Jump to content

Fukt under madrass


Tallisman

Recommended Posts

Kjempebra! Ut fra bildet ser det ut som om du har brukt noe mer (det hvite i endene) for å få ribbene opp fra senga - hva er det, hymer? Ser ikke ut som om det blir levert fra Ikea. /Amalie

 

Ser ut som om IKEA har forenklet denne modellen nå. Tidligere ble de levert med slike avstandsstykker i plast som sees på bildet til hymer. Nå ser det ut som om disse er erstattet med vanlig bånd, og dermed ikke like enkle å tilpasse bredden på, men det går vel hvis en tar båndet forsiktig av og stifter det på igjen etter tilpassingen.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Reiste madrassene på høykant hver natt, men det var en slitsom løsning.

Ikke rart det ble slitsomt... hvor sov du da, når madrassene stod på høykant om natten ? :lol: Du mente vel om dagen vel ?

Helt sikkert blitt vedig bra etter at du monterte sjalisudører. Kommer til å gjøre det samme.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Ser ut som om IKEA har forenklet denne modellen nå. Tidligere ble de levert med slike avstandsstykker i plast som sees på bildet til hymer. Nå ser det ut som om disse er erstattet med vanlig bånd, og dermed ikke like enkle å tilpasse bredden på, men det går vel hvis en tar båndet forsiktig av og stifter det på igjen etter tilpassingen.

 

mvh tuffff

 

Den hvite plast/gummien på sidene er en del av den orginale ribbebunnen.

Når jeg tenker meg om så ble nok mine ribber inkjøpt i Sverige, og der finnes de fremdeles, se under.

 

link til ribbebunnen hos Ikea Sverige

Link to post
Share on other sites

Min kone vil ha Tempurmadrass i fremtiden i båten.

 

Jeg ser Roaldbj bruker overmadrass, og tilsynelatende fungerer dette greit.

 

Er der andre som bruker Tempur i båten, og isåfall, hel eller kun overmadrass?

 

Jeg er litt betenkt med tanke på fukt som ev. blir innestengt under madrass.

 

Jeg har sålangt ikke vært belemret med fukt under madrasser. Har til og med latt madrasser/dyner/puter få ligge i fred i båten hele vinteren. Har ikke fantes antydning til fukt til tross for at båten ligger ute hele året. Men dette er med vanlige madrasser av rimeligere type, ikke "tett" slik som tempur....

 

Hymer har gjort seg en fin jobb med bunn. Ikke alle er like praktiker som dette, men noe jeg stusser på, er at ikke flere velger å borre hull i eksisterende plater for enkelhetens skyld dersom fukt er gjennomgående problem?

 

Redigert :feil nickname er rettet opp......

Redigert av Perlen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Prøvde i fjor terasse gress med små knotter under. Det hjalp litt, men ikke helt. Har alltid satt opp skumgummi madrassene etter endt tur, men når turen varer mer enn et par dager blir det fort fuktig. Har merket at det er forskjell på fuktigheten under egen og konas madrass. Jeg svetter tydeligvis mer da min madrass er betraktelig fuktigere. Tror derfor mest på fuktighet fra kroppen som hovedårsak og mindre temperatur forskjell mellom kroppslegeme og stuerom (tor ikke min kone har vesentlig lavere kroppstemperatur enn meg selv). I år sagde jeg til Ikea spilebunn og disse har fungert utmerket. Abret er at det har blitt vanskeligere å komme til seil etc. som jeg har stuet under forpigg køyene, men det er jo ikke hver dag jeg trenger genakkeren.

Redigert av atletico1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tempur madrassene kan lages på mål - men de blir da mer kostbare enn å kjøpe standard madrassene (standard mål) og skjære dem til etter mal og deretter sy til trekket på Tempur madrassene. Det eneste negative jeg har å si om disse madrassene, er at de i kombinasjon med bølgebevegelsene i båten gjør at jeg sover alt for godt. Sover atskillig mer i båten enn hjemme i huset - selv om overmadrassene er de samme (men ikke formsydde).

Link to post
Share on other sites

-Deretter tok jeg tak i klimaet under sengen, det var rått og kaldt under der. Monterte en dobbeldør på 2 x 50x45cm med spiler. Dermed fikk jeg skiftet ut luften i rommet, og jeg har oppnådd 3 ting.

 

1. Det finnes ikke lenger antydning til fukt under madrassene.

2. Rommet under sengen har fått et tørt og godt klima til lagring av diverse.

3. Jeg slipper å fjerne sengetøyet for å komme til lagringsplass under senga.

 

 

Tror altfor mange båter ødelegges av stengte rom og kondens. Jeg ønsker å ha hull og åpninger i alle retninger, slik at fuktig luft slipper ut.

 

Gjorde noe lignende da jeg var plaget av klamme sengeklær(på gamlebåten). Borret masse hull også noen store med hullsag i platen som madrassen var festet til. Gjorde det også på veggene under madrassene og monterte en lufteventil på framveggen som vente ut i salongen. Umiddelbar effekt :cheers:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Om Tempur:

Den gangen jeg jobbet med dette var det liten forskjell mellom overmadrassen og hovedmadrassen. Forskjellen er at når du bruker en overmadrass, så må du legge den oppå din egen madrass. Når du bruker en Tempur madrass, er det bare en kombinasjon mellom Tempur overmadrass og en ganske enkel vanlig madrass under.

 

Om fuktighet og madrasser:

Jeg har solgt Wonderland og Svane madrasser + flere merker i noen år, og fuktighet avgitt av mennesket som sover i madrassen er gitt høy prioritet ved utforming av madrassene. Overmadrassene til W. og S. er laget for å transportere vekk fuktigheten horisontalt, og litt nedover. Samtlige madrasser (også kontinental madrasser som står på gulvet) har godt med lufting under seg. Det er viktig!

