Jump to content

Dårlig diesel?


bliss X

Recommended Posts

Kan jeg ha fått dårlig diesel på tanken?

 

Fylte ca 60 liter diesel og like etterpå begynte motoren å fuske. Den går fint helt til det blir litt sjøgang. Da ramler turtallet ned på tomgang en liten stund for så å ta seg opp igjen til normalt turtall. Dette skjer hver gang båten ruller litt, f.eks når det kommer litt store hekkbølger.

 

Har vært ute i en god del grov sjø de siste dagene, men ikke opplevd antydning til problemer. Så skjer altså dette umiddelbart etter dieselfylling.

Link to post
Share on other sites

Kan det være noe dritt som flyter oppå dieselen og som periodevis under rullingen kan ha tettet luftingen til tanken siden den var full? Er luftingen god, uten gjenngrodd gitter i gjennomføringen til skutesiden?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dårlig diesel kondens/vann i diesel har hent det att det er oppdaget vann i tankene hos forhandler osv.Men som sagt over her når tanken begynner og bli emty kan mye grums løsne og tette filter.Men hvis ikke tette filter så se om mye vann i vannutskilleren.Men det ser du når du åpner filtrene osv.Holder en knapp på luft jegBlir nok bra skal du se.Jeg har akkurat rengjort min tank også hadde de forbannede diesel trolla i tanken bruker nå diesel dyr dreper.Har kjørt en del i helgen koster osv helt smertefritt.MvhBjørn :sailing:

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Problemet oppsto kun ved sideveis rulling, og ikke når jeg tok bølgene med baugen. Det gikk gjerne noen sekunder etter rullingen før problemet oppsto, og symtomet var helt likt hver gang. Turtall rett ned til tomgang og deretter opp igjen, men det er slett ikke umulig at et eller annet har blitt ristet løs i går. Møtte en kjempebølge i går. Største plasket jeg har opplevd noen gang, tror jeg. :lol:

Link to post
Share on other sites

Høres unektelig ut som du har fått mer enn diesel når du fylte. Er det møkk/slam så skal dette stoppe i filtrene, og det blir ikke borte når det slutter å gynge. Høres ut som vann som virvles opp i sjøgang og synker til bunns når det er rolig. Luft virker usannsynlig siden dette opptrer etter fylling.

 

En telefon til marinaen kan kanskje gi et svar. Har dette kommet med dieselen som ble fylt er det trolig flere som har fått problemer.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Høres unektelig ut som du har fått mer enn diesel når du fylte.

 

Det er slik jeg tenker også. Har vært ute i mye sjø de siste ukene, både med halv tank og full tank. Dieselsystemet hadde full overhaling i fjor og alt har fungert perfekt siden. Nye filtere i år. Ikke noe vann i vannuskilleren sist jeg kontrollerte - har faktisk aldri sett noe vann der tidligere heller.

 

Derfor er det merkelig at dette plutselig oppstår ved litt rulling og etter å ha fylt full tank.

 

Saken vil selvfølgelig bli undersøkt nærmere i morgen, men dersom det skulle vise seg å være vann så blir det vel umulig å bevise dette ovenfor forhandleren?

Link to post
Share on other sites

Dette er dritt i filteret og mindre sannsynlig vann. Verre er det ikke og det er absolutt ikke et mysterium som fordrer doktorgrad i rakettforskning for å finne et plausibelt svar. Dritten hadde du muligens på tanken fra før eller så fikk du (mer av) den da du bunkret. Det er bare en løsning -- og det er å skifte filter. Hvis du ikke allerede har Racor eler tilsvarende med glassbolle, er tiden inne for å vurdere det -- da kan du ved hjelp at Lotus' Mark I Eyeball-instrumentet diagnostisere slikt på få sekunder i fremtiden.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Har konstatert at det ikke er vann i dieselen. Ikke en dråpe i vannutskilleren. Går derfor drastisk til verks, tømmer tanken, skifter filtere m.m.

Bare så merkelig at problemet ikke har kommet gradvis, men oppsto så plutselig etter dieselfylling.

:wink:

 

Du har sikkert en masse drit i tanken som har løsnet...

Det kommer gradvis slik som i ditt tilfelle: Filteret tetter seg mer og mer til, til slutt vil ikke motoren gå med noe gasspådrag men kun på tomgang ..

Redigert av ola_dunk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sitter her og "gleder meg" til å gå starte operasjon "tøm diesltank".

 

Fikk montert en ny håndpumpe i går da den gamle var utslitt.

15119_auto.jpg

 

Har pumpa opp noen liter på colaflasker, og ser at det er en del bunnslam.

Regner med at det er ca 80 liter på tanken.

 

- Hva gjør jeg med for å rense dieselen jeg pumper opp?

- Hva er best å bruke for å rengjøre tanken?

Link to post
Share on other sites

Vil anta at du kan gjøre som når man lager vin: Tapp dieselen på 25 liters kannner, la den stå og klarne noen dager og tapp forsiktig over på nye kanner uten å rote opp i bunnslammet. Men sløyf prøvesmakingen :lol::lol: .

 

Ser at enkelte anbefaler varmt Zalovann til rengjøringen, andre skyr vann som pesten og benytter heller parafin, rødsprit eller lignende. Om du kommer skikkelig til gjennom mannhull er vel egentlig rikelige mengder med rene filler den beste løsningen. Så dette kommer litt an på forholdene på stedet, egentlig...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde ikke tatt sjangsen på og hive tilbake diesel/ filtrert gjorde dette selv.Så da etter en stund att samme proplem kom tilbake så dette sparte jeg ikke noe på bare mere arbeide.Hvis du heller tilbake denne diesel så skaff deg ett eller annet stoff som dreper fuktigheten/dieseldyr osv.Mekonomen har noe som heter Alrond rekker til 300 liter koster runt 80 spenn.Lykke til med jobben. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=32124 :wink: MvhBjørn

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

- Hva gjør jeg med for å rense dieselen jeg pumper opp?

- Hva er best å bruke for å rengjøre tanken?

Skaff deg 4 25 liters kanner, dieselen lagrer du en stund på disse kannene slik at vann, slam og diesel skiller seg. Et varmt sted setter litt fart på denne prosessen, har du dem stående et sted hvor kannene får solsteiken rett på seg hjelper det. Når du ser at dieselen er klar og fin og grums og vann ligger på bunn tømmer du forsiktig av dieselen. Driten i bunn samler du på en kanne og leverer et sted hvor de tar i mot spillolje.

 

Tanken kan du spyle ren med varmt vann, så varmt du får i springen. Før du spyler dusjer du tanken med kraftvask. Over 50 grader på vannet dreper eventuelle blindpassasjerer på tanken. Vannet øser du ut og tørker opp alt vannet med filler. Så er du klar for å fylle tanken med diesel, tilsett litt dieseldyr killer.

Link to post
Share on other sites

jeg hadde samme problem som den en gang..

Jeg tok ut tanken, vasket den skikkelig med høytrykkspyler og da viste det seg at der var tært bitte små hull i bunnen av tanken så jeg fikk en til å skifte bunnen.......

Jeg anbefaler at du tar ut tanken, etter en skikkelig vask kan alt skje :-)

Redigert av ola_dunk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...