Jump to content

1 eller 2 % på yamaha 80-84 mod?


Lars K

Recommended Posts

Den gjør kanskje det men vil tro han skrev det med et aldri så lite glimt i øyet :wink:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Er dette noe som yamaha har anbefalinger liggende ute på eller er det noe de har utalt for noen tiår siden, kan tenke meg at det muligens vil stå i instruksjonsboken? Eller er dette noe du bare vet
Det skulle jeg gjerne visst også. Jeg har nemlig bestandig hørt av alle jeg har vært borti at man skal bruke 2% når man tar bort oil injection. Og at en del av motorene som gikk på 1% ikke tålte det likevel slik at de fleste har gått tilbake til 2% Blant annet rådelagrene skulle ryke oftere enn beregnet fordi de fikk lite olje.

 

Men hvis jeg kan bruke 1% istedet hadde jo det vært fint :yesnod: Det ryker nemlig en god del av den nå med 2% da den går 70% av turene på tomgang eller iallefall under 2000 o/min.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Droll og resten av dere tvilere, dere vet nix om dette temaet i forhold til hva YAMAHA gjør, så slutt å spre vankunne. YAMAHA skal ha 1% og i alle fall ikke mer. Punktum, end of discussion, finito. :smash:

 

Men hvorfor sier da Yamaha at endel modeller uten separat oljesmøring som ble solgt på 90-tallet , skal ha 1:50? (selv om de samme motorene tidligere ble solgt som 1:100...)

 

Ellers så er jeg enig i det Droll skriver, putrer man stort sett på tomgang og dorgefart så vil 1:100 være rikelig, og at hovedproblemet med 1:100 er at oljefilmen inni motoren blir tynn under lagring slik at innmaten blir utsatt for korrosjon.

 

Min 92mod 60 Yamaha med Autolube bruker godt under 1% på tomgang/dorgefart og ganske nøyaktig 2% på marsj/full gass.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Skal lure på hvor mange ganger motorprodusentene/selgerne har fått nettopp dette spørsmålet? Utgangspunktet for tråden var 27 år gamle motorer, men det gjelder faktisk på helt nye også i dag! På min 2007-modell Mercury står det tydelig 1:100 mens selger opplyste at den skulle ha 2%, altså 1:50 :confused: . Personlig kjører jeg nå 1,5 % men kommer til å legge inn litt ekstra olje på siste tanken før vinteren

Link to post
Share on other sites

Betyr det at jeg kan kjøre på 1% og en tank med 2% innimellom og være trygg på at det går bra?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Lurer litt på hva det står med liten skrift i manualen, skulle ikke vær noe sånt som

KAN kjørers med 1% olje blanding HVIS du bruker ORIGINAL Yamaha type "XXX (AKA dyr) " olje, ved bruk av olje ifra andre fabrikanter, bruk 2% ........

+ litt ansvarsfraskrivelse ved bruk av"feil" olje :wink:

 

For de som plages av olje røk....det finnes garantert olje på markedet idag som er bedre en den du kjøper på Shell/Statoil/++ , en god hel syntetisk kvalitets olje av godt merke gir normal så lite røyk ( selv ved 2>3% ) at den ikke ødelegger Cognacens utsøkte smak. vil ei heller sjelden by på problemer da denne utsøkte drikken oftest nytes i høyden, mens eventuell røyk ligger helt nede ved vannets overflate :drink: .

 

....

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

:eek::lol::lol::lol::lol::cheers::cool:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at YAMAHA begynte med 1% blanding, var faktisk et sterkt ønske om å redusere to-takts røken, slik at ikke cigar-røken skule bli forurenset av motorenes avgasser. De vet, det finnes vel ikke noget som er mere idyllisk fredelig enn å putre frem i jollen blant holmer og skjær, lyttende til YAMAHA-motorens jevne, trygge dur, mens man nyter sin cigarr i ensom eftertenksomhet?

:wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Men sier Yamaha dette i dag da Worse? Eller var det for 25 år siden?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

regner med at oljen blir injisert i forgasserene på de med separatsmøring slik at selve smøringen av motoren skjer på eksakt samme måte som med oljeblandet bensin dvs at smøremidlet transporteres rundt i motoren med drivstoffet.

 

derav burde 1:100 blandingen fungere utmerket med mindre Nippon Gakki har gjort en omfattende re-konstruksjon av selve motoren og at olje injisers direkte i lagrene mv noe jeg har liten tro på.

 

(er jo ikke noe SABB semi diesel akkurat nei...... ;))

Link to post
Share on other sites

on zhe other hand.... some words of wizdom apparently (1:50)

 

http://www.outboardrepairs.com/topics/008267.html

 

 

"1988 Yamaha 90 keep or remove oil injection?"

