Jump to content

Man reiser på ferie for å slappe av?


HP-260

Recommended Posts

Noen ganger er det litt artig å se hva andre har montert av duppe.ditter ombord. Min AIS har mange vært å fått demonstrert. Vi var få som hadde dette for tre år siden.

 

Misforstå meg rett Inge, klart det er interessant å se hva andre har av dupeditter ombord, og hvilke løsninger som er valgt. Men, når interessen blir til kritikk, og "jeg vet best hva andre blir lykkelige av", lukter det Jante-lov av hele greia. Det blir litt i overkant "norsk" for min smak når misunnelsen passerer seksualdriften...

- Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning. Winston Churchill.

- Var vi ikke så forbannet implisert i det, ville vi for lenge siden mistet interessen for oss selv. Piet Hein.

Link to post
Share on other sites

Dette er noe som jeg har reagert på!!

<klippet bort litt>

Etter endel diskusjon med kompiser og familie har konklusjonen blitt til at flere av de som har med et tonn med unødvendig elektronikk er av typen "WannaBeVeryImportenPerson" Selv ser jeg ikke behov for å drasse med meg haugevis av elektronikk for dra på tur, klarer meg lenge med en radio og en mobiltelefon!! (Fordelen med å ha venner istedet for elektronikk er at de slipper man å pakke ned i vesker og de går til og fra båten selv :smiley: )

Jeg beklager. Ja, jeg står frem her med bøyd hode...

Jeg er fullstendig technofrelst. Jeg elsker nesten alt av duppeditter, elektronikk og stæsj. unnatt baugpropell, men det er en annen story :-) Alt som kan skrues på og herjes med og er gøy.

Min ferie er delvis å få holde på med dingsene mine i ro og fred. Knotte litt, teste ting evt blåse det til helvete med et " ojjsannn, det gikk ikke.." osv. Jeg har tilogmed en antenne på targaen jeg ikke vet hva er til (tror det er VHF, men forrige eier visste ikke og jeg vil ikke ta den bort for da blir det hull)

 

Husk det mine herrer: Når vi kommer til himmelen, skal det sammenlignes hvor mye leketøy vi menn har klart å skrape sammen i livet: Driller/alt av elektroverktøy, fjernstyrte biler/båter/fly/helikopter, kartplottere, PC'er (her ligger jeg veeeeldig godt ann), garasjeåpnere, fjernkontroller, blåtann headsett, mobiltelefoner osv.. Muligens også baugpropell. Alt teller.

 

Joda310

Dingsesynder

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Som et lite bidrag til den generelle tullpraten - jeg gir vel også blanken i hva folk drasser med seg, men jeg oppfatter diskusjonen mer om hva som gir lykke på sjøen. Som en liten brun en i solnedgangen, en fortjent ankerdram, lære unger å ro, nakenseiling m/ dame både med eller uten gitarist, osv. Dette ligger på lykketoppen. Nest etter dette kan være motoren virker igjen etter inngrepet i diselpumpa, topplanterna lyser igjen etter noen riktig røsk i ledningsbolet. Helt i bunnen kommer tv-gloing, tett dopumpe og løs akterfortøyning.

Link to post
Share on other sites

Er enig her, men om intensjonen er å henge ut det andre har ombord siden en selv ikke ser nytten av har jeg ikke sansen for..

Så enig, så enig.

 

Misforstå meg rett Inge, klart det er interessant å se hva andre har av dupeditter ombord, og hvilke løsninger som er valgt. Men, når interessen blir til kritikk, og "jeg vet best hva andre blir lykkelige av", lukter det Jante-lov av hele greia. Det blir litt i overkant "norsk" for min smak når misunnelsen passerer seksualdriften...

 

Enig i det. Janteloven er sterk her til lands. (vanns)

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Så enig, så enig.

Enig i det. Janteloven er sterk her til lands.

Joda, men Antijanteloven i Norge begynner å bli ganske utbredt den også! Til tider utsetter man seg for mobbing hvis man er dristig nok til å ytre en kritisk bemerkning. I mange kulturer i Norge er det UT å være kritsk, men KULT å være "ukritisk glad". Dette kule ytret er værre en jante, spør du meg.

