Jump to content

Driftstemperatur på VP D6


Kildal

Recommended Posts

jeg tror at ryktene om alle VP D motorers snarlige død er sterkt overdrevet :wink:

 

Det har ikke vært noe skriverier om at Yanmar har hatt salgsforbud på sine nye BY motorer pga brann i flere båter.

 

hvorfor ? Mulig det er fordi VP selger mange, menge flere motorer enn Yanmar til denne type båter.

 

hvilken info dy vil få på displayet vet jeg ikke. Jeg har et EVC display og det rekker for meg. Har også denne boksen som gjør at jeg kan få signalene inn på vår Simrad CX 44, men jeg vil ikke ha det inn der. Synes det blir for mye informasjon på en sak som for meg stort sett skal brukes til navigering.

Link to post
Share on other sites

For meg blir det rett og slett for mye med mer enn 2 aktive vinduer på plotter skjermen

 

EVC displayet til VP er jeg veldig fornøyd med. Tror jeg betalte 12000 kroner for dette - hvilket er forbaska dyrt. Men den infoen jeg får ut på en enkel måte er flott. Særlig fordi jeg har to motorer og de analoge instrumentene sitter slik at det man ikke ser på de hele tiden.

Bildet under viser instrumentene på båten vår. De analoge instrumentene for motorene sitter 4 stk på hver side av plotteren. I og for seg enkelt nok - men jeg skulle gjerne ha samlet de slik at man feks ser temp for begge motorer samlet i stedet for at hver motor har sin side. Rett over plotteren sitter turtellerne, dieseltankmålere og vanntankmåler. Vet ikke helt hvorfor den har så sentral posisjon.

ferdig_baat_paa_messe_i_arendal_005.jpg

 

EVC displayet til VP sitter på høyre side av rattet.

 

Dette instrumentet gjør det også betydelig enklere å feilsøke om det er noe feil med motoren fordi man får opp den spesifikke feilmeldingen på displayet (og det er viktig ettersom det ryktes at det kontinuerlig er feil på disse D motorene :wink::lol:)

 

Jeg kan ta et eksempel på et rart utslag jeg hadde en gang i fjor sommer. Jeg oppdaget at ladespenningen på ene motorens analaoge instrument viste godt over 16 Volt og var stigende. Sjekket EVC displayet og her var alt normalt. Jeg restartet motoren igjen - og alt var normalt. Det gjorde at jeg viste at det bare var en giver/instrumentfeil - og ikke noe feil med selve ladingen på motoren. Feilen har aldri kommet tilbake.

 

En annen sak som er kjekt er jeg på EVC displayet har tripteller på dieselforbruket. kan se hvor mye jeg bruker pr nm, pr time og forbruket siden sist jeg nullstilte. som regel nullstiller jeg hver gang jeg fyller opp tankene. Samme instrument viser også hvor mye diesel som er igjen på tankene - og gir alarm om dieselnivået kommer under 10% av totalen.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vp tar hvertfall problemet seriøst når dem flysender motoren over natt som skifter den momentant

 

Seriøst og seriøst, forutsatt at Båtmagasinets artikkel stemmer så virker det jo som om det snarlig må komme informasjon til alle eier av disse motorene. 25-30 motorhavarier er jo katastrofalt. Det selges ikke SÅ mange motorer i Norge at ikke det er betydelig. Det er klart at har du to motorer kan du jo slappe helt av, sjansen for to havari på samme tur må være svært marginal, men ville vel ikke hadde den helt supre følelsen i magen pt med èn D i kjelleren og ingen informasjon/utbedring... Igjen basert på det som stod i Båtmagasinet så er det jo ikke slik at VP vet hva som er galt og ergo vil jo dette fortsette å skje på nye motorerer. Det er jo bare å håpe at feilen dukker opp tidlig slik at de som har gått noen timer er "sikre"... Stod vel ikke noe om gangtid på motorene som hadde havarert så dette er vel heller ikke avklart?

 

Er ellers enig i at Yanmar ikke er flekken bedre..., men det blir jammen en marger trøst

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Seriøst og seriøst, forutsatt at Båtmagasinets artikkel stemmer så virker det jo som om det snarlig må komme informasjon til alle eier av disse motorene.

For å få et perspektiv på dette så kan man ta utgangspunkt i hvor mange slike motorer som selges i nye båter. Om vi tar Windy som eksempel så bruker de D4 og D6 i samtlige av sine båter opp til og med 43 fot. Det lages ca 35 Windy 37 pr år - og om man tar det som snitt så leverer de sånn helt grovt regnet kanskje 250-300 slike motorer. Så kommer da på rekke og rad

NB

Scand

Nidelv

Joda

Marex

Viksund

og alle andre. Samt alle som oppgraderer motorer.

