KenBjork Startet 4.August.2007 Del på Facebook Startet 4.August.2007 Hei dere og god helg Har nå akkurat bunnsmurt bella`n for aller første gang. (ligget ut så jeg fikk gro linje) På forhånd av dette så er det blitt sagt litt frem og tilbake fra andre folk om farge vs groing. Mange mener at hvitt gror det mye fortere og mere på enn sort og blå mm. Mørkere jo bedre sier mange, men stemmer det? Jeg mener at det ikke stemmer at sort gror minst, derpå blå i rekken og så til hvit på plass 3. Jeg tror at det gror akkurat like mye/like lite uansett farge, men at på hvitt visest den groen raskere pga lys farge. Har hatt blå bunnsmurning på siste gammelbåten, vel også de førr. Så pga diskusjon om farge på bunnsmurning vs groing og min mening angående dette så har jeg da valgt hvitt på nybåten, for å se hvordan det blir. Men hva mener dere med lengere fartstid med båt, om farge på bunnsmurning vs groing? Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
chagall Svart 4.August.2007 Del på Facebook Svart 4.August.2007 Hei igjen KenBjork, diskusjon om farge på bunnstoff har vært oppe tidligere her på BP. Som alle andre temaer er det også her mange forskjellige erfaringer. Selv har jeg aldrig forsøkt hvit/lys bunnstoff. Det kommer vel av at jeg leste en "såkalt" vitenskapelig test om dette. (husker i farta ikke hvor) Testen konkluderte med at mikroorganismer festet seg lettere på lyse enn på mørke farger. Du kan ellers lese om bunnstoffer på emneoversikt her på BP under skrog. Kan være interressant å høre dine erfaringer med ditt valg (hvit) når du er ferdig med sesongen. Fortsatt god sommer. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.August.2007 Del på Facebook Svart 4.August.2007 Leste et intervju med en som drev med utvikling av bunnstoff, og han uttalte at hvitt bunnstoff ikke kunne tilsettes like mye virksomme stoffer (dvs gift) som andre farger, da det i så fall ville bli misfarget av disse stoffene. Dette var visstnok forklaringen på forskjellen i virkningsgrad, ikke fargen i seg selv. Men konklusjonen er vel at ja, hvitt bunnstoff er mindre effektivt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ingar Svart 4.August.2007 Del på Facebook Svart 4.August.2007 En grunn skal være at det som gror liker lys. Og det blir lysest under båten med hvitt bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 4.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2007 (redigert) godt! hehe det dere nevner om bunnstoff også er alle nevnt fra folk rundt meg. (som å høre nabo-skippere prate her jo) Ja og derfor malte jeg hvitt. Ja blir morro å se når sesongen bli over for vinteren hvordan det ser ut under skuta. Får se om jeg finner en passende tråd under emneoversikten chagall og poste erfaring på hvit bunnsmøring nytt forum for meg, nye menyer.. phuuu ikke lett dette. Videre god helg og fortsatt god sommer. Forøverig folkens Redigert 4.August.2007 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
chagall Svart 4.August.2007 Del på Facebook Svart 4.August.2007 godt! Får se om jeg finner en passende tråd under emneoversikten chagall og poste erfaring på hvit bunnsmøring nytt forum for meg, nye menyer.. phuuu ikke lett dette. Videre god helg og fortsatt god sommer. Forøverig folkens Hallo igjen, du bare fortsetter denne tråden som du har startet: Bunnsmurning, groing er farge avgjørende ? Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 4.August.2007 Del på Facebook Svart 4.August.2007 Har lagt på hvitt racingstoff på min. Kan ikke se at det har grodd noe... Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
chagall Svart 4.August.2007 Del på Facebook Svart 4.August.2007 Interessant, det var jo det vi skal få bekreftet når sesongen er over. Litt tidlig enda? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 5.August.2007 Del på Facebook Svart 5.August.2007 Har brukt hvit selvpolerende Hempel på to motorbåter(jolle og skjærgårdsjeep) over en ti-års periode og ikke hatt noe problemer med groe! Disse båtene har ligget mange uker i sjøen uten å ha vært brukt, og uten at det har blitt mere enn litt slim som går av i bruk. Kjøpte ny båt før sommeren og på basis av den gode erfaringen jeg har hatt med hvit Hempel så har også denne fått samme "behandling" og ikke antydning til noe groe, men litt misfarging blir det. Seilbåten har blå selvpolerende Jotun og heller ikke hatt noe groeproblem på denne de tre årene jeg har hatt denne. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
arkmarin Svart 5.August.2007 Del på Facebook Svart 5.August.2007 Det er i alle fall sikkert at groe vises best på hvitt bunnstoff. Jeg tror ikke nødvendigvis at fargen har så stor betydning. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Boywonder Svart 5.August.2007 Del på Facebook Svart 5.August.2007 Har lagt på hvitt racingstoff på min. Kan ikke se at det har grodd noe... Må vel kanskje komme med en liten rettelse her, siden jeg var under båten idag og fjernet en haug med rur... I den anledning: Er det noen som har problemer med at det kommer rur på mørkt bunnstoff? (Hadde ikke samme problemet ifjor, da det faktisk ikke var bunnstoff på båten. Så det har nok vært spes. gode vekstvilkår i sommer...) Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
