Jump to content

Dårlig diesel?


bliss X

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med de traktene som Maritim selger og som skal skille ut skitt og vann ved dieselfylling ?

 

Har brukt det gule filtretr som passer til diesel, sort for bensin og diesel. Spesielt for diesel bør man kjøpe så stort filter som mulig/plass til da det tar tid for dieselen å passere filtret/ene. Kjøpte slik filter for 5 år siden og bruker det konsekvent. Det skiller også ut vann. Har ennå ikke opplevd å få grums eller vann ved fylling, bare enkelte bittesmå partikler. Eneste ulempe jeg har erfart er at når man stikker pistolen ned i påfyllingsrøret får man en varning om at det snart er fullt -hører det på lyden og kan kikke ned i røret. Med filtret i påfyllingshullet ser man ingen ting og plutselig tyter dieselen opp på dekk. Noen ganger kommer det ut av luftingen først, men med mye dieselskum ved fylling tyter skummet som regel opp først. En desiliter diesel på dekk skaper skikkelig med klin og det må tørkes opp og skures etterpå. Jeg kan selvsagt unngå dette ved å ikke fylle til det renner over (men vet ikke alltid hvor mye som skal på, da tank måleren er helt på trynet (ved reserve har jeg 1/3 tank igjen).

Link to post
Share on other sites

Status på operasjon tømme tank:

 

Det gikk veldig greit å tømme tanken med den nye pumpa jeg monterte.

Benyttet 4 liters kanner for vindusspylerveske. Kannene ble grundig rengjort og tørket før bruk.

 

tank4.jpg

 

God plass til å oppbevare kannene under cockpitbenk på babord side:

 

tank3.jpg

 

Fjernet lokket:

 

tank2.jpg

 

Sik ser det ut inne i tanken. Ikke noe møkk langs veggene, men en del dritt i bunn av tanken.

Satser på å tørke opp vha filler, og kanksje litt zalo?

 

tank1.jpg

 

Benytter også anledningen til å pusse opp lokket, noe jeg egentlig hadde tenkt å gjøre til vinteren.

 

tank5.jpg

 

tank6.jpg

Link to post
Share on other sites

Er jo litt pussig at problemet bare oppstår ved rulling, ikke ved stamping eller flatt vann.

Er verdt å sjekke innfesting av stigerøret. Er dette løst kan det vippe og åpne for luftlekkasje.

Er koblinger på tanktoppen stramme og tette? Ville tatt fra hverandre dette og sjekket, helst byttet, pakninger.

Kan det ligge noe fremmedlegme i bennet på tanktoppen? (Litt søkt.)

Ligger det noe løsøre (f.eks en dregg) og vipper under dørken som kan klemme på drivstoffslange?

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Og jeg gir meg ikke, - har du sjekket luftingen til tanken?

 

Lars H.

Nei, men det står på programmet, Lars. Vanskelig å komme til, så jeg venter med det til operasjon rensing av tank er gjennomført.

 

Jens_P:

 

Ja, det er rart, men alle slanger m.m. er kontrollert. Alt ble forøvrig byttet for litt over et år siden og motoren har gått som ei klokke siden.

Link to post
Share on other sites

Uten å ha lest dette på forhånd. Hulda hadde sjekk av grovfilter/vannutskiller i dag. Glasse var blitt brunt etter siste fylling i Halvorshavn. Det ser ut til at de har solgt meg en porsjon gums sammen med dieselen. Det er vel slikt som skjer en gang i blant. Jeg kjørte kontroll på tanken før fylling, og da var alt i skjønneste orden.

Link to post
Share on other sites

Jeg leide en Benetau Oceanis 331 en sommer med et rakleverk av en Nanni diesel. Der hadde vi de samme symptomene. Normar sendte ned en kar til Lysekil som byttet alt av filtre - og da var alt ok igjen. Normar mente at filtrene som var satt inn hadde for liten gjennomstrømming. Jeg tror de var tette av skit.

Link to post
Share on other sites

Hulda hadde sjekk av grovfilter/vannutskiller i dag. Glasse var blitt brunt etter siste fylling i Halvorshavn. Det ser ut til at de har solgt meg en porsjon gums sammen med dieselen.