Link to post
Share on other sites

Joda, men Antijanteloven i Norge begynner å bli ganske utbredt den også! Til tider utsetter man seg for mobbing hvis man er dristig nok til å ytre en kritisk bemerkning. I mange kulturer i Norge er det UT å være kritsk, men KULT å være "ukritisk glad". Dette kule ytret er værre en jante, spør du meg.

 

Det som i hvert fall er skikkelig ukult, er å utrope seg selv til den allmektige dommer over andres lykke...

- Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning. Winston Churchill.

- Var vi ikke så forbannet implisert i det, ville vi for lenge siden mistet interessen for oss selv. Piet Hein.

Link to post
Share on other sites

Jeg bare undrer....

 

Snodige saker, hvordan noen sutrer

Når de selv trives best der de sitter ute og hutrer

 

Rare greier, hvordan gammeldassens venner

Mener de har det bedre enn folk de ikke kjenner

 

Snålt i grunn’, at vi med stereo og tv

Ikke er ornt’li båtfolk, men fjols og mehe

 

Utrolig egentlig, at varme og tak over hue

Er helt på tryne’ i forhold til pelsvott og lue

 

Finurlig du, at kabal på moderne computer

Er mindre ferie enn kabal på seige vokskluter

 

Tankevekkende gitt, at sakte snekke gjør sjølivet til en fryd

Mens vi i kjappere plast kun vil skryte av vår pryd

 

Vår trøst, og det vi får nynne og tralle

Er at vannet fortsatt er vått for alle :lol:

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Joda, men Antijanteloven i Norge begynner å bli ganske utbredt den også! Til tider utsetter man seg for mobbing hvis man er dristig nok til å ytre en kritisk bemerkning. I mange kulturer i Norge er det UT å være kritsk, men KULT å være "ukritisk glad". Dette kule ytret er værre en jante, spør du meg.

Og hva er det vi skal være så kritiske til da? fint om du kan forklare :smiley:

Og hvilket kule ytre er det du snakker om - vet jo at SV er mot "opsjoner og sånn" men dette er jo ikke politikk polemikk så da kan vi jo være litt mer nyanserte :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
quote.gif
Og hva er det vi skal være så kritiske til da? fint om du kan forklare :smiley:
Og hvilket kule ytre er det du snakker om - vet jo at SV er mot "opsjoner og sånn" men dette er jo ikke politikk polemikk så da kan vi jo være litt mer nyanserte :yesnod:

Vi kan f.eks være kritiske til dette pjattet om jantelov og misunnelse "hver gang" noen er kritiske. Ta, f.eks stadig tilbakevendende uttalelser om at misunnelsen er en sterkere drift enn kjønnsdriften. Dette er en typisk maktarrogant vending når man ønsker å spore en debatt av skinnene. Hvorfor pokker skal jeg argumentere mer filosofisk enn dette når jeg kan avfeie en uttalelse med at "dette smaker av jantelov", Bitteliten? :smiley:
Link to post
Share on other sites

Det eneste gangen man kan kritisere med tanke på hva nabobåten har av duppeditter er når det brenner i landstrømstolpen...

:lol::lol:

Vi har det meste ombord, både pc, tv, og andre duppeditter. Hverken tv eller pc har vært i bruk denne sommeren men det er tilgjengelig hvis et akutt behov skulle oppstå. I båten priorites sikkerhet, mat, nok kald drikke, rødvin, lampeolje til kokeapparat og pod, radio, lesestoff, kortstokk, nødvendige reservedeler og ikke minst den gode samtalen. Hva andre måtte gjøre og ønske å ha i båten interesserer meg ikke.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror egentlig man kan greie seg fint uten duppeditter for å underholde barn, man må vel bare ta maset/jobben med å la barna kjede seg litt, som regel "løsner" det fort.
Er nok ganske så enig i dette her Pinkvin. Unger nå til dags blir alt for mye aktivisert og får ikke tid til å finne på så mye selv. Vi kom i skade for å kjøpe oss et lite LCD-TV for et år eller to siden. Det ligger fast ombord i båten, lett synlig men verken de gamle eller unge har nevnt TV med et ord hele ferien, har alt for mye annet å gjøre. Har tatt med noen DVDer også men så langt har ikke det vært aktuelt å se disse heller... Herlig med ferie, ingen aviser eller annet mas :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei - hvem er det egentlig som har tatt patent på "Man reiser på ferie for å slappe av?"

