Jump to content

Man reiser på ferie for å slappe av?


HP-260

Recommended Posts

Dette er noe som jeg har reagert på!!

Da jeg har vært i havner(bergen, hjellestad, osv) har jeg sett bobåter smikkfulle av elektronikk og tenker ikke da på Kartplotter og Gps som jeg mener er viktige sikkerhetsdetaljer, men på TV, DVD, laptop, et arsenal med antenner på taket for å få internett og andre signaler og et bærbart stereoannlegg.

Sistnevnte kan være greit å ha for å høre nyheter og været, men TV, DVD og laptop er noe jeg reagerer på. Hvordan kan man slappe som mange sier at de gjør i båten når man får alle de impulsene som man får i hjemmet med på ferien?? Etter endel diskusjon med kompiser og familie har konklusjonen blitt til at flere av de som har med et tonn med unødvendig elektronikk er av typen "WannaBeVeryImportenPerson" Selv ser jeg ikke behov for å drasse med meg haugevis av elektronikk for dra på tur, klarer meg lenge med en radio og en mobiltelefon!! Været som er den viktigste nyheten i båtferien er like nøyaktig på radio som på radarbilde på www.met.no, blir det regn så blir det regn og da holder vi oss i havn og blir det fint så er det ut på fjorden. Trenger jo ikke være rakettforsker for å skjønne det!

 

Så da lurer jeg på, hva er deres mening om akkurat dette temaet, tåler ikke flere av dagens båtfarere å reise vekk fra luksusartikler som egentlig er helt unødvendige, eller har de et markeringsbehov for å vise fram elt det fancy utstyret deres som nabobåten ikke har?

 

Skal vedde på at jeg har det like bra i den primitive snekken med venner som det "WBVIP" har med 2 tonn elektronikk i båtene!!!(Fordelen med å ha venner istedet for elektronikk er at de slipper man å pakke ned i vesker og de går til og fra båten selv :smiley: )

Link to post
Share on other sites

Tror du traff spikeren på hodet der. Vi har glemt at vi i gamle dager kunne tøffe rundt uten noe annet et et brettet papirkart hvis vi skulle langt.

 

Ikke skjønner jeg at de aller fleste stikker til sjøs i julimåned og kjemper om plasser med alt det stresset det fører med seg.

 

Jeg foretrekker juni eller august. Se på LarsH, Han tar hele august på sjøen. Da er det rea i Sverige og godt om plass.

Mange legger opp kurs og steder på forhånd og holder seg til et ferdig oppsett på turen. Noe av gleden blir da borte, etter min mening. Det impulsive og spennede blir borte.

 

Godt vi er forskjellige.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg kan jo tildels være enig, men ikke helt.

 

Spesielt småbarnsfamilier vil kunne ha det bedre (både store og små), med litt elektronikk ombord. Se bare på sommeren i år....med 3 uker på vannet, 2-3 barn i ung alder - så kan det fort bli en prøvelse å engasjere barna "døgnet rundt" i uker. En TV gir mulighet for barne-tv, videospill og ikke minst en film eller to for oss voksne - kan ikke si jeg blir stresset av at barna koser seg, eller at jeg selv ser en film (med et glass rødvin på siden) sammen med kona. Klart at kort/spill alle sammen er flott, og fisking av krabber og fisk, men med øs pøs regn i uker - da er nok nevnte ting en fin sak.

 

Slappe av betyr for meg å ikke ha "tidsklemma" over seg - at utvalget av "tidsbruk-remedier" er større, gjør jo bare at vi alle kan velge mellom mer.

Komfort betyr nok ikke nødvendigvis "se på meg-dere", men heller et ønske om å kunne ha det mest mulig behagelig rundt seg mens vi skal slappe av. :sailing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Hva en måtte ha med av TV, DVD, Playstation osv, må vel være helt opp til den enkelte? Av nevnte 3 artikler har jeg TV ombord. I selve sommerferien er det lite den benyttes, hovedsakelig for værmeldinger. Men uti slutten av september når det blir mørkt allerede på ettermiddagen, er det noe annet. Når mørket senker seg og det regner og blåser ute slår vi på varmeren og lager vi oss en god middag, gjerne biff med rødvin til. Deretter krabber vi inn i salongen. Der blir det kaffe med likør og Conjakk før fruen krabber inn i armkroken min og vi ser på kveldens film eller krim. Det vil jeg faktisk kalle å slappe av!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er kan hende mer interessant å høre hva menigheten synes om det alltid essensielle spørsmål: Har vi egentlig noe med hva andre gjør eller har eller ikke gjør eller ikke har?? :wink:

 

Årets morsomste var en østlending på Husnes, som ikke klarte å la være å kommentere andres eiendeler, til sin kanskje fem år gamle håpefulle: "TeeeeVeee i båten? Hva skal dem med det? Det er jo båååååtferie?!?!?! :lol:

 

For the record så gir jeg blanke f**n i om andre har kartplotter eller NAF Veibok om bord eller om undertøyet deres er rent. Det angår meg ikke og det interesserer meg heller ikke. Og hva jeg har om bord, angår heller ingen andre. Om jeg har lap-top med så skal resten av verden gi seg den blankeste f**n i det. Slik har det (stort sett) vært her i kongeriket de siste 62 årene. :smash:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Har vært på tur fra Møre og nordover til Sandnessjøen i år. Og vi la igjen TV'en og PC'en hjemme. Ville prøve oss med ordentlig ferie fra alle duppedittene.

Det gikk kjempebra. Hadde en radio for å holde oss oppdatert på nyhetene. Elles hadde vi "bare" hverandre. Det var kjempegøy. Snakket mye sammen, og fikk helt andre kvelder ombord i båten.

Reder, skipper, navigatør, maskinist, dekksgutt, stuert og bunnsmørrer på MATHILDE

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Tja, var med som unge på x antall blaute båtferier på vestlandet, tror foreldrene våre hadde radio, men det var vel alt. Kan ikke huske at vi kjedet oss, til tross for regnvær i lange perioder.

 

Men husker godt alle "oppdagelsesferdene" på land, tror muligens vi gikk mange flere turer på land enn hva som er vanlig nå, dessuten lå vi så og si altid i uthavn, dette var første halvdel av 70 tallet så gjestehavner var ikke så vanlig, i allefall ikke gjestehavner med noe service som i dag.

 

Tror egentlig man kan greie seg fint uten duppeditter for å underholde barn, man må vel bare ta maset/jobben med å la barna kjede seg litt, som regel "løsner" det fort. Men jeg husker at det var stas når vi ferierte sammen med andre som hadde barn. Da spilte det liten rolle for oss hva de voksne drev på med, vi underholdt oss selv fra morgen til kveld.

 

Ja det var dengang, husker alle de fraflytta øyene på sørlandet som vi var innom, rene spøkelsesbyene for oss ungene. Og husker bonden som skøyt med hagle for å jage oss når vi måtte søke "nødhavn" pga dårlig vær. Og den gamle dama som trodde vi var "fant" og lurte på om vi hadde noe å selge :-)

 

*Mimre* (Og sånn blir det aldri igjen gitt, jaja).

Link to post
Share on other sites

Nå henger ikke jeg meg opp i hva alle andre har med seg omboord i båten og ser heller ikke noen grunn til kritisere andre for at de har med seg, pc, radio,tv, dvd osv... Om noen velger å ha dette med seg på ferien så er det sikker fordi det passer dem veldig bra å ha dette med...

 

Jeg har med meg mye rart på ferie, både tinge jeg har hjemme og ting jeg ikke har hjemme.... tv og dvd er greit å ha om en har unger med seg og finværet uteblir.... fungerer greit som barnevakt men jeg koser meg med baatplassen på pc'en og en kaffekopp. PC og internett tilgang er også veldig greit... Dette gjorde at vår freie med sammenhengende drittvær i drøye 3 uker ble et flott opplevelse for både liten og stor...

 

Så en ting har jeg lært meg gjennom livet, det er å unngå å kritisere andre for hva de driver med eller har med seg på ferien sin, ikke ser jeg helt poenget med å være opptatt av hva andre gjør heller.... men det er mitt syn..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Joda...Jeg skjønner jo at slik elektronikk er en barnepasser som oppholder barna når det er dritvær....Men som noen sier at det er kos å se på kveldens krim med dama i armkroken er jo jeg for så vidt enig i, men det kan man egentlig gjøre hele året. Det var egentlig det jeg ville fram til at ting man gjør i båter idag gjør man hele året.

