

Eller Vollen Marina som tar 15 750 kr for en 3,5-meter.

mvh Plenen

I Leangbukta Båtforening stiller man ikke akkurat først i køen hvis man ikke bor i Asker og ventelisten er laaang (jeg står på den)!

På Asker Marina har de flere på venteliste enn de har båtplasser så tror ikke engang de vil ta flere på venteliste! (Har ligget der i vinteropplag siste årene)

Ser faktisk ut som privatmarkedet er det beste alternativet.

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Vet at listen over kjøp av plass er lang, der de med Askeradresse er foretrukket, men kanskje er det noe ledig til leie nå såpass langt utpå sommeren? Det er sikkert noen plasser som ikke blir brukt av div årsaker. Verdt å ta en telefon...

Plenen

På Asker Marina har de flere på venteliste enn de har båtplasser så tror ikke engang de vil ta flere på venteliste! (Har ligget der i vinteropplag siste årene)

Da må det ha skjedd noe veldig i der siste - satt meg på liste i fjor høst og fikk tilbud om plass i vinter. Da var prisen mer enn doblet siden jeg lå der sist for to år siden - og overgikk Oksenøya Marina sine blodpriser vesentlig. Jeg lot tilbudet om plass gå til noen andre. Ring og hør - tror ikke ventelistene der er så lange, med mindre de har vokst veldig i det siste.