Viking. Svart 6.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2007 Må få gratulere, siden jeg er inne i tråden din å forstyrrer...... burde ha båt/motor lenge der. Arne Kjetil Joda det tror jeg også. Eneste grunn til et evt bytte senere er vel størrelsen på båten. Kan nok hende sovemuligheter blir en greie med årene.... Vi får se :-) Tor Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Bützfleth Svart 6.August.2007 Link til dette innlegget Svart 6.August.2007 Kjempe fin båt! Bra jobbet! Og si fra når du skal kvitte deg med den....den passer perfekt som slepejolle på båten min. Sitér dette innlegget Link to post
Viking. Svart 7.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2007 Tja vi kan bytte :lol: Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Viking. Svart 11.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2007 Hei. 34knop med 90 hk Droll? Kun 6-7 knop mer enn meg med min noe beskjedne 40hk Merc -93... Drar mye suppe da i forhold for relativt lite fartsøkning. Jeg tror også at Selco`s forming av skrog (under) gjør at det virker som en fartssperre... Selv om det ikke var det som var tenkt en gang i tiden (les 70-tallet).. Litt spent på resultatet med 140 hesteren som du nevner. Har du testet den? Tor Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Droll Svart 11.August.2007 Link til dette innlegget Svart 11.August.2007 For å ta 90 hkn først, motoren er ifra 1964, så den er målt til 90 hk på veiva, oversatt til propell hk blir det rundt 75-80 hk . Og, har testa med 140 hk ( også målt på veiv = blir ca 120-125 på propell ) oppnådde da 40 knop ( GPS målt ), må teste litt mere på propell siden da propellen river seg løs ( kaviterer )under pådrag, drar opp i plan på ca 2600, på 3000 sier det pang..... kaviteringa kan løses med å tilte ned motoren 1 hakk, men går utover hastigheten :nono:. Propellen jeg har bruk nå er en 13 X 19" aluminiums propell, har også et par i stål, men de har større stigning ..... Ved max hastighet går båten meget pent, ingen problemer med over/under planing. Motoren har vært tema i denne diskusjonen, løsningen var å selge motoren... Noen time på operasjons bordet + omfattende transplantasjon ( veiv/råder ) og den synger igjen...... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Viking. Svart 15.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2007 (redigert) Jepp, 40 knop, ikke værst det da!! Føler at med min 40 hk, så er jeg rimelig fornøyd med 27-28 knop. Er jo også en liten økonomisk greie med suppe forbruket også. Jeg er på vannet så ofte jeg kan og kjekt å ikke måtte fylle opp hver eneste gang . Går og venter på Tiny-Tach turtelleren, j*vlig spent på om den har det turtallet som er optimalt for motoren, med og uten passasjerer. Drittvær her i oslofjorden om dagen, mye regn og en del vind, slapper av litt til det blir noe bedre vær. Redigert 15.August.2007 av TorKri (see edit history) Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Viking. Svart 16.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2007 (redigert) Idag kom Tiny-Tach turtelleren, hiver meg i bilen og monterer den med det samme!! Tror turtallet er noe lavt, men ikke all verden, spennende å se.. Kanskje jeg får dratt noen fler hk ut av mercuryen...?? Har ørlite tvil om maxturtallet men tror jeg legger meg på 5600, muligens det er 100 over anbefalt, men siden jeg tester den alene og ofte kjører med en passasjer eller fler i båten så burde det være greit vel? Noen kommentarer? Redigert 16.August.2007 av TorKri (see edit history) Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
ivar Svart 16.August.2007 Link til dette innlegget Svart 16.August.2007 5600 var det jeg også ville lagt meg på, greit med litt å gå på.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Helge Svart 16.August.2007 Link til dette innlegget Svart 16.August.2007 Jeg vil også tro 5600 er rimelig "safe". Særlig når det vel kun er når fører er alene ombord dette er oppnåelig? Nå har ikke jeg samme motor som deg Tor, men for det det er verdt så er maksimalt anbefalt turtall for lengre tids kjøring med min litt eldre Yamaha 40 DE på 5500 rpm (dette ihht Yamaha motor Norge). I tillegg står det i et skriv med tekniske spesifikasjoner som jeg har fått tak i på motoren (tilskruingsmoment, tomgangsturtall etc etc) at maksimalt turtall for kortvarig overskridelse av 5500 rpm er 5900 rpm. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Viking. Svart 16.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2007 Takk for svar. Har nå vært ute og testet.. Den kommer raskt opp i plan, og gjør ca 27 knop. Fornøyd med det. Så til turtallet da.... Ved fullt gasspådrag får jeg max 5200, med min 13p propell. Det ideelle da er å gå ned til 11.... Skal da få 5600... MEN, noen som vet hva jeg da mister i fart?? Eller øker hastigheten siden jeg får 400rpm ekstra. Eller er det slik som jeg tror, at aksellerasjonen øker dramatisk og toppfarten kan dette litt...?? Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Droll Svart 16.August.2007 Link til dette innlegget Svart 16.August.2007 5600 var det jeg også ville lagt meg på, greit med litt å gå på.. Ja en båt blir ikke lettere med tiden, nye duppeditter ombord, motoren slites, groe, noen ekstra kilo her og der... Eller er det slik som jeg tror, at aksellerasjonen øker dramatisk og toppfarten kan dette litt...?? Du vil få raskere akselerasjon, toppfarten vil antagelig bli omtrent den samme, kan også øke... Sett opp motoren slik at får en WOT på 5600 LETT lastet ( en ombord, 1/3 tank, ellers tom båt ). Tror ikke motoren vil falle ifrahverandre med turtall opp imot 5800, men over 6000 begynner å bli risikabelt Normalt bruks turtall bør nok begrenses ned imot 4500 - 5000 ( mere behagelig/økonomisk ). Hvis du bruker båten til vannski, burde kanskje du gå ned litt til på stigningen, men da må DU holde turtallet nede . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Viking. Svart 16.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2007 Konklusjonen da blir 11p Droll?? Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Droll Svart 16.August.2007 Link til dette innlegget Svart 16.August.2007 Konklusjonen da blir 11p Droll?? Hvis det gir det 5600 med lett lastet båt, ja, med flere i båten + last vil du havne ned imot 5400 > 5500, dette oppsettet gir deg litt å gå på, men du trenger ikke å ligge på 5600 hele tiden . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Viking. Svart 17.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2007 :-) Selvsagt ikke, får se om det er mulig å skaffe en 11p merc propell brukt noen steder. Noen som leser tråden som har en liggende til en grei pris? Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Viking. Svart 23.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2007 Ingen brukte propeller ute å går her? :-) Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Viking. Svart 23.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2007 Jeg har forøvrig en annonse inne med salg av en tilsvarende båt her på markedet LINK Det er en lik båt som trenger en kjerlig hånd. Noen som har lyst å gjøre et kupp? Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Viking. Svart 7.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 Byttet motor, så søket etter propell er ikke reelt lenger Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Suggen (i sundet) Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 Er det mye jobb på Selco`n du skal selge? Ketil Sitér dette innlegget Link to post
Viking. Svart 8.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2007 Noe er det, men ikke voldsomt. Kommer helt an på øynene som ser, og hvordan man ønsker resultatet skal bli Send meg en epost eller IM. Den er i betraktelig bedre stand enn den som jeg har restaurert. Helt klart :-) Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Viking. Svart 14.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2008 (redigert) Hei. Da er den eldre selco`n solgt. Han jeg kjøpte den av skulle ha 12000 for den. Med 50 evinrude 90 mod vro og kalesje. Prutet den til 9 på tlf. Tok en titt. Grei motor og kalesje. Prutet igjen til 7 . Kjørte derfra og sa at jeg skulle "tenke litt på det" (hadde da egentlig bestemt meg for å ta den). Ringte han opp igjen en time etterpå, fikk da prutet den til 6000!!!! RØVERKJØP! Solgte da den havarerte Mercury 40 motoren for 2500,- Solgte båten uten kalesje og motor nå nylig for 2500,-. Solgte også en turteller som lå med for 300,- Så da ble utgiften for en 50 hk evinrude vro 90mod, med kalesje, KUN kr 700,- Det må vel sies at jeg har gjort en grei handel da vel? :cheers: Går mot en ny båtsesong med større motor og kalesje med et smil :yesnod: Redigert 14.Januar.2008 av Viking. (see edit history) Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Selco74 Svart 10.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2008 Nydelig jobb! Det er godt og se at noen har interesse i å ta vare på Selco'er! Sitér dette innlegget 1968 Selco Selboy, 1969 Selco Selspeed, With 365 Link to post
S.Kantun Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 ser det er en stund siden det har vært aktivitet her... men må likevel si at resultatet var imponerende, har samme planen for min selco selsport 15 fra 67 Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DC Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 Vel, timer har jeg ikke regnet ut ennå, har ført en "logg" på antall timer, men som sagt ikke regnet de sammen ennå, det kommer. Røret foran på bauen, en en voldsom pulpit. Ikke vakker nei, fjernet den . Vindskjermen laget jeg først i en tremal, for å se på vinkelen og korrigere den etter hva jeg syntes var pent. Ble fornøyd med vinkler og utseende. Båten er pusset helt ned, og støpt med glassfiber både i baugen under på begge sidene, noe under og i høyre hjørne bak, styrbord side. Og pusset igjen og sparklet til den store gullmedaljen. Deretter har den fått 2 lag med antipest over og under vannlinje. 4 lag med coat, ny fenderlist, ruter, puter, stoler, benker, ratt, elektrisk, pullere og lanterner. Tok litt i vinter, og holdt på fra snøen gikk til den ble ferdig for en ukes tid siden. Men, dette har stort sett vært kvelder og helger. Er jo i jobb selvsagt. ;.) Hei, jeg skal lage meg en vindskjerm tilsvarende din, men lurer på hvor du fikk tak i aluminiumsprofilene? Ble disse produsert av et firma basert på mål, eller fikset du det selv? Evt. hvordan? Takk! Sitér dette innlegget Link to post
Gutek Svart 6.November.2013 Link til dette innlegget Svart 6.November.2013 Hvor fikk du tak i profiler for bygging av vindskjermen.Jeg skulle gjerne hatt en vindskjerm på toppen av overbygget på Halcoen min !Har hittil ikke greid å finne aluminiumsprofiler. Norcem21 greide å komme foran meg samme spørsmålet ! Sitér dette innlegget Link to post
Viking. Svart 11.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2013 Hei. Profilene hadde et mekanisk verksted liggende og slenge. De siste de hadde dessverre. Men en vinkel profil med en mindre vinkel profil inni bør gjøre samme nytten. Lykke til.. Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.