Jump to content

Erfaring større motor på Albin Nova


Stitch

Recommended Posts

Har i dag en 15 hk Yanmar, men vurdere å bytte til større (over 20 hvertfall). Er det noen som har noen erfaringer eller har byttet motor i en Nova ? I dag har jeg en marsjfart på ca 6,5 knop men med litt motsjø og motvind detter den raskt 1-2 knop. Større motor vil gi mere krefter, men vil marsjfaren øke noe ??

Mvh

Stitch

Albin Nova

Link to post
Share on other sites

Skroghastigheten på novaen er vel ikke så veldig mye over 6,5knop så du må ikke regne med så veldig mye mer marsjfart , litt kanskje men derimot vil du med mer kraft og en skikkelig propell på ny motor kunne merke betydelig bedring når du går mot vind og bølger.

Jeg har selv en VP MD2020 19-20hk ? med 2bladet foldepropell og marsjfarten på flatt vann i null vind er vel rundt 6,5knop men om jeg mot formodning skulle finne på å kjøre rett mot vinden med litt bølger så ramler jeg rimelig greit ned på rundt 5knop. Har snakket med folk som har samme båt med 29hk og 3blads foldeprop og de snakker om ca 0,5knop høyere marsjfart mens å gå mot vær og vind nesten ikke senker farten noe , kanskje 0,5knop eller deromkring.

 

Jeg hadde under 20hk i forrige båt også (Dehler 34) med 2blads foldeprop og opplevde å være nede i 1-2knop mot vind og bølger en gang , det blåste da rundt 16sek.m

Link to post
Share on other sites

Har også 2 bladet foldepropell. Jeg tror heller ikke toppfarten vil øke så mye med større motor pga skroghastigheten, men kraften blir jo selvsagt større som igjen gjør det lettere å manøvrere i mere vind. Lurte på kanskje 3 blad propell ville hjelpe noe ?! Da vil det vel ta bedre under bakking også. Synes det er for ille å bytte motor så lenge den som er funker, igjen så er det frustrernede å miste mye fart i mye vind og bølger. Å når du skal hjem kan du banne på at ikke vinden blåser i den rettningen som er gunstig. Når det gjelder skroghastighet Kosmix kan det regnes ut slik:Utregning skrogfart Det er riktig at Blur har seilet i nesten 15 knop, men det har nok noe med løft,strøm,bølger, vind etc å gjøre og da må jeg hive inn en rimelig fet motor for å få det til :wink: Har hat over 8 knop for motor på min i strømmen i Drøbak, så ingenting er umulig !

Mvh

Stitch

Albin Nova

Link to post
Share on other sites

Jeg mener å huske at det var en Nova til salgs for en tid tilbake med større motor (Yanmar 3YM tror jeg), har visst ikke lagret den annonsen, men det er kanskje noen i Novaklubben? som vet noe?

 

Fra annonsen mener jeg å huske at et av poengene var at farten hadde økt.

 

Er litt i samme situasjon selv. Litt for mange ganger har jeg opplevd vind og ikke minst sjø imot som lett tar farten ned i under 3 knop. Ikke moro. (Når en bølge stopper båten går turtallet ned, og den rekker aldri å bygge opp turtall igjen før neste bølge). Mot Leirvik (Stord) i sommer "ga jeg opp" og heiste kryssfokka i stedet, og da gikk jo farten opp i 7 knop. Men høyden var vel ikke å skryte av. Tror aldri jeg har brukt så lang tid på 4 nm før...

 

Når dere snakker om marsjfart hva definerer dere da (Jeg har ikke turteller på min 2GM)? Min går 6.8 på full spiker (flatt vann), men da bråker og rister det ganske så bra. Bruker å legge meg ca 0.5 knop under toppfarten, som i praksis blir stort sett 6 knop.

 

Generelt er det kjekkere med medvind/slør. Har foreløpig surferekord på 13.8 knop...

