Kildal Posted July 19, 2007 Share Posted July 19, 2007 (edited) Har nettopp fått ferdig båten og alt gikk bra . (Riviera 925 vp 350 dph) . Er kjempefornøyd så langt skikkeli power i motor men det er en ting jeg lurer på motoren blir ikke varmere enn 75 C , er dette normalt er det noen med samme motor/erfaring? Edited July 19, 2007 by Kildal (see edit history) Quote Riviera 925 Volvo Penta D6 350 Dph Link to post Share on other sites More sharing options...
itys Posted July 19, 2007 Share Posted July 19, 2007 Hei. Pen båt. Min Marex med D6-350dph går på 85 grader.Tror det er riktig arbeidstemp. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted July 19, 2007 Share Posted July 19, 2007 Mine 2 D4 ligger konstant på 85 grader. Samme gjorde den D6 310 jeg hadde i Nidelv 300 Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Posted July 19, 2007 Share Posted July 19, 2007 Vår D6-350 ligger helt stabilt på 85 grader. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Rune_12 Posted July 19, 2007 Share Posted July 19, 2007 Hentet en Saga 315 for et par uker siden med yanmar. Fikk heller ikke den over 75 grader, så tenkte å høre med verksted hva de sier. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Posted July 19, 2007 Share Posted July 19, 2007 Yanmarene går konstant på 78 grader - så fremt vi passerer 1500 rpm - deretter er temperaturen uforandret uansett turtall. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Rune_12 Posted July 19, 2007 Share Posted July 19, 2007 Yanmarene går konstant på 78 grader - så fremt vi passerer 1500 rpm - deretter er temperaturen uforandret uansett turtall. Ok. Ble litt bekymra et øyeblikk Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kildal Posted July 19, 2007 Author Share Posted July 19, 2007 kommer deres motorer fort opp i temp evt hvor lang tid tar det før den er 85 grader.,og blir fort kald igjen? (ca 40 -50 grader med en gang man slakker av) Quote Riviera 925 Volvo Penta D6 350 Dph Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted July 19, 2007 Share Posted July 19, 2007 Kommer opp i 85 grader så fort vi går over et par tusen rpm. Holder seg her når vi slakker av. D4 er jo lillebroren til D6 - Vp har bare kappa 2 sylindre av konstruksjonen Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kildal Posted July 19, 2007 Author Share Posted July 19, 2007 Tror jeg må kontakte vp og spørre hva jeg skal gjøre med dette.synes motoren er litt for kald. legger med et bilde til av prøveturen. Quote Riviera 925 Volvo Penta D6 350 Dph Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted July 19, 2007 Share Posted July 19, 2007 Gratulerer med nydelig båt. Helt klart en av mine favorittbåter! Hvordan er den med D6 350? tenker da på aksellerasjon, toppfart og marsjfart og støy og sånn Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Posted July 19, 2007 Share Posted July 19, 2007 Hvordan er hekkbølgen? Er den komplementær, med småbåter i konsumet? Eller er den mer substituert over mot fritid og derfor flatere i sin vertikale integrasjon? Quote I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted July 19, 2007 Share Posted July 19, 2007 Jeg synes vel egentlig både dybden og bredden er interessant når det gjelder formen - og de er ikke substitutter - derimot svært komplementære på bølgene altså... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Posted July 19, 2007 Share Posted July 19, 2007 Høres ut som en giver feil. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kildal Posted July 20, 2007 Author Share Posted July 20, 2007 (edited) Motoren er veldig kraftig,skyver båten lett opp i plan og vill bare mer. Skikkelig bunndrag. Marsjer lett på 27 knop, dro på til 31 knop og der var mere å hente - vil være litt snill den første tiden. Hekkbølgene blir mindre jo mere fart ,men det er ikke det største problemet her nord - langt i mellom båtene Her er et bilde til av prøveturen,som dere ser har ikke rekketrekkene kommen på plass på bildet men nå er de ferdig montert. Edited July 20, 2007 by Kildal (see edit history) Quote Riviera 925 Volvo Penta D6 350 Dph Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Posted July 20, 2007 Share Posted July 20, 2007 Flotte bilder Kildal. Siden du har alliert deg med så god fotograf kan det være interessant å få tatt bilder av båten fra siden under forskjellige fartsområder. Dette vil gi deg verdifull informasjon om "produksjon" av hekkbølger og baugbølger. Jeg har et prosjekt på gang om å ta video av båten fra siden under ulike fartsområder, men foreløbig er kameraet bare i båten og planen er ikke virkeliggjort. Jeg tror det er når man har gjort mye med båten selv at man får et forhold til å teste ut mange ting. Blir spennende å høre hvordan den seiler i sidesjø. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kildal Posted July 20, 2007 Author Share Posted July 20, 2007 Du gav meg en ide der med å få laget video i forskjellige fartsområder dette må jeg få testet. Var ute i går fikk testet i sidesjø ved ca 2 m bølgehøyde og båten oppførte seg stødig og fin i 27 knop, tørr og fin,bortsett fra en lekkasje fra det åpningsbare sidevinduet. Quote Riviera 925 Volvo Penta D6 350 Dph Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Posted July 21, 2007 Share Posted July 21, 2007 Tillykke med ny båd! Min D6 310 holder også 85 grader helt stabilt. En anden ting jeg undrer på er dog: Sælgeren sagde, at jeg skulle vente med at gå over 1200 RPM indtil motoren var HELT varm - altså 85 grader. Men min erfaring er nu, at den ikke kommer op på 85 grader før jeg gasser op til 2500-3000 RPM. Hvor varm lader I jeres motor blive før i giver fuld gas? Dansken Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Victora III Posted July 21, 2007 Share Posted July 21, 2007 Grattis med nye flott båt, Kildal! Min D6 310 holder konstant temp på ca 89 gr.(lest ut fra analogt instrument). Det er riktig at den relativt raskt kommer opp i 40-50 gr. og deretter kryper langsommere oppover. Det tar lang tid å varmkjøre den kjøring på 6-7 knop (1200 omdr.). En kanon-motor spør du meg! Har også kjørt D4 og opplevde dette som en annen verden i samme type båt. Siden motoren er ny for deg er det en ting til som kanskje kan være til nytte å vite: Oljetrykket varierer noe før den er skikkelig varm. Du vil se at pila svinger litt. Dette skyldes ventiler som åpner og lukker. Synes dette var rart og sjekket med flere Volvo-verksted som bekreftet at dette var helt normalt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kildal Posted July 22, 2007 Author Share Posted July 22, 2007 takk takk, har akkurat samme erfaring med at man må over 2000rpm for å få temperatur. oljetrykket varierer åsså på min motor før den har blitt skikkelig varm. Quote Riviera 925 Volvo Penta D6 350 Dph Link to post Share on other sites More sharing options...