 

Hva med "Man reiser på ferie for å gjøre noe sammen!"

eller "Man reiser på ferie for at barna skal ha det bra!"

eller "Man reiser på sjøen for å hygge seg med duppeditt hobbyene sine"

eller "Man reiser bare på båtferie for å oppleve strålende vær i sportscruiseren"

osv..

 

Bare å innse det - vi er nok alle litt ulikt sammenskrudd :yesnod: . Jeg for min slapper best av når jeg kan gjøre noe :lol: Det behøver ikke å være overdrevent nyttig, men det MÅ være noe som godt kan vente litt... Eksempler:

-Polere båten

-Vaske vannlinja på båten når man bader

-Spleise tau

-Montere noen nye duppeditter

-Prøve å fine ut hvorfor &%¤& ikke duppedittene virker sånn som jeg vil

-Utveklse duppeditt erfaringer med andre

-Lese en bok

-etc

 

Hvis jeg skal tvingens til å sitte stille i en stol å se utover vannet - ja da tror jeg at jeg hadde endt opp rimlig krakilsk. Hadde antakelig irritert meg grønn over nabobåtene fordi de:

-Holdt på med alle de aktivitene jeg ikke gjorde :nono:

-Hadde en masse duppeditter som jeg ikke hadde :smash:

-Brukte baugpropellen for å legge til selv om jeg klarte det fint uten :cool:

-Hadde det altfor moro slik at de lagde bråk :cryin:

-etc.

 

Uansett - jeg har hatt en praktfull sommer med godt nok vær, masse duppeditter og 40 overnattinger i båten :crazy: Godt sjøen fortsatt er for alle!

Link to post
Share on other sites

Klassisk problemstilling dette fra konservativt hold; "Hva skal vi med alt dette ny-montens greiene?" Til alle tider har det vært noen som har sagt det samme - fra båtene gikk fra seil til motor! Når trådstarter går å irriterer seg over alle som har elektroniske duppedingser i båtene er det dessverre lærliggene å tolke som ren og skjær misunnelse.

 

Båtlivet er som livet på de fleste områder ellers, i kontinuerlig endring enten en liker det eller ei. I dag er TV, DVD, PC med trådløst nett en like naturlig del av "båthytta" for mange, som primusen var for 50 år siden. Hvorfor tenner de ikke bål sa mange.

 

Har selv både LCD, DVD og bærbar PC ombord. Det er ikke annet en hyggelige hjelpemidler når det er behov for det f.eks. i forhold til den yngre generasjonen når regnet trommer. Ingenting kan slå en solnedgang på berget - det er vi alle enige om!

 

Det er kan hende mer interessant å høre hva menigheten synes om det alltid essensielle spørsmål: Har vi egentlig noe med hva andre gjør eller har eller ikke gjør eller ikke har?? :wink:

 

Årets morsomste var en østlending på Husnes, som ikke klarte å la være å kommentere andres eiendeler, til sin kanskje fem år gamle håpefulle: "TeeeeVeee i båten? Hva skal dem med det? Det er jo båååååtferie?!?!?! :lol:

 

For the record så gir jeg blanke f**n i om andre har kartplotter eller NAF Veibok om bord eller om undertøyet deres er rent. Det angår meg ikke og det interesserer meg heller ikke. Og hva jeg har om bord, angår heller ingen andre. Om jeg har lap-top med så skal resten av verden gi seg den blankeste f**n i det. Slik har det (stort sett) vært her i kongeriket de siste 62 årene. :smash:

Kan ikke sies bedre, Skipper! :flag:

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er helt klart i kategorien fritidsbåtbruker med mye elektronikk ombord. Dette gjør at jeg kan være mye i båten. Jeg har en jobb som innebærer at jeg i alle fall fra tid til annen må svare på elektronisk korrespondanse. Om jeg gjør dette fra kontoret, fra hjemmet eller fra båten, er det ingen som ser. Dermed får jeg flere timer i båten. Videre liker de andre i familien at vi seiler lengre strekninger uten for mye bølger. Med utstyret ombord kan jeg følge værobservasjoner ganske bra, noe som har ført til at vi i sommer har seilt omlag 1000 nm under gode værforhold. Videre kan jeg i forkant lage alternative ruter for seilasen og hurtig gjøre endringer av rutevalg avhengig av trafikk i seilingsområdet eller uventet værendring. Generatoren ombord er grei å ha til strikkemaskinene slik at vi kan tilpasse klærne etter værforholdene. Beklageligvis har jeg ikke enda "watermaker", men har fått tilbud fra et annet BP-medlem om kjøp av hans gamle som trakk for mye strøm. Vi har hverken vaskemaskin eller oppvaskmaskin ombord - til stor forbløffelse fra noen danske venner som mener at dette bør være standard ombord.