 

Jeg har brukt mye tid på å forstå dieselens vei gjennom mitt Racor-filter. Jeg kan ikke skjønne annet enn at dieselen først passerer gjennom partikkelfilteret før den samler seg i glasset i bunnen og fortsetter til motoren. Dermed risikerer man vel å se ren og pen diesel i glasset uten at man egentlig vet hvor mye grums som kommer fra tanken eller hvordan filterets tilstand er, - før det eventuelt går helt tett? Eller har jeg koblet helt feil??

Link to post
Share on other sites

Er symptomene de samme som for et år siden? Den gang var vel konklusjonen innlekk av luft.

 

Ganske likt, men tidligere var det slik at motoren gikk ned til tomgang en liten stund umiddelbart etter start dersom jeg hadde seilt en stund. Hadde dengang ikke noe problem med siderulling slik som nå. Etter at jeg skiftet ut slanger, nipler, vannutskiller m.m. forsvant problemet helt. Jeg antok den gangen at det kom luft et eller annet sted, men klarte ikke å finne årsaken, derfor ble alt fra tank til motor skiftet på ren mistanke.

 

Etter denne utskiftingen på forsommeren i fjor forsvant problemet helt, og alt har fungert 100% fram til nå.

 

Lotus:

 

Jeg synes heller ikke det var mye dritt, men det var vel uansett på tide å gjøre dette da båten er gammel og jeg har ikke kontrollert dette tidligere. Det er første gangen jeg åpner tanken, og jeg har hatt båten i 7 år.

Link to post
Share on other sites

Lurer etter hvert på om fyllingen i Stavern er årsaken eller bare en tilfeldighet. Kan ikke skjønne at dette kan ha gjort annet galt enn å tilføre vann og slam. Vann fant du ikke, mengden slam var ikke avskrekkende.

 

Er bare å fortsette som du har begynt, starte i den ene enden og gå over alt systematisk.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja du har koblet helt feil. Dieselen går først i turbinen og bollen og deretter i filteret.

 

Korrekt, og det er slik jeg vil ha det. I morgen ska jeg stikke innom filtergutta (Lekang) og kjøpe meg et sett filtere til. To sett til to ukers ferie burde holde.

 

Jeg fikk skilt ut en del partikler under testen min i dag. De så ut som harde partikler, men når jeg plukket på dem løste de seg opp og ble bare litt mer møkkete diesel enn resten. Jeg har fått ombord 450 liter av denne heller tvilsomme guffa. Filteret mitt har tatt hånd om omlag 100 liter etter fylling. Jeg må nok suge litt opp av tanken også for å være på den sikre siden.

Link to post
Share on other sites

Har brukt det gule filtretr som passer til diesel, sort for bensin og diesel. Spesielt for diesel bør man kjøpe så stort filter som mulig/plass til da det tar tid for dieselen å passere filtret/ene. Kjøpte slik filter for 5 år siden og bruker det konsekvent. Det skiller også ut vann. Har ennå ikke opplevd å få grums eller vann ved fylling, bare enkelte bittesmå partikler.

Takk for opplysningen atletico, men er du sikker på at filtret skiller ut vann og drit? Jeg tenker på om du har prøvrt å sende forurenset diesel i gjennom filtret? Takker for svar.

 

For øvrig er foruresent tankanlegg et alvorlig problem noen steder. Derfor tenker på en filtertrakt som en mulig måte å unngå dette på.

 

Hva med en meldetjenste på båtplassen om marinaer med dårlig diesel? (Dersom ikke eierne .tar adfære)

Link to post
Share on other sites

Mange har nok to filtre, ett forfilter og ett hovedfilter på motoren. Dersom man er "uheldig" og får ferskvann eller annen uønsket "skitt" på dieseltanken vil dette først samles opp i forfilteret. Av den grunn er det lurt etter hver fylling å ta noen prøver fra det første filteret. Jeg har montert en avtappingskran på det første filteret, men vet ikke om dette er "helt lovlig". Har tilsvarende tappekran på hovedfilteret. De to boltene i bunnen av dieseltankene er for avtapping. Har vurdert å utstyre disse med tappekran. Jeg har flere ganger tappet litt vann og grums fra det første filteret, mens diesel tappet fra hovedfilter har vært helt rent. Gjennomstrømningen i filtrene kan være mer enn 600 liter diesel i timen.