BEG Posted July 22, 2007 Share Posted July 22, 2007 Min D6-350 holder også 85 grader konstant. Kjører på rundt 1000-1500 rpm til jeg minimum når 70 grader, så gir jeg på. Da går den til 85 grader på få sekunder. Akkurat hjemme i Oslo etter 3 uker ferie, hvor nybåten (2005-modell) ble hentet i Sunndalsøra. 1040 nm og 70 motortimer. Jeg er råimponert over motoren. Hadde makan båt før, men med KAD44. Den motoren var akkurat tilstrekkelig, nå har jeg kraftoverskudd i massevis. Ligger på 23-25 knop ved 2900rpm. 30 knop ved 3400 rpm. Snittforbruk på turen ble 1,88 l/nm, og da hadde vi ganske tung sjø de siste 250 nm. Med KAD44 lå forbruket på ca. 2,3 l/nm og da med lavere snitthastighet. Det råeste med motoren er dreiemomentet som i kombinasjon med DPH drevet gir et voldsomt trøkk. Mvh. BEG Quote Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Posted July 22, 2007 Share Posted July 22, 2007 Hei Begge D6 350'ene i Khamsinen ligger konstant på 85 grader uansett belastning. De kommer lett opp i driftstemperatur (85c) fra kaldstart, selv ved kjøring på 8-900 rpm. Venter alltid med å dra på til de har nådd 85 grader. Oljetempen ligger på 82 grader fra tomgang og opp til ca 3200 rpm og øker opp mot 87 grader ved maks som er ca. 3520 rpm. Eneste forskjell på motorene er at SB motor er tilkoblet VV tank og defroster og ligger noen grader bak BB under oppvarming. Har kjørt mange D4 og D6 de siste 2 årene, og alle har oppført seg likt som beskrevet over, så hvis motoren din ikke kommer over 75 grader er det garantert noe feil med termostaten. Hadde vært interesant å vite hva du har i oljetemperatur? Kontakt VP og krev at de gjør noe med det, for slik skal den ikke oppføre seg. Quote Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Kildal Posted July 23, 2007 Author Share Posted July 23, 2007 hvordan leser du av oljetemperatur , er det i menyen eller er det option på softwaresiden? Quote Riviera 925 Volvo Penta D6 350 Dph Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted July 24, 2007 Share Posted July 24, 2007 En anden ting jeg undrer på er dog: Sælgeren sagde, at jeg skulle vente med at gå over 1200 RPM indtil motoren var HELT varm - altså 85 grader. Men min erfaring er nu, at den ikke kommer op på 85 grader før jeg gasser op til 2500-3000 RPM. Hvor varm lader I jeres motor blive før i giver fuld gas? Motorene mine gaar alltid noen minutter paa tomgang for aa bli varme. starter de gjerne 5 minutter foer avgang. Da blir de varme, dvs rundt 70 grader. For aa naa 85 grader maa jeg opp i over 2000 rpm. Om du ikke skal over 1200 rpm foer motoren er p[ driftstemperatur tror jeg at du blir der hele livet om du har vv tank. da kommer du nok aldri opp dit. hvordan leser du av oljetemperatur , er det i menyen eller er det option på softwaresiden? EVC display (kalles ogsaa VP multi instrument) viser denne dataen. Jeg har et slikt og har satt det opp til aa vise rpm, vanntemp, oljetrykk og oljetemperatur paa et bilde. de viktigste dataene aa overvaake loepende. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kildal Posted July 25, 2007 Author Share Posted July 25, 2007 (edited) Har snakket med vp og de mener at jeg ikke har noe å bekymre meg over og skal bare bruke båten som normalt. Tenkte å utvide til høsten med raymarine e serie,og koble dette mot evc,får man da samme funksjoner opp som i evc multidisplayet? Edited July 25, 2007 by Kildal (see edit history) Quote Riviera 925 Volvo Penta D6 350 Dph Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.