Jump to content

Synspunkt om barn og jollebruk?


Veroks

Recommended Posts

Kva synest Dere her på Baatplassen.no om barns bruk av joller.

 

Sjølv har vi ei lita gummijolle med ein 3.3hk Mercury som ungane bruker når vi er til stede. Vi har brukt jolla med og utan motor heile ferien og det har fungert fint. I natt så låg vi på ein "Såkalla" barnevennlig plass, jolla vår var fortøyd for kvelden men nokre barn frå eit par nabobåtar mora seg utpå med sine joller. Dette vart no litt styr av med det resultat at i dag er det oppslag på servicebygget "Tullkjøring med gummibåt / småbåter er forbudt i havnen" osv. All denne kjøringa var ferdig før kl 2130 i går.

 

Eg meiner at barna må få more seg litt med desse jollene og at vi kan tåle litt påhengsmotorlyd, men selfølgeleg alt med måte.

Redigert av Veroks (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er enig - alt med måte. Og vi må tillate at de små lærer seg båthåndtering

Vi byttet fra 4 hk til 2,5 hk motor i fjor fordi jeg ikke likte at jolla som ungene brukte gikk i plan. Jeg ville ikke ha en båt som kan gå fortere enn 10 knop så lenge ungene er for unge til å føre en slik en.

 

Og inni havna synes jeg at ungene må lære seg god skikk, dvs at man skal kjøre sakte uten å lage mye bølger.

 

Har selv erfart til dels "overivrige" hormonbomber på 13-14 år som raser rundt i trange havner, og det liker jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

Småtrollene må få prøve seg de også, det er det de lærer av. Samtidig må ikke jolla bare være "barnevakt", de må holdes øye med og bli fortalt hva som er akseptabel oppførsel og bli tilsnakket om de tråkker over. Unger i jolle er en viktig del av sommeren :smash:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Alt med måte. Problemet er vel bare det av vi har forskjelllig syn på hva som er riktig nivå. Lekekjøring inne i en havn etter 21:00 ville nok irritert meg, men ikke nok til å klage hos vakta.

Enig.

Da jeg kjøpte en 2hk (som jeg har fremdeles) til jolla i Gøteborg for mange år siden, ble 14 åringen så flau at han truet med å mønstre av. Men det gikk over og han og kompisen forsvant i kveldingen oppe i noen kanaler inn i byen, hvor han senere fortalte at de hadde prøvd å komme inn på en nattklubb, men heldigvis ble kastet ut.

Jeg har beholdt min sans for ikkeplanende joller og har aldri skjønt argumenet om at båt og sjøforståelse har noe særlig sammeheng med bråkede påhengere. Hvorfor ikke la ungene heller få en seiljolle eller seilbrett om kose seg med? Eller lære seg og ro?

Link to post
Share on other sites

Joda, eneste måten å lære båt på for ungene er å la dem få kjøre, men voksne som bruker jolla som barnevakt har jeg lite sans for.

 

Lå i Olavsundet for noen dager siden. Der var det noen bergensere (ikke et vondt ord forøvrig sagt :lol: ) som lot ungene holde det gående med joller fra tidlig om morgenen til sene kvelden - rundt og rundt i bassenget. Det må jeg si blir en smule tankeløst og slitsomt. Litt regulering må til. Får de kjøre som de vil blir de også fortere lei selv.

 

Vi sier at kjøring til og fra båten får foregå i sakte fart og så får de kjøre i ring et stykke utpå eller gå i land på holmer og skjær. Tillater ikke kjøring rundt og rundt om det ligger båter like i nærheten. Dette har aldri vært noe problem.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

vi var i Tanumstrand (grebbestad) da min sønn på 10 år fikk kjeft av en svensk eldre dame som satt med sin mann i seilbåten sin å skulle spise lunsj. :nono:

klokka var ca 14.00. Jolla har en 4 hk, han kjørte veldig rolig inn/ut, fra/til båten. Jeg satt hele tiden på båten og så på. Han fikk ingen advarsler, før denne eldre damen

uttale " nå får du sluta". jeg tok jolla bort til denne eldre damen og spurte om det var denne måten hun hadde lært å snakkke til barna på? må vel være lov å kjøre båt i båthavn eller? Senere på dagen gikk jeg over til båten deres, da jeg fikk se hun satt å røyket. Jeg ba henne "sluta røyke", da dette irriterte meg.

2 timer senere dro de ut i vinden :lol::sailing::sailing::lol:

Link to post
Share on other sites

Det som kan være ett stort problem med denne kjøringen i trange havner er når det kommer større båter som skal legge til kai. Vis det blåser litt, og du må bruke litt maskinkraft kan det være veldig skummelt å ha disse surrene rundt båten. Da er det faktisk bedre at de får leke seg litt på kvelden når trafikken har roet seg.

 

Litt bråk for man tåle, er jo ikke alene på fjorden.

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Må legge til at når eg lar mine 2 håpefulle ha motor på jolla så er eg med sjølv, og med 100kg ekstra ballast så er det ikkje snakk om planing men sakte kjøring. Når dei brukar den åleine så ror dei, men det er vel berre snakk om kort tid før dei behersker motoren og då håpar eg dei har lært frå då eg sjølv var med ombord.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vurdert å skaffe meg el påhenger som ungene kan bruke. Noen som har prøvd det, og er det noen slags form for dødmann på disse? Synes som mange andre her at unger må få lov å prøve seg, og den støyen som blir må man tåle, selv om det kan bli ganske intenst av og til. På gummibåten vår har jeg i dag en 8 hk og det blir for mye for ungene. Men kjekt for far som blir sendt til butikken og handle når vi ligger i uthavn.

Link to post
Share on other sites

Her i landet er snart allt som er gøy også forbudt. Husker godt tilbake til mine barne og ungdomsår med joller på fjorden. Det er av mine beste sommerferieminner. Vi treftes venner for å kjøre hund og katt mellom holmer og skjær og flørtet med badegjestene som var på besøk fra østlandet. Dette var en gryende interesse for båtliv hvor jeg tidlig ble kjent i skjærgården og med sjøvettregler, sjøens oppførsel, merking, båtmanøvrering osv. Erfaringene har vært veldig nyttige i senere år.

 

Lær barna godt sjøvett og la dem selv prøve seg og få ha det litt gøy. Det får vi tåle.

Redigert av Hans Petter Gilje (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ungene mine får selvsagt kose seg med jollen og motor, men ikke inne i havna.. De er nødt til å være utenfor området hvor selve gjestehavnen er.. Det synes jeg er rimelig, de går ut på tomgang og det samme inn igjen.. Nå bråker ikke 4 takteren så veldig mye selv om en fint kan høre den... det virker som frekvensen er noe lavere enn for 2 taktere og dette gjør at lyden ikke oppleves så slitsom etter mitt syn... men noe tullkjøring i høye hastigheter er uaktuelt... Er viktig at de kan lære seg å behandle båten, og øvelse gjør mester. Og sent på kvelden er også uaktuelt... det skal da være ro i rimelig tid.... så er at flagget er tatt ned er det ikke noe særlig båtbruk

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Her i landet er snart allt som er gøy også forbudt.

Lær barna godt sjøvett og la dem selv prøve seg og få ha det litt gøy. Det får vi tåle.

 

Her i landet? Det er land hvor du ville ha fått en klekkelig bot for å la ungen herje rundt med påhengern.

 

Å lære godt sjøvett handler vel ikke bare om å sette ungene ned i en påhengsjolle og la de bråke rundt å plage sine omgivelser? Det er vel snarer et tegn på dårlige kunnskaper om hva som utvikler sjøvett. Jeg har sett en mengde eksempler på dette og det er særlig motorbåtfolk som bedriver denne formen for barnepass og sjøvettopplæring. Far og mor sitter bedagelig under sin kalesje og ungene herjer rundt med påhengern - selvfølgelig så nært at de kan holde et øye med sine håpefulle når det lærer "godt sjøvett" og plager sine omgivelser.

Kan en ikke vurdere andre måter å lære ungen sjøvett på, selv det krever at foreldrene beveger seg fram under kalesjen og ikke blir altfor skremt av åpen himmel?

