Jump to content

Drøbak, båtulykke


Dykker

Recommended Posts

Rett for jeg skulle til å legge meg hørte jeg en mindre båt gikk på høyt turtall. Nå er det full utrykking fra redning/politi 100 meter ifra havna i Drøbak hvor jeg ligger. Båten går i sirkel, har gjort det i en time. Politi. ambulanse og ferjer. Virker som om de venter på at båten skal gå tom for drivstoff. Håper alt er vel med skipper og mannskap.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Håper det snart blir flere som blir flinkere til å bruke dødmannsknapp!! Enda bra det gikk godt med han som falt i vannet. Båten min ble påkjørt av en førerløs Pioner for noen dager siden. Det gikk heldigvis bra den gangen også, men det var nære på!! Tror ikke den gutten kjører mer uten dødmannsknapp.

Et godt tips hvis man kommer ut for noe slikt er å kaste et tau i vannet som kan sette seg i propellen.

Link to post
Share on other sites

http://www.bt.no/lokalt/hordaland/article387835.ece

 

Gjenganger det der. Jeg er selv ikke så veldig flink til å bruke dødmanns-lenken, men det skal da vitterlig litt til for å bli slengt ut av en 21 fots vindskjermsbåt? Jeg bruker den kun når jeg er alene i båten og om sjøen begynner å bli "truende" grov.

 

Er det andre med tilsvarende båter til meg som faktisk bruker denne lenken?

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

For endel år siden seilte jeg i Vannsjø nær Moss med en 14 fot GH med 25 HK motor. Jeg hadde dødmannslenka montert. Et eller annet gjorde at båten fikk en ekstrem ROT (Rate Of Turn - dvs svingesirkel med stor G-faktor) og jeg fløy rett på sjøen. Motoren stoppet umiddelbart og jeg kom meg ombord. Etter dette har jeg alltid "den røde lenka" montert - jeg klarer ikke å kjøre RIBen uten håndlenke. Slik har det blitt for meg.

 

Så til en noe annen sak: Hos oss har ikke motorene i "hovedbåten" noen slik "dødmannsfunksjon". Finnes det noe system for trådløs dødmannsfunksjon for dieselmotorer i fritidsbåter slik at dersom jeg skulle falle på sjøen, så stopper dieselmotorene?

Jeg har mange ganger tenkt på dette når jeg seiler alene på overdekket og sjøen har vært ganske tøff med 3 - 4 meter bølger, at dersom jeg jeg blir kastet overbord (bølgeinterferens) er det ikke noe som hindrer båten fra å seile videre på autopiloten.

Dersom dette ikke eksisterer håper jeg at noen utvikler et effektivt system for trådløs avstegning av diseltilførsel - og som tåler saltvann.

Link to post
Share on other sites

Finnes det noe system for trådløs dødmannsfunksjon for dieselmotorer i fritidsbåter slik at dersom jeg skulle falle på sjøen, så stopper dieselmotorene?

Raymarine har vel lansert et slikt system - nei, deres LifeTAg system virker ikke slik. Men jeg har sett en eller annen annonse for dette ved at om man faller overbord så stopper maskinene. I så dårlig vær ville jeg holdt meg innendørs jeg Roald

Link to post
Share on other sites

Dersom dette ikke eksisterer håper jeg at noen utvikler et effektivt system for trådløs avstegning av diseltilførsel - og som tåler saltvann.

 

På motorpanelet på de fleste motorer fins det vel en vippebryter eller lignende som stopper motoren? Er det ikke bare å koble seg innpå der (enten i serie eller i paralell avhengig av tilstand under drift) med en hvilken som helst dødmannsknapp-sak?

 

Som feks. denne selv om den kanskje er best egnet for påhengser?

http://www.maritim.no/product.aspx?id=6994...upkey=006003180

 

Skal jo ikke mere til, og kan være greit å ha når det er skikkelig sjø.

 

Edit: De gangene jeg bruker dødmannsknappen pleier jeg forresten å feste den i buksa. Den har en tendens til å holde seg med i ro enn armene når det er litt sjø, så jeg ikke napper den ut utilsiktet...:-)

Redigert av AndersH (see edit history)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

AndersH, er nok redd for at ditt system utelukkende er beregnet for påhengsmotorer.

Jeg har i flere år lett etter "dødmannsknapp" for dieselmotorer, men ikke funnet den/det.

 

Jeg seiler minst 600 nm alene på lange havstrekninger og midt i Skagerak mens musikken står for fult og alt fungerer optimalt.

Da tenker jeg fra tid til annen hvordan "dødmanssystemet" vil virker om jeg faller på sjøen.

Link to post
Share on other sites

AndersH, er nok redd for at ditt system utelukkende er beregnet for påhengsmotorer.

Jeg har i flere år lett etter "dødmannsknapp" for dieselmotorer, men ikke funnet den/det.

 

Er ikke helt med på hva du mener...:-)

 

Antar at man har en bryter på bryterpanelet (motorkontrollen) som stopper motoren? Det har jeg på min, og det har det vert på de fleste andre båter jeg har kjørt. Dersom den kobles eller brytes stopper motoren? Ok? Så hva forhindrer meg i å koble innpå en slik som jeg linket til, eller tilsvarende for å få stoppet motoren om jeg faller over bord?

 

Dersom bryteren kobler "feil vei", altså at bryteren "kobler" i stedet for å "åpne" når man trekker i snora, så kan man koble det via ett rele. Ett rele vil også gjøre det mulig å koble innpå 2 motorer om det er nødvendig.