 

butlp

I have been reading lots of posts on the pros and cons of removing the VRO on OMC motors. I did not find any posts on how reliable the Yamaha Oil Injection System is and wondered if anyone has experience with the system.

 

I purchased the boat two season 2002-03-20

 

jwhite

I have never seen any serious problems with yamaha oil injection systems. I have seen them dump too much oil, but never not enough. The oil pump on these engines works off of a gear on the crankshaft. If you want you can take it to a dealer and have them check the flow rate on the pump and make sure it is ok. 2002-03-20

 

 

CAPTBLACKSMARINE

THE YAMAHA OIL INJECTION SYSTEM IS A GOOD ONE AND HAS HAD VERY FEW PROBLEMS THAT I AM AWARE OF. ALONG WITH MOST OF ALL THE REST OF THE OIL INJECTION SYSTEMS THAT ARE OUT THERE. CONTRARY TO POPULAR BELIEF EVEN THE VRO BY OMC IS A GOOD SYSTEM . I CAN TELL YOU FOR SURE THAT I HAVE SEEN OIL INJECTION SYSTEMS BLAMED FOR WAY MORE BLOWN POWER HEADS THEN I COULD EVER COUNT ,AND THAT IN MOST CASES IT WAS DUE TO A TECHNICIAN THAT DID NOT KNOW HOW TO PROPERLY DIAGNOSE THE FAILURE SO THEY BLAMED IT ON THE OIL INJECTION SIMPLY BECAUSE THEY DID NOT KNOW ANY BETTER . AS FAR AS THE MIXTURE IT SHOULD BE 50:1. 2002-03-20

 

butlp

Thanks CaptWhite & CaptBlack,

I think I will just leave well alone and continue to monitor the oil level at the start of the season.

Peter 2002-03-21

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

regner med at oljen blir injisert i forgasserene på de med separatsmøring....

 

.......derav burde 1:100 blandingen fungere utmerket med mindre Nippon Gakki har gjort en omfattende re-konstruksjon av selve motoren og at olje injisers direkte i lagrene mv noe jeg har liten tro på.

 

 

Det blir injisert olje pr. sylinder rett etter reedventilene og i tillegg rett i blokka på inntaksporten -for YAMAHA sin del. Ellers taler sitatene du har sakset for seg selv når det gjelder systemets pålitelighet. Det må jo sjekkes etter en viss tid (noe som er en enkel prosedyre i hht verkstedshåndboken) med dette gjelder det meste innen mekanikk.

 

- Ellers har jeg i 26 år kjørt 1:100 på gamle 30AML etter innkjøring. Dette har fungert fint under alle belastninger. Min erfaring er dog mindre røyk ved bruk av originaloljer fra YAMAHA og Quicksilver (Et foretatt nødinnkjøp :eek::lol: )enn oljer kjøpt på bensinstasjoner.....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Så utifra dette så burde jeg koble til Oil injection systemet igjen og bare følge med på det en gang iblant :confused:

Blir litt usikker jeg nå for akkurat det er jo veldig fristende. Det er bekvemt på mange måter å slippe å blande oljen rett i bensinen.

Man kan helle den på bilen på høsten, motor får mer riktig blanding, plugger varer lenger osv.

 

Men han som solgte meg motoren sa at det var mange Yamaha motorer som hadde tatt kvelden grunnet dette systemet.

Jeg har også sett endel nyere Yamaha totaktere som selges som havarert eller nyoverhalt (ikke finn utrykket)

Han som solgte motoren til meg sa også at omc sitt VRO system var mye mer pålitelig.

 

Tror ikke jeg tør jeg... men kanskje jeg kan blande litt magrere oljeblanding :rolleyes:

Worse! Når sa Yamaha dette til deg?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Har heller ikke hørt om tilfeller der man har fått totalhavari pga at Autolube systemet har sviktet.

 

En fordel med autolube / separat smøring er at motoren får olje til alle sylindrene selv om bensintilførselen på en forgasser skulle svikte.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

og det er jo et godt argument for å koble det til igjen :cheers:

Hva med å koble til og bruke 1:150 på bensinen?

Har ikke noe for seg kanskje?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

spørsmålet er vel om de sier det nå.

Den siste motoren jeg så det sto 100:1 på var vel i fra 1984

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Alle YAMAHA opp til 20hk skal ha blanding 1:100 så fremt de er i fra 1980 eller nyere. Unntaket er de motorene som er beregnet som arbeidsmotorer eller for det asiatiske markedet (Origin og Enduro) hvor det kun unntaksvis skal benyttes 1:100 og i hovedsak 1:50

 

Koble den til igjen, du Daffy - og kjør parallelt med 1:100 rett i tanken til du ser at den virker. (Lavere oljenivå i tank) Husk å lufte systemet godt. Deretter kan du kutte ut olje i bensinen....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...