 

forfiltre.jpg

Link to post
Share on other sites

Tappekrana på forfilteret er lovlig, det skal være av den typen som 'klikker' i låst posisjon slik at krana ikke kan åpne seg ved risting eller at noen(noe) skubber borti. Kran på tanken er også OK, men da skal det være blindplugg i motsatt ende av krana. M.a.o. for å tappe må du først skru av blindpluggen, deretter vri på krana.

 

Hulda har det slik at jeg pumper opp diesel fra det laveste punktet gjennom en ventil over tanktoppen. Dessuten har jeg gjennomsiktig grovfilter/vannutskiller med tappekran av 'klikk-typen'.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg bestilte tappekraner fra Racor, og de har ikke slik funksjon at de "klikker " i posisjon. Merkelig at de selger noe som ikke er godkjent. Men å ha kran på filtrene er utrolig kjekt. Gjør ihvertfall at jeg sjekker filtrene mye oftere enn før hvor jeg måtte frem med verktøy.

 

I samme slengen kan jeg oppdatere på forsøket med å ga VP's decontaminator filter som forfilter. dette er magnetfiltre som skal rense dieselen. Har vel brukt ca 1000 liter diesel hittil i år - og eneste "grums " i dieselen er litt sorte partikler i det aller første jeg tapper ut av Racor filtrene.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg bestilte tappekraner fra Racor, og de har ikke slik funksjon at de "klikker " i posisjon. Merkelig at de selger noe som ikke er godkjent. Men å ha kran på filtrene er utrolig kjekt. Gjør ihvertfall at jeg sjekker filtrene mye oftere enn før hvor jeg måtte frem med verktøy.

 

I samme slengen kan jeg oppdatere på forsøket med å ga VP's decontaminator filter som forfilter. dette er magnetfiltre som skal rense dieselen. Har vel brukt ca 1000 liter diesel hittil i år - og eneste "grums " i dieselen er litt sorte partikler i det aller første jeg tapper ut av Racor filtrene.

 

Nå skal man ikke oppfatte mitt inlegg som refeanse til godkjenning, heller som 'good engineering practice'.

 

Jeg har heller aldri hatt dritt i dieselen, før nå. Fargen på min siste fylling ligner mer på Sonsbuktas kaffebrune overflatevann, enn på farget marinediesel. Nå har jeg vært innom Lekang og fått ekstra filterinnsatser, samt komplett pakningsett til forfilter/vannutskiller. Topp service fra den kanten.

Link to post
Share on other sites

Tappekrana på forfilteret er lovlig, det skal være av den typen som 'klikker' i låst posisjon slik at krana ikke kan åpne seg ved risting eller at noen(noe) skubber borti. Kran på tanken er også OK, men da skal det være blindplugg i motsatt ende av krana. M.a.o. for å tappe må du først skru av blindpluggen, deretter vri på krana.

Vil det være tillatt å sette på et slikt system også på blindpluggene nederst i diseltankene, slik at jeg fra tid til annen kan tømme i nederste punkt på tankene. Jeg har i løpet av ett år to ganger fått regnvann på tankene og antar at det vil skje flere ganger fremover. Dert vil da være veldig greit å tømme ut regnvannet med hjelp av en stoppekran som via slange lar det hele gå ut i et oppsamlingskar som jeg har. Jeg tenker meg da å ha stoppekran med samme diameter som blindpluggen, og ha en ekstra plugg i enden av stoppakrana, slik at utilsiktet åpning av krana ikke fyller kjølen med 1500 l diesel. Ser at Hulda skriver at dette er lovlig, men er det noe sted hvor det i frorskrifter er omtalt hvordan slike tappesystemer skal være utformet? Jeg ser det står EU godkjenningsmerke nesten på hver minste detalj i båten og det er jammen ikke lett å utføre justeringer i henhold til EU-direktover utover det båtbygger har gjort.,