chagall Svart 5.August.2007 Del på Facebook Svart 5.August.2007 (redigert) Som tidligere fortalt har jeg aldrig brukt hvit/lys bunnstoff. Kun sort/rød/blå. Har hatt minimalt med "groe", kun der hvor det har flakket av noe av bunnstoffen. Ellers er det litt utrolig det du sier at uten bunnstoff hadde du ikke "groe/rur" under båten. !!!! Derimot med hvit racing har du fjernet hauger med rur idag.? Om det har vært gode vekstvilkår i din havn i sommer, kan vel ikke den hvite bunnstoffen være såå dårlig. Kan det være at du ikke har fått fjernet all groen fra forrige år , før du la på ny bunnstoff? Jeg bare spør.? Redigert 5.August.2007 av chagall (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
aanton Svart 5.August.2007 Del på Facebook Svart 5.August.2007 Jeg lurer på om Mouche ligger i ferskvann eller ett spesielt sted? jeg har jo båten her i vestfold, og har vel alderi opplevd å ikke ha groe på båten noe gang, men i år er det spesielt ille, bruker mørke blått selvpolerende . Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 5.August.2007 Del på Facebook Svart 5.August.2007 Som Ingar sier i #4 så liker groen lys som alle andre planter. Har også lagt merke til at den sida av båten som vender mest mot sola blir mest begrodd, uansett bunnstofftype/farge. Jo mørkere farge, jo bedre, det er min erfaring. mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Mouche Svart 5.August.2007 Del på Facebook Svart 5.August.2007 Jeg lurer på om Mouche ligger i ferskvann eller ett spesielt sted? jeg har jo båten her i vestfold, og har vel alderi opplevd å ikke ha groe på båten noe gang, men i år er det spesielt ille, bruker mørke blått selvpolerende . Seilbåten har plass i Asker. Har kun vært i bruk to uker siden den ble sjøsatt i mai ellers ligget stille på båtplassen sin. Den ene jolla har ligget delvis på båtplass i Bamble og delvis på hytta i Kragerøs skjærgård siden slutten av mai. Skjærgårdsjeepen har ligget delvis i Lillesand og delvis på hytta i Kragerø siden midten av mai (maks fart målt med gps har ikke endret seg i løpet av sesongen). Begge har vært tatt opp/transportert en gang i sommer på henger så har hatt god mulighet for å sjekke ut tilstand/groe. Ingen av båtene har vært brukt særlig mye, ikke minst skyldes det været i sommer. Sjekket bunnen/groe på begge båtene i dag før jeg skrev mitt forrige innlegg. Misfarging/litt slim ja, groe nei! Alle båtene har god tilstand på bunnen og har alle vært stoffet i sin helhet i år, ikke bare flekking! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
KenBjork Svart 5.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2007 Har også lagt merke til at den sida av båten som vender mest mot sola blir mest begrodd, uansett bunnstofftype/farge. Jo mørkere farge, jo bedre, det er min erfaring.mvh JanS Akkurat det at det var mere grodd på "solsiden" la jeg merke til når jeg tok den opp for å smøre ja, faktisk veldig stor forskjell også var det på min. Men ja skal bli spennende å se når jeg ta opp båten, er såpass mildt her oppe at det er som regel stormene som bestemmer nå vi tar opp. Alt fra sept til dagen etter julebordet (om det faller seg til sjøområdet) og ikke er for mye "syk" dagen etter Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Boywonder Svart 5.August.2007 Del på Facebook Svart 5.August.2007 Ellers er det litt utrolig det du sier at uten bunnstoff hadde du ikke "groe/rur" under båten. !!!! jo, jo. Det hadde grodd ifjor også, men ikke like ille som nå. Båten ble tilstrekkelig rengjort før jeg primet og stoffet. Jeg steamet den og pusset den ned. Ellers tror jeg det har vært spes. gode vekstvilkår for ruren her i Tromøysund i år. Har ihvertfall vært mye alger i vannet... Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
aanton Svart 5.August.2007 Del på Facebook Svart 5.August.2007 ja da bør jeg kansje bruke selvpolerende Hempel jeg også, for i år er det grodd mye, men vannet her i fjorden er veldig grumsete etter alt reinet i sommer,jeg har også hvert på Bamle kysten å la merke til mye klarere vann det, mulig også det kan være en forklaring, ps det er ikke bare min båt som er grodd mye i sommer i båthavna jeg ligger Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 5.August.2007 Del på Facebook Svart 5.August.2007 (redigert) ja da bør jeg kansje bruke selvpolerende Hempel jeg også, for i år er det grodd mye, ps det er ikke bare min båt som er grodd mye i sommer i båthavna jeg ligger Interessant, men hva slags bunnstoff har du brukt og hvilken farge. Det kan jo være litt viktig å høre i denne tråden. Hva har andre i havna som du ligger benyttet?? Det er ikke sikkert at Hempel er løsningen både for Vestfoldkysten og de fra Asker. Redigert 5.August.2007 av chagall (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 6.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2007 (redigert) God dag igjen godtfolk. Kan også legge til at jeg har kun brukt Jotun sin bunnsmurning, er også den jeg har hatt på som hvit nå. Jotun er kun valgt pga tilgjengelighet, men er nå en lokal rørleger som har tatt inn hempel og selger det. Mulig jeg kan prøve hempel senere. Redigert 6.August.2007 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.