Link to post
Share on other sites

Når dere snakker om marsjfart hva definerer dere da (Jeg har ikke turteller på min 2GM)? Min går 6.8 på full spiker (flatt vann), men da bråker og rister det ganske så bra. Bruker å legge meg ca 0.5 knop under toppfarten, som i praksis blir stort sett 6 knop.

 

Jeg har turteller og max turtall på min motor er 3600-3700 ca. i instruksjonsboka skal marsjfart legges 300-500omr under max turtall , jeg ligger vanligvis på 2800-2900 og da går det en plass mellom 6knop og 6,3knop.

Har hatt full gass et par ganger for å teste ut og da har jeg pasert 7knop rimelig greit , tipper jeg vil ligge på 7,5 på max.

Forøvrig så står det i boka mi at max turtall på den motoren skal være 3200-3600omr (VP MD2020)

Egentlig så kan jeg vel da kanskje kjøre motoren på 3200-3400omr uten å være bekymret for å overskride anbefalingene :rolleyes:

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tenkte sjekke med Novaklubben ja. Marsjfart på 6,5 knop er på helt flatt vann, har en toppfatrt på ca 7. Har heller ingen turteller på min. Er vel mere riktig å si at jeg har en marsjfart på 6, det er jo uhyre sjeldent det er helt flatt vann.

Mvh

Stitch

Albin Nova

Link to post
Share on other sites

Finnes sikkert delte meninger om det, men mange mener at man SKAL kjøre motoren fullt innimellom for å blåse ut sot og slikt.

Det er visstnok ikke "bra" å alltid la motoren tusle på marsjfart og lavere. De skal jo være laget for å tåle det. Og iallefall i seilbåter er det vel få so klarer å slite ut en motor, men vanligvis dør de vel heller av å stå i stykker. I min utmerkede Yanmar (Unipower) håndbok fra 1983 står det f.eks. at det aller beste metoden for vinterkonservering er å ikke gjøre det, men derimot bruke den jevnlig...(Kjøre den varm hver 14.dag eller så).

 

Når jeg var "liten" hadde vi en Najad 320 med 28 hk tobladet foldepropell. Den er ikke så forskjellig i vekt/vannlinje fra min egen. Husker den som betydelig mindre følsom for vær og vind. Toppfarten var vel dog kanskje ikke så mye høyere, men mener den gikk ca 7.2-7.5 på max.

 

Så mer muskler hjelper i motsjø/vind, men skulle gjerne visst hva en 3-bladet propell gjør i forskjell. Min 2GM er jo foreløpig helt problemfri så det er litt dumt å kaste den...

 

Det er noen år siden jeg så den Novaen med 28 hk, men tror det er samme båten som ligger for salg på nytt igjen.

 

Men sikler litt på en 3YM30 eller tilsvarende Sole/Nogva Nanni/annet for mer krefter, bedre dynamo, mulighet for varmtvann...for båten er jo forsåvidt fortsatt utmerket til min bruk.

Link to post
Share on other sites

Helt enig med deg der, båten min å holder i massevis til vårt bruk, men varmtavnn etc. frister i tillegg til mere krefter. Sendte en mail til Yanmarin i går for å få noen tips. Er litt "skeptisk" til Nani motoren, men det er kanskje et fett, det funker nok sikkert like bra og har vel en mere hyggelig pris.

Redigert av Stitch (see edit history)

Mvh

Stitch

Albin Nova

Link to post
Share on other sites

En kollega byttet nettopp sin relativt nye Ruggerini (for mye mekk..) med en Solé (29hk). Tilbudet på en tilsvarende Yanmar var visst ikke veldig mye dyrere, men valget gikk mest på inntrykk/rykte av forhandler/installatør. Totalprisen for ny motor/aksling/propell ferdig innstallert var mindre enn jeg hadde trodd så jeg er fristet. (28 foteren/4.5 tonn gikk etter installasjonen 8 knop...)