 

Og da har vi ikke nevnt andre produsenter som også er store i Norge som Princess og Fairline.

 

Det dårlige er helt klart informasjonspolitikken til VP - men som alltid er det en avgjørelse der mange forhold må vurderes. Og sett fra VP's side vurderes dette antakelig som enten et lokalt "norges problem" eller som et regionalt problem i Norge. Noen global issue er det antakelig ikke før Motorboat & yachting eller lignende begynner å hyle om dette.

 

Om vi relaterer dette til bil så er det ikke ofte man får vite om et problem produsenten kjenner til - men ikke har løsningen på ennå. Derimot innkalles man til "forbedring" når man har løsningen klar - eller det utbedres på service uten at man får vite noe som helst.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ladespenningen vår ligger konstant på 13,9 V - målt på både analoge og digitale instrumenter. Vi har også et voltmeter på sikringspanelet - men det har jeg aldri sjekket når motorene er i gang.

 

Hos meg ligger ladespenningen og vandrer mellom 13,6 og 13,9 V også når batteriene er fulladet. Jeg synes dette er alt for lavt, men har hittil ikke sjekket om det er instrumentfeil (avleste verdier på analog klokke på førerplass). Også på min KAD44 hadde jeg ladespenning på rundt 14V og da målt med BAT-meter. Skjønner ikke hvorfor VP ikke har høyere ladespenning :nonod:

 

 

Det pussige er at også oljetrykket vandrer fra rundt 5,4 til 5,6 bar. Det virker som om det går i faste intervaller tidsmessig mellom disse verdier. Vanntemeraturen ligger derimot konstant på 85 grader. Noen som har vært borte i dette?

 

Et siste spørsmål litt på siden. På KAD44 fungerte gasspådraget slik; Skyver spaken fram (første "knepp") og motor går i gear på tomgang. Skyves spaken videre framover øker turtallet umidelbart. Min D6; Når jeg skyver spaken framover fra første knepp, skjer det ingen turtallsøkning før spaken har kommet "et godt stykke" framover. Noen som vet om dette fenomenet?

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Om jeg kikker intenst på de analoge instrumentene mine kan jeg se at nålene vandrer litt opp og ned. Både hva gjelder temperatur, ladespenning og oljetrykk. Jeg ser det samme om jeg tar frem grafer på feks oljetrykk på EVC displayet - ser at det er små små variasjoner. I hht instruksjonsboka står det at det er normalt at oljtrykket viser mellom 3 og 5 bar. Vanntemperatur skal være mellom 75 og 95 grader. Ladespenningen skal ligge rundt 14 V. Alt ihht instruksjonsboka s 49

 

At instrumentet viser en lav ladespenning forklares ofte av spenningsfall frem til instrumentet. Om man måler direkte på batteriet tror jeg du får høyere verdier. D sierne har 115A dynamoer - og de bør være tilstrekkelige, men optimalt blir det vel ikke før man setter på en skikkelig regulator. På D6'en jeg hadde ble dynamoen byttet fordi ladealarmen gikk når vi gikk på tomgang, så det kan jo være at du har en slik dynamo som jeg hadde.

 

Dette med gassen din høres rart ut. Hos meg er det et knepp frem - og da settes drevet i gir. Så er det tut og kjør fra første millemeter justering på spakene :smiley: Men det er egentlig litt vanskelig å si når jeg tenker meg om - for jeg har aldri kjørt en KAD 44 - men jeg opplever i hvertfall ikke at det er noen forskjell på spakene mellom den båten vi har nå med D4 og vår forrige båt med D6.

Så hvor mye er et godt stykke - er det slik at spaken må ligge omtrent vannrett før du får noen respons?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mener ladespenning på 14 v er tilstrekkelig hverfall hos meg som har gelebatteri.Har erfaring med at gelebatteri ikke "tåler" like høy spennig som vanlige- over 14,4 så gasser åsså gele de slipper ut gjennom en ventil som åpnes og blir da gradvis dårligere .

Kansje dette er en sammenheng med at vp ikke lader over 14v?

På min motor la jeg opp egen sense kabel fra generator til batteribanken.

Når det gjelder spaken til gass/gir har du en eller to oppfører de seg like?, kansje vert ett førsøk å prøve å kalibere spaken på ny?

Mitt oljetrykksinstrument varierer åsså litt fra 4,4 til 4,8 når motoren er varm å ca 3000 rpm

Riviera 925 Volvo Penta D6 350 Dph

Link to post
Share on other sites

Så hvor mye er et godt stykke - er det slik at spaken må ligge omtrent vannrett før du får noen respons?

