Jump to content

Manøvreringsteknikker


roaldbj

Recommended Posts

Ikke sikker på hva du mener med "snu båten med andre siden mot bryggen" Har nok ikke hatt behov for å snu 180 grader under dårlige værforhold til nå. Skal man skifte fra morgensol til ettermiddagssol på terrassen hender det dog at man benytter muligheten man har som båteier til å snu hytta 180 grader.

Link to post
Share on other sites

Du er vel ikke den første som har funnet ut at en tunnellthruster i en moderne seilbåt med relativt grunt forskip har dårlig effekt når du trenger den mest. Derav den økende interessen for drop-down thrustere.

Nå kommer det øyeblikkelig noen som hyler om nedrakking av spesifikke båtmerker, men det er det altså ikke.

 

Jeg har vel også funnet ut at det skal blåse særdeles mye før jeg ikke kommer meg ut med spring forut. Selv med liten motor kommer jeg meg ut, selv om det kan ta tid noen ganger.

Å gå ut med spring akterover funker kun i stilla.

Link to post
Share on other sites

Det kan godt blåse mye, men bølger skal det ikke være. Da blir det for mye luft i tunnelen.

 

Ellers enig akter-spring fungerer kun når det er stille. Jeg har også brukt en annen til-leggings teknikk ved kun 2 i båten.

Feste tampen på midtre kryss-holt, og kjøre båten på plass. Fungerer utmerket. Forskjellige teknikker for forskjellige

vindretninger.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Sitert fra Mulligan:

"Jeg har vel også funnet ut at det skal blåse særdeles mye før jeg ikke kommer meg ut med spring forut. Selv med liten motor kommer jeg meg ut, selv om det kan ta tid noen ganger.

Å gå ut med spring akterover funker kun i stilla."

 

Jeg mener nå at har du satt en spring forut, så er det det samme som du har en spring akterover.....eller?

Link to post
Share on other sites

I Kostersundet er strømmen en framifrå thruster til tider. Svært høy imponatorfaktor på å sige sidelengs ut fra brygga uten bruk av motor.

Massen og rotasjonen i båten er et fint triks ved tillegging. Styr med litt god fart inn mot plassen som er tenkt brukt. Sving paralellt med brygga et par meter fra. Hold igjen med reversen, og båten går sidelengs inn. Sett fast på kryssholt midtskips.

Bør funke på første forsøk siden jeg seiler singlehanded.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener nå at har du satt en spring forut, så er det det samme som du har en spring akterover.....eller?

 

Nix.

Akterover har jeg kun vektarmen fra ytterkant av speilen til drevet å hjelpe med. Dessuten liten motor, 17 hk på 32 fot, til å lage kraft. Foldepropell i akterover er heller ingen innertier.

Forover kan jeg skuffe store mengder vann over et stort ror.

Link to post
Share on other sites

Foldepropell i akterover er heller ingen innertier.

 

 

De finnes flere typer av disse vet du.

min 3 blads Gori var like god som den faste. og hadde faktiskt mindre sidedrag i revers(akterover) en den faste.

 

Men slikt vet du jo. :seeya:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Når jeg legger til har jeg en tau med sjakkel i ene ende og løkke i andre ende.

 

Da kan jeg raskt feste båt midtskips, slik at jeg i fred og ro kan fortøye skikkelig.

 

Hvis det er en kai jeg legger til er det ofte kjetting å sjakle fast i . Det er viktig at sjakkel er rimelig stor , slik at det er stor nok åpning for kjetting ell. eller lage løkke med eget fortøynings tau.

Link to post
Share on other sites

Ser absolutt poenget ditt Otto R. Min erfaring er at det etter hvert er så mange forskjellige fortøyningssystemer at det er vanskelig å lage et standard fortøyningstau. Det letteste er selvfølgelig å kunne fortøye hvor det er fortøyningsbolter, men noen steder er man avhengig av å smyge tauet under noen fortøyningsplanker. Dersom der blåser fralandsvind kan det etter min erfaring være noe belastende å få tredd fortøyningstauene gjennom disse plankene både i forkant og akterkant. Er det noen som har utviklet gode "kroker" for dette? Jeg har bl.a. hatt noen episoder i strømmen i Fredrikstad hvor det ikke har vært så lett å få kaifeste.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...