 

Jeg er utdannet innenfor elektronikk og skyr ikke litt lodding og kobling. Dette ville funket glimrende, men det er ikke akkurat en plug-and-play løsning, nei... :smiley: Har man en multimillionkroners-båt med elektronisk motorstyring diller man gjerne heller ikke med slikt, men har man en slik vippebryter på motorpanelet er det en smal sak å koble seg innpå. Og står man uten start en dag så har man en kobling ekstra å sjekke før man ringer guttaboys med skiftenøkkelen.

 

Forøvrig - jeg har innbords dieselmotor i min båt og har en slik dødmannsbryter på gass/gearboksen. Den er nok koblet inn på nettop denne bryteren.

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Antar at man har en bryter på bryterpanelet (motorkontrollen) som stopper motoren? Det har jeg på min, og det har det vert på de fleste andre båter jeg har kjørt.

Ja, da er du velkommen til å ta en kikk ombord hos oss - men du er ikke velkommen til å røre noe :wink:

 

Alt er elektronisk styrt hos oss. Startsekvensen og stoppsekvensen styres på nøkkelen. For å stoppe motorene vrir jeg nøkkelen til stopp posisjon og holder den der i et skund eller to. Alternativt kutter jeg drivstoffet, eller krabber ned på motorene og bruker nødstoppen der.

 

Men man blir jo litt nysgjerrig når man ser slikt som Roald skriver om, så jeg søkte litt på nettet og fant at VP har nødstopp til mange motorer

 

Nödstopp

 

 

Nödstoppet är en viktig säkerhetsdetalj för snabba båtar. Det består av två delar varav den ena är kopplad med en ögla till föraren. Om föraren skulle falla i båten eller överbord bryts strömmen till motorn omedelbart och motorn stannar.

 

Pos.nr. Art.nr Motorer/Drev

30.17 873977 AD31/SX/DP-E, AD41/DP-E, D2-75, KAD300, KAD300/DP-G, KAD32/DP-E/DP-S, KAD43/DP-E/DPX, KAD44/DP-E/DPX, KAMD300, KAMD43, TAMD22, TAMD31, TAMD31S, TAMD41, TMD22 TMD22-KAD300

30.18 839422 3.0GS/SX, 4.3GL/SX/DP-S, 4.3GXi/SX/DP-S, 5.0GL/SX/DP-S, 5.0GXi/SX/DP-S, 5.7Gi/SX/DP-S, 5.7GL/SX/DP-S, 5.7GXi/SX/DP-S, 8.1Gi/DP-S, D3, DPX375, DPX420 Bensinmotorer/D3

30.192 3817104 D4, D6 D4, D6

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det med strømmen er vel bare for at ikke alle alarmer skal gå når oljetrykket synker osv? Jeg må det samme på min, men motoren stopper med den første vippebryteren.

 

Har faktisk aldri testet min dødmannsknapp, men jeg kan bare tenke meg at dersom jeg drar i den så blir det presis som å trekke i stoppknappen på panelet. At motoren stopper, og alarmen går helt til noen vrir tilbake nøkkelen. Om jeg ligger på sjøen skal iallefall alle i nærheten få med seg at det er noe på gang for den alarmen er fæl!

 

Som du sier Bitteliten, og som jeg nevnte - har man mye elktronikk så bruker man ikke slike løsninger..:)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Roald, jeg har sett reklame for et trådløst system som stopper dieselmotor dersom avstanden mellom en dingsboms som du bærer på deg og en mottaker ble for lang.

 

Men, jeg sannelig ikke kar om å huske verken produsent eller finne det igjen nå - google har svettet en stund her hos meg nå....

 

Mvh,

Kjell

 

- Og tror du sannelig ikke jeg fant den! Coastkey het den!

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Da undres jeg litt... så vidt meg bekjent er det en magnetventil i de fleste dieselbiler som - når den lukker - sørger for å kutte drivstofftilførsel og følgelig får motoren til å stoppe. En sånn greie må det da være mulig å kjøpe billig på en bilopphogning, bygge inn i en båt, og koble en "dødmannsknapp" med snor eller liknende - uten at det skal måtte koste fire og et halvt tusen kroner (ref. coastkey)?? :confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg mener å oppfatte så langt at det kreves endel teknologi for fjernstopp av dieselmotorer. Håper at jeg blir oppdatert på BP om hva som skjer fremover.

 

Som nevnt har jeg flere ganger på overdekket i sterk sjø tenkt at det burde være mulig å stoppe motorene om jeg faller overbord - men så langt er denne muligheten ikke til stede.

Link to post
Share on other sites

CoastKey er en løsning. Billigere er det å feste en flaggline på motorens stopphendel - som de alle fleste motorer har - som står ved siden av elektronisk stopp bryter på motoren. Før linen ut til der du oppholder deg "alene" og fest den til deg slik at du har noe bevegelsesfrihet. Dette hjelper jo kun dersom motoren er eneste framdriftsmiddel.

 

Noe annet blir det ved seiling. Her må en til med en anordning som snur/stopper båten. Samme prinsipp kan anvendes med liner til utløsning av storseilfall og øvrige seil. Hovedsaken er jo at båten stopper og at du har muligheten til å komme deg tilbake og ombord igjen uten hjelp.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

På vår båt er det en stoppknapp som skal holdes inne til motoren stopper og deretter vris nøkkelen i loddrett posisjon.

Når stoppknappen trykkes inn høres et knepp i motorrommet som et rele el.lignende.

Vet ikke om denne bryter eller kortslutter, men ser for meg at den kan føres opp til hardtoppen og koples til en dødmannsbryter. Sitter mye å kjører på hartoppen og det kan fort skje at en faller av ved sidebølger og når jeg er ute alaene vil jeg være sjangseløs hvis jeg faller overbord uten en slik innretning.

Det var visst en kar i Fredrikstad som falt av en viknes 1030 når båten gikk på tomgang.

Er jeg helt på jordet eller er det mulig å kople en dødmannsbryter til denne stoppknappen?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...