Jump to content

Hvordan selge båt?


Sun Flyer

Recommended Posts

Jeg har god erfaring med finn.no sammen med annonse med bilde i lokalavisa. For min del blir det Stavanger Aftenblad.

Sist jeg solgte så kom telefonstormen først etter at det hadde sirkulert bilder av båten i Aftenbladet samt båtbørsen en ukes tid. Finn.no var ikke nok.

 

Ellers er jeg enig i at førstinntrykk av annonsen er viktig, bruk et bra bilde av båten fra utsida i sitt rette element som hovedbilde. Rot litt i arkivet å finn frem et godt bilde fra en fin sommerdag. IKKE legg inn bilde av en ned snødd båt i opplag :nonod:

 

Når det gjelder detalj bilder av båten så må alt privat rot fjernes. Feriebilder der båten flyter i klær, oppvask og annet rot bør ikke brukes.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Det at det er liten respons nå, skyldes i hovedsak fellesferien. Jeg har også min liggende inne på Finn. Selv om det har vært en del interesse, er det tydelig at folk må få komme hjem fra ferie før de reagerer. I denne prisklassen kan man heller ikke forvente at dørene blir løpt ned. De som er på jakt etter denne typen og vet hva de skal ha dukker nok opp.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Synes du har alt for mange bilder som er like og for tette. Få tak i et kamera med vidvinkel slik at man får med mer i hvert bilde. Det holder med ett bilde fra hver kabin/rom, ev 2 fra salongen for å få med begge sider. I tillegg er det greit med 4-5 bilder utvendig, toalett, motor og kanskje et par detaljer som ankervinsj eller andre detaljer som er positivt for båten. Plantegningen er veldig bra å få med! Jeg startet å klikke på bildene dine men gikk lei etter 6-7 bilder siden de var så like og ga ikke så mye info. Positivt at du har skrevet tekst til hvert bilde. det er bra. Uansett bør ALT av personlige ting bort og båten må ryddes og vaskes. Lykke til!

 

Plenen

Link to post
Share on other sites

Her er min erfaring fra å selge båt: For to år siden solgte jeg min Nidelv 24. På den tiden jeg skulle selge (høsten) lå det ikke mindre enn 55 Nidelv 24 tilsalgs på finn .no. Mange hadde ligget der i uke og månedsvis. Jeg lurte på hvordan i all verden jeg skulle klare å tiltrekke meg oppmerksomheten blandt alle disse. Jeg gjorde følgende: Plukket ut en del bilder jeg hadde liggende og tok en del nye. Bilder av båten både utvendig og innvendig, motor og motorrom, det elektriske opplegget osv, på land og på vannet. Oversiktsbilder og detaljer. Ingen forstyrrende elementer (personlige eiendeler og rot) i noen av bildene. Beskrev båtens tilstand og ting som var utbedret og alt av ustyr som fulgte med. Dette ble lagt ut på Finn.no, men i tillegg laget jeg faktisk en egen nettside med link fra finn.no. Her la jeg ut enda flere bilder og beskrev alt enda mer detaljert. Jeg beskrev også alt som var av mangler og som kunne oppfattes som negativt med båten. Jeg hadde også scannet inn alt jeg hadde tilgjengelig av dokumentasjon som kvitteringer, brukehåndbøker, båtkort, tilstandsrapport fra besiktigelsesmann osv osv. Dette lå også på nettsiden.

Alt dette var jo selvfølgelig en god del jobb, men til gjengjeld var båten solgt i løpet av en uke. Skal jo også nevnes at jeg mener jeg la meg på et fornuftig og realistisk prisnivå. Fikk 10.000 mindre enn annonsert pris. Mange av de andre Nidelv24 som lå til salgs mener jeg hadde en helt urealistisk prisantydning, og det at de hadde ligget der i flere måneder tyder vel også på det. Jeg fikk nå i hvertfall solgt båten i løpet av en uke.

Dette er jo selvfølgelig i et helt annet prisleie enn båten det snakkes om i denne tråden, men som en oppsummering mener jeg gode bilder, saklig og fyldig informasjon og mest mulig fakta og en realistisk pris er det som skal til for å få folk vekk fra PC'en og ut for å se på båten.

 

:smiley: syvers

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...