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker meg da å ha stoppekran med samme diameter som blindpluggen, og ha en ekstra plugg i enden av stoppakrana, slik at utilsiktet åpning av krana ikke fyller kjølen med 1500 l diesel. Ser at Hulda skriver at dette er lovlig, men er det noe sted hvor det i frorskrifter er omtalt hvordan slike tappesystemer skal være utformet? Jeg ser det står EU godkjenningsmerke nesten på hver minste detalj i båten og det er jammen ikke lett å utføre justeringer i henhold til EU-direktover utover det båtbygger har gjort.,

 

Det skulle ikke være noe i veien for en slik installasjon. Offshore brukte vi systemer med 'to blokkeringer'. Slik sett skal det være 'lovlig', igjen 'good engineering practice'. Jeg vil formode at standarder som ISO, NORSOK, API etc. har noe om dette. Jeg har aldri lett etter det. Det var noe vi automatisk gjorde da jeg jobbet som 'pipe fitter'. Det ble alltid godkjent. EU vil forholde seg til spesialstandarder som nevnt over.

 

Derimot sendte jeg en gang et bilde over til noen 'ingeniørkompiser' på Kårstø. Svaret jeg fikk tilbake var 'godkjent!' Til og med med utropstegn!

Link to post
Share on other sites

Da er tanken renset, filtere skiftet, tanklokket pusset og lakkert (blå metallic :wink: ) og den grønne jernklumpen er i gang igjen.

Har fylt på 30 liter av dieselen jeg tappet ut, og silt den.

Den så blank og fin ut. Skal sile og fylle på resten av dieselen i dag.

 

Det som gjenstår er å sjekke luftingen til tanken slik Lars H. foreslo.

 

Greit å ha gjort denne jobben, men jeg føler meg ikke helt komfortabel.

 

Årsaken til problemet er vel egentlig ikke funnet?

 

- Det var midre dritt på tanken enn forventet

- Filterne var relativt nye

- Vannutskilleren var helt ren. Hverken vann eller grums i glassbeholderen.

 

I og med at problemet kun oppstår ved stor siderulling, er det heller ikke så lett å framprovosere.

Får ta en tur utpå å bruke Stena Saga som testcase :lol:

 

Dersom testingen avslører at problemet ikke er løst, er jeg jeg veldig takknemmelig for gode forslag. Dette må bare fikses. Liker ikke å dra rundt med en båt som oppfører seg på denne måten.

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

For noen år siden var jeg så dum å sjekke stengekranen ved dieseltanken min.. Den hadde nok ikke vært rørt på mange år og etterpå var den ikke helt tett. Dermed ble det sugd luft inn i dieselslangene. (Siden det er undertrykk i slangen er det ikke mulig å se lekkasjen.)

 

I dagene og ukene som fulgte slet jeg også med en motor som stadig vekk fusket eller stoppet.. Jeg luftet til jeg ble blå og til slutt byttet jeg ut noen av slangene med gjennomsiktige plastslanger. Da kunne jeg se luftboblene på vei mot motoren, - og ikke minst se hvor mye luft som sto i slangene på alle steder der slangen hadde en bulk oppover. Det var helt umulig å lufte bort disse boblene. Dieselen rant bare gjennom slangen under boblene og boblene ble stående der like forbasket. Jeg måtte fysisk heve og senke slangen bortover for å få flyttet boblene til et sted de kunne luftes ut..

Jeg har nå lagt om slangene slik at de i størst mulig grad ligger i gjevn "oppoverbakke" helt fram til motoren. Allikevel er det flere steder det ikke er til å unngå at luft vil samle seg og være vanskelig å fjerne..

 

Jeg vet ikke hvordan det ser ut hos deg, men kan du ha slanger som er fulle av luft og som ligger slik at det kommer ut en boble nå og da når båten ruller sideveis? Hvis du vil utelukke den muligheten koster ikke noen meter med gjennomsiktig slange mange kronene..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...