Jump to content

Hvordan selge båt?


Sun Flyer

Recommended Posts

Jeg driver og selger båten min. Har lagt ut annonse bla på markedsavdelingen er på baatplassen.no.

Har likevel problemer med å få god nok respons. Hva syns dere generelt er viktigst når det gjelder å gjøre en annonse attraktiv?

 

Fine/mange bilder? God teknisk beskrivelse?

 

Skal man fokusere mest på seilegenskaper, motoren, interiørkvaliteter eller mulige opplevelser med båten? Eller kanskje bare dumpe prisen skikkelig for å "få det unna"?

 

ps. Dette er ikke et forsøk på å "pushe" båten på noen av dere. Jeg er bare interessert i å finne ut hva jeg bør legge mest vekt på i markedsføringen.

 

mvh

Viggo- som fremdeles skal bo i båt

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Husk å få tatt skikkelige bilder. Fjern verktøy, doruler, tomme oljekanner og lignende. Jeg liker heller ikke annonser med kjerring, unger og talgelys... men det er en smaksak.

 

Husk bilder av motor, og gjerne bilder under vannlinje fra vårpussen. Ta gjerne bilder av alt tilhørende utstyr. Når det gjelder pris ville jeg annonsert med den prisen du faktisk ønsker å ha for båten. Legger du inn noen tusen til å prute på kan det hende at ingen ringer. Se gjerne hva tilsvarende båter ligger på.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Lykke til med salg.

 

Vi holder også på med å selge båten.

 

Vi valgte bevisst :

 

-historikk samt ting som må/bør gjøres

-litt dårlige bilder

 

Det har seg nemlig slik at jeg fra tid til annen har lest om medlemmer her på forumet som har blitt "blendet" av flotte bilder, hvorpå realiteten har vært noe annerledes. Det er (tror jeg) bedre at de blir positivt overrasket ved besiktigelse.

 

Men er "min måte" fasiten? Ånei, langt i fra, men man gjør det best på den måten man selv føler for.

 

For meg var Finn (så langt) beste annonseringsalternativ.

Link to post
Share on other sites

Jeg har valgt ikke å legge den ut på Finn . Grunnen er at det allerede ligger 4 like båter der. Men der den er annonsert så, deriblant baatplassen, så er ikke "alt" nevnt. Hverken av det gode eller mindre gode. Heller ikke full utstyrs spesifikasjon ligger ute. Det vil eventuelle interessenter få tilsendt eller de får forhåpentlig en positiv overraskelse hvis de kommer og ser. Men så var det å treffe akkurat den "rette" kjøperen da. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg legger fort bort annongser der folk skriver for personlig om baaten. Da virker jeg ikke <velkommen> som kjoeper.

En kan lure paa hvorfor baaten skal selges.

 

Akkurat som aa komme inn i et hus fylt av familiebilder paa visning. Da foeler jeg meg skikkelig uvelkommen...

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Hei jeanneau

 

Mener finn.no er det beste stedet å annonsere en båt på.

 

Jeg har sett på annonsen din, og det er eller annet (som jeg ikke klarer å funne ut av) som gjør at den ikke slår an hos meg.

Klarer som sagt ikke å finne ut hva det er, men det er ofte slik med annonser at noen vekker interesse, mens andre ikke klarer å fenge den samme interessen - uavhengig av hva som selges.

 

Et par ting:

 

En ting jeg ville gjort annerledes er tittelen: Hytte på sjøen! Ny pris og mange nye bilder!! vekker ikke min interesse. Foretrekker annonsetitler som kort og enkelt forteller hva slags objekt som selges framfor "hytte på sjøen" o.l. La det være opp til den som leser å avgjøre om han/hun synes det er hytte på sjøen.

 

Jeg synes du har for mange bilder. Blir helt forvirret av alle de bildene, og kvaliteten (dvs hva hvert bilde viser) er ikke optimal.

