Jump to content

Volvo Penta 1978(?) diesel svakhet/ styrke


Grand Banks jr

Recommended Posts

Hei!

Jeg vurderer en brukt båt fra ca '78 med en VP diesel 36 hk (tror den er sjøvannskjølt)

 

Hva er svakhetene med denne?

(Hva bør jeg være obs på?)

 

Hva er styrken?

 

 

Mvh

Preben

Redigert av psolse02 (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Først må du finne ut om den er saltvannskjølt eller ferskvannskjølt.

Er den saltvannskjølt så vet vi jo hva salt gjennom snart 30 år kan gjøre med jern - det ruster. Så en 30 år gammel saltvannskjølt motor som fortsatt går bra bør du ikke ta for gitt fortsatt går og går. Jeg ville nok ansett det som en slik sak som man skal være fornøyd med så lenge den går - og så være forberedt på å bytte den.

 

Er den ferskvannskjølt er det en annen historie - da er det mer slitasje og vedlikehold som du bør se på. Da slipper du i hvertfall i samme grad å bekymre deg for innvendig rust som ikke synes på utsiden.

 

En kompressjonstest vil kanskje litt svar på motorens tilstand.

 

Jeg kikket litt på VP's hjemmesider -de har bra oversikt over gamle motorer. fant en som heter MD 17 - kan det være en slik motor du ser på? Eller kanskje en MD 3?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Støtter Bittelitens betraktninger. VP har noen svinaktige delepriser og utvalget av reservedeler er etterhvert en smule begrenset på disse gamle motorene. En enkel test (som helst burde gjøres om vinteren) er om den starter kjapt og greit kald og uten vesentlig røyk. Neste test er å kjøre motoren til driftstemperatur og deretter gi på til fullt pådrag i 10-15 minutt. Går disse to testene greit bør motoren være i rimelig grei stand akkurat nå men med potensiell rust vet en jo ikke hvor lenge den vil gå problemfritt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Finnes det noen indikasjonspunkter som jeg kan se etter?

(Dette er en båt jeg vurderer å kjøpe. Litt langt å reise for å bare teste. Vil selvsagt ikke kjøpe usett, men skal jeg først reise disse 25-30 milene vil jeg jo helst at det fungerer...)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Der er en felles termostat og kjølevannet forgrener seg parallelt til de tre sylindrene. Termostaten i forkant av manifolden regulerer etter gjennomsnittstemperaturen på alle sylindrene. Du bør sjekke at alle sylindrene blir tilnærmet like varme og blir de ikke det er der restriksjoner i kjølevannkretsen på den/de varmeste. Har erfart at termostathuset kan være rustet i stykker, se innlegg #28 i denne tråden. Litt mer lesestoff f.eks. her.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Takk SveinHa!

Forstår det slik at jeg burde delt båthavn med deg... ;-)

 

Jeg kan jo bli redd av slik omtale, men er det virkelig slik at jeg burde skygge unna? Så vidt jeg vet er det "hauger og lass" av disse motorene som tusler jevnt og trutt år etter år. Jeg har hittil bare hatt gamle påhengere, og hatt lite problemer med disse.

 

Hva koster evt. normalt en "byttemotor" som vil passe inn i båten? (Jeg mener da gjerne en brukt med mer driftsikker motor.)

 

PS: det kan (ut fra kontrollpanelet som er avbildet i brosjyren, hvis det er til MD17) se ut som at det er en MD17

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Man kan jo bli mørkredd av mindre enn å lese våre advarsler :smiley: og det er også hensikten min. Ikke å skremme deg fra å gjøre en handel om du føler at dette er bra for deg - men å gjøre det oppmerksom på mulige svakheter. Og saltvann og jern er en stor svakhet :smiley:

 

Som du sier - mange slike motorer rusler i vei år etter år. Og er du litt nevenyttig er den sikkert enkel å fikse også. En byttemotor kan jo koste alt fra noen tusenlapper for en brukt en til kanskje 50.000-80.000 for en helt ny motor .

Link to post
Share on other sites

:smiley: Takk Bitteliten

Med andre ord kan jeg budsjettere med å kanskje måtte ut med 10 store lapper (?)for en ny byttemotor som vil fungere bra... (Dette er et spørsmål, om enn litt indirekte på vanlig norsk vis...) - Snakker man da om ferskvannskjølt eller saltvannskjølt?

 

I tilfelle er det en risk jeg er villig til å ta. Båten i seg selv virker veldig ok. Ny motor ser jeg ikke poenget med hvis jeg kan få tak i en fungerende annen motor.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Å kjøpe gammel båt (og relativt nye også) er jo alltid en viss risikosport og 30 år gammel motor bedrer jo ikke akkurat oddsene... Denne motoren kan gå i mange år til men du kan jo også risikere å måtte lete etter ny motor i løpet av kort tid. Du får stole på magefølelsen og se om båt og motor virker noenlunde velstelt, nyovermalt er ikke nødvendigvis et godt tegn...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...