 

Men var bare så rart å gå å se på båter og det man så var først minst 10 antenner på taket også var spisebordet fullt av TV osv....

Noe jeg begynte å tenke på nå nettopp var jo at man lokker jo til seg tyver for når båter idag skal ha all den elektronikken så blir det jo veldig mange tusen kroner det er snakk om og det er ikke alle båter som har alarm og skikkelig låser!!

 

Men var greit å få andres synspunkter!

Link to post
Share on other sites

Det er kan hende mer interessant å høre hva menigheten synes om det alltid essensielle spørsmål: Har vi egentlig noe med hva andre gjør eller har eller ikke gjør eller ikke har?? :wink:

Nei, strengt tatt har vi lite med hva andre har eller ikke har, og hva de eventuelt gjør med det de har. I alle fall så lenge antenneskogen er godt festet og ikke klaprer i vinden eller går på en skikkelig rotvelte. Eller man får servert de ti siste episodene av Hotel Cæsar som lydbilde i hele uthavna.

 

Men det betyr ikke at det er uinteressant å utveksle oppfatninger om utstyrflommen, om teknologiutvikling og hva man vinner og eventuelt mister, høre fra de som savner dampradioen og ellers prioriterer annerledes. Kort sagt lese betraktninger fra de som registerer endringene i båtlivet over tid.

 

Her diskuterer vi alt fra impellere, hekkbølger, kjettingtykkelse, båttyper og båtførerprøver, dieselavgifter, doble slangeklemmer og tette toaletter. Et uendelig og herlig mangfold. At det også tidvis dukker opp meninger om hva vi fyller tiden med om bord, synes jeg er helt OK.

 

OK er der derimot ikke om man moraliserer over elektroniske barnevakter eller dubbedittfrelste båteiere. Noe av det mest sjarmerende ved å rusle rundt i en havn er nettopp dette mangfoldet.

Link to post
Share on other sites

Så da lurer jeg på, hva er deres mening om akkurat dette temaet, tåler ikke flere av dagens båtfarere å reise vekk fra luksusartikler som egentlig er helt unødvendige, eller har de et markeringsbehov for å vise fram elt det fancy utstyret deres som nabobåten ikke har?

For det første skjønner ikke jeg at alle andre skal synes om hva andre har i båten. Det må da bli opp til hver enkelt.

Jeg har med meg lap top av to årsaker. Det ene er for å se på internett og det andre er for å kunne jobbe på ferien. Det siste er en forutsetning i den jobben jeg har, og den jobben jeg har er en forutsetning for den båten vi har. As simple as that :yesnod:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mnjaaaaaaaa ....... jeg er nå ikke så sikker på det!! :crazy: Det er i grunnen ganske påfallende mange som mener at de ikke kommer seg fra kai uten Raymarine Super SS Rally GT kartplotter med ekkolodd og radar overlay og firdoble fustasejoppheng med løk. Men gi dem et vaskeekte papirkart så syter de over at det ikke har "kurs opp"... Det er tydeligvis ingen av dem som har sett, ennå, at alle duppedittene de kjøper egentlig ikke er nødvendige men bare en form for "avlat" som betales for å få lov til å "høre til" i en bestemt gruppe hvis stammebrøl er det uavlatelige skvalderet fra baugpropellen :smash: Seilerne er ikke bedre, snarere verre, for der i gården er det enn form for opptaks-/manndomsprøve å rakkenere mest mulig på alt som ikke har pinne uansett om man selv straks før var eksosspyende hekkbølgefantom. :eek:

 

Verden er rar, det er det eneste som er sikkert. Og verre skal det bli! Sann mine ord ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Hva en måtte ha med av TV, DVD, Playstation osv, må vel være helt opp til den enkelte? Av nevnte 3 artikler har jeg TV ombord. I selve sommerferien er det lite den benyttes, hovedsakelig for værmeldinger. Men uti slutten av september når det blir mørkt allerede på ettermiddagen, er det noe annet. Når mørket senker seg og det regner og blåser ute slår vi på varmeren og lager vi oss en god middag, gjerne biff med rødvin til. Deretter krabber vi inn i salongen. Der blir det kaffe med likør og Conjakk før fruen krabber inn i armkroken min og vi ser på kveldens film eller krim. Det vil jeg faktisk kalle å slappe av!

