Jump to content

Feste og bruk av dregg


Steff1

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har aldri brukt en dregg og regner med første gang blir på lørdag.

I den anledning har jeg følgende spørsmål...

 

Skal jeg bruke kjetting eller tau eller begge deler (Kjetting nederst på dreggen og tau resten) ?

Skal jeg kaste ut dregg og dra den frem og tibake til jeg føler at den "sitter" ?

Skal jeg gi dreggen litt ekstra tau/kjetting, eller skal den være "stram" når jeg fester tauet i båten ?

Er det ok å feste dreggtauet i kryssholtet? I tilfelle ikke, hvordan bør jeg feste det ?

 

Håper dere kan hjelpe meg med disse spørsmålene...

 

Mvh

Steff1

Link to post
Share on other sites

Finnes sikkert mange meninger om dette, men jeg bruker på min 27 fot seilebår en "Bruce"kopi anker 7.5kg med 4 merer 8mm kjetting og tau. Prøver å legge ut så mye tau som mulig for å få best mulig feste. Det er viktig at ankeret ligger mest mulig langs med bunn for å få feste. Mitt anker har aldrig sluppet for meg på de 4 somrene jeg har hatt båten. Fester alltid tauet i kryssholtet.

Har også brukt paraplydregg på mindre joller og opplevd at det slapp festet til stadighet.

 

Lykke til.

 

Jon

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Skal jeg bruke kjetting eller tau eller begge deler (Kjetting nederst på dreggen og tau resten) ?

Skal jeg kaste ut dregg og dra den frem og tibake til jeg føler at den "sitter" ?

Skal jeg gi dreggen litt ekstra tau/kjetting, eller skal den være "stram" når jeg fester tauet i båten ?

Er det ok å feste dreggtauet i kryssholtet? I tilfelle ikke, hvordan bør jeg feste det ?

 

Det kommer sikkert mange tilbakemeldinger på dette og ved søk vil du finne et uttall artikler om ankring. Men mine svar på det du spør om er som følger:

Bruk et par meter kjetting på på enden av tauet, og bruk tau som ikke flyter. Dropp ankeret så du får litt lengde på tauet, ca 3xdybden om det er en slakk fjære inn mot land .

 

Stram helt opp når du fester tauet i båten, når du merker at ankeret har feste justerer du tauet så du får baugen nære nok land. Kjettingen på enden vil hjelpe til at båten vil dra seg litt ut igjen (fjæring) når du slakker baugfortøyningen og båten slipper å hugge i fjæresteinene.

 

Dreggtauet i kryssholtet fungerer fint for meg.

 

Lykke til, og om du har en paraplydregg vil du erfare at denne er mye vanskeligere enn f.eks en billig Brucekopi fra Biltema

 

Lykke til :flag:

Link to post
Share on other sites

Er det kjettingen som fjærer? Trodde tauet var mer elstisk enn kjetting, men....

Vekten av kjettingen er med på å lage en fjæringseffekt. Når en drar til ankertauet blir kjettingen stram, Når en slakker på baugtauet igjen vil kjettingen synke til bunnen og dra med seg båten litt ut. Daumann har samme (men bedre)effekt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nylig tatt i bruk en 7,5kg bruce-kopi fra Biltema, og kan bekrefte at den er betydlig bedre enn paraplydreggen. Den har ingen skarpe kanter, og man trenger heller ikke fem armer for å folde den sammen....

 

Kast dreggen på tre ganger dybden, eller ca 3 båtlengder fra land, la tau gå til noen hopper i land og holder båten. Stram dreggtauet som til båten er passe lengde fra land. Du kan godt trekke llitt ekstra i dreggtauet etter at båten er fortøyd foran for å kjenne at den sitter. Ikke trekk for hardt hvis du har paraplydregg - da kan den miste grepet sitt. Har du f.eks. 10kg kan du trekke med en kraft av ca 10 kg og kjenne om dreggen sitter.

IMO er det fordel om det er vindstille de første gangene du prøver.

 

 

:sailing:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Det er av og til vanskelig å vite når en skal slippe ankeret. En vil jo ikke ende opp med å ikke ha tau nok til å komme til land. Av og til tar vinden fatt i båten også slik at du må beregne mer taulengde enn det er lengde i rett linje inn til land.

Jeg har en lett båt på litt i overkant av 800 kg. Trodde derfor paraplydregg ville være greit nok, det var det ikke. Bruk en brucekopi.

 

Slipp ankeret, sig rolig inn mot land mens tauet løper gjennom hendene. Er det vind må en kanskje kjøre noe fortere for så å bakke når en er ved land. Det er lettere å ha motvind enn vinden aktenifra. Sidevind er vanskligst. Følg hele tiden med tauet slik at det ikke går i propellen.

 

Ha tauet klart i baugen og la medpassasjer gå i land med dette mens du fester dreggtauet i kryssholtet akter. Litt finjustering må sikkert til.

