Jump to content

I dag tok jeg VHF sertifikat i mot mine prinsipper


Plomma I

Recommended Posts

:drink:

Bestilte SRC/VHF pensumhefte hos Telenor har lest dette og sendte en mail sist søndag til Telenor om hvor og når jeg kunne ta dette sertifikatet, mandag fikk jeg telefon fra dem om at jeg kunne komme samme dagen eller når det passet meg og ta det. Dette var i Oslo, syntes det var litt langt å reise fra Sandefjord men tenkte skitt au sa jeg kom på onsdag, etter tyve minutter fikk jeg en ny telefon at de hadde ordnet det så at jeg kunne dra til Tjøme Radio og ta det der, for en av sensorene til Telenor bodde/eller hadde ferie på Hvasser. Så i dag var jeg og avla eksamen der det gikk veldig greit, han lurte på om jeg hadde jukset.. hehe ikke denna gutten nei... Var en mektig liten festninge denne Tjøme Radio. Så nå kan jeg prate "LOVLIG" jeg mot mine prinsipper. :flag::flag::flag:

Kommentar fra moderator:

Emnetittelen er endret, var opprinnelig I DAG TOK JEG VHF SERTIFIKATET I MOT MINE PRINSIPPER.

 

Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se dette innlegget samt Etikette

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Link to post
Share on other sites

Hvilke prinsipper?

 

Det at en 16 åring kan kjøpe 40 fots RACER av en båt bare sette nøkkelen i å kjøre det remmer og tøy holder uten noe som helst "sertifikat" men det er jo å håpe dette kommer, men for å snakke i en "radio" må du ha sertifikat men det er vel staten som vil ha penger

Redigert av Plomma (see edit history)

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Link to post
Share on other sites

Og hva har det med VHF sertifikatet å gjøre?

 

Gratulerer forresten - flott gjort!

 

Takk, det hadde vel vært en srørre sikkerhet for de fleste sjøfarende om det var obligatorisk sertifikat for å kjøre båt, kontra det å prate i radiotelefon.... men det var greit nok å ta det så er jeg i alle fall ikke "lovstridig"

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Link to post
Share on other sites

Plomma: Nå har det seg vel slik at jeg regner med at du lærte noe på kurset, eller kunne du alt fra før mens du var "radiopirat"?. For å sette dette på spissen, så vil eks. en som ikke har kunnskaper kanskje snakke på K16 under en redningsaksjon som er kritisk og dermed faktisk medføre andre skade.

 

Jeg har selv tatt VHF sertifikatet. Dette er helt elementært, veldig enkelt og både nytting og viktig. Veldig viktig at alle kjenner til reglene, hvordan man skal forholde seg i forbindelse med Mayday osv. Det "dagligdagse" fungerer stort sett nesten bra (foruten når man kaller eks. Tjøme Radio på K16 og gjerne i kobinasjon med å ikke oppgi kanal du sender på), men spesielt når det er andre i nød, du kan skape problemer uten riktig kunnskap.

 

Sett det på spissen igjen. Heller en som kjører seg i hjel selv med en 40 fots Racer enn en som ødelegger en redningsaksjon som medfører en annens død pga. manglende kunnskaper om VHF.

 

Og uten noe som helst reglemang her, så hadde kanskje VHF´en endt opp som 11 meteren (Walki Talki). Her drev folk egne radiokanaler og diverse. Synes det er fint med et slikt sertifikat og ser ikke noe problem med det. Noe melkeku for staten er nok ikke de 450,- kronene i året (var det ikke det da..???). Er litt handling rundt dette med register osv, så tror ikke det er stor "bussiness" akkurat.

 

At det ikke er noe krav til båtførere ellers er jo synd, men blir ikke rettferdigjort ved å fjerne VHF sertifikatet av den grunn. Synes i grunn Fritidsbåtskippersertifikatet nesten burde være et minium for å ferdes med en båt over 20 fot etter min mening. Selve båtfører prøven synes jeg er lik null.

