Jump to content

Erfaring større motor på Albin Nova


Stitch

Recommended Posts

Hejsan. :flag_sw:

Jag har samma fundering om att skifta motor. Yanmar har en 3YM20 som skulle vara fin om den får plats i Albin Novan. Dock säger reglerna för NOVAklassen att motorn skall vara en 2GM eller motsvarande. Alltså skulle 3YM20 vara för tung. Har möjligen reglerna ändrats? Bland annat så finns ju inte 2GM längre i Yanmars sortiment. Det skulle vara ok med en motor med tre stemplar för att få en jämnare gång. Beslutet är svårt då min gamla 2GM har fungerat fint i 25 år och verkar piggare än någonsin på sina hösten dagar.

God vind

Hans

Redigert av hkj00 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tjena

 

Klassereglene sier det skal være en 2GM eller tilsvarende ja. Er nok 3YM15 som er nærmest da, den veier bare 13 kg mer en 2GM. Men hadde jo vært greit med litt mere POWER også. 3YM20 er jo en 20 HK og det hadde nok vært en forbeding i forhold til 2GM. Albin Nova fungere jo ok med 15 hk og jeg å føler det kanskje er litt "unødvendig" å ha dobbelt så mye. (3YM30) som jeg har vurdert, Problemet med disse nye mototrene er at de er høyere, lengre å bredere enn 2GM. Høyde og lengde er kankje ikke så stort poblem for der er det jo litt å gå på, men bredden er det no værre med, det krever nok litt større utbygging. Tror jeg skal få et verksted til å ta noen mål til meg å fortelle hva det krever av utbygging før jeg begir meg ut på noe bytte. Tilbake til klassereglene, det er vel i utgangspunktet ikke noe problem å ha tyngre motor kanskje, men det tror jeg er greit å sjekke med Nova forbundet om først.

Mvh

Stitch

Albin Nova

Link to post
Share on other sites

Her er svaret fra han som hadde større motor i sin Albin Nova:

 

"Marsjfarten er ca. 7,5. Ligger i 7 ved 3000 o/min. maks marsjtall på motor er 3400 og max turtall er 3600."

Det er 1 til 1,5 knop mere en i dag. Det hadde vært nice !

 

Hvilken motor var det han her hadde installert ?

Han sier max marsjfart er 3400o/min mens max turtall er 3600o/min. Dette er jo bare 200o/min under maxturtall , skal ikke marsjfart være rundt 500o/min under Max Turtallet ?

 

Jeg har nå sendt mail til endel forhandlere for 3bladede foldepropeller og har fått flere svar og alle sier det vil bli betydelig mer kraft forover i mot vær og vind samt betydelig mer kraft i revers men det sies ikke spesielt mye om at masjfarten på flatt vann øker , er det noen her som har byttet til 3bladet fra 2bladet foldeprop uten å bytte motor og kan si noe om dette ?

Link to post
Share on other sites

Hansa ikke noe om motor men det var en Yanmar, så jeg tipper det er en 3Ym30. Om marsfart er 200 eller 500 o/min under max vet jeg ingen ting om. Men å bytte propell ville kanskje hjelpe mye (og er billigere en å bytte motor :-). Den jeg har (2 blad) begynner å bli slærkete. Kan du ikke legge inn noen av svaren du fikk på mailene dine ? Det hadde vært intresant, fikk du noen priser også ?

Mvh

Stitch

Albin Nova

Link to post
Share on other sites

Der er endel prat i de mailene som er spesifikt for min båt så jeg orker ikke å klipp/lime tilpasse de men prisene varierer fra rundt 10-30000.-

 

Her er et brev fra autoprop leverandøren ,står litt interessant i den.

 

 

 

Hallo !

 

Takker for henvendelse om propell til din XXXXXX havseiler.

