SF Svart 20.Juli.2007 Del på Facebook Svart 20.Juli.2007 (redigert) Skremmende at en slik liten feil kan føre til full stopp. Dette har i alle år vært et av ankepunktene mot bensinmotor i båt, nå er dieslene like sårbare Her må jeg sjekke min manual nøye, mener at den kan tvangskjøres uansett elektrisk feil. Redigert 20.Juli.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 20.Juli.2007 Del på Facebook Svart 20.Juli.2007 (redigert) trodde at nest etter brannslukking er første regel å droppe dreggen med mindre land er ute av syne? synd med problemet ditt - idiotisk feil som nok ikke er enestående for nyere dieseler det er derfor jeg a-l-l-t-i-d holder meg til bensinmotorer og et ekstra sikringssett som costa nix på Biltema - i alle varianter er kjekt å ha ombord uansett. i anstendighetens navn... det er ikke alltid lett å vite hvor alle sikringer finnes heller jfr merc bensin, noen her og noen der,... på motoren for bla bensinpumpen. ikke alle sikringer er nødvendigvis vis i manual/verkbok heller men greit å utelukke de som er i orden ihverfall - jfr Niels Henrik Abel nå, en rephåndbok ombord kan spare en for store kostnader og mye tull.... især nå ferien er startet. en skikkelig god inverstering til noen hundrelapper kaller jeg det. Redigert 20.Juli.2007 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 20.Juli.2007 Del på Facebook Svart 20.Juli.2007 det er derfor jeg a-l-l-t-i-d holder meg til bensinmotorer Makan til logisk kortslutning skal en vel måtte lete lenge etter. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 20.Juli.2007 Del på Facebook Svart 20.Juli.2007 Interessant det du sier, Trophy, det var noe lignende som var årsaken. En ledning til et av varsellysene for motoren hadde løsnet, denne kortsluttet noe bak dashbordet, med den konsekvens at en 20A sikring som sitter på tenningslåsen gikk. Dermed var det ikke strøm i sløyfa mellom elektronikkboksen og tenningsnøkkelen, slik at boksen ikke fikk strøm. Full stopp ble resultatet. Jeg synes det er ganske utrolig at det kan skje og at det er så lite som skal til. Snakket tilfeldgivis med han som har hatt service på mine Windy'er og han sa at dette ikke var mulig på en VP (men også de kunne jo stoppe, som han sa). Slutter meg til dem som sier at det er bra det fikset seg. Ellers så er det en ting man skal merke seg. En av forskjellene på bil- og marinemotor er at en marinemotor skal ikke stoppe om den blir strømløs, det er en sikkerhetsdetalj. En bilmotor skal stoppe om den blir strømløs, på landjorden er det en sikkerhetsdetalj. En Volvo vil ikke stoppe om den blir strømløs. De nye mister toppturtall og toppeffekt, men den stopper ikke. Jeg sjekket dette i en annen sammenheng for et par dager siden. Motoren til Hulda, som i sin tid ble rivi ut av en pick up borti USA, stopper om den blir strømløs. Selv om motoren nå er utstyrt med pumpe for marinemotor. Mulig at det her er en filosofiforskjell mellom Europa og USA. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 20.Juli.2007 Del på Facebook Svart 20.Juli.2007 Interessant det du sier, Trophy, det var noe lignende som var årsaken. En ledning til et av varsellysene for motoren hadde løsnet, denne kortsluttet noe bak dashbordet, med den konsekvens at en 20A sikring som sitter på tenningslåsen gikk. Dermed var det ikke strøm i sløyfa mellom elektronikkboksen og tenningsnøkkelen, slik at boksen ikke fikk strøm. Full stopp ble resultatet. Dette går på kontoen for mennesklig svikt. Dårlig monterings arbeid Men nå vet en hvor en skal lete i tilfelle.... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Holmedal Svart 20.Juli.2007 Del på Facebook Svart 20.Juli.2007 Hei KOB Holder på å montere en slik motor du har i båten min, og har problemer med at starteren klarer ikke å dra rundt. Lurer på om du kan sjekke hvilken kvadrat du har på strømkablene dine til motoren. Regner med at jeg har for liten kabel fra batteri til motor. . . -christian- Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 20.Juli.2007 Del på Facebook Svart 20.Juli.2007 Du bør ha 75, helst 100 Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 21.Juli.2007 Del på Facebook Svart 21.Juli.2007 Her må jeg sjekke min manual nøye, mener at den kan tvangskjøres uansett elektrisk feil. Jo, men det hjelper ikke så hvis du blåser en sikring som KOB gjorde vel ? Da blir det stille i kjelleren uansett om den kan nødkjøres eller ei. