Jump to content

Erfaringer etter konvertering fra motor til seil?

Spinner

Recommended Posts

Mnja.

Med seilbåt er det mengden mat og drikke ombord som bestemmer rekkevidden.

Ikke liter fuel/nm.

Motorbåt er også moro. Men da skal det gå fort. Helt på kanten av hva jeg mestrer.

Skulle jeg være tvunget til å drive rundt inne i ei motorisert flytende hytte i 7 knops fart hadde jeg blitt sprø av kjedsommelighet.

I seilbåten har jeg noe å gjøre hele tiden.

Jeg orker heller ikke å gå tur. Kjedelig.

Kan jeg spille golf mens jeg går samme turen er det gøy.

Blir jeg gammel og ordentlig skrøpelig så kanskje jeg vurderer saktegående motorbåt. Eller putrer rundt i seilbåten min for motor.

Redigert av Mulligan (see edit history)

Selv har jeg aldri hørt om en motorbåt med flybrigde på 48 fot som slurper i seg så mye suppe i slik lav fart... Hvilken båt er det som bruker slike mengder diesel?

1200 hp trenger litt suppe, er en feretti http://snakk.klikk.no/Motor/Baat/Default.aspx?id=1175&Search=&BatMerkeOgModell=Ferretti+&BatType=Luksusyacht&BatLengdeGruppe=14+-+16+m&BatPersonGruppe=Over+10+personer&Order=BatLengdeGruppe%2CBatType%2CBatMerkeOgModell%2CBatPersonGruppe&Sort=rating , vi kjørtei i 7 knop da brukte den 28 liter på 750omdr, økte den til 900 omdr da var forbruk +7o liter og 8.5 knop gps. i motvind er fart rundt 7 knop. båten veier godt over 20 tonn med fulle tanker og pargass og stikker 175 cm dypt.

Redigert av bukt (see edit history)

Jeg har aldri angret på at vi for 13 år siden byttet fra motor til seil, nærmere bestemt fra Scand Atlantic 32 til HR 34. Litt av årsaken er nok at vi valgte en solid og trygg svenske som har fungert nærmest prikkfritt i alle år. Vi hadde aldri vært i seilbåt før vi kjøpte den og dro etter å ha eid båten i 1 uke på 3 ukers ferie til Sørlandskysten med to smårollinger ombord. Det gikk over all forventning uten store problemer selv om vi naturlig nok ikke var helt stø på seilingen. Så, folkens, det er bare å hoppe i det.

De tallene dine er tullball.

Cummins QSC-600 som denne båten har bruker ca. 4,4 liter på 800 rpm pr. motor.

.

Er volvo penta det står på instrumentene, der står drivstoffforbruket pr motor samt turtall. rart tallet er høyt og tankene går "raskt" tomme da hvis forbruket er feil. :confused:

mulig jeg blingser med akkurat 70+ liter men husker for å øke farten 0.5 knop så økte turtall 150omdr og forbruk 25 liter. mulig farten var 9knop da men uansett brukte den ekstremt mye syntes jeg og jeg var vant med 50lapp bensin i minuttet på min v8 powerboat med en helt annen fart.

De tallene dine er tullball.

Cummins QSC-600 som denne båten har bruker ca. 4,4 liter på 800 rpm pr. motor.

På 1000 rpm ca. 7 liter.

JEG liker det ikke men må innrømme at jeg har husket feil etter samtale med kamerat.

Båten bruker 2x6liter= 12liter i timen på 8knop og ved 8.5+knop og 150omdr mer bruker den 38liter pr time dvs 25liter mer .

Dette høres bedre ut....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Her i landet har de fleste hatt motorbåt før så de alle fleste kan manøvre en båt for motor og da kommer nok seilingen

etter vært. Erfaringer; ---det er en annen form for båtliv dersom en ikke bare blir "motorseiler". Jeg vil jo prøve det først før jeg kjøpte en seilbåt for å se om dette passer for meg. Det kan en ved å bli med som mannskap/lærling på regatta eller seile sammen med noen som kan. Å seile regatta gir en ekstrem bratt læringskurve og anbefales varmt. Det er faktisk noen som skaffer seg seilbåt og aldri lærer seg grunnleggende seiltrim. Det er å forkaste den gleden de fleste føler når alt stemmer og en skuffer i vei med maksimal fart i båten, stille, hører måkeskrik og e-kallen fise.

• 6 måneder senere...

Da har vi hatt første sommeren i seilbåt etter konvertering fra motorbåt i 20 knop!

