Jump to content

Demontere ventiler på FM motor


fram21

Recommended Posts

hei! jeg er 16 år og har kjøpt meg en fram 21 snekke. plast for at jeg tenkte jeg skulle begynne med det men har veldig lyst på en tre båt. jeg kjøpte snekka mi i revbukta for 9 tusen kr. fikk den billig. jeg har pussa ned alt treværket innvendig og lakkert det. motorkassa er den fineste delen for den har jeg lagt mye tid på for jeg elsker motorer. som sagt elsker jeg motorer, jeg og min far og min bror bærte ut motoren på 280 kg ut av båten på land det gikk akkuratt. det er en fm type S2 den så ut som et h+++++++ så jeg pussa den opp. for 2 år siden ble det bytta sylinderforinger stempel alle lagre inni motoren så jeg har fått sveisa sylindern for den var rustsprengt jeg kjente en som driver med disse gammle motorene i et veteran motorveksted. det ble skikkelig bra og har ikke hatt noen lekasjer. jeg betalte 1800 kr for det. så har jeg pussa den ned og bytta rustne muttere og malt motoren med inndustriprimer og så malt den med bladgrønn bengalakk. når den var ferdig satt jeg den inn etter utsett da hadde jeg skrapa rent hele under og stoffa den. så kom problemene. først røk laderele mitt og startrele. laderele mitt kosta ca 800 kr og startrele kosta 130 kr. så røk dynastarteren jeg fikk det fiksa hos viklerverkstedet i fredrikstad da bytta han hele statoren dette kom på 1500 kr. så røk oljeledning det kom på 350 og så røk eksos slangen dette kom på ca 1000 kr. så har jeg kjørt en stund så har den begynt og vandre litt. jeg så at pluggene mine har sotet. kan dette være pga jeg har fjærnet termostat? jeg har byttet plugger men vet ikke om dette er riktig. så har bestilt noen av sarpsborg motorverksted da vet jeg at dette er riktig. og jeg har bestilt temostat. så hørte jeg en rar lyd fra ventilhuset. da hadde ventil fjæra mi røket. og jeg får ikke den gammle av. jeg har bestilt ny men lurte på hvordan jeg får av ventillåsen? kan noen hjelpe meg med mine spørsmål? jeg legger ut noen bilder av oppussning av båt og motor snart.

Link to post
Share on other sites

Hvis du ser nederst på ventilen så skal det være en skive med ca. samme ytterdiameter som fjæra. hvis du løfter på denne skiva vil du se to halvmåneformede feste brikker som sitter i et spor på selve ventilstammen. Ta bort disse og skiva så kan du fjerne fjæra lett som bare det. Lykke til!!

Redigert av færd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På min Sleipner motor var det en liten pinne som låste de fast. Denne måtte dyttes ut med et lite skrujern eller dor. Ventilfjær-klemme er å anbefale. Visst du bruker skrujern til å presse fjøra opp - pass fingrene. Ellers skulle det nok ikke være noe problem å se hva som holder de fast :wink:

Link to post
Share on other sites

hehe jeg skal love deg den er enkelt bygd opp men fy f**n så vansklig det er og montere. det er drit trangt mellom delene. jeg snakka med en som driver med sanne som hobby han hjalp meg montere den og han har aldri vært borti noe mer drit en den motoren. :headbang: men han er mer vant til motoren før 50 tallet hehe. :wink: det har vært morro og lærer rikt men neste gang kjøper jeg meg noe mer gammalt. eller en sabb 10 hk eller noe.

Link to post
Share on other sites

ja men disse motorene skal jo ikke kjøres med helt full gass. man har vell ikke så dårlig tid. hehe. etter overhalinga på min motor i en vinter så satt jeg den sammen og den starta på første omdrening. jeg synes det er dumt at man ikke lager sanne motorer lengre. har hørt at fm har lyst til og lage en helt ny fm motor. dem har maskiner til det men koster jo en formue og bygge dem idag. og man får jeg nesten ikke solgt dem.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en evig lik diskusjon med min far om det emnet der. Jeg syns de eldre motorene er bedre og at de heller skulle vært i bruk. Men det jo som han sier en slik sabb på 10hk på over 100kg det kan man lage 60 hk og mer sikkert idag med dagens teknologi. Og verden utvikler seg jo men det er godt av vi entustiaster eksisterer :lol:

Link to post
Share on other sites

hehe ja det er sant. men de nye motorene holder aldri i 30 år og fortsatt går som en klokke men det koster jo ikke all verden for en motor lengre så man kan jo bare bytte det. men jeg kommer nokk alltid til og ha en gammel motor. har det som hobby og det er noe av det morsomste og mest lærerikt jeg har gjort. selvom jeg føler meg litt alene når jeg på 16 kommer på treff med masse gammlinger hehe. men man må jo holde disse motorene i live

Link to post
Share on other sites

Det er noe helt spesielt med disse gamle motorene ja. Jeg har selv en 3.5hk FM i ei 19 fot sjekte. Den er fra 1957 og går som en drøm. Den ble overhalt for noen år siden med nye stempelfjærer og nye ventiler + at jeg bygde ferskvannskjøling på den.Faren min har over 20 slike gamle motorer av ymse fabrikat. Kan bare nevne noen: Sleipner, Færd, FM, Smart, Kvik, Marna osv. Drømmen er få satt en av de store 6Hk Færd motorene i ei åpen sjekte. Du får ha lykke til med prosjektet ditt. Du får nok av den ventilen på et vis.

Link to post
Share on other sites

Svarer like så gjerne her også. Dette var jo litt trist å høre at alt skulle gå galt med motoren. At den soter er nok bare noe stilling eller rensing av forgasser så må til. Det var ofte sånn på disse gamle motorene. Har du ikke sveiv til motoren da, jeg sveiver igang min motor istedenfor og betale 1500,- for startmotor :lol:

Link to post
Share on other sites

jeg trur det er pluggene min eller at den er for kald for det kan føre til at det soter. men men fikser det når jeg har fått delene mine. jeg har rensa gasseren. nei har ikke sveiv for ny motor til det jeg se. er en 74 modell. nesten den sisste modellen. derfor jeg skal kjøpe meg noe gammlere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...