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Laholm Svart 23.Juli.2007 Del på Facebook Svart 23.Juli.2007 Har ferie stort sett uten netttilgang, så her kommer jeg igjen sent inn i sirkulasjonen. Jeg arbeider med nødnumre, og ville selv i en situasjon med motorstopp og i drift ha prioritert å ringe 112 i tillegg til å bruke kanal 16 på VHF. 112 er som kjent politiets nødnummer (og det felles europeiske nødnummer, skal føre til nødsentral i alle EU/ EØS land). Politiet er i Norge ansvarlige for sjøredning (HRS hører til i "politisystemet"). For meg er direktenumer til NSSR en "added extra", men jeg ville nok bruke mobilbatteri og tid på 112. (MEN: Primære hjelpemiddel for nødkommunikasjon er VHF, derfor har jeg både fast og bærbar VHF ombord, og sjekket den siste senest i går. Den hadde da flatt batteri..... ) Sitér dette innlegget Laholm Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 23.Juli.2007 Del på Facebook Svart 23.Juli.2007 .........derfor har jeg både fast og bærbar VHF ombord, og sjekket den siste senest i går. Den hadde da flatt batteri..... ) Et ikke ukjent problem på de billigste bærbare som du får slengt etter deg for drøyt USD50,- Mitt tips til de som vurderer bærbar. Legg til noen kroner, og du får en modell med dockingstation. Her plasserer du apparatet når det ikke er i bruk og volahh, apparatet er alltid fulladet når du trenger det. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 24.Juli.2007 Del på Facebook Svart 24.Juli.2007 (redigert) Jeg har en baerbar VHF som back up i grab bagen ombord. Batteiene er flate etter kort tid i bagen her, saa jeg har alltid vanlige pen light batterier liggende som ekstra. Uansett er rekkevidden paa en baerbar VHF saa kort at den er mest egnet som skip til skip kommunikasjon. Skal ikke ta det for gitt at man kommer til tjoeme radio med en slik sak. Godt at du har gode venner KOB som kjoerte hardt for aa hjelpe. Enig i din merknad om at det er mer enn merkelig at en saa liten feil skal kunne ha saa store konsekvenser. Men det er mye her i verden jeg ikke forstaar, ogsaa naar det gjelder motorer Redigert 24.Juli.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arnstein Svart 24.Juli.2007 Del på Facebook Svart 24.Juli.2007 En slik starthjelp til 300-650kr, alt etter hvor du kjøper, er ingen dum nødstrømsløsning til den faste VHFen. Har ikke studert om du kan kople noe slikt til den bærbare.l Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post Share on other sites More sharing options...
Laholm Svart 27.Juli.2007 Del på Facebook Svart 27.Juli.2007 (redigert) Til REM: Dette er ikke av de billige, men den begynner å bli gammel. Opprinnelig virket dockingstasjonen, men den er nå avgått ved døden formedelst mishandling fra eieren. Hadde selvsagt reservebatterier, og har nå kjøpt flere. Men ditt glitrende innlegg vil bli lagt i saksdokumenthaugen for høstens båtbudsjettmøte (det møtet foregår uten at det nevnes tall, slikt er så deprimerende). Ny bærbar VHF rykket plutselig frem i køen..... Redigert 27.Juli.2007 av Laholm (see edit history) Sitér dette innlegget Laholm Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 27.Juli.2007 Del på Facebook Svart 27.Juli.2007 Ny bærbar VHF rykket plutselig frem i køen..... Hvorfor ikke satse på en fastmontert i stedet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Laholm Svart 28.Juli.2007 Del på Facebook Svart 28.Juli.2007 Jeg har en fastmontert. Den virker utmerket så lenge båten er hel og strømforsyningen fungerer. Har førstehånds erfaring for at det ikke er så kjekt å være avhengig av den i en krisesituasjon hvor båten holder på å gå ned. Dessuten er det hendig med en bærbar når noen er ute i jollen og ønsker kontakt med moderskipet. Sitér dette innlegget Laholm Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 28.Juli.2007 Del på Facebook Svart 28.Juli.2007 Jeg har i sommer fått sansen for bærebar VHF ved tillegging når andre BPmedlemmer er til stede. Og det er det jo etter hvert mangte steder. Har fått opplæringen av Astor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.