 

Lars H.

 

Ja det hørtes ikke gale ut! :yesnod:

 

Hadde jeg bare hatt penger til det kunne jeg kanskje også hatt råd til alt det :lol: Har vel kanskje råd til biffen jeg! Men om noen år får nok jeg også nok penger :lol:

Link to post
Share on other sites

For det første skjønner ikke jeg at alle andre skal synes om hva andre har i båten. Det må da bli opp til hver enkelt.

Jeg har med meg lap top av to årsaker. Det ene er for å se på internett og det andre er for å kunne jobbe på ferien. Det siste er en forutsetning i den jobben jeg har, og den jobben jeg har er en forutsetning for den båten vi har. As simple as that :yesnod:

 

Det er nok just som bitteliten sier her.

 

Det jeg selv mener er også det at folk ikke skal bry seg med hva andre har med seg av ting og tang i båtene sine på ferie. Om det er slik Lars at du bare vil ha med det aller viktigste for å overleve, så har jo ikke jeg noe imot det?.

 

Om jeg da sitter å ser på tv eller internett midt i ferien i min båt er det vel ikke noe "rart" med det??.

Redigert av princess32 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er tydeligvis ingen av dem som har sett, ennå, at alle duppedittene de kjøper egentlig ikke er nødvendige men bare en form for "avlat" som betales for å få lov til å "høre til" i en bestemt gruppe hvis stammebrøl er det uavlatelige skvalderet fra baugpropellen

 

Jøss, det var da voldsomt til påstander fra en som hevder at han fir f*** i hva andre gjør? :eek:

 

 

Seilerne er ikke bedre, snarere verre, for der i gården er det enn form for opptaks-/manndomsprøve å rakkenere mest mulig på alt som ikke har pinne uansett om man selv straks før var eksosspyende hekkbølgefantom. :eek:

 

Tror vår kjære Worse har hatt nok en dårlig dag, for dette er barnslig sprøyt :puke:

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

For det første skjønner ikke jeg at alle andre skal synes om hva andre har i båten. Det må da bli opp til hver enkelt.

Jeg har med meg lap top av to årsaker. Det ene er for å se på internett og det andre er for å kunne jobbe på ferien. Det siste er en forutsetning i den jobben jeg har, og den jobben jeg har er en forutsetning for den båten vi har. As simple as that :yesnod:

 

Enig Bitteliten, for min del høres det ut som trådstarter er mest opptatt av å overbevise seg selv om at han faktisk har det bra. Håper jeg aldri vil ta meg selv i å bry meg om hva andre har ombord...

- Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning. Winston Churchill.

- Var vi ikke så forbannet implisert i det, ville vi for lenge siden mistet interessen for oss selv. Piet Hein.

Link to post
Share on other sites

Enig Bitteliten, for min del høres det ut som trådstarter er mest opptatt av å overbevise seg selv om at han faktisk har det bra. Håper jeg aldri vil ta meg selv i å bry meg om hva andre har ombord...

 

Noen ganger er det litt artig å se hva andre har montert av duppe.ditter ombord. Min AIS har mange vært å fått demonstrert. Vi var få som hadde dette for tre år siden.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det er jo ikke så lenge siden at det var uvanlig å ha strøm, TV og innlagt vann på hytta også! Denslags ble sett på som unødig luksus. Men verden har gått framover, nå har vel de fleste både strøm og TV og mere til... Kan ikke se noen grunn til å ikke ha denslags utstyr ombord i båten heller, så lenge man har plass og råd til det.. Selv har jeg ganske beskjedent med denslags, har riktignok TV men den blir for det meste bare brukt i surt vær. Laptop har jeg med av og til, når jeg kommer på det. Men dette avhenger vel også mye av hvor mye man bruker båten, har man 100-150 overnattinger i båten i året fordrer vel dette en del mer bekvemmeligheter enn det man trenger for en helg en gang i blant. Blir litt forundret når folk drar i land partytelt og trampoliner m.m., men så lenge det er plass ombord så hvorfor ikke! Som sagt, man skal jo kose seg på tur!!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Noen ganger er det litt artig å se hva andre har montert av duppe.ditter ombord.

Er enig her, men om intensjonen er å henge ut det andre har ombord siden en selv ikke ser nytten av har jeg ikke sansen for..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...