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Plomma: Nå har det seg vel slik at jeg regner med at du lærte noe på kurset, eller kunne du alt fra før mens du var "radiopirat"?. For å sette dette på spissen, så vil eks. en som ikke har kunnskaper kanskje snakke på K16 under en redningsaksjon som er kritisk og dermed faktisk medføre andre skade.

 

 

 

Takk alle sammen,

 

Nå tok ikke jeg noe kurs, men selvstudie, og jeg vil heller ikke fjerne VHF sertifikatet, men forholdet der hvor det er krav om sertifikat og der hvor det ikke er krav rimer ikke helt, jeg ser alvoret i dette... jeg setter det LITT på spissen jeg og... dessuten har jeg ikke montert VHF en i båten ennå det er en gammel en som jeg har fått av venn som kjøpte ny. så noen pirat har jeg aldri vært :smiley::smiley:

Det er vell ikke det helt store problemet med at folk prekær på k. 16 i tide og utide???

Bare noen timer nå så er det 3 ukers ferie og det skal bli nyyyyydelig... reiser ikke på tur før over helga ... trur eg for kjerringa skal på jobb i morra

:drink::drink::drink:

Redigert av Plomma (see edit history)

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Link to post
Share on other sites

Det er visst et samfunnsproblem med 16 åringer som kjører villmann med 50 fotere innkjøpt for egne midler etter hva jeg skjønner ?

 

Det er vell ikke det store problemet men at de kan gjøre det.... det er det som er...

 

men det er mye en kan her i verden...

 

ha en fin dag.. :flag:

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Link to post
Share on other sites

Det er vell ikke det helt store problemet med at folk prekær på k. 16 i tide og utide???

 

Har det ikke slått deg at det kan være en sammenheng her? Folk som bruker VHF har gått på kurs å lært at K16 er en nød og kallekanal og ikke skal brukes til annen trafikk.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Er litt enig, vhf er sikkerhets utstyr, men mange lar være å ta lappen, og derfor har de ikke vhf ombord, meg inkludert. Syntes det er en merkelig regel. Selv med sertifikat kan man bryte reglene, det ser man jo i trafikken osv. Har selv vhf sertifikat for luftfart, og hatt det i 27 år, men får ikke lov å eie/snakke på sjøen. :crazy:

Link to post
Share on other sites

Har selv vhf sertifikat for luftfart, og hatt det i 27 år, men får ikke lov å eie/snakke på sjøen. :crazy:

Da trenger du omtrent bare å lese gjennom kanalplanene før du kan ta eksamen. Jeg kan ikke forstå at dét er noe problem.

 

VHF er sikkerhetutstyr, men du må ha noe kunnskap for å bruke det riktig. Klart at alle kan sende et slags nødsignal dersom situasjonen krever det, men det er også forventet at alle skal kunne nok til å delta i trafikken på en ryddig måte i en nødsituasjon (ikke nødvendigvis egen nød) og ekspedere et Mayday Relay dersom en slik situasjon oppstår. VHF er ikke bare sikkerhetsutstyr som du skal bruke i egen nød, en viktig del av sikkerheten består i at du lytter og kan bistå andre.

 

VHF-sertifikatet for vanlig fritidsbåtbruk er ikke noe stort og vanskelig pensum, og det er ikke noe stort pes å få tatt det. Det varer livet ut, så det er like greit å ta det når du har tid og anledning og ikke når du plutselig har behov for det.

Link to post
Share on other sites

Selv med sertifikat kan man bryte reglene, det ser man jo i trafikken osv.

