Jump to content

I dag tok jeg VHF sertifikat i mot mine prinsipper


Plomma I

Recommended Posts

Nå blir ikke VHF slått på lengre (annet enn for å ta inn værmelding og havseilas), og det er synd da det berører vår egen sikkerhet

Det berører ikke bare din sikkerhet, - det berører også min og alle andre båters sikkerhet. Og etter konsesjonsvilkårene skal VHF'n være på under seilas.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes sertifikatordningen er fin så lenge det er så mange idioter på sjøen som ikke vet hvordan de skal forholde seg til bruk av VHF. Jeg synes imidlertid at det blir mer og mer slitsomt å høre på VHF'en for hver sommer som går, altfor mange bruker VHF til å prate med hverandre om alt mulig tull og tøys og når to båter eller fler reiser i følge ser jeg ingen grunn til at disse skal måtte kalle opp hverandre opptil 20 ganger om dagen på kanal 16 for å bli enige om å gå til den samme arbeidskanalen som de har brukt de siste fjorten dagene.

Jeg er helt enig med deg i det. Jeg begriper ikke hvorfor ikke folk som reiser sammen kan avtale en arbeidskanal på forhånd (f.eks 6, 8 eller 72 hvis ikke alle har L-kanaler). Alle VHF-er har vel minst dual-watch, så kan den skifte mellom 16 og avtalt kanal automatisk, så slipper man å bruke K16. L1/L3 er vel ment som "skravlekanal", men jeg har ennå tilgode å høre noe trafikk her...

Link to post
Share on other sites

BP-båter i Indre Oslofjord bruker K-77 som oppkallskanal. Dermed slipper vi å gå veien om K-16. Dette blir mer og mer praktisert rundt om.

 

Vi som har DSC-radioer gjør kun et selektivt oppkall og "styrer" samtalen over på K-77 hvis den er ledig.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Gikk fra Eknesvågen til Drange i ettermiddag. Møtte først en NB litt sør for Nordhordlansbrua som hadde en fender hengende og slå på babord side, tydeligvis gjenglemt og klar til å slite seg. Kalte ham opp på K16 (selvsagt for å skifte til annen kanal...), men på tross av en solid VHF-antenne var det ikke svar å få. Ved Flesland møtte jeg en Nord West som i tillegg til lanternene hadde søkelyset stående påskrudd fremover. Heller ikke her noe svar på VHF, men etter forsiktig blinking med mitt lys slo han det av (sikten var slik at det holdt lenge med lanternene, som jeg også hadde på). Da vi passerte snudde han seg vekk i stedet for å hilse.

 

I hjemmehavnen lå det så en frakteskøyte og nærmest blokkerte innseilingen. En rask kontakt på K16, og han svarte at han var klar over at jeg kom til å gå fremfor ham. Dagens score er da 33.333% på lytting på kanal 16, og av disse var 100% yrkesbåt.

 

Det vesentlige er som påpekt over at VHF er nyttig for å hjelpe andre i nød, ikke bare for redning i egen nød.

Laholm

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...