Jump to content

Begynner det å bli kjøpers marked ?


Ficher

Recommended Posts

"Solgte" min 18 fot daycruiser i mai . Ny eier skulle hente båten etter sangthans. :smiley:

Fikk 4000 i hånd penger

 

Dere ble enige om at han skulle hente båten etter ST. Hans.? Det begynner jo å bli vel lang tid siden, så jeg tror nok at du har fått lettjente penger, så lenge Dere ikke har satt noen bestemt dato ?

Link to post
Share on other sites

Har litt dårlige erfaringer med denne løsningen, da jeg har inntrykk av at forhandler prioriterer sitt eget nybåt salg. (kan ta laang tid)

Det kommer litt an på merke og marked. Dersom forhandleren har for lang leveringstid på neste ledige båt så kan det være et meget godt alternativ å selge en brukt og tegne kontrakt på en litt større nybåt samtidig. :wink: Dersom det er dårlig salg kan det selvsagt være fristende for forhandleren å overbevise deg om at han skal klare å selge båten for deg, bare du bestiller en ny båt med en gang.

Link to post
Share on other sites

Dersom det er dårlig salg kan det selvsagt være fristende for forhandleren å overbevise deg om at han skal klare å selge båten for deg, bare du bestiller en ny båt med en gang.

 

Prøver igjen, forhandleren selger nye båter "så det suser". Jeg var interessert i å kjøpe ny båt, men forhandleren var fortsatt ikke interessert, selv om jeg ville bestille ny båt/motor av samme merke omgående. (annen type)

Derfor mener jeg at på grunn av gode tider i båtbransjen, gjør de stort sett som de vil. Etter dette er det et stort (?) om jeg overhode vil kjøpe noe som helst fra den samme forhandler. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ser ut som at mindre daycruisere (20" - 22") er vanskeligere å selge nå. Folk ønsker kanskje større båter nå enn tidligere? Og har du først klart å få deg båtplass, så må du jo fylle den med ei ordentlig skute :crazy:

 

Det er nok riktig det som Mathilde sier, men har du en 20"-22", har du nok en båtplass på 3 mtr. Problemet er at hvis du skal ha størrre båt øker kravet til bredden vesentlig. Sjekk at du får inn din "ORDENLIG SKUTE" på samme båtplass. Prisen vil nok øke vesentlig. :yesnod:

Redigert av chagall (see edit history)
Link to post
Share on other sites

*gnikke gnikke gnikke*

 

I min krystallkule ser jeg at de rike vil fortsatt være rike... Nye båter med høy verdi vil fortsatt holde seg...

 

*gnikke gnikke gnikke*

 

Videre ser jeg at familiefolk som hadde en båtdrøm og som trodde de kunne betale renta for både bil, hus og en båt i fornuftig prisleie- desverre kommer til å innse at etter at renta begynte å stige- så er båten den første "luksus" som må gå...

 

*gnikke gnikke gnikke*

 

Innen desember så er det blitt kaldt- og etter neste mai er tela garantert gått over det ganske land!

 

- MartinL

Link to post
Share on other sites

Daycruisere er de første som merker "værkonjunkturene". Sørpå er det sikkert mange som kunne tenkt seg kabinbåter i stedet for kalesjebåter etter værmeldingen å dømme, mens fra Møre og nordover tror jeg mange kunne tenkt seg å bytte fra kabin til kalesje i år.

 

Kanskje det ligger en potensiell kjempefortjeneste i å organisere "båtbytting" fra sesong til sesong, etter hvor sommeren befinner seg? :wink:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Daycruisere er de første som merker "værkonjunkturene". Sørpå er det sikkert mange som kunne tenkt seg kabinbåter i stedet for kalesjebåter etter værmeldingen å dømme, mens fra Møre og nordover tror jeg mange kunne tenkt seg å bytte fra kabin til kalesje i år.

 

Kanskje det ligger en potensiell kjempefortjeneste i å organisere "båtbytting" fra sesong til sesong, etter hvor sommeren befinner seg? :wink:

Godt poeng som jeg også har sett som et viktig moment. Regnfull sommer der "daycruiser-folket" forbanner seg på hvor lite de har fått brukt båten, kan få en del til å tenke seg opp i størrelse og komfort.

