Jump to content

Feste og bruk av dregg


Steff1

Recommended Posts

Får man motoriserte ankere :eek: (ok - jeg skjønte poenget da - men så for meg et anker som kunne varpe seg selv her :lol: )

 

Oisann, ser jeg har skrevet litt feil, jeg har altså et Stokkanker på rundt 10KG :lol: Kan jeg bruke dette til min snekke på snaue 25 fot? Tipper båten veier snaut 1,5 tonn. :wink:

Link to post
Share on other sites

Hmm.. skjønner at jeg må ut å kjøpe meg anker gitt..

Med den nye båten følger det kun med en paraply dregg, også har jeg en liten paraplydregg i tilleg, så om jeg bruker begge to neste helg (første natta i nye båten), så håper jeg det holder.

I løpet av vinteren blir det nok et nytt anker (med vinsj og sånn). :-)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Jeg ligger akkurat nå på svai i Vrengensundet..

Bruker en Bruce-kopi fra Biltema her, 10kg tror jeg vekten var, og noen meter kjetting.. (2-3 meter eller noe)

Ligger på ca 8 meter dyp, og slapp vel ut 25-30 meter tau og kjetting..

 

Har bare et tau i ankeret, da det er ganske grei bunn her skal det gå fint.

Under enkelte forhold kan det være en fin løsning å feste et ekstra tau i ankeret for å få det opp igjen.

Det jeg gjør når jeg skal gå er å først trekke båten over ankeret, dersom det ikke løsner da starter jeg opp, og kjører litt fremover (1-2 meter kanskje), da løsner det som regel, selv om jeg har bakket det ganske godt fast i dag.

 

har forøvrig gått fra Stathelle i dag, der jeg overnattet i hjemmehavna til Sydvesten (og båten min lå en ukes tid uten meg ombord..)

Fikk også litt strøm av Sydvesten!

Alltid hyggelig å møte trivelige båtfolk!

Link to post
Share on other sites

Med den nye båten følger det kun med en paraply dregg, også har jeg en liten paraplydregg i tilleg, så om jeg bruker begge to neste helg (første natta i nye båten), så håper jeg det holder.

 

Det holder nok greit nok det. Jeg brukte kun paraplydregg de første fem årene med båt, og det fungerte greit nok så lenge man lå noenlunde skjermet til. Har aldri egentlig mistet grepet på denne, selv om det noen ganger føltes som om den ikke feste 100%. Så du greier deg helt sikkert fint noen netter med paraplyen også. Men etter at jeg kjøpte Brucekopi merker jeg jo forskjellen da! Når jeg legger ut denne og kjører den ned, sitter den som støpt!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Min erfaring med paraplydregg er kun som kaffedregg i fint vær.

 

Ellers fungerer den ypperlig som daumann som bildet under viser.

 

daumann1.jpg

 

 

Ellers er det viktigste med ankring å finne en god plass å ligge. Ikke selve ankringen.

Minst mulig bølger fra vind. Vindretning i dag og i morgen ?

Bølger fra passerende båter ?

Dønninger fra havet ?

 

sailorBoy

Link to post
Share on other sites

Har gode erfaringer med Bruce kopiene mine fra ilas. 20kg forut med 8mm kjetting, og 15 kg bak med 6mm kjetting. Pleier å kjøre dem fast ved å dra dem ned for motor når jeg svaier, og winch når jeg ligger med tampen i land. Båten er en 38 fots seiler med turvekt 8 tonn. Når jeg har tampen i land er jeg alltid litt engstelig for dårlig feste, og har begynt å sjakle en 5 kilos biltema bruce kopi 4 meter bak 15 kiloen. Det ser ut til å ha en bra effekt. Så til dere som er engstelige for festet, ha en liten ekstra bruce noen meter bak hovedankeret.

 

Hvis du kjører båten, og har matros til å styre ankringen kan du få matrosen til å kjøre ankertauet til brucen en tørn rundt kryssholtet og holde litt igjen mens du kjører sent mot land. Da graver ankeret seg godt ned, samtidig som du får en indikasjon på om det henger som støpt.

 

Ellers har jeg på min Navmann kartplotter en utgang for alarmrele. Denne har jeg tilkoblet en buzzer til 39 kroner fra Ohlsson eller Biltema som larmer med 110db nede i salongen. Det er billig nattesøvn det :yesnod: Bruker den kun som ankeralarm, men plotteren har flere alarmfunksjoner som da også kan komme i støyende versjon.

Link to post
Share on other sites

Har alltid brukt paraply, jeg. Men kan gjerne gå med på at Bruce (kopi også) er bedre ofte, men siden jeg enda ikke har hatt noen problemer, så bruker jeg fortsatt denne. Vil forøvrig kjøpe meg en 7,5 kg. bruce også, så kan jeg sammenligne litt. Litt enklere å behandle enn alle armene i paraplyen... :crazy:

 

Forøvrig lå jeg i indre havn under Risør trebåtfestival, og der slapp jeg dreggen (10 kg. med 4 meter god kjetting)... På søndagen var det 4 båter som alle fortøyde i meg fordi de ikke fikk sine ankre til å sitte.... :lol: Så ikke kast paraplyen, men ha heller en mindre Bruce og prøv deg frem...får du ikke feste med det ene, så vil sikkert det andre sitte.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Mange godværsbrukere trives med paraplydreggen som har den fordelen at den er lett å stu, og i det hele tatt lett..

Og som det ble notert et par poster lenger oppe: ofte kjennes det som den slipper litt, så fester den igjen. Dvs. sleng den ut og ikke dra altfor hardt i den...

Men dette kan brukes ved bading & soling og slikt og er ikke noe for overnatting.

Link to post
Share on other sites

Byttet ut paraplydreggen jeg hadde akter med en Bruce-kopi på 7,5 kg (båten veier 2 tonn).

 

Monterte også trinse, samt sikkerhetsline med sjakkel. Som ekstra sikkerhet slår jeg også et par tørn om badestigehåndtaket med selve ankertauet.

 

Testet ankeret igår og idag, og det festet meget godt. Slapp ut ankeret (ca. 3 ganger dybde) og kjørte motoren på tomgang fremover til ankeret gravde seg ned. Når jeg skulle ta det opp løsnet det meget lett.

 

Har fortsatt paraplydregg på ankerline i luka i baugen, men den skal jeg ha i reserve der Bruce-ankeret får problem med feste (kanskje i tareskog?).

 

Meget fornøyd med Bruce-ankeret.

 

img_3213_592_x_395.jpg

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har i sommer ligget en god del på svai - både om dagen og om natten. Båten veier 12 tonn og vi har i baugen et 30 kg Bruce kopi (fra Seatronic i Moss - husker ikke produsent) og 10 mm kjetting. Jeg bruker nok noe tid på å finne havner som har beskrevet ankringsforholdene som brukbare. Jeg har ikke registrert avdrift i sommer. Har også benyttet forkatting, men vet ikke om dette har hatt noen ekstra effekt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...