Jump to content

Begynner det å bli kjøpers marked ?


Ficher

Recommended Posts

Hei.

Norske menn og kvinner har "mye" penger , og ønsker seg nyerer og større båter. Sommeren har til nå vært DÅRLIG ( ja...vest og sør på :wink: ) ....samt renten begynner og bli høyere.

Mulig mange som ønsker seg hytte ved sjøen , ( og kjøper båt) .........og finner ut at dette ikke var noe for oss.

 

Kan det av dette bli mye brukt båt på markede til høsten .....eller tar jeg feil :rolleyes::discuss:

Link to post
Share on other sites

Greit nok det om båten er gammel men vedlikehold er ett must.Hvis ikke dårlig pris men klart det att været har mye og si.Folk blir lei i hvertfall de som skal bare ut når det er sol.Tror nok prisene faller en del utover nå ikke så mye på de eldre de har vært stangnert i det siste årene men nyere raser en del hvis ikke de har gjort det alerede.MvhBjørn :wink:

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Blir interessant å følge utviklingen utover høsten. Temaet er forøvrig drøftet i Goggens tråd om prisutviklingen på Finn.no.

 

Tror den dårlige sommeren kan slå begge veier. Når alle tenker likt blir det ikke alltid som forventet. De fleste i markedet må ikke selge, men selger om de får en akseptabel pris. Mange tenker nok at denne høsten er en ugunstig tid å selge på og venter til våren. Derfor ikke sikker på om forventet prisfall vil slå inn med så stor tyngde som mange forventer.

Link to post
Share on other sites

Velholdte eldre båter vil alltid være god vare å selge.

 

Litt "lurvete" objekter vil ligge ute lenge hvis man ikke priser lavt.

 

Også i prisområde rundt 1. mill begynner konkurransen å bli hard.

 

Husk at vi er i forskjellige stadie i båtlivet. Noen skal ha fart, noen går ned på fart. Noen skal ha store båter andre skal kjøpe sin første båt.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Tror vi går inn i en periode med kjøpers marked. Vi har opplevd en stort sett dårlig sommer (hittil) i Sør Norge. Båtforhandlere har solgt nye båter som aldrig før og mange førstegangskjøpere har kanskje blitt litt betenkte til båtlivet.

Hører om flere båteiere som har måttet gå ned 30-40 tusen på forventet pris. (prisklasse 300000,-)

Ellers er min erfaring at båtforhandlere ikke er lik bilforhandlere, som gjerne tar din brukte bil i innbytte mot ny.

Har gjort et par forespørseler i Østlandsområdet , men får svar tibake om at DE anbefaler meg å selge min båt selv.

Tydelig at båtforhandlere ikke vil binde kapital i et brukbåtlager i disse dager. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Tror nok det blir lit kjøpers marked utover høsten.

Men dette er ikke noe uvanlig fenomen, mange vil kvite seg med båten før vinteren kommer så de slipper vinterlagringen.

Kanskje bare noe jeg tror, men det ser ut som det samme skjer hvert år når folk er ferdige med ferien sin.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Tydelig at båtforhandlere ikke vil binde kapital i et brukbåtlager i disse dager.

Det gjør de uansett ikke, men det kan hende noen vil selge båten din. Det er din kapital som er bundet, og båtforhandleren risikerer bare en fortjeneste. Ikke helt uvanlig dersom du bytter til en ny båt av samme merke.

 

Tviler litt på at det blir kjøpers marked over hele linja, men enkelte prisklasser og båtstørrelser er nok vanskeligere å få solgt enn andre. Produsentene som introduserer nye, billige modeller gjør det også vanskelig å selge en eldre modell så mye dyrere. Euro-kursen er også lav nå, og det har også en effekt på prisen for nye båter.

 

Før det blir kjøpers marked for alvor vil jeg tro at færre velger å bytte båt. Det betyr at det dukker opp båter på finn.no som ikke blir solgt, uten at selger er villig til å senke prisen nevneverdig. De som vil merke dette best er produsenter, forhandlere og importører. Dette er ikke så usannsynlig dersom økonomien flater ut. Noe helt annet blir det dersom økonomien krakker og renta skyter i taket, men det vil nok bety en del for dem som vurderer båtkjøp også.

Link to post
Share on other sites

Ser ut som at mindre daycruisere (20" - 22") er vanskeligere å selge nå. Har fulgt med noen båter på finn.no og ser at prisen blir satt ned uke etter uke. Folk ønsker kanskje større båter nå enn tidligere? Og har du først klart å få deg båtplass, så må du jo fylle den med ei ordentlig skute :crazy:

Reder, skipper, navigatør, maskinist, dekksgutt, stuert og bunnsmørrer på MATHILDE

Link to post
Share on other sites

Det gjør de uansett ikke, men det kan hende noen vil selge båten din. Det er din kapital som er bundet, og båtforhandleren risikerer bare en fortjeneste. Ikke helt uvanlig dersom du bytter til en ny båt av samme merke.

 

Jeg burde tatt med at jeg fikk tilbud om at forhandler kunne prøve å selge min båt for meg. Har litt dårlige erfaringer med denne løsningen, da jeg har inntrykk av at forhandler prioriterer sitt eget nybåt salg. (kan ta laang tid)

Da er det som du sier at det er JEG som binder kapital. Hvis du fikk med deg det jeg skrev at båtforhandlere ikke er som bilforhandlere, som kan gi deg en innbyttepris der og da ved besiktigelse.

Denne ordningen tror jeg ikke er så interessant blandt båtforhandlere , da De har så godt salg på nye båter for tiden at det er mest "plunder og heft" å engasjere seg i bruktbåtsalg. Derfor kommer De med et "høflig" tilbud om å selge din båt for deg. Jeg har solgt mine tidligere båter selv og kommer nok til å fortsette med det . :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...