 

Vi kan tilby flg alternativer;

Autoprop 2 blad ca pris kr

Autoprop 3 blad ” ca pris kr

Varifold 2 blad ca pris kr

Varifold 3 blad ” ca pris kr

 

Anbefalte størrelser er basert på mottatt informasjon og med forbehold. Angitte priser er ca priser basert på kurs GBP=xxx. Frakt og norsk mva 25% er inklusive. Tax-free kjøp ved avhenting i England/annet utland er mulig.

 

Standard leveringstid Autoprop inntil 4 uker, oftest mindre. Avtales (2 uker er som regel mulig). Leveringstid Varifold typisk 1-2 uker. Avtales.

 

Autoprop er den geniale seilbåtpropellen med automatisk optimal, variabel pitch. Det vil si at propellen er konstruert slik at bladene alltid stiller seg optimalt i forhold til turtall/båtfart. Under seilas stiller bladene seg parallelt med vannstrømmen og gir således minimal motstand. Den optimale pitch gir kort sakt;

 Bedre effekt forover, 20% redusert turtall forhold til annen propell er ikke uvanlig

 Bedre effekt bakover, ingen annen fast/folde propell er mer effektiv i revers !

 Minimalt ”sidedrag” i revers

 Unike motorseilingsegenskaper – litt vind i seilene og litt over tomgangsturtall på motoren så suser båten av gårde…… (og det stemmer faktisk !!!)

 Autoprop har sinkannode i senter av navet på propellen

 Ingen ”slag/dunk” når man legger i gear pga at dette er ikke en foldepropell

 Enkel montering / ingen justering

 

Autoprop gir med sine unike egenskaper både redusert støy, slitasje, forbruk også videre – kort sagt et godt bidrag til ytterligere glede på sjøen !

 

Erfaringer fra egen båt og tilbakemeldinger fra fornøyde kunder bekrefter at dette faktisk stemmer ! Se f.eks omtale i Seilas nr 6 2003 der Autoprop hevder seg meget bra i sammenligning med Volvo Penta sin utmerkede 3 blad foldepropell på en Bavaria 40. Se også test i Seilmagasinet nr 2 2004 der det dokumenteres at ingen annen propell gir høyere båtfart ved forskjellige/normale turtall enn vår Autoprop. Autoprop kommer normalt enda bedre ut i slike tester enn den gjorde her pga at her var det dessverre ikke fysisk plass til å montere så stor propell som vi ønsket. Motorseilingsegenskapene ble dessverre ikke testet, men vi vet at Autoprop da vil være en soleklar vinner.

 

Autoprop har vært på markedet siden 1987 og har en rekke gode referanser internasjonalt, blant annet BT-Challenge båtene til sir Clay Blyth.

 

Varifold er som navnet tilsier en foldepropell – og er et klart alternativ for den som ønsker en konvensjonell foldepropell. Disse propellene er meget flott laget med høy kvalitet i maskinering og materiale. Flere kunder har kommet med tilbakemelding om at de er imponert her ! Det er lagt inn ”gummiforinger” for å dempe slaget når man legger inn revers. Nevner spesielt at 2-blad versjonen er spesielt effektiv i revers i forhold til andre 2-blad foldepropeller.

 

Varifold leveres pr i dag blant annet til en rekke nye Nautor Swan og Baltic Yachts. Leverer også ”custom made” foldepropeller med opp til 4 blader til båter opp til over 150 fot. Ta kontakt for mer informasjon.

 

Både Varifold og Autoprop leveres for både aksling og seildrev.

 

Mer informasjon om propellene finner du her;

Autoprop www.autoprop.com

Varifold www.bruntons-propellers.com

 

Jeg sender også gjerne brosjyre i posten om du ønsker det.

 

Jeg vil svært gjerne få lov til å gi deg mer utfyllende informasjon og svare på ytterligere spørsmål du måtte ha. Ta kontakt på tlf 901 34 575 på ettermiddags/kveldstid/weekend.

Håper å høre fra deg !

 

Mvh

Thomas J. Middelthon

 

 

 

 

………..og hva sier våre norske kunder om Autoprop?

