Jump to content

Du kommer ikke utenom NAF veibok


*Mathilde*

Recommended Posts

Når det gjelder kirke og undervisningsdep. så er det vel til syvende og sist disse som avgjør hva som er norsk spåk eller ikke.

Nei, det er vel Norsk Språkråd som avgjør dette.

 

Og for å "cut the crap" har jeg slått opp i Norsk Språkråd sine ordbøker, og der kommer en interessant forklaring på draft:

 

draft n3 (eng., besl med draw 'tegne, risse', sm o s *dra) (feilaktig betegnelse for) sjøkart, kystkart
draft f1 el. n1 (frå eng., smh med draw 'teikne, risse', sm o s *dra) sjøkart

 

mao: de som hevder draft er sjøkart er nok nynorskfolk!

Link to post
Share on other sites

Det fine med språket er at det tilhører de som bruker det. Det er Språkrådets oppgave å gi råd om bruken, men verken Språkrådet, Departementet eller ordbøker kan bestemme om et ord er galt eller riktig. Ordbøkene viser en hvordan ordet skrives og bøyes, og i noen tilfeller også betydningen av ordet. At Bokmålsordboka bruker "feilaktig betegnelse for" er meg bekjent helt uvanlig. Og det er vel hevet over enhver tvil at ordet draft tidligere har vært i bruk i betydningen sjøkart. Hadde det ikke vært i bruk, hadde det vel heller ikke dukket opp i ordboka? Det har vært i bruk særlig på sørlandet slik flere her viser til.

 

At utgiveren av norske kart bruker betegnelsen sjøkart er en ting. Men at det utav det skal bli en massepsykose, skuddpremie og klappjakt på alle som bruker draft, det henger ikke på greip. :crazy:

 

Det fins masse eksempler på at flere navn kan benyttes på samme gjenstand/ting. En trenger ikke gå lenger enn til det som befinner seg mellom bena på de fleste av oss (uansett kjønn.... :eek: ). Der finnes det vel sikkert flere titalls navn og benevnelser, og ingen mottagere er i tvil om hva som menes. Hvordan kan noen da si at et ord er feil, og et annet er riktig?

 

Så min oppfordring er: kall gjerne sjøkartet for draft. Alle skjønner hva du mener, og du er i din fulle rett. Ingen kan komme og antyde at du er en mindreverdig båtbruker for det.

Link to post
Share on other sites

er vel forsåvidt nevnt tidligere:

 

Jaja Per!

Skrevet av: Lillegut, 26-07-2007 18:58:24

Det var vel der du bekreftet at du IKKE er mye til sjøfolk. Det heter sjøkart, og kun sjøkart. Draft er en populær men helt feil betegnelse på sjøkart.

 

Draft er engelsk og betyr kladd på norsk. I gamle dager, før man hadde sjøkart, ble det brukt kladder (Draft) som utgangspunkt for å lage skikkelige sjøkart som vi kjenner dem.

 

Så hvis du er ute å på sjøen med gamle kladder som navigasjonshjelp, så ønsker jeg deg lykke til på ferden!! ;)

 

er vel ratt! en fra dette forum som har skrevt det for alt jeg vet http://www.f-b.no/article/20070726/NYHET/707260033/-1/NYHET

Link to post
Share on other sites

Fatter'n er gammel hvalfanger. Bruker bare betegnelsen draft om alle papirkarta vi har liggende ombord.

 

Jepp. Jeg hadde nær sagt selvfølgelig. :yesnod::yesnod: Har selv hatt far og en drøss med onkler på hvalfangst. Kun draft som ble brukt som betegnelse på det mange nå kaller sjøkart.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Hvis dere er ferdige med å diskutere ordet 2draft" nå så kan vi jo gå tilbake til det oprinnelige:

Bruker vi NAF veibok eller lignende til sjøs?

Og i tillegg: Er det noen som har erfaringer med Kystatlasset?

 

Jon

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Jeg har to bind av kystatlaset, og er fornøyd med disse. De har med mange opplysninger fra landkartene og er fint oppbygd. Desverre er de kostbare.

Men det er ikke laget slike atlas for områder nord for Kristiansund. Så da blir det NAF-boken som blir redningen.

Som ordentlig reddhare har jeg både vanlige sjøkart, kystatlas og NAF-bok ombord. I tillegg har jeg Raymarine E-80 kartplotter og to (!) batteridrevne GPS'er med Garmin Atlantic bluechart i reserve.

Så når jeg braser rett på land, så kommer jeg i alle fall til vite hvor jeg er !!!! :cheers:

Reder, skipper, navigatør, maskinist, dekksgutt, stuert og bunnsmørrer på MATHILDE

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...