.....og fordi noen bryter reglene i trafikken kan man like godt frafalle kravet om sertifikat for å kjøre bil, ikke sant? :crazy:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Problemet er ikke alle som "bryter" reglene på VHF. Problemet er alle de som ikke vet bedre og "tror" de gjør det riktig som skaper problemer. Tror de færreste ønsker å sabbotere en nødmelding eller sende ut falske meldinger selv, men når man ikke vet bedre, så kan det bli feil. Hva om poden trykker på Distress knappen på en radio som du har kjøpt brukt (med MMSI nummer programmert). Vil en uten kunnskap i det hele tatt vite hva som har skjedd? Vil det være noen celler i toppen som settes i sving for å kanselere denne meldingen, eller slås bare radioen av med...:"det gikk sikkert bra".?

 

Og ja, jeg synes det er mye utilsiktet trafikk på K16. Nå er det relativt skjelden det er en viktig redningsaksjon på gang, så akkurat rundt dette er nok ikke problemet stort, men det kan fort bli det om trafikken øker enda mer. Bare det å kalle en kystradio opp på arbeidskanalen ville nok ha fjærnet 50% av trafikken på K16.

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lytter nå på kanal 16 når jeg er ute på sjøen men kan ikke si at det er plagsomt mye snakking der... Synes i grunnen det virker å fungere bra, og folket er flink til å finne andre kanaler,men nå har jeg ikke vært på sjøen siden mandag så det kan vel tenkes det har forværret seg krftig de siste dagene. Jeg "sokner" til Tjøme radio som er mitt område... men nå henger jeg meg ikke opp i alt som blr sagt der da heller... er ikke så nyskjerrig... blir det mye fjas så kan jeg bare dempe litt på volumknappen

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært på sjøen i 2 uker og VHF står på K16 hele tiden på sjøen med høytaler til copiten.Jeg har vel som Sydvesten merkt lite trafikk, neste merkverdig lite på K16 (Tjøme radio).

For øvrig all honnør til KNBF og Tjøme radio for værmeldingene på VHF. Ett glimrende tiltak etter min mening (for oss som lytter på slikt :wink: ) :flag:

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.....og fordi noen bryter reglene i trafikken kan man like godt frafalle kravet om sertifikat for å kjøre bil, ikke sant? :crazy:

Nei, men vil f.eks. alle kjøre lovlydig på sjøen selv når obligatorisk båtførerbeviset blir innført? Selvfølgelig ikke. Forstår at man bør vite litt om vhf, kanaler bruk i nødssituasjon, og vanlig kutyme på snikk snakk. Men man bør også vite litt om å kjøre båt før man setter ut på sjøen, det kan man i dag gjøre uten noe sertifikat. Hva tror du kan påføre mest skade, feil bruk av vhf eller feil bruk av båt?

 

Jeg mener det er noe rart med dette forholdet.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes sertifikatordningen er fin så lenge det er så mange idioter på sjøen som ikke vet hvordan de skal forholde seg til bruk av VHF. Jeg synes imidlertid at det blir mer og mer slitsomt å høre på VHF'en for hver sommer som går, altfor mange bruker VHF til å prate med hverandre om alt mulig tull og tøys og når to båter eller fler reiser i følge ser jeg ingen grunn til at disse skal måtte kalle opp hverandre opptil 20 ganger om dagen på kanal 16 for å bli enige om å gå til den samme arbeidskanalen som de har brukt de siste fjorten dagene.

 

Jeg har forsøkt å hatt på VHF-en litt denne sommeren for å se om det har blitt noe bedre, men per i dag så synes jeg det er så mye "lekeprat" på VHF'en at det ødelegger mye av idyllen med å være på sjøen, spesielt når man seiler er det utrolig irriterende å høre alle lystbåtene som kaller opp hverandre på kanal 16 opptil flere ganger om dagen.

 

Nå blir ikke VHF slått på lengre (annet enn for å ta inn værmelding og havseilas), og det er synd da det berører vår egen sikkerhet, men det får heller våge seg. Jeg vet at det er flere og flere som kutter ut hele lytteplikten på VHF'en og det er en skummel utvikling. Folk bør være litt mer bevist på når de MÅ bruke VHF og når de KAN bruke mobil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...