Jump to content

Vannpåfylling med slange - algevekst


roaldbj

Recommended Posts

Jeg har i flere somre drøftet med langturseilere risiko for algevekst i vannsystemet ombord dersom man fyller vanntanken(e) med vannslange som ligger på havna. Etter dette har jeg blitt ganske nøye med å benytte egen medbrakt slange når jeg fyller på ferskvann (ca 800 liter). Jeg har egne systemer for å koble meg på fastrørene på havnene. Tanken er brukt i løpet av 7 - 9 dager. Er det noen som har erfaring med at bruk av vannslanger i havnene har gitt algevekst ombord? Jeg har nå sluttet å bruke aktivt kullfilter på drikkevannet siden jeg hadde lekasje med vannintregning og brudd i tre av dem tidligere (i løpet av en 7-års periode).

Link to post
Share on other sites

Hvorfor lage problemer ut av ting som ikke er noe problem?

Sjekker du litt nøyere, finner du ut at så lenge du lar vannet renne fritt en liten stund før du fyller, er algevekst et ikke-problem.

 

Hva får deg til å tro at slangen du har med er bedre enn den som er koblet til krana i havna?

Link to post
Share on other sites

Enig med Lotus: med mindre du driver med stadige rengjøringsoperasjoner av slangen er det beste å holde en slange ren, å bruke den ofte. Og da er en privatslange sikkert ikke den beste forutsetning.

 

Jeg har på min båt en liten drikkevannstank som er uttagbar og skylles ofte, og en bruksvanntank som bare rengjøres en gang i året.

 

Forøvrig er jeg mer bekymret - hvis i det hele tatt - for det som skjer i rørledningene ombord. Men det ble også diskutert før her på BP

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det er stor fare for algevekst i vannslanger i vårt klima. For de som har litt store tanker kan det være lurt å flushe disse grundig en gang i sesongen. For øvrig er det bakteriedepende produkter å få som ikke setter smak (som klorin gjør). At en ikke kan drikke vannet ombord skjønner jeg ikke bortsett fra at plasttanker kan sette smak.

Link to post
Share on other sites

Vi forbruker nesten en tank, 200 liter i løpet av en helg. Fruen er ganske så aktiv med vaskefilla ombord. (Her skal det være rent)

Dermed skifter jeg ut ganske mye av det som er i vanntanken i løpet av en sesong. I tillegg heller jeg på en liten flaske som skal ta bakterier i vannet, sånn omtrent 1 flaske pr. sesong. Vi drikker heller ikke vannet, men bruker det til vask og klaffevann.

 

Er ikke redd for at det skal være ulumskheter i vannet etter en slik prosess.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Vi drikker heller ikke vannet, men bruker det til vask og klaffevann.

 

Er ikke redd for at det skal være ulumskheter i vannet etter en slik prosess.

 

Er det at dere ikke drikker vann :wink: eller hva er det med vannet ditt? Vi har verdens beste vann her i landet og i de fleste EU- land er springvann godkjent for å drikkes (ser bort fra flomområder).

For øvrig er det flaskevann som inneholder mest ulumskheter.

Link to post
Share on other sites

Vi har verdens beste vann her i landet og i de fleste EU- land er springvann godkjent for å drikkes (ser bort fra flomområder).

For øvrig er det flaskevann som inneholder mest ulumskheter.

 

 

Vel, etter å ha sett innsiden av en vannledning fra Farris, så er jeg ikke sikker på om vi har verdens beste vann! Det jeg leste var at vann lednings nettet var fra "viking ti'a" og da hjelper det så lite at vannet kommer fra isbreer, eller friske fjellvann!

Link to post
Share on other sites

Flaskevann kontra springvann har lenge vært belyst både faglig og i media. Generelt er konklusjonen at springvann har mindre mikroorganismer og gugge en flaskevann. Også når det gjelder smak (selv i Danmark) skårer springvann høyest.

Å tappe vann på flasker og selge er egentlig det ultimate tøvete (og geniale lureri) ressurs-sløseri som folk flest sluker rått - og råttent kan også flaskevannet bli når det lagres for lenge. Fyssom - ta heller en :cheers:

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På hytta har vi vanncisterne som står ute i det åpne og til og med utsatt for litt tidlig morgen/sen kveldssol direkte på tanken.

Har faktisk aldri hatt problem med algevekst i tanken selv når denne har stått ubrukt og uten utskiftning av vann fra september til mai/juni.

 

Skjønner ikke da helt at det skal være problem med algevekst i en tank i en båt hvor tanken ligger skjult for solen og hvor vannet regelmessig skiftes ut?

 

Det jeg ikke liker tanken på m.h.t. slange på bryggene rundt omkring er at disse også stikkes ned i septiktank- sett ved selvsyn flere ganger. :yesnod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hva får deg til å tro at slangen du funderte på å ha med er bedre enn den som er koblet til krana i havna?

Da vet jeg i hvertfall at den ikke har vært brukt til å skylle ut en tett septiktank med - som jeg har sett andre slanger bli brukt til. Ikke så veldig fristende å stappe den slangen nedi egen ferskvannstank da. Men vi kjøper drikkevann på flaske og dusjer i vanet på vanntanken. Fungerer helt bra for oss.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi har verdens beste vann her i landet ...

Det er direktre feil. Årsaken er at vi i Norge i hovedsak benytter overflatevann. Vannkilde som er åpen for forurensning fra bl.a. via nedbør. Store deler av Europa benytter grunnvann som er skjermet mot nedbør og direkte forurensning, vann som blir filtrert i grunnen før det pumpes opp. Men dette har lite med algevekst i vannslanger å gjøre. :wink:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke septiken noe med algevekst å gjøre, men at noen skulle finne på å putte slangen ned i septiken er heller intet problem. Det kan høres ille ut, men koliebakterier har ingen sjanse til å feste seg på innsiden av slangen. På utsiden da? Ja, der kan de feste seg, men de blir fort skylt vekk eller dauer der også.

 

Forutsatt at man ikke tar slangen rett fra septik og putter en meter drittslange langt ned i vanntanken, ser jeg ingen problemer med denne type bruk heller.

Link to post
Share on other sites

Og hvis du er litt pirkete, så har du med deg desinfiserende våtservietter som du tørker av slangen med først..

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke septiken noe med algevekst å gjøre, men at noen skulle finne på å putte slangen ned i septiken er heller intet problem. Det kan høres ille ut, men koliebakterier har ingen sjanse til å feste seg på innsiden av slangen. På utsiden da? Ja, der kan de feste seg, men de blir fort skylt vekk eller dauer der også.

 

Forutsatt at man ikke tar slangen rett fra septik og putter en meter drittslange langt ned i vanntanken, ser jeg ingen problemer med denne type bruk heller.

 

Flottings, en bekymring mindre :yesnod: .

Link to post
Share on other sites

Det er direktre feil. Årsaken er at vi i Norge i hovedsak benytter overflatevann. Vannkilde som er åpen for forurensning fra bl.a. via nedbør. Store deler av Europa benytter grunnvann som er skjermet mot nedbør og direkte forurensning, vann som blir filtrert i grunnen før det pumpes opp. Men dette har lite med algevekst i vannslanger å gjøre. :wink:

 

Smak og behag, vi har vann som de fleste mener smaker bra kontra grunnvann som ofte gjenomgår avanserte renseprosesser faktisk pga forurensing. Kan ikke si at vann for kranen i Holland smaker så bra. I Athen renses kloakken og noe ender som drikkevann er jeg blitt fortalt. Det smaker ikke verre enn i Holland.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...