Jump to content

Motorhavari i Kragerøfjorden, Mercruiser 4,2 320


KOB

Recommended Posts

En lite hyggelig opplevelse. Ny båt, motor gått 20t. På vei hjem nærmere midnatt etter middag og konsert i Kragerø. Så stopper motoren uten forvarsel midtfjords..... Ingen lyd- eller lysvarsler. Etterpå ingen reaksjon på startnøkkel, men strøm på forbruksbatteri. En dieselmotor skal da bare ikke kunne stoppe uten videre?

 

Det hadde blåst liten kuling fra SV tidligere på ettermiddagen men løyet en del. Men det var litt sjø om ikke all verden og vi drev mot NØ, dvs. mot noen holmer og om vi kom forbi dem mot Skåtøy. Da jeg innså at vi ikke hadde sjans til å få liv i motoren ringte jeg en god venn med Nimus 300R i hjemmehavna vår. Han hev seg rundt sammen med sønnen og kom og fikk satt sleper i siste øyeblikk. Hadde nok ikke holdt mange minuttene til.

 

Ingen andre båter å se på fjorden. Ringte også politiet (hadde ikke lys nok til å finne tlf til REdningsselskapet og husket ikke tlf.nr. Ikke VHF....) og ba dem organisere en taxi-båt til assistanse siden vi drev fortere enn jeg likte mens vi ventet på kameraten min. Men omsider kom han og vi kunne avblåse bistand fra politiet (de fulgte forresten veldig godt opp).

 

Vi fikk dratt oss ut fra området ved de to holmene og så satt en permant sleper. Pga mye sjø rundt Rapentangen turte vi ikke gå til hjemmehavn, men valgte å gå inn fjorden til en båtforhandler i Kiilsfjorden med god og skjermet bryggeplass. Vel fortøyd og noen erfaringer rikere ved 01.30-tiden.

 

Hva som har skjedd og var årsaken vet jeg ennå ikke. har sjekket gjennom det mest "opplagte" med mekaniker på tlf. Fortsatt ingen strøm til motoren. Får mekaniker i morgen ettermiddag.

 

Mange erfaringer som kunne vært mye mer dyrekjøpt

  • Båt ikke tilstrekkelig klargjort for nattseilas - vi skulle jo bare en liten tur "rundt hjørnet"
  • En del av sikkerhetsutstyret fra gammelbåten ikke på plass - ting hadde ikke funnet sin plass ennå
  • Hadde ikke drillet hva vi skulle gjøre i en slik situasjon
  • Hadde ikke VHF - opprinnelig ikke planlagt men hadde egentlig kommet til at jeg skulle installere til neste sesong
  • Manglet lommelykt......
  • Tlfnr til Redningsselskapet ikke lagt inn på mobil, heller ikke andre relevante tlf.nr for nødsituasjon.
  • Kan for lite om det tekniske i båten
  • .......

Jeg mente jeg var veldig sikkerhetsfokusert og hadde det meste på plass og klart i den forrige båten (W37). Men har nok blitt litt forledet av at nybåten bare er en "enkel" landstedsbåt for bruk primært i skjermet farvann med mye båttrafikk. Og dermed ikke hatt nok fokus på dette i den nye båten. Dette blir det endringer på.

 

Så får vi håpe vi finner feilen og at vi kan få trygghet for at motoren faktisk er pålitelig...

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Interessant innlegg. Kan tenke meg at det var skremmende. Skikkelig ekkelt!

 

VHF er det første jeg tenker på - er så trygt å ha den både for å be om hjelp og kunne assistere andre.

 

At det ikke er strøm inn på motoren - høres nesten ut som en jordingsfeil. Kan tenke meg at du tenker "hadde det bare vært en grønn en i rommet der" :smiley:

 

Har Aquadoren en slik "emergency" hovedbryter som du er vant til fra Windy der alle batterier kobles sammen?

 

Er det noen fra Dockside som kommer nedover til deg?

 

Hvordan opplever du båten ellers - er du fornøyd?

 

Til info til alle så er nummeret til redningsselskapet 02016.

 

Kystradioene nås på 120

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skremmende og lærerikt. Ikke minst får det opp øynene for hvor raskt en idyll kan endre seg til noe nær en katastrofe. Har reflektert mye i ettertid. Glad ikke ungene var med.

 

Aquadoren har ikke en slik emergency-bryter. Noe den selvsagt skulle hatt. Det vil bli modifisert fra min side.

 

Er ellers veldig fornøyd med båten, om en ikke med selve leveransen og kvalitet i alle detaljer. Men etter en treg start har Dockside virkelig stilt opp. Og de kommer nedover. Har også vært på flere besøk for å ta reklamasjoner. Har det i kontrakten. Vi kommenterte faktisk - på vei inn til Kragerø i liten kuling akterifra, at båten gikk bra i sjøen, og at den fungerte veldig bra. Og i bølgene rundt Rapentangen legger så førstestyrmannen til "så lenge bare motoren går...."

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Aquadoren har ikke en slik emergency-bryter. Noe den selvsagt skulle hatt. Det vil bli modifisert fra min side.

