Jump to content

davider på snekke?


Superkul

Recommended Posts

Ja, vi kan bekrefte at det er praktisk med daviter til jolla mht havneanløp. Jeg la også merke til at du tok dette bildet oppe fra flybridgen på en Princess 55 trorjegdetvar, på vei nordover ut fra Havstensund, det må ha vært onsdag 1.aug. Det er jo også praktisk å ha et sted å legge store fendere, romperister, osv når man kjører. I tillegg slipper man å ta med seg jolla hjem, eller binde den fast på annen måte hver gang. Det er mine foreldre's båt, og min far har montert daviter'ne selv. fabrikat og type vet jeg ikke men kan sjekke hvis noen har interesse :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 7 år senere...

Vekker denne tråden igjen :)

Jeg har en Elwaro 30 med snap davitere på badeplattformen og har lyst på ny jolle, har i dag en gummijolle. Har lyst på en RIB da jeg gjerne vil ha noe med litt mer motor, og helst en med en liten konsoll. Tenkte da å montere en motordavit slik at jeg får opp motoren, men er litt usikker på hvor mye vekt man bør påføre badeplattformen under fart. Evnt. får jeg slepe den under fart og ta den opp før jeg går inn til havn. Motoren får en egen brakett så den er ikke med i beregningen. Er det noen her med gode råd. 

 

Under er et bilde av båten

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/59/59756/elwaro.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg monterte den billigtypen på min snekke, det er avtagbart med "kopper" man stikker daviten ned i. I bunnen er det en tverrpinne som låser den i riktig posisjon. Det lille akterdekket på min Saga 24 var i svakeste laget pga stor vektarm. Så jeg monterte mothold under. Det vil vise seg om dette trenger forsterkning, har ikke prøvd det ut i praksis ennå. Men selve daviten skulle fint tåle vekten av en gummibåt, fordelt på to slike armer. På vannet tauer jeg selvsagt gummibåten. -Så skjønte jeg etter hvert at disse "koppene" ble fylt med vann, enten man hadde davitene på plass eller ikke. Så da boret jeg hull i koppene på undersiden, kjøpte et sett med "plast-nipler" på Biltema, og fikk drenert regnvann gjennom et lite utløp akter. Tror det ble bra. Jeg synes utseendet er helt OK med disse på!  Grunnen er samme som Index, jeg fikk ikke lov av bryggesjef til å legge gummijolla ved siden av eller bak båten min i hjemmehavna.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte å bruke dagens snap davitere for jolla. Mesteparten av vekten vil jo da komme på badeplattformen. Tåler den da en rib jolle på 8-10 fot med konsoll. Motoren vil jeg ta av når jolla er vippet opp.

 

Sjekk bærekapasiteten i produktdataene på den du tenker å kjøpe, så er det vel bare å tenke resterende vekt for å løfte halve jolletyngden, fordelt på to armer. Hvis jeg husker riktig, er det to typer som jeg  mener kunne tåle 75 eller 150 kg hver seg. Gummijolla mi er mye lettere enn det. Men ikke ta disse tallene for gitt, sjekk selv (gidder ikke det her akkurat nå). -På min snekkke var det som sagt viktigst å ta hensyn til den brekk-kraften som oppstår mot dekket som davitene monteres på. Jeg skal selv ha en form for davit/støtte under også, som ikke er på plass ennå. Hos meg blir det antagelig en uttrekkbar arm med feste for flate strammebånd ytterst i enden, som så går utover under gummijolla, og så løftes andre siden opp i davitene og drar jolla inntil akterspeilet så nært det går.  Jeg trenger ikke noen sjødyktig løsning, da dette bare brukes ved hjemmerygga for min del.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Nå tenker jeg å bruke snap daviterne som jeg har fra før og ikke vanlige davitere for å løfte opp jolla. Så det er nok innfestinga på badeplattformen som er mest utsatt. Det går nok helt fint i havn, men jeg synes det er ålreit å ha den opp bak under fart også. Båten er fra 88 så det er nok dårlig med papirer på hvor mye badeplattformen tåler.

bilde

Link to post
Share on other sites

Åja.... Tror ikke det der skulle by på særlige problemer. Jeg ville tenkt at badeplatformen skal el vre innfestet så godt at den med letthet tåler en voksen person på hver side. Samtidig. Hvis det er styrken i snapdaviten du mener, er det vel innfestingen det handler om der også vil jeg anta, men det vet ikke jeg none om.

 

Fin båt! Det var faktisk drømmen en gang den der.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...