På de fleste områdene har det bare vært positivt, men det er litt vanskelig å komme bort fra det "å være på vei til", enten det er et sted eller et tidspunkt!

Man er jo selvsagt på vei til et sted uansett om det er seil eller motor, men nå er det i alle fall noe å gjøre hele tiden underveis, (hvis en ikke går for motor) :sailing:

Skal jo lære dette også, så det blir mye å dra/slakke på skjøter for å få 1/10 knop mer!

Er jo litt utrolig at man er enda mer opptatt av fart i seilbåt en motorbåt. :eek:

Eller f. eks dorge litt etter makrell når det går litt sakte! :fishing:

Mannskapet savner jo litt mer utsikt når det skal gjøres noe inne, men det er vel noe en blir fortrolig med etterhvert..

Kunne nok vært kjekt med dekksalong?

En annen ting som var veldig greit var jo utgiftene til diesel! Selv om det har blitt å gå en del for motor, har det ikke gått mange kroner til diesel på en tur fra Veslandet til Risør t/r.

Vel, det blir nok ikke bytte til motorbåt igjen med det første......

Begynnte med ei 23 fots sørlands-snekke.

21 fot skjærgårdsjeep 140hk

Scand Baltic

-------------så oppdgaet admiralen al plassen de har i seilbåt(og jeg fikk seilbåt)

Beneteau 411 oceanic ble kjøpt.

Fruen liker ikke å ligge på siden når det blåser mye og sjøen er grov.

Så siste løsning nå er Katamaran

God plass, seiler bra,(raskere en de fleste) ingen problemer å finne havneplass(selv om jeg trodde det sjøl)

Admiralen er fornøyd.

Så får vi se hva det neste blir, hvis det blir noen neste.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Mye interesang lesing her :)

Er selv "motorbåtmann", men etter å ha tatt ett nybegynnerkurs i seiling (begynner smått med i ei snipe :)), så har jeg blitt mye mer nyskjerrig på seilbåt.(vurderer seilkurs trinn 1-3 neste sommer :) )

Da jeg for tiden bor på Svalbard, (og sansynligvis flytter tilbake til Nord-Norge når jeg er ferdig her), så er muligheten til å sitte innendørs under fart noe av det som for meg taler mest til fordel for en motorbåt.

En mulighet er jo selvsagt motorseilere. Kanskje litt av det beste fra begge verdnene?

Har kiket litt på Finn.no og har funnet disse båtene intresante:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29166278

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28157483&folderId=2035294

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28971367&folderId=2308279

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29236545&folderId=2308279

Har noen her erfaringer med denne typen båter?

Hva er bakdelene kontra en "vanlig" seilbåt?

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

• 3 måneder senere...

Heisan

Ser du etterspør erfaringer ang div motorseilere.

Jeg vil bare dele våres erfaringer, vi, min kone og meg har i "alle" år hatt motorbåt.

Men etter å ha besøkt vår datter og svigersønn på deres seilas 2010-2011 til karibien med sin King Cruiser 33 ble vi nyskjerrig på dette med "seilbåt"

Ble vi "overtalt" til å bytte ut motorbåten med en seilbåt ivertfall en motorseiler, noe vi gjorde. Det ble en motorseiler med styreposisjon ute og inne, en Nauticat 33 1990 mod. Så sommeren 2011 ble den beste i våres minne ang. båtliv. Det å kunne stå inne bort fra regn og kulde kose seg med kaffen å la skuta gå på autopilot var bare en fantastisk ny opplevelese for oss.

Nauticat er en stor 33 foter,Finsk kvalitetsbåt mye plass i styrhus, salong og forholdsvis stor/e bad 2 lugarer. god dekksplass forut og et flott akterdekk. mange kaller det pensjonist båt, men det får så være, pensjonister blir jo alle en gang:-)

Ser det ligger endel eksemplarer på finn.no Vi handlet i Holland.

Du finner mer om denne flotte skuta på http://www.nauticatklubb.no/ der er også linker til andre nasjoners klubber

Også klimatiske forhold bør veie med når en tenker seilbåt kontra motorseiler. Da jeg bodde på Vestlandet hadde

hadde jeg noen år en motorseiler av nauticat-typen. Kjekk turbåt, men den hadde lite med seilbåt å gjøre, som Nauticat 33 av den eldre typen er det en motorbåt med støteseil. I østlandsklimaet vil jeg i alle fall velge en reinspikka seilbåt. Men som jeg har skrevet før, bli med noen i en seilbåt og opplev..er dette noe for meg?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...