 

1. DRITBRA ! (Najad)

2. Jeg er fortvilet. Hvorfor har jeg ikke kjøpt en slik propell for mange år siden ? Det er blitt en helt annen båt ! (First)

3. Den er så bra at til og med kona merker forskjell ! (First)

4. Autoprop er en fantastisk propell ! (Jeanneau)

5. Uten tvil de best anvendte penger på båtutstyr noensinne ! (Bavaria)

6. Jeg har ikke bare kjøpt ny propell. Jeg har fått en annen båt ! (Bavaria)

7. Trodde det var noe galt med tankmåleren. Men det stemte jo, vi hadde motorseilt (Granada)

 

 

 

Her er et par utklipp fra Bavaria klubbens diskusjonsforum;

(se neste side)

 

Emne: En topp opplevelse med ny propell

Av: Reidar Nordahl

 

Dato/tidspunkt: 10.06.2004 18:14:01

Hei !

>

>>Fikk meg en skikkelig a ha!! opplevelse da jeg skiftet propell, til

>AUTOPROP

>2 bladet.

>Jeg har helt siden jeg kjøpte, og hentet min nye bavaria 32" Juni 2003

>ergret meg på ulyder ved enkelte omdreinigstall. I områdene 1500 til

>2500 omdreininger.

>Det jeg ønsket med propellskiftet, var først og fremst å få øke farten

>ved lave omdreininger omdreininger.

>Jeg hadde og et lite håp om og få vekk ulydene.

>Spenningen var stor da jeg sjøsatte min Bavaria 32.

>Jeg startet opp og satte båten i gir. Første sekund skjedde det ingen

>ting, synes jeg og ga litt gass. Alt var så rolig. Jeg kikket meg

>omkrig, da først så jeg hva som skjedde. Bavariaen reagerte utrolig

>bra.

>Det blåste kuling denne dagen, så jeg tok meg en tur ut på havet

>utenfor Kristiansund N hvor jeg holder til.

>Dette ble en stor opplevelse. Bavariaen øket farten med 1 til 2 Knop. 1

>knop i mot vinden og 2 knop, og mer med vinden.

>I smult farvann øket farten med nesten 2 knop på alle turtall i mellom

>1000 og 2200. På fullt turtall øket jeg farten fra 7,7 knop til 8,3.

>(Motor

>md2030) Omdreiningstallet på motoren gikk ned fra 3500 til 3250 men

>dette er til og leve med.

>Som en bonus på dette forsvant alle ulyder jeg hadde med den gamle

>originale Volvo propellen. (fast tobladet).

>Min opplevelse etter dette var som å gå i fra en gammel WW. til Mercedes.

En liten minus! Fikk litt slag/svoppelyd ved ca.1800o/m.

>Med hilsen

>Reidar Nordahl

>Tlf. 99027523

 

 

 

 

Emne: Sv: En topp opplevelse med ny propell

Av: Lars Erik Larssen

 

Dato/tidspunkt: 15.10.2004 13:58:30

Hei!

 

jeg kan trygt bekrefte innholdet i meldingen!

 

Jeg skiftet til en to bladet Autoprop spesiellt tilpasset en 2003 36 AC med MD2030.

 

Erfaringer:

Høyere toppfart (kan presses til 8,3 knop men da står hele badeplattformen under vann...

 

Lang større effektivitet i form av at båten holder samme fart med 350 omdreininger lavere enn før. f.eks. 7,6 knop ved 2400 omdreininger mot 2750 omdreininger tydeligere (med original fast propell), betydelig større forskjell ved lavere turtall.

 

Ved bakking omtrent som en fast propell.

 

Utmerket under seil.

 

Bort med "uling" i visse turtallsområder.

 

Synes å være bedre enn Volvo sin 3 bladede foldepropell under de fleste forhold (og dette er i utgangspunktet en topp propell!)

 

Oppsummert er jeg svært godt fornøyd!

 

Lars Erik

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...