Jump to content

Fra Skjeberg til Indre Oslofjord


syvers

Recommended Posts

Som nevnt i et par andre tråder har jeg nå konvertert fra fersk til saltvann og fått båtplass i Skjeberg (Østfold). Noe av det første jeg kommer til å gjøre er å bevege meg fra hjemmehavn i Skjeberg for å besøke noen innerst i Oslofjorden. Jeg er fullstendig ukjent i området rundt Hvaler og i Ytre Oslofjord. Har studert sjøkartet grundig og vel funnet flere mulige ruter, men tenkte jeg kunne høre med dere som er kjent i området om hvor det lønnner seg å gå for å komme fra Skjeberg til Indre Oslofjord. Tenker altså da på området rundt Hvaler, kommer jeg meg så langt opp som til Fredrikstad/Moss går det nok greit resten.

Altså, noen som har tips om enkleste/tryggeste/raskeste (gjerne flere varianter) ruta fra Skjeberg forbi Hvaler øyene.

 

syvers :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ut fra Skjebergkilen - følg leden innenfor Kirkøy til Løperen(Løperen er den merkede hovedleden inn til Fredrikstad) - følg Løperen opp til Kjøkøy - Gå mellom Kjøkøy og Kråkerøy forbi Tangen, Arisholmen, Tenneskjær, og Stangeskjær. Da er du på Lera med Strømtangen rett i baugen. Da er det bare og velge og vrake på mål i Oslofjorden. Du kan selvfølgelig velge å gå gjennom Fredrikstad innenfor Kråkerøy, men vær oppmerksom på sterk strøm i "ælva"

God Tur.

 

Jon

Redigert av jandrea (see edit history)

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Vær oppmerksom på at strekket over Lera, til du har rundet Strømtangen Fyr kan være ugreit dersom det er sør / sør-vest vind.

Etter at du har rundet Strømtangen kan du gå rett inn i Hankøsundet, og følge leia til du kommer ut rett sør for Engelsviken.

Deretter det bare å ta sikte på Moss, men pass på retningen så du ikke roter deg inn på Krokstadlera.

Ved Moss kan du ta kanalen innenfor Jeløya, med mindre du har seilbåt.

Pass på muren ved Oskarsborg, men det er godt merket og ikke noe problem.

 

God tur.

Link to post
Share on other sites

Tør jeg forslå medlemskap i Kystpatruljen også :smiley:

 

Er du bekymret for at det ikke skal gå bra med en så uerfaren som meg på sjøen, eller?. :wink::smiley:

Joda, er medlem jeg. Båtførerbeviset er på plass også. VHF sertifikat og. :smiley:

Men som sagt, erfaringen mangler, og den får jeg ikke kjøpt på kurs. Det er vel faktisk kun en måte å få den på, og det er å prøve (og feile?? :rolleyes: )

 

syvers :smiley:

Link to post
Share on other sites

Er du bekymret for at det ikke skal gå bra med en så uerfaren som meg på sjøen, eller?. :wink::smiley:

Nei ikke det hele tatt. Du tar forberedelsene alvorlig. Hatten av for det, men uhell skjer også de beste.

 

Ønsker deg en fin seilas og at Neptuns guder står deg bi. :seeya:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Pass på muren ved Oskarsborg, men det er godt merket og ikke noe problem.

 

Den muren er det alltid like artig å seile over.

Folk vinker og styrer, og tror man skal gå saftig på.. Helt til de ser at man glatt kom seg fint over. (Dypgående på max 1,30m skal gå over, men det er lurt å sjekke vannstand først)

Link to post
Share on other sites

Dersom du går innom fredrikstad og kommer ut Vesterelva forbi Øyenkilen osv trenger du ikke gå rundt Strømtangen fyr. Du kan legge kursen gjennom Strømsund som er ett smalt sund "bak" fyret. Skulle gjerne lagt ut ett kart her, men vet ikke hvor jeg kan hente ett. Legg deg midt i sundet der det er på det smaleste. I resten av sundet kan to båter passere hverandre, men hold deg mot midten så lenge du kan. Sundet er ca 200 meter langt vil jeg tro. Når du har passert gjennom Strømsund kan du gå styrbord og innaskjærs videre mot Hankøsundet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...