 

Nogva Nanni er vel basert på Kubota, Solé på Mitsubishi. Heller til at Volvo og Yanmar selger mye på merkevare. Jeg har vel ikke inntrykk av at kvaliteten nødvendigvis er mye bedre, selv om jeg mener at eldre Yanmar er bedre enn eldre Volvo...Det virker som det er flere 2GM fremdeles i live en MD2.

 

Uten at jeg har sjekket nøye er Solé maskinen 20 kg lettere og mindre dimensjon enn eks. 3YM30. Muligens er den lettere å trykke inn i en liten motorkasse...

 

Forhandler/Service nettet for Volvo og Yanmar er nok bedre worldwide, men det er vel egentlig uinteressant for meg, og installasjonsbiten lokalt vil trolig ha mest å si for meg for valg av motor. Akkurat nå har jeg hørt mest positivt om Solé forhandler her i Rogaland. Nå selges det sikkert flere Volvo og Yanmar, og har vel derfor hørt om mer problemer med dem enn Nogva Nanni eller Solé. Vetus tror jeg også er OK greier. Lombardini usikker. Ruggerini og Beta har jeg hørt litt ymse om.

 

Motorbåtfolket her på forumet har kanskje andre erfaringer.

Link to post
Share on other sites

Har sendt mail til både Yanmar og Nanni om tips,råd og priser, men ikke fått noe svar enda. Sjekket instalasjon på en Volvo Penta 28 hk. Det estimerte de til mellom 100 og 120 tusen !!!! (da gjorde de vel å merke hele jobben) Det synes jeg var veldig stiv pris. Motoren kostet 86000,- Tror ikke det er noe problem å instalere den selv. Dersom Solè motoren er 20 kg lettere en 3YM30 og har samme mål som 2GM er den veldig interesant. Det som kanskje kan by på problemer der er motorfestene evenetuelt. Når det gjelder service og deler ser jeg ikke det som noe problem heller, en slik motor kan nok de fleste båtmotor verksted fikse. Forøvrig er jo service enkelt på disse motorene så det er ikke noe stress. Når motoren er så gammel at den har behov for større service tipper jeg ikke båten er i mitt eie lenger. Når det gjelder 2. håndverdi på båten med en Solè eller Nanni motor kontra VP eller Yanmarin er jeg mere skeptisk. Kan ha seg slik at de ekstra kronene en VP eller Yanmarin koster lønner seg i lengden ?? Når det gjelder 2GM og 3YM30 er målene ikke så langt fra hverandre (2GM= L=623, B=410, H=495, 3YM30= L=670, B=450, H=530) Nesten 50 mm alle veier. Men det kan nok hende det er 50 mm for mye. Må fram med tommestokken da gitt. Uansett blir det veldig trangt i motorrommet. Mulig det ikke går for motoren må vel ha noe luft rundt seg, både pga av service, varme og vibrasjon. Men vet du typebetegnelsen på Solè som tilsvarer 3YM30 ? Tenkte kanskje jeg kunne selge 2GM'en også den har bare gått 2000 t og er i god stand. Veit ikke hva jeg kan få for den og om det er noen kjøpere men....

Redigert av Stitch (see edit history)

Mvh

Stitch

Albin Nova

Link to post
Share on other sites

Installere selv er nok ikke helt umulig om man har litt færre enn 10 tommeltotter. Suzuki her på forumet innstallerte eks. selv, og har artikkelserie i Seilmagasinet om dette. Utenom tommeltotter trenger man tid, og så må man vurdere om det er verd pengene å få det ferdig innstallert. Jeg heller til at det er best å betale noen for å ta jobben...da blir det iallefall gjort.

 

Regn med modifiseringer av motorfestene omtrent uansett.

2GM er LxBxH 623x430x495 (390 mellom motorfestene i bredden)

3YM20 er 693.5x463x600.3 (3YM20 passer i Omega 34 kassen, men også her må motorfestene endres. )

3YM30 er 715.5x462x545 (370 mellom) (Hvor fikk du dine tall?) Den Novaen som hadde byttet hadde modifisert motorkassen for 3YM30. Det er sannsynligvis lettere å modifisere den, enn resten av installasjonen.