Er du alene så fester du raskt dreggtauet i kryssholtet - ikke for stramt for da drar du båten ut fra land igjen. Går fram, tar med tauet som du har klart på baugen og går i land. Om det ikke er vindstille må du være rask slik at baugen ikke driver fra land. Ha klar en båtshake slik at du om mulig kan dra deg inn om du drifter av.

 

Jeg har fire meter kjetting nederst mot ankeret. Synes likevel det var vanskelig å få båten langt nok ut fra land bare ved å bruke fjæringseffekten til kjettingen. Bruker nå den gamle paraplydreggen til daumann - og det funker veldig godt og båten kan ligge langt fra land uten at det er vanskelig å dra den inn når jeg skal på land eller ombord i båten igjen.

 

Har selv spurt om dette her i forumet, så om du gjør et søk på dregg/anker med forfatter tj så vil du nok finne en tråd full av gode råd.

Etter mye trening går slike strandhugg stort sett greit, men er du alene er det ikke så lett om du har mye sidevind.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Paraplydreggen min mistet taket i helga mens jeg sov. Heldigvis var det en lensmannssøvn, så jeg våknet tvert jeg hørte vinden økte :eek:

Etter lesing på forumet er jeg overbevist om at jeg skal anskaffe en Bruce-kopi og i tillegg lage meg en daumann.

 

Det jeg lurer på er følgende: Kan ikke Bruce-typen legge seg på ryggen?

 

I samme slengen (vart litt skræmt, ja...): Noen som har tips om en grei vindmåler med alarmfunksjon? Gjerne med sugekopp for båttaket.

Fagfolk kan ha rett...

Link to post
Share on other sites

Dykket ned for å se hvordan ankeret lå, var nyskjerrig på dette. Hadde ankret opp på sandbunn.

Da jeg kom ned til bunnen så jeg ikke ankeret igjen - bare kjetting som forsvant ned i sanden.

Hele ankeret hadde altså kjørt seg ned i sanden. Dette var en brucekopi.

Kanskje derfor det ikke snur seg på ryggen?

Link to post
Share on other sites

Det jeg lurer på er følgende: Kan ikke Bruce-typen legge seg på ryggen?

 

Vet ikke...

 

 

 

I samme slengen (vart litt skræmt, ja...): Noen som har tips om en grei vindmåler med alarmfunksjon? Gjerne med sugekopp for båttaket.

 

Jeg har ankervakt på GPS-en min, uten at jeg har lært meg å bruke den. Garmin 72, koster nå 2 båtpenger hos komplett (link til produkt).

 

 

Redigert: Seilpenger endret til båtpenger. Different wrapping - same shit.

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

...så langt ikke funnet opp...

 

Sant det, men det finnes ihvertfall langt bedre løsninger enn paraplydregg! En paraplydregg er glimrende når man er våken og i eller i nærheten av båten, men skal man sove og/eller man har en litt større båt sa hadde ihvertfall ikke jeg giddet å eksperimentere med anker som er kjent for dårlig feste!

Link to post
Share on other sites

Tanken med en vindmåler med alarmfunksjon var at jeg da er våken før det eventuelt skjer noe. Med GPS eller ekkolodd har det vel allerede skjedd noe galt før alarmen går. Med vindmåler kan man sikkert sette inn hvilken vindhastighet alarmen skal gå på.

Fagfolk kan ha rett...

Link to post
Share on other sites

Tror du kan slappe av Smellingen.

Finner du noe slikt til en ok pris er det fint, men neppe nødvendig.

Regner med at ikke har ligget på svai med paraplydregg, men har hatt en tamp i land.

Ankervakten på kartplotterne er slik jeg forstår det mest for dem som ligger på svai.

Med en tamp i land er det neppe behov for noe alarm.

Bruk paraplydreggen til daumann (da har du et reserveanker om det blir nødvendig) og skaff deg et ordentlig anker.

Etterhvert erfarer du hvor godt det henger og lærer deg å stole på det på en helt annen måte enn paraplydreggen.

Tipper du våkner av bølgeskvulp lenge før du mister feste.

Prøv så skal du se.

Link to post
Share on other sites

Tanken med en vindmåler med alarmfunksjon var at jeg da er våken før det eventuelt skjer noe. Med GPS eller ekkolodd har det vel allerede skjedd noe galt før alarmen går. Med vindmåler kan man sikkert sette inn hvilken vindhastighet alarmen skal gå på.

 

Joda dette høres fint og flott ut men jeg tror ikke du finner noe slikt. Uansett så er vel regelen at du skal ankre for betydelig verre vær enn det er når du går og legger deg så du har litt å gå på.

 

Jeg har bruce kopi på 10kilo og båten min veien 5tonn + , jeg legger den ut akter med ankarolina og ikke en millimeter kjetting , bruker altid daumann som jeg har laget selv av en 5literskanne som jeg har fylt med bly fra et dekksenter her lokalt.

Legger altid ut 4xdybden ++ og har ikke dregget en eneste gang de siste ca 100 overnattingene med denne løsningen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...