Jump to content

Drøbak, båtulykke


Dykker

Recommended Posts

Om nødstoppen blir brukt så er det vel mest sannsylig fordi det er en nødsituasjon. Da er det viktigste at maskineriet stopper, hvordan det stopper er mindre viktig etter mitt syn. Da er vel en magnetvientil på diseiltilførselen en grei sak.... om man deretter må mekke til noe manuell resetting av dette for å få maskineriet i gang igjen ser ikke så viktig... Det viktigste er at båten stopper slik at man har en teoretisk mulighet til å komme seg ombord igjen

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

.. å feste en flaggline på motorens stopphendel - som de alle fleste motorer har - som står ved siden av elektronisk stopp bryter på motoren.

 

Litt pressisering må muligens til. Motorens mekaniske stopphendel og elektriske bryter kutter for diesel tilførselen. Før en line eller et mekanisk opplegg fra denne til der du oppholder deg og du har en MOB løsning.

 

Det er som oftest også en elektrisk bryter i nærheten som utfører samme prosessen. Og som med en ekstra ledning til der du oppholder deg vil kunne gi deg en ekstra MOB bryter. Den permanente ledning er ledet til instrumentpanelet ditt på startnøkkel eller lign. og til MOB bryter.

 

Disse to innretningene finner du på eller i nærheten av dieselpumpen til fri anvendelse.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Og for å spisse spørsmålet, lurer jeg på om denne kan koples til stoppknappen. (og jeg presiserer at det er en el.stoppknapp)

Ser du mitt innlegg forran deg, nevner jeg noe om det du er ute etter. Den MOB knappen du viser bilde ser ut til å være brukandes, dersom din opprinnelige MOB knapp har samme funksjon. Tilfører strøm eller frakobler strøm. Eneste måte å finne ut av dette er ved hjelp av et potmeter. Hvor fikk du tak i bryteren ?

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Er det ingen som gidder å svare meg i h.h.t innlegg 23?

Kan svare litt generelt.

 

Antar at stopp på motoren din er magnetventil som tilføres spenning og kutter drivstofftilførslen når motoren skal stoppes. Alternativt er det en solenoid som trekker i stopphendelen på pumpa. Da er i så fall stopp-knappen din en bryter som lukkes når du vil stoppe motoren.

 

Hvis bryteren du viser er åpen med sikkerhetssnor på plass og lukker ved "mann-over-bord" må denne kobles i parallell med stoppbryteren du har i dag. Har dødmannsbryteren motsatt funksjon må du inn med mellomrele som inverterer funksjonen.

 

Det jeg ikke kan si noe om er hvordan stopp-innretningene i motrrommet tåler å være påsatt spenning i lengre tid. Dersom dødmannsknapp blir løst ut og det tar tid og resette denne kan i værste fall stoppventil eller solenoid brenne opp.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ser du mitt innlegg forran deg, nevner jeg noe om det du er ute etter. Den MOB knappen du viser bilde ser ut til å være brukandes, dersom din opprinnelige MOB knapp har samme funksjon. Tilfører strøm eller frakobler strøm. Eneste måte å finne ut av dette er ved hjelp av et potmeter. Hvor fikk du tak i bryteren ?

Har ikke kjøpt den ennå, dette er bildet fra maritim sin katalog.

Den koster 55,-

 

Kan svare litt generelt.

 

Det jeg ikke kan si noe om er hvordan stopp-innretningene i motrrommet tåler å være påsatt spenning i lengre tid. Dersom dødmannsknapp blir løst ut og det tar tid og resette denne kan i værste fall stoppventil eller solenoid brenne opp.

Tror ikke det er noe problem da jeg har glemt å skru av tenningen flere ganger og det har gått opp til 5 min før jeg har husket det.

Dessuten hadde jeg driti i om noe hadde røket i motoren i en nødsituasjon!

Redigert av Brage (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...