Jump to content

Hva slags motor skal jeg velge?!

rlyngmo

Recommended Posts

Hei båtfolk! Jeg holder på å skal kjøpe min første skjærgårdsjeep. Lurer på en brukt Ryds 600 GTS. Problemet er at det ikke er motor til båten. Har fått tilbud på suzuki og yamaha 4-taktere, samt evinrude e-tec. Disse e-tec motorene virker jo veldig bra, men er vel kanskje ikke så velutprøvd som f.eks yamaha sine 4-taktere. Vil sette stor pris på råd og tips om hva slags motorstørrelse og merke jeg bør velge. Båten er godkjent for max 150 hk.

På forhånd takk!

Alle de tre merkene du har blinket deg ut er helt i toppklasse - du kan ikke trå så veldig feil ved å velge en av disse. :smiley:

Til aktuell båt er det vel i området 115-150 hester som er aktuelt. Kan selv sterkt anbefale Suzuki DF140, som kom på markedet i 2002. Denne har vist seg bunnsolid. Tror du kan få en ny slik for godt 115.000 og det er jo rimelig. Den veier kun 186 kg, det er jo ganske lite i klassen.

Og stillere motor får du bare ikke (særlig i dorgefart).

Test2

Evinrude Etec er 10.000,- billigere, trenger servicebare hvert 3.år og gjør vinterkonserveringen selv, er raskest samtidig som forbruket ikke avviker noe særlig. Hadde nok blitt en slik en på meg :smash:

Og jeg kan ikke slutte å spekulere på hvordan en kompressormatet firetaktsmotor med intercooler med alt hva det innebærer av leamikk vil koste å holde igang etter 5-10 år i saltvannsmiljø kontra en totakts sugemotor.

Og jeg kan ikke slutte å spekulere på hvordan en kompressormatet firetaktsmotor med intercooler med alt hva det innebærer av leamikk vil koste å holde igang etter 5-10 år i saltvannsmiljø kontra en totakts sugemotor.

Du må gjerne spekulere. Men all erfaring viser at disse komponentene du nevner klarer seg utmerket i maritimt miljø. :smash:

E-Tec er lettest, har best akselerasjon, høyest toppfart, gir minst utslipp, og skal nesten aldri på service - er dette noe å lure på egentlig?

Jeg er i hvert fall veldig fornøyd med min 150 E-Tec så langt.

Nye moderne totaktere er ofte ikke noe lettere enn firtaktere, så vektforskjellen er ettervert neglisjerbar. Det avhenger litt av modell etc. da de fleste leverandører bruker samme basismotor for flere (2-3) ulike effekter.

Du må gjerne spekulere. Men all erfaring viser at disse komponentene du nevner klarer seg utmerket i maritimt miljø. :smash:

Siden den omtalte motoren er en Mercury og jeg ikke kjenner modellene derfra så godt, hvor lang erfaring har man per dags dato med komperssormatede firetaktere med intercooler som utenbordsmotor?

hvis du likevel ikke velger en ordentlig motor spiller det egentlig ikke så stor rolle hva du velger bare du ikke velger en etec eller totakt.

ulempene med den er for mange til å gå for dypt inn på nå men svindyr olje, spiser tennplugger (150t max) og betydelig høyere forbruk i snitt enn alle andre 4T motorer (utenom Verado) over en sesong (testet av Vi Menn) men ellers liker vibrasjoner (totaktere må vibrere mer - bestemt av konstruksjonen derav også støy) , liker mer støy og Birggs & Stratton gange - da er etec motoren for deg.

hvis du likevel ikke velger en ordentlig motor spiller det egentlig ikke så stor rolle hva du velger bare du ikke velger en etec eller totakt.

Det virker som det kun finnes en akseptabel utenbordsmotor (for The SCRUTINIZER) og det er Honda. :confused:

Det virker som det kun finnes en akseptabel utenbordsmotor (for The SCRUTINIZER) og det er Honda. :confused:

Hehe, ja og det er jo virkelig en kjempemotor :rolleyes: