Jump to content

Synspunkt om barn og jollebruk?


Veroks

Recommended Posts

Selvsagt skal barna få øve seg med jolla, både med motor, årer og evt. seil. Gjerne så mye de bare ønsker, under forsvarlige forhold. Men de trenger ikke å kjøre motor frem og tilbake, gjentatte ganger i havner og uthavner hvor det er til sjenanse for andre. Bruk den gjerne rundt nærmeste odde. Noen ser på den intense lyden av en påhenger som søt musikk, andre betrakter den som støy. Barna skal vel ikke bare lære båtbruk, de skal vel lære å ta hensyn til andre også?

 

Han fikk ingen advarsler, før denne eldre damen uttale " nå får du sluta". jeg tok jolla bort til denne eldre damen og spurte om det var denne måten hun hadde lært å snakkke til barna på?

 

Har du noen eksempler på akseptable måter å snakke til din sønn på? Som ikke bringer frem hevnertanker i deg etterpå? :confused:

Link to post
Share on other sites

MEN, hvor mange har sett unger som har rodd eller seilt en liten jolle i sommer?

 

:sailing:

 

Jeg har sett barn seile i 3 uker denne sommeren... Men ikke i en uthavn.

 

Det finnes ikke noe mer irriterene enn gummijoller med "barn" som planer i ring 2-3m fra båten min :cryin:

Men definer Barn.... Jeg synes ungdommer i joller er mye, mye mer irriterene.

 

Men jeg synes også det er flott av barn lærer seg tidlig å kjøre, men forelde må lære barnene litt om høflighet først. De trenger ikke å lære alt om vikeplikt første dagen. Men du bruker ikke andre sine båter som rundingsbøye når 2 joller har kappløp :nono:

Men jeg tror de fleste her på forumet har kjekke og greie unger, de som ikke lærer barnene høfflighet kan det somregel ikke selv... :wink:

 

Mange av de ungene jeg har lært å seile sier at det er mye kjekkere å seile optimist enn å kjøre med gummijoller. Det skulle vært obligatorisk men en optimist på slep for alle. De blir brukt av barna, både til å seile med, leke med, og kullseile. Tro meg! :yesnod:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Ungene må få låv til å prøve seg, det er det de lærer av.

Det er tross alt neste generasjon på vannet.

Det kan være de lærer båtbruk, og blir bedre en de som kjøper seg en stor på som de ikke kan håndtere.

Jeg ser det omtrent daglig i hjemmehavna mi, noen fastboende unger stortrives med å ro rundt i ei gummijolle der..

Hade jeg hatt Annonym som båtnabo så hadde mine unger også rodd, det med tanke på alt det negavive som sommer på trykk fra den kanten, tør jeg ikke tenke på hva som kommer ut den kjeften når ungene kjører.

Link to post
Share on other sites

Er det ikke slik at også foreldrene til disse små som suser rundt i gjestehavnen også gjerne så at de holdt seg lengre unna, men ikke helt tør sleppe dem ut av syne? Ikke sikkert dette gjelder alle, men kan tenke meg at noen kjenner seg igjen?

 

Hvis dette stemmer, betyr det bare at de ikke burde vært ute i jolle alene i det hele tatt! Som en annen skrev over, kan en ikke regne med at en alltid ser og hører alt som skjer, selv om poden/-innen (heter det podinnen???) ikke er langt unna.

 

Neste ledd i denne glimrende argumentasjonsrekken må være at enten lærer en ungene skikkelig opp, slik at de kan leke seg utenfor moloen (eller hva som nå må til), eller så får de ro.

 

Hilsen pappa som var småstolt når den ene 4-åringen nokså kjapt skjønte poenget med årene, men som allikevel var glad for et langt tau fast i moderskipet når den samme 4-åringen reiste seg opp (noe å gripe fatt i der!) og brølte at han var lei og ville tilbake...

Link to post
Share on other sites

når den samme 4-åringen reiste seg opp (noe å gripe fatt i der!)

 

Litt OT, men! Jeg blir like sur hver gang jeg hører foleldre si at ungene ikke fårl stå i båten. For meg som seilinstruktør et det er problem!

Ungene skal under kontrolerte forholds stå i båten og lære seg hvor mye den tåler. La dem gjerne både velte båten og falle i vannet! De skal lære seg hvor mye båten tåler, og hva den ikke tåler. De som aldri har fått stå i båten vet ikke hva den tåler og blir redde hver gang den krenger, gjerne mye mindre enn hva den tåler.

 

Jeg har alltid en gang i året (en dag med rolig vind) opplegg med at ungene skal stå i optimisten når de lenser.

 

Off, nå er det nok mange som er sinte på meg.... :smash::cryin:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

barn med 2,2hk på en jolle må folk tåle.

Støy er noe de fleste lager, uansett om det er motor eller seil. men lær barna opp først.

Desuten har jeg sett folk over meg skrivd att optimist jolle er bedre, men det er barn som liker bedre litt mere fart (med tanke på meg sjøl som liten) en vind, og da må de begynne en plass.

 

Mvh: Veldig ivrig båtkjører :wink:

Redigert av Pioner14 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes ikke det er så gale at unger på 14 år kjører jolle med 9,9 som kanskje går 20knop. Kjører de etter fartsgrensa og har litt vett så er det greit. Og ihvertfall dødmannsknapp. Skal man kjøre etter kl 22:00 så bør det ihvertfall være på "ruslefart" i nærheten av beboelse eller havner.

 

14 åringer med 90hk er bare idiotisk av foreldrene, så mye kontroll har ikke vi unge desverre :nonod:

Link to post
Share on other sites

Hei! jeg har vært ute på sjøen og sett unger med 90hk raser rundt og leker seg, så barn med 2,2hk på en jolle må folk tåle.

 

Hva du har sett er vell en helt annen sak..?

 

Kan du definere barn for meg? Er jeg et barn?

 

Tror det er 10 - 11 åringer det er mest snakk om her. Dersom du har sett en 10åring i en jolle med 90HK alene vill jeg gjerne kontakte både politiet og barnevernet!

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Litt OT, men! Jeg blir like sur hver gang jeg hører foleldre si at ungene ikke fårl stå i båten.

 

Var vel ment litt humoristisk. Med høyden på knotten ombord og stabiliteten i en gummibåt, var han vel omtrent like trygg som jeg var ombord i den store båten...

 

Er veldig for å lære ungene opp til hvordan en båt oppfører seg, hva den tåler, osv. Båtvelting er jeg også for, så lenge jeg slipper å bli våt... Dog skal helst den hersens 4-hesteren være avmontert først... Håper bare den første velten kommer kontrollert, så de ikke blir redde. Båtredde unger er det siste jeg vil ha.

Link to post
Share on other sites

Mitt minstekrav er at reglene følges. Altså at ikke en 12 åring raser rundt i 20 knop. Foreldre som godkjenner dette er med dette med på å undergrave respekten for lover og regler i tidlig alder.

 

Skal vi kunne kritisere andre, er det nok lurt å gå en runde med seg selv først.

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Mitt minstekrav er at reglene følges. Altså at ikke en 12 åring raser rundt i 20 knop.

 

Dette er jeg helt enig med deg i....

 

Det spørs jo litt, hva visst ungen kjører kontrollert og fint og har hatt god opplæring?

Det er desverre noen foreldre som brukder denne argumetasjon, men det blir ikke noe mere lovlig av den grunn..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hade jeg hatt Annonym som båtnabo så hadde mine unger også rodd, det med tanke på alt det negavive som sommer på trykk fra den kanten, tør jeg ikke tenke på hva som kommer ut den kjeften når ungene kjører.

 

Jeg må si du høres ut som en bitter person når du omtaler andre på den måten.

Jeg har et veldig godt forhold til alle mine naboer, og ungene som ror rundt er morsomme unger.

Link to post
Share on other sites

Dette er jeg helt enig med deg i....

Det er desverre noen foreldre som brukder denne argumetasjon, men det blir ikke noe mere lovlig av den grunn..

 

Hva når obligitaorisk med sertifikat kommer? Det hjelper kanskje ikke så mye men det vil nok hjelpe litt vil jeg tro.

Link to post
Share on other sites

Først og fremst burde ungene lære seg å ro før de setter i gang med "påhengsen". Det er en regel vi har innført for våres barn. :wink:

 

Selvfølgelig så kan ungene more seg med jollene og lære seg teknikken, men allt med måte. Lå i røyksundkanalen for en uke siden og jeg så et par skrekkeksempler der!!

 

Å vise hensyn til andre er en god sjøegenskap.

 

I Røyksundkanalen var det ikke bare ungene som ikke viste hensyn. Opplevde festing, aggreagat og div. fra båter også, og skal jeg summere dette opp var det værre enn ungenes jollelek når man måler det i volum og klokkeslett! :crazy:

 

Men sikkerhet på sjøen er vel det aller viktigste. Og jeg er neimen ikke så sikker på om at en 4-5 åring hadde taklet et uhell/ulykke eller en nesten ulykke like bra som lillebroren med smokk! :eek: ( et av skrekkeksemplene fra røyksundkanalen)

Redigert av sivne (see edit history)

Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken.

http://severines.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Slik fungerer det her også. Skal man bruke påhengsen må man kunne ro. Jeg tror jeg begynte så tidlig som i 6års alderen å kjøre påhengs. Da kunne jeg ro og fikk en billig elektrisk påhengs som jeg brukte en stund. Etter 1 år fikk vi en 5hk Johnson til båten som fortsatt fungerer. Båten som går faretruende fort med 5hk (Siddis Trippel 3) holder også fortsatt. Min stesøster øvde en hel sommer for noen år siden for å få lov til å kjøre med påhengs problemet ble da at når hun kunne ro fikk hun ikke til å starte påhengsen, stakkar. Men etter et år fikk hun det også til. Nå er vi 13 og 14 og bruker båten fortsatt men vesentlig mye mindre rundt-i-ring kjøring. Kan lett ta meg en tur rundt i vannet på en time.

Link to post
Share on other sites

Jeg må si du høres ut som en bitter person når du omtaler andre på den måten.

Jeg har et veldig godt forhold til alle mine naboer, og ungene som ror rundt er morsomme unger.

 

hihi og du som slepper dassen rett ut i havna kan vel neppe ha bare gode båtnaboer??? eller syntes de at det er i ekstase når du pisser over rekka for ikke å nevne å brøle til kl 03/04 om natten :lol::lol::lol::lol: måtte bare......

Redigert av jab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan ikke akkurat si at unger som kjører rundt i små gummibåter er videre plagsomt nei, vil heller si at det er mye værre med seniorene som kommer med sine halvplanende beist på halv gass igjennom skjærgården, med sine hekkbølger som nesten kan sammenlignes med Silvi ana sine.

Og spesielt når de kommer i flokk og følge på 4-5 båter på rekke og rad. Har sett ødeleggelsene og opplevd å nesten velte selv etter en sånn konvoi brasende forbi, DET er hva jeg kaller plagsomt.

Til dere som føler dere truffet nå og en liten ørliten skyldfølelse, se dere bakover og se på hva du steller i stand av bølger, de bærer langt..

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

vi var i Tanumstrand (grebbestad) da min sønn på 10 år fikk kjeft av en svensk eldre dame som satt med sin mann i seilbåten sin å skulle spise lunsj.

klokka var ca 14.00. Jolla har en 4 hk, han kjørte veldig rolig inn/ut, fra/til båten. Jeg satt hele tiden på båten og så på. Han fikk ingen advarsler, før denne eldre damen

uttale " nå får du sluta". jeg tok jolla bort til denne eldre damen og spurte om det var denne måten hun hadde lært å snakkke til barna på? må vel være lov å kjøre båt i båthavn eller? Senere på dagen gikk jeg over til båten deres, da jeg fikk se hun satt å røyket. Jeg ba henne "sluta røyke", da dette irriterte meg.

2 timer senere dro de ut i vinden

 

Først ble han nektet å skate på brygga og asfalt ved hotellet. Så detta med jolla. Senere på kvelden, så var det dans på hotellet til kl 03.00. Vi brukte toalett på land, da jeg og guttungen skulle tisse¨på kvelden. Måtte vi først forbi 2 båter som lå innerst på brygga, i disse båtene var det fest (ca 20 stk) alle var like drita. De spurte om ikke jeg og guttungen skulle ha en øl, han måtte jo lære seg det :crazy: musikken var kjempehøy. masse ekle kommentarer. På hotellet var det sikkert 300 like drita folk, på do var det knuste flasker og toalettsete var ødelagt. var 23 års grense.

Det kom inn 2 voksne gubber, som mente drittunger ikke hadde noe der å gjøre.

 

hva er problemet med litt uskyldig barnelek, selv med jolle. mot slike ekle ting voksne gjør. :confused:

Link to post
Share on other sites

hva er problemet med litt uskyldig barnelek, selv med jolle. mot slike ekle ting voksne gjør. :confused:

Problemet er nok "stuten og kua" har glemt den engang var kalv...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Noen folk er bare hissige, det med at guttungen fikk se alle fyllesvina og høre diverse kommentarer synes jeg er dumt. Men blir litt vanskelig å få stoppt alle så det beste er nok å holde barna i båten på slike dager :nonod: Har dere ikke toalett i båten? Mener for all del ikke at jeg er for all denne festinga men det er ikke noe som stoppes på null-komma-niks desverre. Håper du fortstår meg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...