Jump to content

Rate Gyro


Karavoli

Recommended Posts

Så hva viser de 3,5 gradene? Misvisning eller ikke?

:confused:

Jeg tror det der er pensum for båtførerprøven.

 

Kompass med rate sensorer er raskere på plass på riktig kurs, jeg har sett virkningen selv på radarbilde etter å ha gått fra fluxgate til rate-fluxgate.

Det er verre enn som så. På våre breddegrader viser ikke en fluxgate riktig kurs når det er litt sjø. Det er ikke en gang snakk om raskere på plass. Den hopper fram og tilbake omkring riktig kurs, selv om du styrer rett som en strek i lange tider.

Link to post
Share on other sites

Prater dere forbi hverandre?

Det kan du nok si, ja. :yesnod:

 

Rate sensoren hjelper vel bare til å gi kurskomputer beskjed om båtens bevegsler slik at den kan korrigere fluxgateinfo og få reell kursendring ut som resulatet. Det vil i praksis oppleves som at kursen blir raskere riktig ved kursendring. særlig i litt dårlig vær vil jeg tro?

Jeg kjenner ikke alle modeller, men de kompassene jeg har satt meg inn i sender bare heading-data til kurskomputer, og signalene fra fluxgate og ratesensor kombineres i kompassenheten.

 

En måte å gjøre beregningene på i kompassenheten er å bruke ratesensoren som en slags gyro med veldig stor drift. Driften korrigeres kontinuerlig av fluxgatekompasset. (Denne løsningen kan jo forklare denne snåle betegnelsen rategyro.) Resultatet er at kompassenheten med ratesensor sender fra seg headingdata som er mer stabile.

 

Det går selvsagt an å lage en kurskomputer som har en inngang for fluxgatekompasset og en annen inngang for ratesensoren, men det utstyret for fritidsbåter som jeg har sett bruker ikke denne løsningen. Om noen kan oppgi produsent og modell på slikt utstyr, og helst hvor jeg finner tekniske håndbøker på nett, så hadde det bare vært hyggelig å få tatt en titt på dette også. :wink:

Link to post
Share on other sites

Vi har da misvisning i dag også, selv om det ikke er så mye av den i Oslofjorden og Skagerak.

Klart vi har missvisning, men vi har også gps tilkoblet for korrigering av missvisning, vi har også en autopilot eller en kartplotter som vi setter inn misvisningen og da blir det feil å dra med den i en sammenligning av hvor god en gyro er fremfor fluxgate. En gyro må også korrigeres for å vise korrekt, det er det slett ikke alle styrmenn som gjør...

Link to post
Share on other sites

Det går selvsagt an å lage en kurskomputer som har en inngang for fluxgatekompasset og en annen inngang for ratesensoren, men det utstyret for fritidsbåter som jeg har sett bruker ikke denne løsningen. Om noen kan oppgi produsent og modell på slikt utstyr, og helst hvor jeg finner tekniske håndbøker på nett, så hadde det bare vært hyggelig å få tatt en titt på dette også. :wink:

 

Som nevnt har jeg ingen erfaring med slikt utstyr i fritidsbåter, og min erfaring fra utstyr i kystvakten (eld)gammel tekologi selv om gyrokompasset og TNS med akselermeter og pick up`r da var introdusert.

INAS (integrert navgasjonssyten) var 2 meter høyt skap med en drøss med trippel E-kort :lol:

 

For meg er det lærerikt å lese det dere oppdaterte gutta skriver. Forstår vel hovedsaklig hav det går ut på, men sikkert ikke alt.

Link to post
Share on other sites

[...] da blir det feil å dra med den i en sammenligning av hvor god en gyro er fremfor fluxgate.

Jeg tror du ikke fikk med deg poenget jeg forsøkte å få fram med diagrammet, nemlig sammenligningen mellom et vanlig fluxgate og fluxgate med ratesensor. Diskusjoner om automatisk korreksjon av misvisning er en avsporing.

Link to post
Share on other sites

roaldbj kom med DETTE innlegget for en tid siden. Om mitt bidrag i denne strengen er egnet her, eller om jeg burde starte en ny streng, er jeg i tvil om, men tar sjansen (i håp om at jeg ikke sporer av her...)

 

Autohelm ST5000 er hva jeg monterte i båten; Fungerer stort sett bra på høyere hastigheter (>6 knop), men ved lavere hastighet er den upålitelig... Det synes som om den ikke klarer (gidder) å rette opp avvik på kursen, slik at alarmen går... Det er ikke sjø/vind/strøm som "hindrer kursretting; OG jeg har skrudd opp følsomheten (gain) til nesten max.

Noen som har et hint? Finnes det bedre kompass å koble til enn det orginale??

Har du sjekket ror-begrensningen? Er den for lav så vil den få problemer ved lav fart. Prøv når båten ligger til kai og se hvor langt roret går, den skal bygge opp mer og mer ror etterhvert som tiden går.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...