Jump to content

La båten ligge fritt vs båtplass.


Bützfleth

Recommended Posts

Lurte på om det er noen som vet hvordan loven/reglene er når det gjelder å la båten ligge fritt? Dvs ikke i en ordinær båtplass. Hørte noen rykter som sier at båten kan ligge så langt ute at en hest ikke kan vasse til den. :lol: Sikkert litt gammlet det der, men hvordan er det? Noen som vet?

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke har funnet meg en plass i Stavanger regionen. Litt vannskelig når bredden og lengden kommer ut over det "normale" ser det ut til.

Link to post
Share on other sites

Så egentlig kan man "lage" seg en egen båtplass visst man får tillatelse av havnevesenet? Går de lett med på noe slikt eller? :smiley:

 

Tviler på at noen av kommuenen går med på det. De har alle offentlige båtplasser, selv om ingen er tilgjengelige. Tror heller at det er lettere å få et ja fra en grunneier i så tilfellet.

Link to post
Share on other sites

jeg har lagt ut bøye og fått denne godkjent av havnevesen i halden... denne er også tegnet inn i deres kart...denne ligger utenfor grunneiers råderett..

 

bøyen måtte ikke plasseres slik at den var til hinder for øvrig skipsfart var vel det het...

 

edit: kommunen hadde ikke noe med dette minns jeg huske..

Redigert av bolla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne vassende hesten er nok foreldet, men dagens regel er at grunneier har eiendomsretten til to meters dyp eller mollbakke. På større dyp er det det offentlige som rår dersom du ønsker å legge ut bøye. Kommunen har egentlig fint lite den skal ha sagt. Innenfor havnegrensen har det lokale havnevesen ansvar for slikt, og utenfor denne grensen skal du kontakte kystverket. De tilfellene det kan bli litt klabb og babb er der hvor du ligger i utsikten til hus eller hytter som har et sterkt ønske om at du flytter deg.

 

Midlertidig ankring på mer enn to meters dyp bør ikke være noe problem, men det er nok litt forskjellige meninger om hvor lenge midlertidig er.

Link to post
Share on other sites

Kommunen har egentlig fint lite den skal ha sagt.

Å, nei du. Her tar du nok litt feil. Du har rett dersom du mener at du ikke behøver å kontakte en kommunal saksbehandler for å søke, men det gjelder bare der man har etablert eget havnevesen. Slik som i Oslo, Halden osv. Mens f.eks. i Frogn (Drøbak) er det kommunen som har havnemyndigheten og det er en saksbehandler på "teknisk" som har saksbehandlingsansvaret for havne- og farvannsloven.

 

I tillegg til tillatelse etter havne- og farvannsloven så skal ikke tiltaket, bøyeplassen, være i strid med kommunale regulerings- og arealplaner. Er det ikke det kan du søke kommunen om dispensasjon.

 

Forøvrig er disse havnevesnene ofte kommunale bedrifter eiet av en eller flere kommuner. Eller rett og slett bare en egen etat underlagt rådmannen.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Å, nei du. Her tar du nok litt feil. Du har rett dersom du mener at du ikke behøver å kontakte en kommunal saksbehandler for å søke, men det gjelder bare der man har etablert eget havnevesen.

Og det gjelder bare dersom du ønsker å legge ut bøye. Legger du båten på svai for eget anker behøver du ikke tenke så mye på bøyeproblematikken. :wink:

Link to post
Share on other sites

Så hva om vi bruker et skikkelig bunnfeste (moring) uten bøye (bruker en minimal dobbe som vi fjerner når båten ligger der)??

Jeg hørte faktisk om folk som gjorde dette i Kristiansand og faktisk veldig nærme en kommunal båthavn (like ved siden av). Litt frekt, men det gikk fint.

Link to post
Share on other sites

Jeg har tenkt litt på dette selv..

 

Og har da funnet ut av en måte som bør fungere bra.

Man trenger:

1 stk moring dimensjonert for bruken

1 stk jolle

1 stk moderskip

tau/kjetting.

 

Løsningen er at man alltid sørger for at jolla ligger på ankerplassen, med mindre man skal inn til land.

Drar man på ferie lar man altså jolla ligge igjen på svai.

På denne måten slipper man å bruke noen bøye, og det ser ut som om man bare har kastet ut ankeret :)

 

På kanten? Over kanten?

Link to post
Share on other sites

Og det gjelder bare dersom du ønsker å legge ut bøye. Legger du båten på svai for eget anker behøver du ikke tenke så mye på bøyeproblematikken. :wink:

 

Bøyeproblmatikken kan du kanskje glemme. Men bruk av sjøareal til "fortøying" reguleres av kommunale planer.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...