 

Disse overmadrassene kan også lages på mål. Noe jeg definitivt skal ha når vi engang får en båt der køya alltid er redd opp... (Nei, jeg selger ikke madrasser lenger...) - Du kan gjøre et smart innkjøp også; ved å vente til et reklameblad kommer i postkassen fra Møbelringen der det står eks. 20% eller 30% rabatt på Svane overmadrasser, vit at dette også gjelder spesialmål... ;-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg vil aller først gjøre obs på at jeg svarer ut fra hva jeg kan tenke meg, da jeg altså ikke har erfaring med Tempur i båt.

 

HVIS man bruker en skum- eller fjærmadrass (gjerne billig sådan, men ikke for myk), og legger en overmadrass over dette, kan jeg tenke meg følgende scenario:

 

1) Tempur overmadr. + fjær hovedmadrass

Tempuren stopper en del av fuktigheten nedover, og en fjærmadrass under er veldig luftig. Med andre ord vil nok en slik kombinasjon + huller i tre/ glassfiberplate evt sengebunn være en god kombinasjon. God liggekomfort + god lufting.

 

2) Tempur overmadr + skummadrass

(Jeg vil sterkt anbefale Nirva 15 cm skummadrasser (Møbelringen). Produseres av Ekornes (Svane), og har 2 hardheter i samme madrass - bare vend den for å få hardere/ mykere.) God liggekomfort. Men jeg er overbevist om at man allikevel bør jobbe med å skape lufting underst, i form av huller i plata eller sengebunn. (Skummadrasser har ofte dårlig pusting, og fuktigheten kan samles i midten - for deretter å gjøre at skummet råtner. En NIRVA skummadrass er minst 2 lag, der det ene er vaflet = puster mye bedre.)

 

3) Annen overmadr + skummadrass

Eks. Svane Stylex overmadr (Husk at rabatt på denne serien som oftest også gjelder spesialmål...) Puster svært godt. Samme gjelder andre tilsvarende overmadrasser. Det er en spesiell skumgummi i dem, men det som gjør at den puster best er trekket med spesielle fiber i seg. OBS: De dyreste Latex overmadr puster ikke bedre enn de rimligere Stylex. Den som puster best (og som koster mest) er Wonderland 10 cm bomulls overmadr.

 

 

Summa summarum:

Jeg anbefaler i de aller fleste tilfeller bedre lufting under underste madrassen enn det som er tilfellet i de fleste båter. Husk at man KAN lime eller sy fast sengebunnen i madrassen hvis man vil slippe et ekstra lag å flytte på når man skal inn i skottene under madrassen ;-)

 

En Tempur eller annen bedre madrass enn de originale madrassene vil gi bedre komfort, og sannsynligvis mindre rygg- og hoftesmerter for en del - men ikke hjelpe ekstremt på utfordringene med fuktighet. En Tempur overmadr. rett på platene i båten (uten undermadrass) vil sannsynligvis være værre enn de originale putene.

 

 

TIPS:

Den mest økonomiske løsningen jeg kan tenke meg når det gjelder komfort i forholdt til per krone som brukes på madrass, er Nirva 15 cm skummadrass (som er bedre enn en del fjærmadrasser) + Stylex overmadrass. Det blir fort rundt kr 4000,- som spesialmål, avhengig av din sengs fasong - men kan øke båtgleden mer enn andre ting som koster kr 4000,- ;-)

 

Grunnen til at jeg anbefaler en overmadr er at i alle fall jeg fort svetter mer enn nødvendig ved å ligge rett på en skummadrass. Nirva er en av de beste jeg har ligget på når det gjelder dette, men jeg foretrekker en overmadr. over...

 

 

PS: Jeg jobber ikke lenger med møbler på noe plan, og grunnen til at jeg nevner Møbelringen spesifikt er at jeg kjenner produktspekteret meget godt - og spesielt madrasser. Ergo har jeg ingen vinning av om du handler der eller andre steder.

 

Dog er jeg fremdeles av den oppfatning at flere burde brukt 10 - 25000 på virkelig gode madrasser (hjemme) i stedet for alu.felger til bilen eller andre "unyttige" ting. En god madrass hjelper kroppen din til å restituere seg etter en dags jobbing (= stor nytteverdi). (Og jeg liker stilige biler... Legg merke til at jeg sier nytteverdi... )

Redigert av psolse02 (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Glad jeg kan dele kompetansen med noen som setter pris på den, ellers hadde det jo bare vært død kunnskap... :cheers:

 

Forøvrig Perlen: Jeg jobbet tidligere på Møbelringen på Stoa (Arendal), så det er jo i nabolaget ditt ;-) Ei som er flink til å finne frem spesialmål og ringe for å undersøke hvis hun trenger det er Liv. Jeg tror hun jobber der fremdeles.

 

 

 

PS: Jeg mener at Møbelringen fremdeles ikke har Tempur, da tror jeg du må til Bandasjisten (eller hvordan det enn staves). Svane og Wonderland får du kjøpt der + BASE (som er rimelige overmadrasser og madrasser).

 

PPS: AUGUST er den store salgsmåneden, sammen med JANUAR. Har ikke sett i kampanjebladene ennå, men tipper det kjøres kampanje på Svane Styles overmadr. (Det gjøres nesten alltid. ) - Husk å forsikre deg om at spesialmål også har samme rabatt. (Ekornes pleier alltid å kjøre samme rabatt på hele serien.)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...