Link to post
Share on other sites

Jeg følger mye med på annonser på finn for meg selv og endel andre, og jeg kan godt gjenta med understrekning at bra bilder er viktig. Jeg mener ryddige, informative salgsbilder - absolutt ikke gamle feriebilder med unger og mat og sengetøy etc. Disse tingene virker vel hyggelige for dem som legger dem ut på annonsene sine, men disse tingene vil vi heller drømme om selv, og da med VÅRE EGNE unger og ikke andre... Informative, gode bilder og mest mulig informasjon om vedlikehold og forbedringer som gir din annonse troverdighet og attraktivitet - mer enn alle de andre annonsene den konkurrerer mot.

 

Jeg holder på å selge en bil akkurat nå og valgte faktisk å bruke bildene fra forrige eier den gang jeg kjøpte den (for fire år siden). Bedre bilder kan jeg ikke ta selv, og bilen er såpass godt holdt at jeg synes de kan gjelde fortsatt...

Link to post
Share on other sites

Det har seg nemlig slik at jeg fra tid til annen har lest om medlemmer her på forumet som har blitt "blendet" av flotte bilder, hvorpå realiteten har vært noe annerledes. Det er (tror jeg) bedre at de blir positivt overrasket ved besiktigelse.

 

Lurer litt på om ikke du skulle bruke de beste bildene likevel da båten du selger ikke er dusinvare og kjøperen av DIN båt sannsyligvis ikke kjøper på impuls.

 

Når det gjelder andre annonser savner jeg beskrivelse av bruken av båten: skrogtype, beskrivelse av sjøgang, drivstofforbruket, original motor, propell etc.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Enig at du skal bruke Finn, men glem ikke den gode gamle rubrikkannonsen i lokalavisen! Fortsatt er det slik at i de fleste byer og tettsteder er det en lokalavis som har fra 60-90% leserdekning. Så ta med annonsen også der, gjerne med henvisning til Finn-kode.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

"alle" som jakter på båt og leser annonser ser etter drømmen sin og hvordan ser båtdrømmen ut for de fleste av oss? For meg er det iallefall late, deilige dager i flott vær, med ryddig delikat båt som ser ut som ny... En slik båt bør nok ha med noen bilder fra regatta slik som du har... Men jeg blir kald av første bildet ditt, ellers syns jeg ikke det er positivt at båten ser bebodd ut, men det er jo ærlig da... og som en skriver, det er avgjørende at ikke bildene lyver, ting ser ofte bedre ut på bilder...

 

Angående å dumpe prisen så vær obs på at det ikke nødvendigvis blir rush selv om du har lagt den til 1 mill..., da vil kanskje folk lure på hvordan den er så billig... Jeg har mer tro på at det skrives en "rett" pris, men at det står at en er åpen for bud...

 

Lykke til!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Det har seg nemlig slik at jeg fra tid til annen har lest om medlemmer her på forumet som har blitt "blendet" av flotte bilder, hvorpå realiteten har vært noe annerledes. Det er (tror jeg) bedre at de blir positivt overrasket ved besiktigelse.

 

Akkurat her tror jeg du tar feil. Husk at annonsens oppgave er å få folk til å komme å se på båten. Det blir da din oppgave å selge, når den potensielle kunden er der. Det er lettere å gjøre salget til en kjøper, når han allerede er positivt innstilt til "objektet".

Når det gjelder dine bilder av "Perlen" er bildet av fordekket fra babord side det beste. Etter min mening burde det være bildet du brukte som førsteside i annonsen.

De andre bildene du bruker, får meg til å lure på om du bevisst bruker eldre bilder for at båtens tilstand har forverret seg siden de ble tatt. Jeg ville skiftet ut alle bildene unntatt det som viser babord fordekk, og vist alle at båten fortjener sitt navn! Båten ser veldig spennende ut, så med riktig annonse blir den nok solgt innen rimelig tid!

