Jump to content

Driftstemperatur på VP D6


Kildal

Recommended Posts

Har nettopp fått ferdig båten og alt gikk bra . (Riviera 925 vp 350 dph) .

Er kjempefornøyd så langt skikkeli power i motor :yesnod:

men det er en ting jeg lurer på motoren blir ikke varmere enn 75 C , er dette normalt er det noen med samme motor/erfaring?

lillerogla_2.0707_004.jpg

Redigert av Kildal (see edit history)

Riviera 925 Volvo Penta D6 350 Dph

Link to post
Share on other sites

Motoren er veldig kraftig,skyver båten lett opp i plan og vill bare mer. Skikkelig bunndrag.

Marsjer lett på 27 knop, dro på til 31 knop og der var mere å hente - vil være litt snill den første tiden.

Hekkbølgene blir mindre jo mere fart ,men det er ikke det største problemet her nord - langt i mellom båtene

 

 

 

Her er et bilde til av prøveturen,som dere ser har ikke rekketrekkene kommen på plass på bildet men nå er de ferdig montert.

 

lillerogla_2.0707_002.jpg

Redigert av Kildal (see edit history)

Riviera 925 Volvo Penta D6 350 Dph

Link to post
Share on other sites

Flotte bilder Kildal. Siden du har alliert deg med så god fotograf kan det være interessant å få tatt bilder av båten fra siden under forskjellige fartsområder. Dette vil gi deg verdifull informasjon om "produksjon" av hekkbølger og baugbølger. Jeg har et prosjekt på gang om å ta video av båten fra siden under ulike fartsområder, men foreløbig er kameraet bare i båten og planen er ikke virkeliggjort. Jeg tror det er når man har gjort mye med båten selv at man får et forhold til å teste ut mange ting. Blir spennende å høre hvordan den seiler i sidesjø.

Link to post
Share on other sites

Du gav meg en ide der med å få laget video i forskjellige fartsområder dette må jeg få testet. Var ute i går fikk testet i sidesjø ved ca 2 m bølgehøyde og båten oppførte seg stødig og fin i 27 knop, tørr og fin,bortsett fra en lekkasje fra det åpningsbare sidevinduet.

Riviera 925 Volvo Penta D6 350 Dph

Link to post
Share on other sites

Tillykke med ny båd!

 

Min D6 310 holder også 85 grader helt stabilt.

 

En anden ting jeg undrer på er dog: Sælgeren sagde, at jeg skulle vente med at gå over 1200 RPM indtil motoren var HELT varm - altså 85 grader. Men min erfaring er nu, at den ikke kommer op på 85 grader før jeg gasser op til 2500-3000 RPM.

 

Hvor varm lader I jeres motor blive før i giver fuld gas?

 

 

Dansken

Link to post
Share on other sites

Grattis med nye flott båt, Kildal!

 

Min D6 310 holder konstant temp på ca 89 gr.(lest ut fra analogt instrument). Det er riktig at den relativt raskt kommer opp i 40-50 gr. og deretter kryper langsommere oppover. Det tar lang tid å varmkjøre den kjøring på 6-7 knop (1200 omdr.). En kanon-motor spør du meg! Har også kjørt D4 og opplevde dette som en annen verden i samme type båt.

 

Siden motoren er ny for deg er det en ting til som kanskje kan være til nytte å vite: Oljetrykket varierer noe før den er skikkelig varm. Du vil se at pila svinger litt. Dette skyldes ventiler som åpner og lukker. Synes dette var rart og sjekket med flere Volvo-verksted som bekreftet at dette var helt normalt.

Link to post
Share on other sites

Min D6-350 holder også 85 grader konstant. Kjører på rundt 1000-1500 rpm til jeg minimum når 70 grader, så gir jeg på. Da går den til 85 grader på få sekunder.

 

Akkurat hjemme i Oslo etter 3 uker ferie, hvor nybåten (2005-modell) ble hentet i Sunndalsøra. 1040 nm og 70 motortimer. Jeg er råimponert over motoren. Hadde makan båt før, men med KAD44. Den motoren var akkurat tilstrekkelig, nå har jeg kraftoverskudd i massevis. Ligger på 23-25 knop ved 2900rpm. 30 knop ved 3400 rpm. Snittforbruk på turen ble 1,88 l/nm, og da hadde vi ganske tung sjø de siste 250 nm. Med KAD44 lå forbruket på ca. 2,3 l/nm og da med lavere snitthastighet. Det råeste med motoren er dreiemomentet som i kombinasjon med DPH drevet gir et voldsomt trøkk.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Hei :flag:

 

Begge D6 350'ene i Khamsinen ligger konstant på 85 grader uansett belastning. De kommer lett opp i driftstemperatur (85c) fra kaldstart, selv ved kjøring på 8-900 rpm. Venter alltid med å dra på til de har nådd 85 grader. Oljetempen ligger på 82 grader fra tomgang og opp til ca 3200 rpm og øker opp mot 87 grader ved maks som er ca. 3520 rpm.

Eneste forskjell på motorene er at SB motor er tilkoblet VV tank og defroster og ligger noen grader bak BB under oppvarming.

 

Har kjørt mange D4 og D6 de siste 2 årene, og alle har oppført seg likt som beskrevet over, så hvis motoren din ikke kommer over 75 grader er det garantert noe feil med termostaten. Hadde vært interesant å vite hva du har i oljetemperatur?

Kontakt VP og krev at de gjør noe med det, for slik skal den ikke oppføre seg.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

En anden ting jeg undrer på er dog: Sælgeren sagde, at jeg skulle vente med at gå over 1200 RPM indtil motoren var HELT varm - altså 85 grader. Men min erfaring er nu, at den ikke kommer op på 85 grader før jeg gasser op til 2500-3000 RPM.

 

Hvor varm lader I jeres motor blive før i giver fuld gas?

Motorene mine gaar alltid noen minutter paa tomgang for aa bli varme. starter de gjerne 5 minutter foer avgang. Da blir de varme, dvs rundt 70 grader. For aa naa 85 grader maa jeg opp i over 2000 rpm.

Om du ikke skal over 1200 rpm foer motoren er p[ driftstemperatur tror jeg at du blir der hele livet om du har vv tank. da kommer du nok aldri opp dit.

 

hvordan leser du av oljetemperatur , er det i menyen eller er det option på softwaresiden?

EVC display (kalles ogsaa VP multi instrument) viser denne dataen. Jeg har et slikt og har satt det opp til aa vise rpm, vanntemp, oljetrykk og oljetemperatur paa et bilde. de viktigste dataene aa overvaake loepende.

Link to post
Share on other sites

Har snakket med vp og de mener at jeg ikke har noe å bekymre meg over og skal bare bruke båten som normalt.

Tenkte å utvide til høsten med raymarine e serie,og koble dette mot evc,får man da samme funksjoner opp som i evc multidisplayet?

Redigert av Kildal (see edit history)

Riviera 925 Volvo Penta D6 350 Dph

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...