 

Så vidt jeg husker går spaken omtrent like langt uten at turtallet øker, som bevegelsen fra nøytral til å komme i gear. Det er litt ubehagelig når man skal finmanøvrere med turtall over tomgang. "Dødsonen" gjør at man kan skyve spaken litt for mye fram og dermed få mer pådrag enn ønskelig (selv om jeg som prinsipp alltid prøver å klare meg med tomgangshastighet i mariner etc.)

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Så at VP er kommet med en lowspeed funskjon hvor motoren går på tomgang i de første 15 gradene av spakens bevegelse. Men dette er vel sikkert noe for ordinære gearkasser og ikke drev. Tenkte først at softwaren på gearspaken var tiltenkt dette, men det er jo fra 2005 og da tviler jeg på det.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Hos meg ligger ladespenningen og vandrer mellom 13,6 og 13,9 V også når batteriene er fulladet. Jeg synes dette er alt for lavt, men har hittil ikke sjekket om det er instrumentfeil (avleste verdier på analog klokke på førerplass).

Samme hos meg, men målt på batteripolene er ladespenningen 14,2-14,3 V. Litt i laveste laget synes jeg. Ideelt er som kjent 14,4 V,

Om jeg kikker intenst på de analoge instrumentene mine kan jeg se at nålene vandrer litt opp og ned. Både hva gjelder temperatur, ladespenning og oljetrykk. Jeg ser det samme om jeg tar frem grafer på feks oljetrykk på EVC displayet - ser at det er små små variasjoner. I hht instruksjonsboka står det at det er normalt at oljtrykket viser mellom 3 og 5 bar. Vanntemperatur skal være mellom 75 og 95 grader. Ladespenningen skal ligge rundt 14 V. Alt ihht instruksjonsboka s 49

 

At instrumentet viser en lav ladespenning forklares ofte av spenningsfall frem til instrumentet. Om man måler direkte på batteriet tror jeg du får høyere verdier. D sierne har 115A dynamoer - og de bør være tilstrekkelige, men optimalt blir det vel ikke før man setter på en skikkelig regulator. På D6'en jeg hadde ble dynamoen byttet fordi ladealarmen gikk når vi gikk på tomgang, så det kan jo være at du har en slik dynamo som jeg hadde.

 

Dette med gassen din høres rart ut. Hos meg er det et knepp frem - og da settes drevet i gir.

Som sagt, vandringen på oljetrykket er bekreftet av flere Volvo-forhandlere som helt normalt når motoren er kald, men jeg kan også, som dere, se en liten variasjon også når motor er varm. Temperatur er derimot konstrant hos meg med samme turtall (ikke 89 som tidl. nevnt, men 85 som dere andre). Hos meg er forskjellen fra instrument til batteripol o,3-0,4 V og det er ganske mye.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Ble ikke helt tilfreds med driftstempen på D6 en så jeg tok kontakt med en annen mekaniker som undersøkte mere og fant ut at dette var ikke rett.

Fikk skiftet / skjekket termostaten fredag,vp mekanikern fant ut at det manglet en foring/pakning slik at det slapp for mye kjølevann forbi .

Nå blir motoren fort varm og holder seg nesten konstant på 85 grader.

Så fikk avsluttet sesongen bra i år ,nå står båten inne tørt og fint.

Riviera 925 Volvo Penta D6 350 Dph

Link to post
Share on other sites

Ble ikke helt tilfreds med driftstempen på D6 en så jeg tok kontakt med en annen mekaniker som undersøkte mere og fant ut at dette var ikke rett.

Fikk skiftet / skjekket termostaten fredag,vp mekanikern fant ut at det manglet en foring/pakning slik at det slapp for mye kjølevann forbi .

Nå blir motoren fort varm og holder seg nesten konstant på 85 grader.

Så fikk avsluttet sesongen bra i år ,nå står båten inne tørt og fint.

Dette må vel ha skjedd ved skfite av termostat en gang før da? Kan vel ikke være VP som har glemt å legge i pakningen ved produksjon vel??

Link to post
Share on other sites

Jo har vert glemt under produksjon,motoren har nettopp passert 50 timer og det er første gang det er servicefolk ombord.

Har snakket med flere forhandelere om dette ,men det var vedkommende som var ombord og tok garantiservice som ikke synes dette var rett, samt at jeg selv ikke var fornøyd i forhold til andre som har samme motor her på båtplassen.

Redigert av Kildal (see edit history)

Riviera 925 Volvo Penta D6 350 Dph

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...