Jump to content

Kobling av tenning til 85 mod Yamaha


rææser

Recommended Posts

I fjor byttet jeg motor på båten min, jeg beholdt da tenningslåsen fra motoren jeg nå skal prøve å få liv i igjen.

Jeg har nå kjøpt ny tenningslås, men husker ikke hvordan det var koblet. Hadde vært veldig fint om noen

kunne hjelpe meg med dette? Ledningene jeg har: HVIT, GRØNN, BRUN, SVART, RØD, ROSA, BLÅ.

Den hvite er det spenning på, så denne skal vel inn på polen som heter "bat" på låsen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå kjøpt ny tenningslås, men husker ikke hvordan det var koblet. Hadde vært veldig fint om noenkunne hjelpe meg med dette? Ledningene jeg har: HVIT, GRØNN, BRUN, SVART, RØD, ROSA, BLÅ.

Jeg er slett ikke sikker på at det er samme fargekoder på ledningene til min 80-modell Yamaha 40 D Electric, men jeg vil vel tro det.

 

Hvit = tenningsblokkering (jording av tenning)

Rød = +12 V (forsyning fra ladespole/likeretter og tilkoblet startbatteri)

Brun = startsignal til startmotorrele (+12V når startmotor skal slå inn)

Svart=jord/minus

Grønn=turtallsignal til turteller

Blå= elektrisk choke (spenning/strøm til spolen på choke'n

Rosa= et eller annet alarmsignal som jeg for min del ikke benytter

Link to post
Share on other sites

Legger til at det har vært noen tråder på de elektriske koblingene på eldre Yamaha tidligere:

 

Morgull's 78 Yamaha BR 40

 

Mitt elskjema Etter denne tidlige "førsteversjonen" har jeg i min båt siden lagt til dødmannssnor, el. lensepumpe, varmevifte/defroster, voltmeter og CMC powertrim/tilt.

 

Kvast sin Yamaha 28

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...