Jump to content

Snekke og større motor


VO`n

Recommended Posts

Har et mulig ønske om å konvertere til snekke igjen... Det har sin sjarm fremfor å fylle en stor båtpenge for hver tur :smash:

En av grunnene til at snekke ble valgt bort var farta, 6 knop var i det minste laget.

 

For noen kanskje litt dumme spørsmål, men snekke er ikke min sterke side.

Hvis en tar utgangspunkt i en Tresfjord 16_2103240613_hoved.jpg (Låner et bilde fra Finn.no)

Denne oppgis å ha 32 hester og ha en toppfart på 8 knop

 

Kan man oppnå bedre fart ved å montere større motor på en slik båt ?

Hvis ja, hva bør en ha og hva vil man anbefale?

 

Kunne jeg hatt snekke og hatt en marsfart på 11-12 knop ville det vært nok til å flytte på seg dit en vil fremfor å marse 6-7 knop...

Redigert av VO`n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Vi har en Inter 7700 med Yanmar 96 hk. Dette er en videreutvikling av Master 740. Den marsjer fint på 15 knop og har maksfart på nesten 18. Personlig foretrekker vi å tøffe i ca 7 knop, men bruker høyere hastigheter til kjedelige strekninger som f.eks Rakke. Vi er kjempefornøyd med denne båten!

 

NorSea 770 er et annet eksempel på raske snekker.

 

I realiteten er vel dette båter med snekkeskrog over vannlinjen og en form for halvplanerskrog under vannlinjen.

 

Hilsen Snekker'n

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Fant ikke båten din på Finn, men hvis det er en videreutvikling av Master 740 så lå den billigste på 200.000,- kroner og vil tro din ligger høyere en det.

Når jeg nevner Nidelv, Albin, Sollex osv er jo dette snekker til 100.000 + - så jeg er på det nivået :wink:

 

Er vel heller sjelden jeg finner snekker over 8 knop i den sjangeren derfor så lurer jeg på om det er mulig å tenke på dette eller bare glemme det.

Overdimmensjonert motor i et skrog som ikke vil mer vil jo ikke spe på med båtglede av den grunn...

Link to post
Share on other sites

Ser at du nevner eldre snekker. At Tresfjorden skal klare 8 med 32 hk tviler jeg sterkt på. Sandviken min har på topp 8. Masjer på 6 - 7 kn. alt etter strøm, motvind, jolle ol. Har en 4 syl. perkins på 47 hk. Kompis med tresfjord 28 ligger på topp 8 - 9 kn. men han har motor opp på ca 60 hk.

 

Dette er gamle konstruksjoner, lav hastighet. Graver seg for det meste ned.

 

Pratet med en som hadde jobbet med Sandviken i sin tid. Han mente at med stort trimplan påstøpt, ville jeg trolig presse over 10 kn. Tror nok han har rett. Men har hatt Sjømann 22 med trimplan i mange år. Trimplanet føles ikke riktig for meg. Båten presser for mye vann, og blir tyngre å manurere.

 

Har også bukt en Nidelv 24 det er nok den av disse gamle konstruksjonene som takler fart og større motor best. Den jeg kjenner har nå fått en ny volvopenta på 38 hk med godt dreimoment. Den passere nå 12 kn på max.

 

Titt under når de ligger på land. Nidelven er flat under fra midten og bakover. Vi andre ser ut som gamle tresnekker. Dette gir jo gode sjø egenskaper, men det ruller en del, og det går ikke fort.

 

Hastigheter på Finn. er mye moro. Reine vitseboka spør du meg.

Prat heller med en som har båttypen, en Gps, og IKKE skal selge.

 

Snekke, og god tid er veldig hyggelig. Lykke til :cheers:

Link to post
Share on other sites

Nidelv 24 med de største motor typene, er trolig et bra utgangspungt for en raskere snekke. Er enn litt nevenyttig kan en få seg en bra båt. Billig er det jo også, særlig hvis en sammenlikner med en nyere skjærgårds jeep ol, på en ca 20`.

 

Og drivstoff forbruket er jo nesten ikke tema i ei snekke med diesel. Jeg bruker 3,3L avgiftsfri diesel i timen :smiley::drink:

Link to post
Share on other sites

Har også bukt en Nidelv 24 det er nok den av disse gamle konstruksjonene som takler fart og større motor best. Den jeg kjenner har nå fått en ny volvopenta på 38 hk med godt dreimoment. Den passere nå 12 kn på max.

 

Hastigheter på Finn. er mye moro. Reine vitseboka spør du meg.

Prat heller med en som har båttypen, en Gps, og IKKE skal selge.

 

Må si meg enig i at det hadde væt fint å kunne kjøre på i 12-13 knop innimellom. Min Nidelv 24 har 6 knop som marsjfart, med 7 knop på maks. Den siste knopen gjør bare at den graver ræva nedi og bruker mye mer disel. Med full pupp kommer ganske fort tempraturmåleren opp på rødt også, så det er ikke aktuellt å kjøre slik lenge av gangen (når det går så marginalt fortere vil det egentlig si aldri).

 

Vil en nyere motor, ala den du nevner, gjøre så mye på på farten? jeg har en 81-mod vp md17c på 36 hk. Trodde det måtte mye større motor for å få den opp i 13 knop. Vet en med 60 hk som eieren mente gjorde noe slikt, men han skulle jo selge båten da ;-)

 

Kanskje en Nidelv 24 med en gammel råtten motor med feil, slik at du får den billig, kunne vært noe for deg. Så kunne du satt inn en nyere motor som gir deg noen knop ekstra. Men da vil det nok komme på mer enn 100 000....