Rart - veldig rart. Er det fabrikk installert med 2 batterier?

 

om en ikke med selve leveransen og kvalitet i alle detaljer. Men etter en treg start har Dockside virkelig stilt opp.

Some things never change :rolleyes: Been there done that - twice. Greit å vite. Jeg satt akkurat og kikket på en liten RIB på deres hjemmesider :smiley:

 

Flott at du er fornøyd med båten. Jeg liker den veldig godt - synes det er mye båt for pengene med både walk around, flyttbar akterbenk og gode sovemuligheter under dekk. At den i tillegg er bra i sjøen er jo flott

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel bare ett av to mulige svar her - sånn i all hast - enten tom for diesel (hvilket jeg antar at du ikke var), eller vann i dieselen /tette filtre (som også er snodig etter at du allerede har kjørt en stund). Derfor er vel ingen av disse to mulighetene mulige? Jeg har flere ganger opplevd motorstopp pga av vann på dieseltanken, senest nå i forgårs på Ballen på Samsø. Skulle starte motorene. Den ene gikk ca 4 - 5 minutter før alarmen gikk. Det viste seg at jeg hadde "glemt" å skru på deksellokkene til dieseltankene etter fylling av diesel på Als. Det gikk bra da vi seilte fra påfyllingsstedet for da var det nærmest vindstille og skyfritt. Begge tanklokkene er tildekket av hengslet trappetrinn på SB side. I Ballen regnet det endel et par netter, og ca 3 - 4 liter vann hadde rent ned i SB tank. Operasjonen med å tømme ferskvann fra SB tank (egen tømmeskrue i bunn av tanken), bytte grovfilter og hovedfilter, samt pumpe inn fersk diesel tok ca 1 time. Yanmarmotoren startet etter ca 2 x 30 sekunder på starteren. Heldigvis lå vi til kai da dette skjedde med 7 seilbåter utenfor. Dette er 3. gangen tilsvarende har skjedd for meg. Jeg må se å skjerpe meg. Jeg har tappekran på begge hovedfiltre og begge forfiltre - men hva hjelper det når jeg "glemmer" å skru til tankdeksellokkene? Heldigvis har jeg bare meg selv å skylde på. Vil legge til at jeg i løpet av de 2 - ca 30 sekundene den ene startmotoren gikk ikke hadde vesentlig spenningsfall på startbatteriene. Dette skyldes to ting: 1) Jeg har 6 optima maxima exxide startbatterier tilsammen (4 for en motor og 2 for den andre), 2) jeg har en knapp som ved hjelp av et spenningsstyrt rele kobler de to startbatteribankene sammen. Det var deilig å høre at startmotoren hadde tilnærmet konstant hastighet i de to startperiodene. Har andre erfaring med vann på dieseltanken og prosedyre for å fjerne dette?

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er jo vår alles skrekk! Jammen bra det løste seg så pass greit, tross værforholdene.

 

Selverkjennelsen din i ettertid er nyttig lesning for oss alle. Tror jeg har på plass det meste av det du nevner, men hvordan ting fungerer i en slik situasjon vet man jo aldri. Mobilnr. til redningsskapet og politi er lagret på to mobiler i tillegg til at VHF`en alltid er klare, likedan lykter.

 

Du må oppdatere oss på hva som sviktet på D4`en. La oss håpe at det ikke er enda en uforklarlig ECV-feil.

Link to post
Share on other sites

Lite hyggelig opplevelse høres det ut til. Når det gjelder ditt problem roaldbj så har jeg gjort samme tabben selv. Men det hender jo at silikonhjernen finner på noe som kan være på grensen til smart :eek: Jeg har kappet av lenken som holder lokket og laget en løkke der istedet. Siden min hjernes evne til å handtere bilnøkler osv er null og at skrekken for å glemme et lokk er utpreget så huker jeg diesel lokket innpå den svære blanke saken til å åpne og stenge lokket med og stapper hele greia i baklomma. Da husker jeg ihvertfall lokket når jeg setter meg .

Link to post
Share on other sites

4,2 Liters rekke-sekser med elektronisk styrt direkte innsprøyting. Pålitelig, sterk og driftsikker. Tilgjengelig med Bravo I, Bravo II eller Bravo III drev. Leveres med komplett instrumentering, MerCathode, servostyring og sjøvannsfilter inkludert i prisen

For å bruke CMD's ord. Jeg trodde dette var en mekanisk styrt motor - men ser ut til at den også har noe sorte bokser som kan få hikke.

Jeg vet at det ikke er politisk korrekt å si at andre motorer har feil enn VP

Da skal jeg heller ikke nevne artikkelen i siste Båtmagasinet der det fremgår at Yanmar har opphevet salgsstoppen på den nye BY serien sin etter at brann i noen båter :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte på Aquador og svikt i elektrisk tilførsel av voltasje og amperander midtfjords; substituert med din kommentar gjettet jeg på at du tenkte at med en Volvo i konsumet hadde slikt ikke skjedd. Derfor det lille "kremt". :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Gikk over alle koplinger m/mekaniker på tlf i ettermiddag uten at vi fant noen årsak. Har ikke hatt mye tid til å skrive utfyllende om historien i dag men ville gjerne bringe "nyheten". Skal oppdatere dere så snart jeg vet mer. Mekaniker kommer torsdag ettermiddag.

