Jump to content

Motorhavari i Kragerøfjorden, Mercruiser 4,2 320


KOB

Recommended Posts

trodde at nest etter brannslukking er første regel å droppe dreggen med mindre land er ute av syne?

 

synd med problemet ditt - idiotisk feil som nok ikke er enestående for nyere dieseler

 

det er derfor jeg a-l-l-t-i-d holder meg til bensinmotorer og et ekstra sikringssett som costa nix på Biltema - i alle varianter er kjekt å ha ombord uansett.

 

i anstendighetens navn... det er ikke alltid lett å vite hvor alle sikringer finnes heller jfr merc bensin, noen her og noen der,... på motoren for bla bensinpumpen.

ikke alle sikringer er nødvendigvis vis i manual/verkbok heller men greit å utelukke de som er i orden ihverfall - jfr Niels Henrik Abel

 

nå, en rephåndbok ombord kan spare en for store kostnader og mye tull.... især nå ferien er startet.

en skikkelig god inverstering til noen hundrelapper kaller jeg det.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

det er derfor jeg a-l-l-t-i-d holder meg til bensinmotorer

Makan til logisk kortslutning skal en vel måtte lete lenge etter.:crazy:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Interessant det du sier, Trophy, det var noe lignende som var årsaken.

 

En ledning til et av varsellysene for motoren hadde løsnet, denne kortsluttet noe bak dashbordet, med den konsekvens at en 20A sikring som sitter på tenningslåsen gikk. Dermed var det ikke strøm i sløyfa mellom elektronikkboksen og tenningsnøkkelen, slik at boksen ikke fikk strøm. Full stopp ble resultatet.

 

Jeg synes det er ganske utrolig at det kan skje og at det er så lite som skal til. Snakket tilfeldgivis med han som har hatt service på mine Windy'er og han sa at dette ikke var mulig på en VP (men også de kunne jo stoppe, som han sa).

 

Slutter meg til dem som sier at det er bra det fikset seg.

 

Ellers så er det en ting man skal merke seg. En av forskjellene på bil- og marinemotor er at en marinemotor skal ikke stoppe om den blir strømløs, det er en sikkerhetsdetalj. En bilmotor skal stoppe om den blir strømløs, på landjorden er det en sikkerhetsdetalj. En Volvo vil ikke stoppe om den blir strømløs. De nye mister toppturtall og toppeffekt, men den stopper ikke. Jeg sjekket dette i en annen sammenheng for et par dager siden. Motoren til Hulda, som i sin tid ble rivi ut av en pick up borti USA, stopper om den blir strømløs. Selv om motoren nå er utstyrt med pumpe for marinemotor. Mulig at det her er en filosofiforskjell mellom Europa og USA.

Link to post
Share on other sites

Interessant det du sier, Trophy, det var noe lignende som var årsaken.

 

En ledning til et av varsellysene for motoren hadde løsnet, denne kortsluttet noe bak dashbordet, med den konsekvens at en 20A sikring som sitter på tenningslåsen gikk. Dermed var det ikke strøm i sløyfa mellom elektronikkboksen og tenningsnøkkelen, slik at boksen ikke fikk strøm. Full stopp ble resultatet.

 

Dette går på kontoen for mennesklig svikt. Dårlig monterings arbeid :headbang: Men nå vet en hvor en skal lete i tilfelle....

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Hei KOB

 

Holder på å montere en slik motor du har i båten min, og har problemer med at starteren klarer ikke å dra rundt.

Lurer på om du kan sjekke hvilken kvadrat du har på strømkablene dine til motoren.

Regner med at jeg har for liten kabel fra batteri til motor. . .

 

-christian-

Link to post
Share on other sites

Har ferie stort sett uten netttilgang, så her kommer jeg igjen sent inn i sirkulasjonen.

 

Jeg arbeider med nødnumre, og ville selv i en situasjon med motorstopp og i drift ha prioritert å ringe 112 i tillegg til å bruke kanal 16 på VHF. 112 er som kjent politiets nødnummer (og det felles europeiske nødnummer, skal føre til nødsentral i alle EU/ EØS land). Politiet er i Norge ansvarlige for sjøredning (HRS hører til i "politisystemet"). For meg er direktenumer til NSSR en "added extra", men jeg ville nok bruke mobilbatteri og tid på 112. (MEN: Primære hjelpemiddel for nødkommunikasjon er VHF, derfor har jeg både fast og bærbar VHF ombord, og sjekket den siste senest i går. Den hadde da flatt batteri..... :eek: )

Laholm

Link to post
Share on other sites

.........derfor har jeg både fast og bærbar VHF ombord, og sjekket den siste senest i går. Den hadde da flatt batteri..... :eek: )

Et ikke ukjent problem på de billigste bærbare som du får slengt etter deg for drøyt USD50,- Mitt tips til de som vurderer bærbar. Legg til noen kroner, og du får en modell med dockingstation. Her plasserer du apparatet når det ikke er i bruk og volahh, apparatet er alltid fulladet når du trenger det.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg har en baerbar VHF som back up i grab bagen ombord. Batteiene er flate etter kort tid i bagen her, saa jeg har alltid vanlige pen light batterier liggende som ekstra. Uansett er rekkevidden paa en baerbar VHF saa kort at den er mest egnet som skip til skip kommunikasjon. Skal ikke ta det for gitt at man kommer til tjoeme radio med en slik sak.

 

Godt at du har gode venner KOB som kjoerte hardt for aa hjelpe. Enig i din merknad om at det er mer enn merkelig at en saa liten feil skal kunne ha saa store konsekvenser. Men det er mye her i verden jeg ikke forstaar, ogsaa naar det gjelder motorer

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til REM: Dette er ikke av de billige, men den begynner å bli gammel. Opprinnelig virket dockingstasjonen, men den er nå avgått ved døden formedelst mishandling fra eieren.

 

Hadde selvsagt reservebatterier, og har nå kjøpt flere. Men ditt glitrende innlegg vil bli lagt i saksdokumenthaugen for høstens båtbudsjettmøte (det møtet foregår uten at det nevnes tall, slikt er så deprimerende). Ny bærbar VHF rykket plutselig frem i køen.....

Redigert av Laholm (see edit history)

Laholm

Link to post
Share on other sites

Jeg har en fastmontert. Den virker utmerket så lenge båten er hel og strømforsyningen fungerer. Har førstehånds erfaring for at det ikke er så kjekt å være avhengig av den i en krisesituasjon hvor båten holder på å gå ned. Dessuten er det hendig med en bærbar når noen er ute i jollen og ønsker kontakt med moderskipet.

Laholm

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...