Jump to content

davider på snekke?


Superkul

Recommended Posts

hei - har lurt litt på og montere davider på 28 sandviken vår

Det blir ikke plass til snappdaviter da ankervinsj ol blir i veien

så de hadde noen enkle til et par tusen kroner

hvordan blir det seende ut og har noen bilder evnt erfaringer på denne kombinasjonen???

Er litt redd for at det skal se litt "wanabe" flybitch ut :crazy:

Link to post
Share on other sites

Har tenkt tanken jeg også, burde vel fungere greit det! Minuset er at de må være forholdsvis lange pga skrogformen. Så i mitt tilfelle blir det nok å lage badeplattform i stedet slik at jeg kan vippe jolla opp på den.

 

Men jeg har nå sett snekker med daviter da, så helt revolusjonerende er det dog ikke...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Men jeg har nå sett snekker med daviter da, så helt revolusjonerende er det dog ikke...

Men vakkert er det nok ikke. Hva er poenget med å ha daviter på ei snekke? I min verden har man jolla hengende etter med mindre man kjører så fort at jolla ikke lar seg slepe

Link to post
Share on other sites

Hei. davider på snekke er nok ikke så lett å montere pga. skrogformen.

Jeg har en sollux 27 som jeg monterte en snapdaviter på. Dette fungerer kjempe fint og ser fint ut også.

Bygde den 15 cm. ut fra badeplatformen, slik at den ikke kommer i konflikt med en fremtidig ankervinsj :yesnod:

Lykke til :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hva er poenget med å ha daviter på ei snekke?

 

Rett og slett for å ha en plass å oppbevare jolla for min del! Slik jeg har det nå må jolla hjem i garasjen etter hver gangs bruk, og med en jolle på noen og førti kilo blir dette noe upraktisk. Jolla er derfor kun med på lengre turer, dvs en gang eller to i året. Har derfor bestemt meg for å bygge badeplattform, og evt snapdaviter på denne slik at jolla kan henge på hekken hele tiden. Da blir den i det minste brukt....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er en Saga 27 som har davitere , som tursler rundt uti her .Syntes den er fin jeg ,hadde planer om å ha det på min Sandvik 28 men kom aldrig så langt . Jeg begynner å bli såpass gammel jeg , at det praktiske teller mye . Og ikke hvor flott å fint alt skal være , men men smak å behag det da..............

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jeg også tenker på det praktiske........

Syntes Sandvik 28 er forholdsvis butt bak - dvs ikke så spiss, så det har jeg ikke tenkt på som et problem.... :eek: !

Men hva bygger man snappdavitene ut med???

Så for meg 2 stk 2"x4" stakk ut og det ser vel vertfall litt jalla ut??

Redigert av jab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er vel ikke helt slik du hadde tenkt deg løsningen, men dette er slik jag har løst det på min Tresfjord 28.

Har sveiset 2 syrefaste rør som står på skrå oppover og bakover og de stikker ca 20 cm bak plattformen og tilsvarende opp fra plattformen.

Så har jeg fjernet sidetauet i gummibåten slik at jeg bruker disse "hullene" til å feste båt til "daviterne" med en bolt, og dette fungerer helt greit.

Kanskje ikke så pent, men so what!

Har alltid ment at det praktiske er viktigere enn det estetiske

04072007009.jpg

25072007004.jpg

Link to post
Share on other sites

På lengere turer med snekka jeg hadde (Sandvik28) , så la jeg ned badestigen i 90 grader. Så satt jeg jolla på tvers på stigen , så kansje ikke så veldig flott ut . Men so what , det funka bra det så slapp jeg å tenke på den inne i havner å sånn . Stigen var jo der , så det var en billig løsning .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jeg også tenker på det praktiske........

Syntes Sandvik 28 er forholdsvis butt bak - dvs ikke så spiss, så det har jeg ikke tenkt på som et problem.... :eek: !

Men hva bygger man snappdavitene ut med???

Så for meg 2 stk 2"x4" stakk ut og det ser vel vertfall litt jalla ut??

 

Her er et bilde med snap daviter montert på min sollux.

8 fot`s jolle. Motoren (4hk) er montert på badetrappen.

Har bygd ut festene med to tykke teak bjelker, som er boltet ned i badeplatformen.

kanskje litt vanskelig å se på dette bilder. Hvis du ønsker kan jeg ta noen nye nærbilder.

 

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/13/13577/21.jpg

Link to post
Share on other sites

å blokkere badestigen gjør du uansett hvis den ikke henger etter i tau

tanken er å ha det lettvint og med davider så kan jo også motoren låses til gummijolla og jolla til davidene???

jeg har funnet ut at den blir i veien uansett pga vinsj og anker så den må av ved bruk av detta eller bygge ut noe på brygga så alt funker med jolla på

Link to post
Share on other sites

Har også fundert på å få dette til på min Risør 27. Poenget er at jeg ikke vil blokkere badestigen....

Blokerer badestigen mens en kjører, men når en har lagt til tar jeg ned båten og slepper den på tau.

Da kan vi bruke badetrappen uten å bli hindret. Minuset er at vi ikke kan bruke badetrappen hvis vi skal ta en rask dukkert under transport etappene.

Link to post
Share on other sites

Blokerer badestigen mens en kjører, men når en har lagt til tar jeg ned båten og slepper den på tau.

Da kan vi bruke badetrappen uten å bli hindret. Minuset er at vi ikke kan bruke badetrappen hvis vi skal ta en rask dukkert under transport etappene.

 

Hele poenget er at gummijolla ikke skal gro i stykker og når vi kjøre kan den evnt henge etter i tau,

Link to post
Share on other sites

å blokkere badestigen gjør du uansett hvis den ikke henger etter i tau

må den? jeg får gummibåten akkurak høyt nok og langt nok ut til å få ned badestigen under gummibåten. Gjorde ikke det på de forrige davitene, men med ILAS sine går det akkurat når gummibåten henger helt oppe. Og den er langt nok ut til at jeg kan krabbe ned også - men det er litt trangt.

 

Edit: så forresten en elwaro 30 snekke med davitere for en tid tilbake. Synes ikke det var spesielt lekkert, men det er det jo ikke uansett hvilken båt det er på - men det er praktisk.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde anledning til å seile ved siden av Elwaroen som vist i innlegg #22 ganske lang tid på vei fra Havstensund i sommer. Mitt inntrykk var at linjeføringen mellom båt og daviter var like fin som det man kan se på båter med akterspeil. Legger ved et utsnitt av selve daviterfestet og daviterne. Minner om syrefaste ILAS davitere - som vel er en kopi av Whital (?) davitere.

 

snekkedaviter2.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...