bmb Startet 18.Juli.2007 Del på Facebook Startet 18.Juli.2007 Har en 30 Hk Suzuki med følgende problem: I det siste er den blitt slik at ved stor belastning, ved f.eks vannskikjøring eller nå den går opp i plan, begynner propellen og "slure" i korte øyeblikk og turtallet på motoren går da opp akkurat som den ruses på tomgang. Noen som vet hva dette kan være ? Er det et boss i propellen som begynner og bli slitt, er det noe med gearet, mangler det kanskje gearolje eller er det noe helt annet ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Crescent 535 HT Svart 18.Juli.2007 Del på Facebook Svart 18.Juli.2007 Det er ikke bare propellen som spinner ut da? Dersom motoren er tiltet litt for langt ut, eller er montert for høyt på akterspeilet, kan propellen suge luft når man f.eks. svinger. Det kan hende dette var banalt, men det var det første som rant meg i hu. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 18.Juli.2007 Del på Facebook Svart 18.Juli.2007 (redigert) Kan alternativt være at propellen løsner fra vulkaniseringen i bosset. Har hørt om tilfeller der den slipper for så å feste seg igjen Redigert 18.Juli.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 18.Juli.2007 Del på Facebook Svart 18.Juli.2007 Dersom det er vulkingen som har gått, kan Winrace (som bl.a lager propeller) vulke den om for deg. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
Baywatch Svart 18.Juli.2007 Del på Facebook Svart 18.Juli.2007 Har vært ute for eksakt det samme som deg, da var det vulkaniseringen i propellen som var løsnet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 18.Juli.2007 Del på Facebook Svart 18.Juli.2007 Lag deg et merke på mutter/skive ( disse sitter fast på aksling ) + et merke rett ovenfor på propellen, ta ut båten en tur ( fremprovoser "sluring" ) hvis vulkinga er defekt vil det IKKE være samsvar i merkinga etterpå . Hvis merkinga samsvaret etter gjentatt sluring ( KAN havne på rett sted ved en tilfeldighet , men ikke 2 ganger ) ligger feilen et annet sted. Du kunne også prøvd å bytte propell ( for du HAR med deg en reserve propell ?? ) Hvis "sluringa" kun skjer i sving kan du prøve å tilte ned motoren 1 hakk . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
bmb Svart 18.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2007 Takk for mange gode forslag og raske svar ! Da har jeg litt og gå ut fra i feilsøkingen, når jeg kommer meg på sjøen igjen til helgen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hasla 26 Svart 18.Juli.2007 Del på Facebook Svart 18.Juli.2007 Er du helt sikker på att denne står helt i gir da?MvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post Share on other sites More sharing options...
Saltværingen Svart 9.August.2007 Del på Facebook Svart 9.August.2007 Hei! Jeg har en Suzuki 30 hk fra 1988 som står på en Rana 17 DC. Kjøpte denne sist vår og har brukt den mye i sommer. Siden propellen som stod på var litt skadet på to av bladene kjøpte jeg en brukt propell som så fin ut. Men mens den originale hadde 12 tommers stigning hadde den jeg monterte 13 tommer. Jeg var litt i tvil om det ville bli for høy stigning, men har ikke turteller så jeg har ikke fått kontrollert det skikkelig. Synes nok det har virket som motoren har jobbet tungt når båten har vært tungt lastet. I går skjedde det så under fullt gasspådrag at motoren plutselig begynte "slure". Jeg stoppet og sjekket at propellen var på plass og uskadet, startet igjen og prøvde å kjøre videre. Det gikk fint opp til ca 5-6 knops fart men så begynte den å slure igjen. Kom meg til land og byttet over til den originale propellen. Etter det gikk det helt fint. Jeg tror det som har skjedd er at vulkingen i gumminavet har løsnet etter mye hard belastning over tid. Sannsynligvis var det for mye med 13 tommers stigning når jeg har en såpass tung båt. Var i alle fall glad for at jeg hadde med reservepropell og verktøy til å kunne bytte. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fs Svart 9.August.2007 Del på Facebook Svart 9.August.2007 Det er faktisk også en mulighet at båten begynner å bli grodd. Min propell begynner å kavitere på høyt turtall/pådrag dersom det har blitt groe nederst på kjølen. Det er nok med noen få skjell helt bakerst på spissen. Dersom båten har vært dradd over en grunne/sand etc er det dårlig med bunnstoff på dette hjørnet. Muligens litt spesifikt for min båt, selv om jeg kjenner til en annen som også har opplevd dette. Jeg anntar at høyde på akterspeil/utforming av bunn ++ er avgjørende, men det er jo uansett enkelt å sjekke ut. Jeg lurte ihvertfall noe alvorlig første gangen jeg hadde dette problemet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.