Link to post
Share on other sites

Jeg har i "alle" år sagt at TV det skal jeg ihvertfall ikke ha i båten , vel den tid er over og det står på lista over ting som skal på plass før neste sesong.

Hva andre har det driter jeg i men det er en ting som irriterer meg og det er at når enkelte stapper båtene med med masse stuff som microbølgeovn , oppvaskmaskin ,vaskemasin , tv ,dvd og alt det andre som er mulig å få på en gang og så enten ikke har kjøpt seg batterikapasitet eller ikke gidder å koble seg til landstrøm men heller fyrer opp aggregat klokken 2400 og lar det gå et par timer for å kjøre greiene sine.

Har ikke tenkt noe på det før men i sommer så var det en sånn støysituasjon ute på en plass her i skjærgården (nevnt i annen tråd) og i kyrkosund så lå jeg som #5 utenpå andre båter og utenpå meg kom det og la seg en princess 42 ? og de fyrte opp galskapen klokken 2400 og dette gjorde at jeg som lå kloss i dem fikk oppleve båten min som å sitte i en gitarkasse , det dura og gikk og jeg skjønte ikke først hvor det kom fra.

Jeg banka på hos princessen etter en times tid for å høre om de hadde tenkt å kjøre aggregatet lenge og de skulle bare kjøre det en times tid til fram til tørketrommelen var ferdig med å tørke de våte klærne deres :smiley:

Skulle forresten også hatt tørketrommel ombord når jeg tenker meg om men jeg har ikke plass

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Generatoren ombord er grei å ha til strikkemaskinene slik at vi kan tilpasse klærne etter værforholdene.

 

 

Dette var nye takter Roald!

 

Jeg bestiller en sjømannsgenser med innstrikket "ASTOR". Trenger den ikke før vinterseilasene begynner. Skal jo ha båten på vannet i vinter.

 

Hilsen en helt seriøs Astor :wink:

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Tror jeg er up to date, hehe!!

Ser det var flere som følte seg truffet av dette!! Meningen med innlegget var ikke å være nedlatende eller fortelle folk hvordan man skal ha det og slikt selv om det virket som flere følte det sånn!!

Men jeg har alltid følt og blitt opplært til at ferie skal være annerledes og spennende og jeg må si at jeg ikke syntes det er så spennende å se på TV i båten/hytten(er der jeg feriere for det meste) Selv om dette er min mening, er det jo sant at jeg ikke har noe med hva folk har i båtene sine og hvordan folk ferierer.

Men jeg storkoser meg når jeg går på bryggene og ser på båter, spørr eiere om motor, gode minner/turer, fart, utstyr, gode fiskeplasser osv. Var bare det at jeg ble litt matt når jeg så hvor mye "hjemmeelekronikk" folk hadde med seg.

Så også noen mente at jeg virket misunlig på andre, men har jo alle de godene selv(laptop, dvd, playstation og stereo) og har mulighet til å ha de i båten, men jeg føler dette er ting som passer best på land, var egentlig det jeg ville fram til!!

Link to post
Share on other sites

Jeg bestiller en sjømannsgenser med innstrikket "ASTOR". Trenger den ikke før vinterseilasene begynner. Skal jo ha båten på vannet i vinter.

Astor: Farger, mønster, brystmål, armmål (både biceps og underarm), magamål, hodemål og sikkert noen andre mål som programmeres med PC inn i strikkemaskinen. Foreløbig er tilkoblingen via kabel, men skal nok få til trådløs kommunikasjon etterhvert med 11 Mbps. Forøvrig hjalp jeg en svensk fritidsbåteier i sommer med å blåse ut tilstoppet vanntilførsel til toilettet. Han lurte på om alle nordmenn i fritidssbåt hadde luftkompressor ombord, og jeg svarte at dette inngikk i den norske standard utstyrspakken, i likhet med septiktank. Han hilste litt rart på meg dagen etter.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...