rlyngmo Startet 18.Juli.2007 Link til dette innlegget Startet 18.Juli.2007 Hei båtfolk! Jeg holder på å skal kjøpe min første skjærgårdsjeep. Lurer på en brukt Ryds 600 GTS. Problemet er at det ikke er motor til båten. Har fått tilbud på suzuki og yamaha 4-taktere, samt evinrude e-tec. Disse e-tec motorene virker jo veldig bra, men er vel kanskje ikke så velutprøvd som f.eks yamaha sine 4-taktere. Vil sette stor pris på råd og tips om hva slags motorstørrelse og merke jeg bør velge. Båten er godkjent for max 150 hk. På forhånd takk! Sitér dette innlegget Link to post
VortexSurfer Svart 18.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2007 Suzuki !! uten tvil!!! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2007 (redigert) Hei og velkommen til Baatplassen Og jeg ville valgt Yamaha. Har ingen argumenter - bare hva jeg synes selv. Noen tester jeg fant test 1 TEst 2 I den siste testen er Suzuki, Evinrude Etecch og yamaha med. Håper det var til litt hjelp Redigert 18.Juli.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 18.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2007 Alle de tre merkene du har blinket deg ut er helt i toppklasse - du kan ikke trå så veldig feil ved å velge en av disse. Til aktuell båt er det vel i området 115-150 hester som er aktuelt. Kan selv sterkt anbefale Suzuki DF140, som kom på markedet i 2002. Denne har vist seg bunnsolid. Tror du kan få en ny slik for godt 115.000 og det er jo rimelig. Den veier kun 186 kg, det er jo ganske lite i klassen. Og stillere motor får du bare ikke (særlig i dorgefart). Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2007 Velg en motor som har en seriøs forhandler i nærheten av der du har båten. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 18.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2007 Test2 Evinrude Etec er 10.000,- billigere, trenger servicebare hvert 3.år og gjør vinterkonserveringen selv, er raskest samtidig som forbruket ikke avviker noe særlig. Hadde nok blitt en slik en på meg Og jeg kan ikke slutte å spekulere på hvordan en kompressormatet firetaktsmotor med intercooler med alt hva det innebærer av leamikk vil koste å holde igang etter 5-10 år i saltvannsmiljø kontra en totakts sugemotor. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Andy Svart 18.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2007 Og jeg kan ikke slutte å spekulere på hvordan en kompressormatet firetaktsmotor med intercooler med alt hva det innebærer av leamikk vil koste å holde igang etter 5-10 år i saltvannsmiljø kontra en totakts sugemotor. Du må gjerne spekulere. Men all erfaring viser at disse komponentene du nevner klarer seg utmerket i maritimt miljø. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 18.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2007 http://www.batmagasinet.no/baatweb/website...25?OpenDocument Gå til motortest. (70-80 hk) Du kan jo studere denne testen. Gjelder 70-80 hk motorer. Blir kanskje litt liten på Rydsen??? Sitér dette innlegget Link to post
Pro Open Svart 18.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2007 E-Tec er lettest, har best akselerasjon, høyest toppfart, gir minst utslipp, og skal nesten aldri på service - er dette noe å lure på egentlig? Jeg er i hvert fall veldig fornøyd med min 150 E-Tec så langt. Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 18.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2007 Nye moderne totaktere er ofte ikke noe lettere enn firtaktere, så vektforskjellen er ettervert neglisjerbar. Det avhenger litt av modell etc. da de fleste leverandører bruker samme basismotor for flere (2-3) ulike effekter. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 18.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2007 Og jeg kan ikke slutte å spekulere på hvordan en kompressormatet firetaktsmotor med intercooler med alt hva det innebærer av leamikk vil koste å holde igang etter 5-10 år i saltvannsmiljø kontra en totakts sugemotor. Du må gjerne spekulere. Men all erfaring viser at disse komponentene du nevner klarer seg utmerket i maritimt miljø. Siden den omtalte motoren er en Mercury og jeg ikke kjenner modellene derfra så godt, hvor lang erfaring har man per dags dato med komperssormatede firetaktere med intercooler som utenbordsmotor? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
slettet Svart 18.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2007 hvis du likevel ikke velger en ordentlig motor spiller det egentlig ikke så stor rolle hva du velger bare du ikke velger en etec eller totakt. ulempene med den er for mange til å gå for dypt inn på nå men svindyr olje, spiser tennplugger (150t max) og betydelig høyere forbruk i snitt enn alle andre 4T motorer (utenom Verado) over en sesong (testet av Vi Menn) men ellers liker vibrasjoner (totaktere må vibrere mer - bestemt av konstruksjonen derav også støy) , liker mer støy og Birggs & Stratton gange - da er etec motoren for deg. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 18.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2007 hvis du likevel ikke velger en ordentlig motor spiller det egentlig ikke så stor rolle hva du velger bare du ikke velger en etec eller totakt. Det virker som det kun finnes en akseptabel utenbordsmotor (for The SCRUTINIZER) og det er Honda. Sitér dette innlegget Link to post
VortexSurfer Svart 18.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2007 Det virker som det kun finnes en akseptabel utenbordsmotor (for The SCRUTINIZER) og det er Honda. Hehe, ja og det er jo virkelig en kjempemotor Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.