Lars K Startet 8.August.2007 Del på Facebook Startet 8.August.2007 Skal en Yamaha 80-84 mod ha 1 eller 2 % oljeblanding? Mener jeg har sett det står 1,men har også hørt 2... Motoren skal ikke gå mye på tomgang. mest i marsjfart. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Det står vel skrevet både på dekslet og oppe på stammen. Mener uten at jeg er sikker at du skal ha 1:100 Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Er vel merket med 1:100 , men de fleste anbefaler å bruke noe mer. Ville brukt 1:50 selv. (Da Yamaha lanserte Origin-serien på 90-tallet , med de "gamle" 30/40/55hk 2syl, så ble disse oppgitt til å bruke 1:50 igjen hvis jeg ikke husker helt feil) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Jeg har selv en 1980 Yamaha 40 DE og på denne står det 1:100 med store tall på dekslet. Jeg bruker likevel å blande med noe mellom 1:50 og 1:100, gjerne nærmere 1:50 enn 1:100. Det er ikke sikkert det er nødvendig, men gjøres "for sikkerhets skyld" på en slik gammel motor og ikke minst da to av mine andre motorer er oppgitt i sine brukermanual med 1:100 dersom man kjører på fabrikantens EGEN totaktsolje, men 1:50 om man kjører på andre totaktsoljer. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars K Svart 8.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2007 Ok,da blir det 2% Motoren er lakkert så jeg ser ikke hva som har stått på den.. Takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Hvorfor ikke fylle annenhver tank med 1 % og 2 %. Da er du godt innenfor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Hvorfor ikke fylle annenhver tank med 1 % og 2 %. Tja...... eller 1,5 % hver gang Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Høvdingen Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Det er vel bedre enn en tank uten og 3% i neste Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Bruk 2%. Det er mye bedre med nye plugger enn skjært motor! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Eller kjøp 4 takter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Tja, etter å dømme fra Seilaren sin 4-takt Suzuki på 6hk høres de ut som gressklippere! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars K Svart 8.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2007 Så motoren vil ikke sote seg ned med 2% olje? Som sagt skal den ikke gå mye på tomgang,men har hatt andre motorer som det har blitt endel blårøyk av.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Den soter nok ikke seg ned vil jeg tro. Derimot kan det komme litt ekstra røyk å tennpluggene slites litt fortere. Men det er jo billigere med nye tennplugger enn ny motor visst du skulle ta litt for lite olje i og den skjærer seg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Derimot kan det komme litt ekstra røyk å tennpluggene slites litt fortere. Derfor bruker jeg ca 1,5 % på min 1980 Yamaha 40 DE der det står 1 % (100:1) på dekslet. Det er tross alt 50% mer enn hva som står på motoren. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Som ett appropo til disse nymotens totaktmotorene... min 1958 Evinrude 18Hk skal ha 4% totaktsolje. Dersom totaktsolje ikke er å oppdrive kan man i følge brukerveiledningen bruke vanlig SAE30 motorolje Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 YAMAHA skal ha 1% dvs 1:100 og i alle fall ikke mer!!! Heller mindre, faktisk, allerede de første seriene med 1:100-motorer på sytti-tallet var levetidstestet med 0,5% dvs 1:200 uten anmerkning. Å pøse på med for mye olje er ikke bra og det er meningsløst for lommeboken også. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 (redigert) Å pøse på med for mye olje er ikke bra og det er meningsløst for lommeboken også. Redigert 8.August.2007 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hasla 26 Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Hvis du har for mye olje foreks kan det bli pluggsveis.Kun hvis det blir brukt i overdose.MvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 YAMAHA skal ha 1% dvs 1:100 og i alle fall ikke mer!!! Å pøse på med for mye olje er ikke bra og det er meningsløst for lommeboken også. Jeg får vel kanskje høre på han oppe på flyvebridgen da Nå merker ikke min lommebok om jeg bruker 1 %, 1,5 % eller 2 % men dersom motoren faktisk har det BEDRE med 1 % enn 2 % (eller 1,5 % for den del) uavhengig av om man kjører på Yamaha, Quicksilver, Biltema, HydroTexaco eller andre 2-taktsoljer..... ja