Jump to content

Vannpåfylling med slange - algevekst


roaldbj

Recommended Posts

Vannkilde som er åpen for forurensning fra bl.a. via nedbør. ....vann som blir filtrert i grunnen før det pumpes opp.
Høres jo greit ut i teorien men undersøkelser har vist at flaskevann kan være av betydelig dårligere kvalitet enn vann fra vannkranen. Naturen er flink til å ordne opp i det meste bare den ikke stresses for mye. Jeg drikker i alle fall vann fra alle noenlunde offisielle vannkilder i Norge og også fra egen vanntank.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg glemte etter en lang diskusjon med langtidsseilere i går at vi hadde hatt en tilsvarende tråd nylig. Beklager at denne tråden ble startet - den burde vært knyttet til den tidligere tråden.

Et par av de langtidsseilerne jeg har snakket med benytter slike slanger som flater seg sammen og rulles opp på en liten trommel. Jeg tror bl.a. Gardena har et slikt utstyr. For de fleste på våre kanter som tømmer ferskvannstankene hvert år skjønner jeg at algevekstproblematikken er liten. Temaet er trolig mer sentralt for de som har båt liggende ute hele året og aldri tømmer ferskvannstankene sine helt. En trawler eier jeg drøftet dette med har ferskvannstanker på tilsammen mer enn 2000 liter, og han var nøye med rutiner for vannpåfyll fordi han tidligere hadde hatt algevekst ombord. Jeg har i tidligere båter hatt kullfilter på kaldtvannssiden til oppvask/kaffekoking, men har det ikke på nåværende båt. Jeg synes det er godt med isbiter i vannet, og bruker ferskvann ombord både til isbitproduksjon og drikkevann.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder septiktank vil dette evt føre til bakterievekst, ikke nødvendigvis algevekst. Nesten samme suppe. Dog har vi alltid brukt slangen som ligger på kaia eller i havna.

 

Nå fikk jeg en idé: (så får du vurdere om den er bra eller dårlig...)

Så lenge man ønsker å unngå kontakt mellom vannslange og påfylling (hindre bakterier og evt alger som er festet på utsiden av slangen i havna å "hoppe" over i vanntanken), kan man jo bare ha med seg en 1-2 meter liten slangebit, med en konisk innfestning i den ene enden. Da kan man jo bare stikke denne (konen) inni den eksisterende slangen, og vips har man en "smittefri" sone. - Alt avhengig av hvordan du oppbevarer den selvfølglig (trenger jo liten plass også..)

 

Med kone mener jeg eksempelvis en slik sak: del fra Maritim

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Høres jo greit ut i teorien men undersøkelser har vist at flaskevann kan være av betydelig dårligere kvalitet enn vann fra vannkranen. Naturen er flink til å ordne opp i det meste bare den ikke stresses for mye.

Helt korrekt at norsk drikkevann generelt er bra. Det som er myten er at norsk drikkevann er bedre enn det som finnes i resten av Europa.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Og hvis du er litt pirkete, så har du med deg desinfiserende våtservietter som du tørker av slangen med først..

 

Jeg bruker alltid 2 par hansker når jeg vasker opp. Man vet aldri hvor fingrene som har tatt på bestikket har vært. Dessuten nekter jeg andre enn familien å bruke toalettet. Når vi har med venner på fjorden legger vi alltid til på et sted med do på land, og sier at doen i båten er defekt for øyeblikket. Dusjvann koker vi før bruk og kaffevann traktes bare fra medbrunget vann fra springen hjemme eller kjøpevann. I tillegg har vi et egetlaget "fotbad" på brygga hor alle må nedi før de entrer båten: fotsopp tar livet av mange. Dette vannet er desinfiserende og gjør at ikke vi blir dødssyke ombord i båten. Vi kjøper også 600 meter hageslange hvert år som vi bruker til å fylle tanken med, men tankvannet er bare i reserve i tilfelle vi går på grunn og er strandet i mange uker, for det vannet er ikke brukbart. Ny slage til denne påfyllingsslangen kastes og byttes hver gang.

 

Plenen

Redigert av Plenen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...