Link to post
Share on other sites

vi var i Tanumstrand (grebbestad) da min sønn på 10 år fikk kjeft av en svensk eldre dame som satt med sin mann i seilbåten sin å skulle spise lunsj

 

synd de ikke overnatta da....... GREBBESTAD er et j*****la høl om natta

Verste stedet jeg har overnatta på ang.bråk og festing

Vi lå og rista/hoppet i takt til hard bass til laaaaangt utpå morgenen - så spurte jeg om det var noe spesielt den kvelden siden de holdt på så lenge!!! :eek: Neida sånn var det vær dag :crazy::nonod::eek: er det mulig

Forøvrig veldig synd da det er et kjempefint sted

Link to post
Share on other sites

Ungene mine får selvsagt kose seg med jollen og motor, men ikke inne i havna.. De er nødt til å være utenfor området hvor selve gjestehavnen er.. Det synes jeg er rimelig, de går ut på tomgang og det samme inn igjen..

 

Hadde alle vist denne holdningen så hadde dette ikke vært noe problem! Godt oppsummert Sydvesten! :yesnod:

 

MEN, hvor mange har sett unger som har rodd eller seilt en liten jolle i sommer?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

MEN, hvor mange har sett unger som har rodd eller seilt en liten jolle i sommer?

Jeg har, i uthavn ved Lillesand. Lånte til og med bort min egen gummijolle fordi ungene i nabobåtene ville ro om kapp.

 

Jeg her ikke noe problem med barn eller ungdom som vil frese litt rundt med motor, men det må skje utenfor havneområdet. De som bruker jolla som barnevakt må pent finne seg i at de ikke kan satse på at de ser eller hører alt. Det som er en betryggende støy og bølgeskvulp for dem kan være ganske plagsomt for de fleste andre.

 

På den annen side er det ikke alltid like lurt å slippe ungene rett ut i leia heller. Jeg har hatt noen ubehagelige opplevelser et par steder hvor en håndfull gummibåter med barn som kappkjører og er mest opptatt av hverandre ikke helt forstår at store seilbåter kan ha begrenset manøvreringsrom.

Link to post
Share on other sites

La ungene kose seg i jolla, ikke lager de sjø, og "støyen" kan vi leve med.

Bare de lærer åro før de får motor, og vi vet at de klarer å håndtere motoren og båten, så innhenter de fort kunskap om båtkjøring etter det.

Er ikke vanskelig å se hvem som har fått bruke jolla, og hvem som ikke fikk bruke den.

 

Skal ikke ungene kose seg på sjøen til liks med oss voksne?

 

men noen regler er bra å ha :yesnod:

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

heller jollebruk, enn du anonym som syntes det er ok å tømme septik i havna. og å forstyrre med harryfylla. :cryin::cryin:

 

Kan ikke slippe en 8 - 10 åring helt ut av syne, fordi enkelte syntes det bråker om barna får kjøre litt.

 

Jeg presiserer kjøre litt, ikke 10stk ,15 åringer som "raller"rundt :nono:

 

Er det ulovlig? Å la 10 åringen kjøre båt i havna. :eek:

Link to post
Share on other sites

Er det ulovlig? Å la 10 åringen kjøre båt i havna. :eek:

Vel, på et eller annet tidspunkt blir vel noen av disse 10-åringene klemt paddeflate mellom en ferge, skøyte eller stor fritidsbåt og brygga. :nonod: Det behøver ikke være ulovlig selv om det kan være farlig.

 

Klart barn skal lære båtbruk, men en havn er ikke noen lekeplass. En uthavn har gjerne litt flere muligheter til å leke uten å komme i veien for andre, men det kan være greit å huske på at andre har valgt å ligge i uthavn for å få litt fred og ro. Barn kan også lære at forbrenningsmotorer forurenser og at leken dermed kan begrenses litt, selv om pappa har penger nok til å betale selv om bensin og diesel blir 2-3 ganger dyrere. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Kan ikke slippe en 8 - 10 åring helt ut av syne, fordi enkelte syntes det bråker om barna får kjøre litt.

 

Helt enig, men hvis barna ikke er kompetente til å håndtere båten alene utenfor syne så kanskje en forelder skulle ha vært med? :rolleyes:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er da helt ok at barn virrer litt frem og tilbake i jolla. Det er likevel overraskende mange seilbåtforeldre som ikke ser muligheten for at barna kan lære seg å seile. Selv har jeg en walker bay 8 m seilrigg. http://www.walkerbay.com/products/sailboats_performance8.php

 

Det er et morsomt leketøy for store og små. Den kan også kjøres med motor og er dessuten en god robåt som tåler mye juling. Blir jo litt overrasket når barn som kjører planende jolle med påhengs ikke tør å låne denne fordi de syns de er vanskelig/skummelt. Hva er egentlig farligst?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...