Jump to content

Drevolje Merc Alpha1


AndersH

Recommended Posts

Kom i dag plutselig på at det var litt lite girolje i ekspansjonstanken da jeg kjøpte båten (1 mnd siden), så jeg tenkte å fylle. Ser nå til min skrekk at den er helt tom!

 

Hvordan er det med slikt, er det full rulle med båten på land for lufting og hele pakken?? :nonod: Eller kan jeg håpe på at det renner ned og ellers følge med at ike det renner 'rett gjennom' og er noe annet galt (lekasje)?

 

Pokkers greier! Selvsagt akkurat nå som det skal bli bedre vær!! :headbang:

 

Edit: Skrev disse innleggene fra telefonen mens jeg var i båten. Ble en del typo's som jeg bare måtte fikse..:-)

Redigert av AndersH (see edit history)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Litt før jeg skrev det første innlegget fylte jeg tanken opp til maks nivået. det har ikke sunket en millimeter til nå... jeg så oppi tanken før jeg fylte og det var tomt-ltomt. Kunne se at det var luft nedover i slangen i bunn.

 

Skal det renne ned fordi om det er luft i slangen, eller for den del - om drevet mot formodning skulle være heeelt tomt?

 

Det gär ingen ledninger til tanken så her er nok ingen fancy sensorer..:)

 

Drevet stär på en Merc 1,7D.

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

På den annen side; er det første gang på en måned at du kikker ned i motorrommet?

 

Hehe.. nope, men jeg er vel verken flink nok til å se på alle nivåene, eller å kikke ofte nok nedi der. Er litt styrete siden jeg må ha bort puter, alle fendere, plus plus diverse før jeg får åpnet opp og sett nedi. Ligger den ved kai må jeg løsne på en del kalesje for å få opp lokket.

 

Hvor ofte sjekker dere veskenivåer og ellers kikker nedi motorrommet?

 

Håper noen kan bekrefte eller avkrefte om det bør være ok å bare fylle girolje og selvsagt følge nøye med den OFTE. Siden den var litt lav da jeg kjøpte båten, vil jeg egentlig tro at den lekker litt og at det nå har lekket tanken tom (har gått ca. 40 timer siden jeg fikk den). Får få noen til å sjekke drevet ifbm vinterlagring forutsatt at den ikke lekker veldig mye...

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Nå i ferien har jeg brukt båten daglig... kan vel ikke være nødvendig å kikke nedi der hver eneste dag..?:-) Da tror jeg at jeg heller skal installere ryggekamera nedi der. Er ett lite prosjekt med flytting av alt mulig hver gang jeg skal nedi der.

 

Men hva tror du, Bitteliten, om det med at det var HELT tomt...? Klarer luften å presse seg opp gjennom slangen slik at drevet får olja det skal ha? Har lagt noen planer for helga med overnatting fra fredag til lørdag, men nå ble jeg litt bekymret. Om dere mener det er tilrådelig kommer jeg til å kjøre noen småturer i morgen ettermiddag og torsdag og følge med drevoljen for å verifisere at det ikke er snakk om en større lekasje.

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Slenger meg på her

 

:confused:

 

Jeg har båt med mercruiser 1.7 L (120 hk) mod. 04. og drev..

 

Båten er kjøpt nå nylig og jeg kan kun VP. så dette er nytt utstyr for meg ..

På drevet mitt står det : alpha one driv ratio2:00 - driv serie ow 51770. Hva kalles dette drevet ?

 

Så der er montert en ekspansjonstanken for olje til mercruiser drevet :eek: Så den er montert i motorromet og skal etterfulles. Hva type olje skal der brukes??

 

Kan noen hjelpe meg med en instruksjonsbok på norsk for motor og drev :flag:

Redigert av ola_dunk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båten er kjøpt nå nylig og jeg kan kun VP. så dette er nytt utstyr for meg ..

På drevet mitt står det : alpha one driv ratio2:00 - driv serie ow 51770. Hva kalles dette drevet ?

 

Nå skal ikke jeg utgi meg for å være noen ekspert, men alle skjønner hva man snakker om dersom man nevner Alpha One.

 

Så der er montert en ekspansjonstanken for olje til mercruiser drevet :eek: Så den er montert i motorromet og skal etterfulles. Hva type olje skal der brukes??

 

Står i første innlegget: Quicksilver High Performance Gear Lube

 

Skal vel strengt tatt ikke være nødvendig å etterfylle, men erfaringer tilsier vel at man bør følge med denne tanken. Den er montert like bak ekspansjonstanken til kjølevæsken.

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Jeg putter hode ned i motorrommet før hver gang jeg skal starte... Og slik skal jeg ha det så lenge det er en bensin motor i hvertfall! ;)

 

Samme gjør jeg selv om det er en diesel maskin. Ser etter lekkasjer, og kjenner på kjølevannsrørene at impelleren suger vann. Skjekker oljenivået på maskinen når den er kald.