da ser jeg ingen grunn til å bruke mer enn 1 %. Men kan vi stole på han der oppe på flyvebridgen Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 YAMAHA skal ha 1% dvs 1:100 og i alle fall ikke mer!!! Heller mindre, faktisk, allerede de første seriene med 1:100-motorer på sytti-tallet var levetidstestet med 0,5% dvs 1:200 uten anmerkning. Å pøse på med for mye olje er ikke bra og det er meningsløst for lommeboken også. Nja skeptisk, at nippon gakki motoren kan overleve på under 1% tviler jeg ikke på, men hva med perioden imellom bruken..... For å ta en annet merke som begynte med 1% olje, de gikk tilbake til 2%, ikke fordi motoren skar seg men pga olje filmen som ble igjen inne i motoren ikke kunne gi en god nok beskyttelse imot korrosjon, et annet problem var at feilmarginen ved bruk av 1% ble for liten ( litt feilblandig og... ) Er det noen her som har tatt opp en 2-takter kort tid etter at den ble stoppet ?? ( ikke pga problemer ), de som har gjort det vil se at mye av oljen IKKE blir forbrent, denne oljen blir heller ikke sluppet ut i vannet, men blir ledet ut til alle lagre og interne smøre punkter via snedige kanaler/spor/slanger, alt drevet av motorens trykk/sug + gravitasjon . En frisk 2-takter har et tynt lage med olje som beskytter innmaten imot korrosjon ved lagring, og gir lagrene gode levevilkår. Husk oljen har mange jobber, den skal ikke bare smøre, den skal kjøle og tette også ( tette er særdeles viktig i en 2-takter da hver enkelt sylinder må være godt isolert ifra nabo sylinderen ) den skal også rense, men den delen er ikke så viktig i en 2-takter . min 1958 Evinrude 18Hk skal ha 4% totaktsolje. Dette fordi motoren har messing foringer istedet får nåle lagre noe steder, det offisielle året for 2% hos Johnson/Evinrude var 1964, da hadde ALLE motorene nålelagre . Motorer ifra før 1964 KAN kjøres på 2% HVIS de er utstyrt med KUN nålelagre ( noen var det ), men det er ingen grunn til å utfordre skjebnen . På motorer med eget oljeblandings system, varieres oljemengden med turtall/belastning, ved tomgang kan den gå på så lite som 0,5%, mens ved fullt pådrag kan få 4% > 5%... Spar gjerne på oljen, men bruk hodet....... mindre motorer med mye dregging, her er det ok med litt mindre olje.....hardkjøring, kjør gjerne med opp til 4%>5%. Kjører for øyeblikket på 4% på min Mercury R6, med dagens olje kvalitet er det ikke nevneverdig olje røk, ei heller andre problemer. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars K Svart 9.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2007 Ja,her var det mange fine (og forskjellige) svar Er det noen som har ødelagt en eldre yamaha motor ved å bruke 1% olje da? Vil jo ha minst blårøyk som mulig,men bytter heller plugger enn motor.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fyken Svart 9.August.2007 Del på Facebook Svart 9.August.2007 Hehe. Dette forumet er genialt. Det finnes ikke et tema som ikke kan diskuteres til kramp tar en, og en lærer noe nytt hver eneste dag. Her har jeg alltid, i alle år, på en drøss forskjellige totaktere i alt fra gressklippere til mopeder og påhengere brukt 2% jamt over. "To takter og to prosent" er jo selveste EU-standarden, er det ikke? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 9.August.2007 Del på Facebook Svart 9.August.2007 Droll og resten av dere tvilere, dere vet nix om dette temaet i forhold til hva YAMAHA gjør, så slutt å spre vankunne. YAMAHA skal ha 1% og i alle fall ikke mer. Punktum, end of discussion, finito. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 Dæven den var bastant. Er dette noe som yamaha har anbefalinger liggende ute på eller er det noe de har utalt for noen tiår siden, kan tenke meg at det muligens vil stå i instruksjonsboken? Eller er dette noe du bare vet Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 Droll og resten av dere tvilere, dere vet nix om dette temaet i forhold til hva YAMAHA gjør, så slutt å spre vankunne. YAMAHA skal ha 1% og i alle fall ikke mer. Punktum, end of discussion, finito. Dæven den var bastant. Er dette noe som yamaha har anbefalinger liggende ute på eller er det noe de har utalt for noen tiår siden, kan tenke meg at det muligens vil stå i instruksjonsboken? Eller er dette noe du bare vet For Advokater fremstår verden som svart og hvit. For oss andre stakkarene fremstår den som regel i forskjellige grader av grå.. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.