Astor Svart 6.August.2010 Link til dette innlegget Svart 6.August.2010 Å høre klukkingen fra skutesida når en har krøpet under dyna er god sovemedisin for meg. Litt gnissing i tauverket betyr at vi ligger godt fortøyd for natten. Å høre en gammel fisskeskøyte med sine dunk-dunk lyder er også god musikk. Å høre tauverk slå mot mastene er desverre det motsatte. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
sildåpote Svart 6.August.2010 Link til dette innlegget Svart 6.August.2010 V8 låter best, i mange tilfeller er de slettes ikke utdatert heller. Hvis du kjøper deg en chevy 350 base motor med marine kam etc, hiver på forgasser, mariniserer den med ferskvannskjøling selv, så har du en veldig billig motor, 250 hk ca for tja 60 000. Skal du ha samme draget i en dieselmotor skal du jammen meg betale alvorlig mye mere enn det;-) Sitér dette innlegget Link to post
Omegaen Svart 11.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2012 Livner litt liv igjen i denne tråden.. Lurer litt på hva andre båtfolk mener om f.eks en V8 på rak eksos? Er det fint å høre på, eller er det en pest og plage på fjorden? Går det greit hvis båtføreren tar hensyn og ikke kommer for full maskin hjem midt på natten? Sitér dette innlegget KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP Link to post
Lady B Svart 11.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2012 Hadde fått motorstopp, to meter høye dønninger, dreggen ute, heldigvis, akterspeilet tre meter fra fra loddrett fjellvegg, humøret på minus ti. Da hørte jeg den vakreste lyden noensinne,(ihvertfall til da): Redningsskøyta Kaptein Skaugen som kom til unnsetning. Aldri hørt vakrere lyd, aldri sett vakrere båt! Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 13.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2012 En må skille mellom mekanisk lyd og naturens lyd mener jeg! råeste motorlyd etter min mening er oppstart av MTU 16V 538. Detroit Diesel en god nr.2 Naturlig lyd synes jeg bølgeskvulp er en veldig beroligende lyd! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
rogeri Svart 13.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2012 Den fineste lyden kommer fra en 3 sylindret Callesen.. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 13.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2012 Livner litt liv igjen i denne tråden.. Lurer litt på hva andre båtfolk mener om f.eks en V8 på rak eksos? Er det fint å høre på, eller er det en pest og plage på fjorden? Går det greit hvis båtføreren tar hensyn og ikke kommer for full maskin hjem midt på natten? Det er en grom lyd på tomgang, artig å høre. Plagsomt når de går for fult, både for båtfører og andre. Min ene båt har silent choice, bruker den kun for show på dagen. Om natten irriterer det meg at den egentlig burde ha lukket bedre, da noe eksos alltid vil finne "letteste" vei ut som er eksosrørene fordi de sitter plassert lenge før propellutslippet. Dermed går ikke båten med Silent choice like stille som båter som ikke har det. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 (redigert) Dette er den vakreste lyd, for den har jeg ikke hørt på lenge Her litt mere brutale saker Redigert 28.Februar.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Dinamo Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 Den fineste lyden kommer fra en 3 sylindret Callesen.. Piuuuhhh - dette er nett so eg skulle sagt det sjølv. Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 For meg er lyden av ein semidiesel i ei skøyte som glid mellom øyane, er den finaste lyden av ein motor eg kan tenkje meg. http://www.youtube.com/watch?v=FAHhkHGD-Lc http://www.youtube.com/watch?v=84aRknd5hSA http://www.youtube.com/watch?v=6Un36KkQIas Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
hanto1 Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 - Hei! Dette er Norsk Tipping på Hamar som ringer, Vi vil gratulere deg så mye med premien... Denne lyden har jeg aldri hørt, men den kan utløse en del andre gode lyder, slik som -Hei, den nye båten din er nå klar for levering... Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 - Hei! Dette er Norsk Tipping på Hamar som ringer, Vi vil gratulere deg så mye med premien... Denne lyden har jeg aldri hørt, men den kan utløse en del andre gode lyder, slik som -Hei, den nye båten din er nå klar for levering... Det var godt eg skreiv "den finaste lyden av ein motor eg kan tenkje meg" For ifølge "hanto1" så kan ein telefon frå Norsk Tipping vera veldig forløysande og karakteriserast som godlyd. . Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Hakkannen Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 For meg er lyden av ein semidiesel i ei skøyte som glid mellom øyane, er den finaste lyden av ein motor eg kan tenkje meg.Nei nei nei, du må ikke linke til slike filmsnutter, da ryker jo hele resten av dagen på Youtube-søking Neida, er veldig enig, lyden av semidiesler både på tomgang og under belastning er terapi for kropp og sjel Har hatt nær tilknytning til Hundvaag-1 ved Engøyholmen i Stavanger. Der står det en 50-100hk type K ombord. Bestefar jobbet på Rubbestadneset i mange år og var med på å lage akkurat den motoren som står i Hundvaag-1, det gjør den ekstra spesiell for min del. Sitér dette innlegget Link to post
znick Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 Vi som tilbrakte helgene i naturhavnene sør på Lerøy og ved Buarøyne utenfor Bergen for noen år siden får nok gode minner av denne lyden (høres best i slutten av filmsnutten): https://www.youtube.com/watch?v=goZxZe0lJ6g. Motoren i MF Fjordgar var en 4 sylindret, firtakter diesel på 320 hk fra Callesen i Danmark. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 Nydelig lyd, en helt annen sjel enn moderne motorer klarer hoste fram Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 (redigert) Nei nei nei, du må ikke linke til slike filmsnutter, da ryker jo hele resten av dagen på Youtube-søking Vel vel, det det har roke ein formiddag her og no med godlyd frå pc`n, er det dette som heiter datavirus?? det er iallefall smittsomt trur eg , får håpe kundane mine har litt tolmodighet http://www.youtube.com/watch?v=jBOJ779LtBM Redigert 28.Februar.2014 av M/B Øyfjell (see edit history) Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
M/B Nordheim Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 Vel vel, det det har roke ein formiddag her og no med godlyd frå pc`n, er det dette som heiter datavirus?? det er iallefall smittsomt trur eg , får håpe kundane mine har litt tolmodighet http://www.youtube.com/watch?v=jBOJ779LtBM Dette må jau diagnostiserast som ein uhelbredeleg sjukdom uten sjanse til snarleg betring (heldigvis). Har kome til at abstinensane hun kan helbredast med ein tur ned i båten og koke ein kaffekopp og late tankane flyge litt , og allerhelst ein oppstart med ein liten runde på fjorden. Då er annfallet kurert for nokre timar iallefall. Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Gunga Din Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.