Link to post
Share on other sites

JA, hvem er skyld i at renta stiger ?

 

Jeg vil si at det har vi vel alle? Hva mener du?

 

En ny hytte koster fort 3-4 mill nå. Du får en grei båt for mye lavere pris en dette.

 

Den hytta som nå selges for 3-4 mill. kunne du få kjøpt for 1. mill for ganske få år siden. Den båten du kjøpte for 1 mill. for ganske få år siden kan du nå selge for?? Forslag?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hei, ser at du bekymrer deg for renta. En ting er helt sikkert at de rike vil fortsatt være rike.

Videre sier du at på grunn av renta er båten den første "LUKSUS SOM MÅ GÅ".

JA, hvem er skyld i at renta stiger ?

 

Personlig er jeg ikke så bekymret for renten... og jeg tror den kommer til å gå opp... Det er flere indikasjoner på det- blandt annet sysselsetingsnivået vi har i norge i dag...

 

Det interessante i debatten er at meningen om rentens deriverte vektorlenge og rettning er omvendt proposjonal med lånesummen til enhver du spør:)

 

- MartinL

Link to post
Share on other sites

Jeg vil si at det har vi vel alle? Hva mener du?

Den hytta som nå selges for 3-4 mill. kunne du få kjøpt for 1. mill for ganske få år siden. Den båten du kjøpte for 1 mill. for ganske få år siden kan du nå selge for?? Forslag?

 

:sailing:

Ja det betyr at Hytter (og hus) er overpriset og skal ned i pris fremover, mens båter fremdeleles har holdt et rimelig fornuftig nivå.

Link to post
Share on other sites

Jo, jeg er enig med deg når det gjelder pris på hus og hytte. De er overpriset og det kommer av at Ola og Kari har for stor kjøpekraft for tiden. (Sentralbanksjefen er igang med å bøte på dette,med hyppige renteøkninger. )

Når det gjelder båt er det som regel den som må velges vekk før bil og hus.

Derfor tror jeg at vi nå kommer inn i en periode med et økende tilbud av bruktbåter på markedet.

Syntes vi allerede kan merke at bruktbåtprisene er på vei ned. Tror ikke at det kun er den vanlige (gunstig høstpris) som er ute å går. Nye prisgunstige båter fra Baltikum og Sør Europa er også med på å presse bruktbåtprisene nedover.

Link to post
Share on other sites

Det er vel bare polo som er dyrere enn å ha båt. Da mener jeg å ha halvstor halvny båt. Selve båtene tror jeg kommer til å bli mye billigere hvis du ser hva du får kontra pris. Mens alt annet kommer til å bli mye dyrere. Båtplasser, forsikringer, opplag, service for ikke å snakke om drivstoff og miljøavgifter. Men vi får vel kanskje omtrent det samme for pengene, men de går andre steder.

 

Det er nok dessverre slik at eiendom alltid stiger, og stiger mye. "By land they don`t make it any more."

 

Hadde jeg kjøpt en hytte for de 600.000 jeg betalte for en Scand Dynamic i -93, så hadde vel den vært verdt 6 millioner i dag, minst.

 

Scanden kostet meg minst 750.000 i service og rep.utgifter før jeg solgte den for 780.000 i fjor.

 

Det blir vel ikke like ekstremt de neste 12 årene, men strandlinje vil stige i verdi de neste 12 årene også, bankers.

 

Men, hytte er kjedelig. De ligger jo forankret helt uten fremdrift.

Link to post
Share on other sites

De er overpriset og det kommer av at Ola og Kari har for stor kjøpekraft for tiden.

 

Det er vel generell enighet om at kjøpekraften vil fortsette å øke betydelig fremover (25% de neste ti årene er tall som går igjen). For at prisen på nye hus skal gå ned så må vel myndighetene klargjøre flere tomter for utbygging enn det naturlige behovet (økningen) tilsier, materialprisene må gå ned og lønningene likeså! Ikke mye som tyder på at noe av dette vil skje, eller?

 

Ikke helt overraskende så snakker folk flest "sin egen lommebok", så også her. :wink:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...