 

Nivået på oljen i drevet skjekker jeg en gang i blandt. Må ha folk på baugen for å trimme båten ned med baugen, ellers kommer det vann inn i drevet.

 

Noe som jeg i den senere tid har begynt å skjekke er sinkringen innenfor propellen på drevet. Den løsnet her et år, og med det resultat at jeg måtte opp med båten. Måtte gjenge opp gjengene til skruene som holder sinkringen. Propellen var helt fin. Gikk jo bare mot bløtt sink.

Link to post
Share on other sites

Startet en tråd for en tide siden, med samme emne, les her.

Har snakket med mekanikker og han sier at jeg ikke burde bruke båten før jeg har sjekket dette. "Det er billigere med en pakning enn et nytt drev" og hvem kan være uenig i det. Har time til mandag og får selvsagt ikke benyttet båten, men ..................

Til orientering så bruker den 0,2 dl på 3 timer.

Link to post
Share on other sites

Jeg har lest gjennom den andre tråden og tenkt litt. Jeg er ikke noen ekspert på drev, men bare ut fra litt logisk tankegang er min konklusjon er den samme som første svaret i denne tråden. At det bør være greit å kjøre med så lenge jeg følger med at det ikke er snakk om store lekasjen, men jeg kan jo selvsagt også i mellomtiden bestille time til kontroll av dette.

 

Dette under forutsetning av at oljen evner å renne ned fordi om det har kommet luft i slangen, og selvsagt at luften kommer opp.

 

Det jeg tenker er at han eneste som er spesielt negativ til dette i tråden din er Joerg Becker, og han skriver:

 

Problemet hos disse drev er at utvekslingen øverst i giret ligger bare noe i oljen.

Hvis den altså mister olje da blir det fort helt tørr der oppe og dette blir skikkelig mye dyrere enn bare å tette tidelig nok.

 

Dette må jo være skrevet under forutsetning av at man kjører til tanken er tom, og vel så det, eller at man har et helt lukket drev uten noen form for ekspansjonstank/reservoar? Så lenge tanken IKKE er tom, vil jo ikke den nevnte utvekslingen kunne gå tørr?

 

Under forutsetning av at jeg følger NØYE med (flere ganger pr tur i starten) på nivået i tanken, og at det ikke endrer seg nevneverdig, tror JEG at det burde gå greit?

 

Mer kompetente må gjerne stoppe meg!:-)

Redigert av AndersH (see edit history)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

På mitt Aplpha One gen. II drev sitter det en nivå/alarm sensor i bunnen av ekspansjons koppen. Dette er jo en tryggeht og alarmen er av den hissige typen som kan vekke døde (kanskje noe for engleskolen til Märtha også :crazy: ).

 

Forøvrig tar drevet 1,5 liter (ref. merc. manual) - du trenger med andre ord to av disse liters (US Quart) flaskene for å fylle opp et helt tomt drev.

Link to post
Share on other sites

hvordan skifter man olje på Aplpha One gen. II drev.

Man skrur ut den nedeste og øverste skruen og lar oljen renne ut.. Men hvordan fyller vi på igjen uten å få luft i systemet, tenker da på tanken inne i motorromet.

Skal man sprute nedenifra til det renner over ???????????? (dette drevet er nytt for meg :cryin:

Link to post
Share on other sites

Olje påfylles via det nederste hullet (i bulben) ved hjelp av en pumpe. La det øverste hullet være åpent til olje kommer ut. Sett i skruen og pump til det kommer olje i bunnen av monitortanken i motorrommet. Fyll deretter flaska til full-merket. Prosedyren skal minimalisere at det legger seg luftlommer i drevet.

Link to post
Share on other sites

Tok en kjapp telefon til Wave Askvik Maritim om dette med oljetanken min som var tom, og de sa det samme som en lenger oppe her, at det skulle være alarm på drevoljenivået. Men alarmen var ikke på nivået i tanken, men i drevet. Dersom nivået i drevet ble for lav skulle det gå alarm.

 

Han nevnte forøvrig også at det var normalt at disse dreve brukte LITT olje.

 

Dermed drar jeg på tur i kveld trygg på at alt skal være på stell!:-)

 

Takker for hjelpen her inne!!

Redigert av AndersH (see edit history)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

En ting til - dette med kjøletemperatur. Jeg har tidligere snakket om at jeg synest den går litt varm. Fikk beskjed om å sjekke at det ikke var noe kjell og groe på inntaket til kjølevannet. Jeg antar at dette er på undersiden av platen over propellen (kavitasjonsplaten?).

 

Der var den en del småkjell som jeg har skrapt bort, men selve ringen ser jo ikke noe serlig pen ut da... Her er ett bilde:

 

drev.jpg

 

Dersom det kun skal suges kjølevann inn gjennom hullet i midten så burde det vel være ok? Skal den være så "oppspist" som dette? Er dette noen form for sinkanode eller noe?

Redigert av AndersH (see edit history)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...