 

:sailing:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

kremt.... 2

 

mht elektronikk vs spenningsfall under start... for mange nye outboard motorer optimax, yam 225 mv kreves batterier med særlig høy CCA (Cold Cranking Ampere) - og før alle batteritullinger popper opp og sier at det og det og det batteriet er like bra håper jeg dere prøpver å forstå at det er forskjell på et batteri og et batteri avhengig av hva det skal brukes til og hva slags konstruksjon det har.

 

Optima

 

dette batteriet har inntil 3 x CCA for vanlige batterier og er særlig godt egnet til bruk hvor problemer som beskrevet ove rkan oppstå.

i praksis betyr dette at det både skyfler ut veldig høy strøm 830A - og at spenningen ikke dropper under det nivået elektronikken krever.

 

les mer om dere er interessert: http://www.gylling.no/optima.htm

 

dette betyr ikek at andre batterier ikke kan brukes men må dimensjoneres langt større for samme jobb.

teknologien i Optima er unik, kostbar og årsaken til den høye CCA ytelsen - samt den lange levetiden.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder batterier og spenningsfall ved start hadde jeg et interessant problem i bilen for et par år siden:

ABS-lampa lyste rett som det var. Dvs den lyste ofte etter at jeg startet bilen og ABSen var utkoblet. En måte å "fikse" det på var å ta ut sikringen til ABSen (etter at bilen gikk) og sette den inn igjen, alternativt stoppe (slå av tenninga) og starte på nytt. Jeg fikk lest av feilkoden fra elektronikken i bilen og resultatet var at den sa det var noe feil med ventilenheten. Jeg hadde kjøpt bilen et lite år i forveien, brukt, men fikk en avtale med verkstedet om at de byttet enheten og vi delte kostnadene. Men problemet forsvant ikke. Så jeg fortsatte å ta inn og ut sikringen for at ABSen skulle virke. Etterhvert begynte jeg å få problemer med batteriet, jeg har motorvarmer med batterilader, slik at jeg ikke merket noen problemer om morgenen, men merket at det var så vidt starteren klarte å dra rundt når bilen hadde stått en stund i kaldt vær uten motorvarmer tilkobling.

 

Så jeg bytta batteri. Da forsvant også problemet med ABSen. Så det var altså spenningsfallet i starten som også ga problemer for elektronikken til ABSen.

Link to post
Share on other sites

Interessant det du sier, Trophy, det var noe lignende som var årsaken.

 

En ledning til et av varsellysene for motoren hadde løsnet, denne kortsluttet noe bak dashbordet, med den konsekvens at en 20A sikring som sitter på tenningslåsen gikk. Dermed var det ikke strøm i sløyfa mellom elektronikkboksen og tenningsnøkkelen, slik at boksen ikke fikk strøm. Full stopp ble resultatet.

 

Jeg synes det er ganske utrolig at det kan skje og at det er så lite som skal til. Snakket tilfeldgivis med han som har hatt service på mine Windy'er og han sa at dette ikke var mulig på en VP (men også de kunne jo stoppe, som han sa).

 

Fikk hentet båten i går, skjærgårdstur i dag, Fevik i morgen. Satser på at alt er i orden, men vil nok skjerpe oss en god del. Ikke minst tenke igjennom hva man skal gjøre i en nødsituasjon og påse at alt utstyr er på plass, nr. til NSSR på tlf, til nærliggende redningsskøyte etc. Samt kjøpe VHF. Tror jeg skaffer meg en billig bærbar nå, og så kjøper en enkel DSC for fastmontering til neste sesong.

 

Litt flaut i ettertid å tenke på hva jeg ikke tenkte på der og da - nemlig at vi kunne hevet ut dreggen.... Ikke til å begynne med, det er for dypt i Kragerøfjorden, men når vi nærmet oss land hadde jo det vært løsningen. Forhåpentligvis hadde jeg kommet på det når og hvis det var løsningen...

 

Hva sier man - en opplevelse jeg gjerne hadde vært foruten men en erfaring jeg er glad jeg har fått.

 

God oppfølging fra Dockside Marine i Vallø denne gangen.

 

En kuriositet - det sjøet så mye rundt Rapentangen at kameraten min som kom oss til unnsetning fikk slått løs de innvendige takplatene i kabinen i en Nimbus Nova 300R. De hadde det travelt med å nå oss. Også det er reparert nå.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Hei KOB.

Godt å høre at dere fikk lokalisert feilen. Men er det ikke rart hva man kommer på etterpå, hvordan man "burde" ha taklet situasjonen?? Har gjort det samme selv, og man lærer på det.

 

Kos dere videre i Kragerø skjærgården.. Vi drar på 3 ukers tur med alla unga på Søndag her i Trondheimsfjorden i år.

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...