 

Solé Mini-29 er LxBxH 703x482x532 (420 mellom motorfestene)

 

Sabb Iveco er det vel også noen her som mener er bra greier.

643x488x522 (410) (Kanskje den som er likest 2 GM?)

 

Volvo D1-30 får jeg til å bli 811x482x540.9, det blir i meste laget i lengden tror jeg.

 

Vetus har en M.3.09, 25 hk.

Nogva Nanni en 29 hk....(og en 21)

 

2GM er faktisk mindre! enn Volvo MD5A/B, og en brukt 2GM burde kunne funket som erstatningsmotor for en sliten sånn. 5-15.000.- kanskje?

Link to post
Share on other sites

De var en artikkel i ...jeg husker ikke om det var Seilmagasinet eller Seilas, om motorbytte. I eksempelet i artikkelen mener jeg å huske at de byttet fra en gammel Volvo til enten Nanni eller Solé. Et at punktene for valget av motor var at denne passet akkurat i motorfestene. Jeg har ikke lest artikkelen veldig nøye, da den ikke er så aktuell for meg...

 

Mulig jeg tenker på samme artikkel som Nefertiti (innlegg #14).

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Fikk mine mål fra http://batguiden.no/wip4/product.epl?id=3917 men finner ikke noe på den siden nå, merkelig. Hvor fant du dine ? Skal lete etter seilmagsinet # 3 og 4 jeg nå :yesnod: Sjekke litt nærmer på SAAB en. Hadde håpet å finne en motor hvor jeg slapp å modifisere motorkassen, men kommer vel kanskje ikke utenom det ser det ut til. Dersom det er mulig å få en 10-15 tusen for den gamle motoren bli det jo straks regnestykket litt hyggeligere også :-)

Redigert av Stitch (see edit history)

Mvh

Stitch

Albin Nova

Link to post
Share on other sites

Antar at Yanmar sin egen side er pålitelig.

Var der jeg sendet melding fra fortsatt ikke fått no svar. Men SABB svarte i dag !!

 

Sitat

Hei

Sender deg tegning og litt info om motoren , dessverre har jeg ikke dette på norsk. Kjører en kampanje på denne motorserien nå slik at vedlagt prisliste er netto priser. Som du ser er prisen på 4041M30 kr 57 786,- inlklusivt avgifter. Motoren er komlett med gir og el utstyr eks. propellanlegg.

Håper tilbudet er av interesse.

Med vennlig hilsen

 

Sabb Motor AS

 

John M kåstad

Tlf 55348811 / 93013256

Mvh

Stitch

Albin Nova

Link to post
Share on other sites

Jepp det er med varmeveksler. Ferskvannskjølt motor ! Til 30000,- under VP. Hvorfor er det så store prisforskjeller tro, nesten 30% forskjell. Lurer på hva Yanmarin koster og Nanni som ettersigende skal være et billig alternativ. Skal sjekke på forumet om hva folk sier om SABB IVECO.

Mvh

Stitch

Albin Nova

Link to post
Share on other sites

Nanni 3.100 koster SEK60.000 veiledende i Sverige. Med avgifter er du på samme pris som SABBen. Hvor mye Nogva skal ha for den vet jeg ikke, men det forbauser meg at de ikke svarer. Før hadde de prisliste på nettet, men den har de visst tatt bort. Suzuki valgte å handle sin motor i Sverige.

 

Har selv en Nanni 3.75 HE som jeg er veldig fornøyd med, med smarte detaljer som f.eks pumpe i front for å tømme sumpen og stor generator. Nanni'ene er ganske kompakte, noe som kan være en fordel hvis du skal opp i motorstørrelse.

 

Men et viktig argument hvis du skal velge "billigmotor" er vel forhandlers vilje til å følge deg opp i ettertid. Sjekk også de ulike motorenes effektkurver for å se hvor de leverer mest dreiemoment.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...