 

Lykke til

 

(dette er selvsagt min mening, som ikke er ment som kritikk, men velmenende råd)

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Men jeg blir kald av første bildet ditt,

 

Vel; nå har vi hatt den dårligste sommeren jeg kan huske. Så nå går det jo mot mørkere tider. Da er det fint å vite at noen båter fungerer bra om vinteren òg... :smiley: Husk at januar kan bli flott :yesnod:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Husk at januar kan bli flott :yesnod:

 

Det er sikkert riktig, men jeg har følgende kommentarer:

- Førstesidebildet ditt bør være et av båten under seil. Dette kanskje. Selv om masten er "kappet" er det et godt bilde som viser skuta i godt driv!

- Du har mange bilder, og det er bra!, men: mange av dem er uskarpe, og det er litt mye private eiendeler i noen av bildene. Man får litt inntrykk av dårlig plass når det står ting & tang her og der.

Bildene dine fra cockpiten, dørken (etter 7 år), og seilbildene dine var best.

 

Lykke til med salget, husk at den viktigste egenskapen du kan ha som selger av en båt i den prisklassen, er is i magen! Potensielle kjøpere VIL komme!!!

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Jeg er selv på jakt etter båt, og de tingene som fanger min oppmerksomhet er hovedbilde, det som kommer opp først når man søker.

Det bør være et bilde av båten sett fra siden, evt. skrått forfra slik at man ser hva slags båt det er.

Jeg ser bilder først, ser jeg en båt jeg liker så leser jeg teksten etterpå.

Overskriften bør være kort og informativt, f.eks "21" draco, diesel, nyoverhalt.", den linjen f.eks ville fått meg til å lest mer om den.

Men først ville jeg sett resten av bildene.

Er det kun bilder av båten utvendig blar jeg fort videre til neste, jeg ønsker å danne meg et bilde av båten.

Ta bilder av kabinen innvendig, ta heller 2-3 bilder enn å ikke ta med deler av den. Ikke dekk til detaljer med puter osv.

Bilde av førerplassen er et must, er jo der jeg skal sitte for det meste, og "dashbordet" er viktig.

Ta bilder av detaljer som kokemuligheter, do-løsningen om det er det. Motorrommet f.eks, ikke bare zoom inn på motoren, men jeg ser også etter hvordan resten av motorrommet er, ledninger som bare henger og slenger, eller om det er festet og orntlige forhold der.

Konklusjonen er vel at bilder er alfa og omega, heller for mange enn for få. Selv mobiltelefon kamera kan få til gode bilder, men hold det stille slik at bildene blir klare.

Husk nok lys, ta bilder på dagen.

 

Når bildene er på plass er det bare å fylle inn med tekst, gjerne hva som er gjort med den i det siste osv.

 

Anbefaler også zett.no som et alternativ til finn.no

 

lykke til med salget, selv skal jeg ut å se på en båt i dag.. :-)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Jeg er selv på jakt etter båt, og de tingene som fanger min oppmerksomhet er hovedbilde, det som kommer opp først når man søker.

Det bør være et bilde av båten sett fra siden, evt. skrått forfra slik at man ser hva slags båt det er.

Jeg ser bilder først, ser jeg en båt jeg liker så leser jeg teksten etterpå.

Overskriften bør være kort og informativt, f.eks "21" draco, diesel, nyoverhalt.", den linjen f.eks ville fått meg til å lest mer om den.

Men først ville jeg sett resten av bildene.

 

Enig med ovennevnte, når jeg skulle kjøpe båt brukte jeg Finn, hadde liggende abonnement på annonser med båttypen jeg var på jakt etter. Når "min" båt kom i salg, var det kombinasjonen av gode bilder, riktig pris, riktig motor/drev og riktig årsmodell/timeantall som gjorde susen.

- Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning. Winston Churchill.

- Var vi ikke så forbannet implisert i det, ville vi for lenge siden mistet interessen for oss selv. Piet Hein.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...