 

Plenen

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder snekker er det ikke bare å sette inn større motor for å få høyere fart. Snekker er deplasementsbåter, og oppnår dermed før eller senere det som kalles skrogfarten. Skrogfarten er teoretisk den maksimale farten båten kan ha, og kommer når båten lager bølger langs skroget som har samme lengde som vannlinjen. Dersom man skal over skrogfarten må man tvinge båten til noe som ligner planing, og det krever massivt mye maskinkraft for et skrog som ikke er konstruert for det.

Siden skrogfarten er direkte avhengig av lengden til båten, er det eneste som fungerer for å øke farten å øke lengden på båten, f eks med plan i hekken.

Men dersom en snekkemotor er for svak til å oppnå skrogfarten er det "bare" å sette inn en større motor for å øke farten til skrogfarten. Mener å ha hørt at for en 25 fots snekke er skrogfarten ca 7-8 knop, men skal ikke si det for sikkert...

Link to post
Share on other sites

Hei

Det kan jeg svare på, det er min Nidelv Sneila refererer til.

Opp til ca 10 knop er det ikke noe problem, men når du kommer opp i 12-13 knop blir den veldig ustabil og planer på kjølen.

Jeg ligger normalt i 7 knop når vi er ute på kosetur, men veldig kjekt å ha noen ekstra knop når du vil komme frem fort eller ved litt sjø.

Den største fordelen med stor motor synes jeg er at du får løftet baugen og båten tar bølger mye bedre, noe som gjør at du slipper den typiske vuggingen en snekke ofte har

 

mvh

Onsing :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hvordan er dieselforbruket når du presser den litt i turtall ?

 

Det har jeg aldri målt, kan ikke tenke meg det er så skrekkelig høyt. Det er vel begrenset hva en 50hk diesel kan bruke?

Om jeg bruker 1000kr eller 2000kr på en sesong spiller egentlig ingen rolle... det er det verdt, dyrt er det ikke uansett

 

mvh

Onsing :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har et mulig ønske om å konvertere til snekke igjen... Hvis en tar utgangspunkt i en Tresfjord Kan man oppnå bedre fart ved å montere større motor på en slik båt ? Hvis ja, hva bør en ha og hva vil man anbefale?

 

Nydelig Tresfjord 26....., som bringer frem en del minner fra mine yngre dager.... Vi hadde en Tresfjord 26 med litt annerledels innredning. Den alternative innredningen gjorde at vi hadde plass til en større maskin (første som ble levert med den innredningen). Som en test så installerte Tresfjord en 80 hk (Low Profile) Ford, i stedet for den "vanlige" 54Hk maskinen (ingen ekstra kost tfor oss).

 

Dette gav oss en toppfart på 13 knop, med mulig marsjfart rundt 10 - 11, men du hvor mye mer diesel som ble brukt enn ved 8 knop....Som et resultat ble vår marsjfart valgt rundt 8 knop, noe vi kunne holde uansett vær da vi hadde hauger av motorkraft... med litt mulighet for å dra på .... men det kom med en viss kost..... og med nesa rett i været.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Interessant diskusjon. Har hørt de teoretiske resonnementene tidligere. Satte inn ny 72 hk i min Tresfjord 26 i fjor. Til min store positive overaskelse yter den 14 knop på maks, men da kjenner jeg kjølen. Men den graver seg ikke spesielt mye ned. Muligens fordi skroget er noe flatt over propell som virker som trim. Men behagelig marsjfart er 7-8 knop på lavt turtall. Men jeg har faktisk marsjet i 9-10 (over bunn) med kuling midt i mot. Da var jeg glad i stor motor.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en Grimstadsnekke med en 7-9 hk. Sleipner. Da gjorde den snaue 7 knop. Byttet ut Sleipnern med en Volvo B-18 motor som var marinisert. Den de brukte i Myrasnekkene på 70-tallet. Tror den ydet 50 hk. Da gjorde tresnekka 12 knop. Og det var fort på 70-tallet for snekker.

 

Vi kappkjørte i Mossedistriktet med snekkene og det var rundt 30 båter til start.

 

gamle_snekka_i_krana_500.jpg

Snekka gravde seg ikke ned i det hele tatt. Og uten påmontert flaps gjorde den 12 knop med en 50 hk. bensinmotor.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei.

Har nå en Saga 27 AC med en 66 HK Yanmar ( med turbo) som jeg har målt til 12.9 knop på max. Kjører jo ikke på max så jeg ligger på 10-11 knop under cruse. (Har også en fast flaps) Under denne cruse farten bruker den ca 10-12 liter i timen.

Må jo si at det er STOR forskjell på 6-7 knop og 10- 11 som jeg har nå :yesnod: .......båten blir også bedre i sjøen føler jeg.( limer seg fast/slingrer mindre ved side sjø.....samt jeg kommer ca 1 time raskere hjem på søndagen :wink: )

Link to post
Share on other sites

Her kommer det jo bare positive tilbakemeldinger... :yesnod:

 

Det jeg sitter igjen som det store spørsmålet er jo hva som anbefales av motor.

Har jo tittet litt på Finn og finner ikke akkurat det store utvalget. Litt vanskelig kanskje da jeg egentlig ikke vet hva jeg skal se etter.

Tar man utgangspunktet i et snekke til 80-100.000 blir det et verdi spørsmål om motor skal koste 50% av båtens verdi ved kjøp og om den øker i verdi tilsvarende. Hva bør man se etter av motor, pris og merke ?

Jeg dro igang diskusjonen, men det er ikke noe jeg kommer til å gjøre med det første men da er det lettere å realisere snekke igjen :smiley: Men tror dette kan være nyttig viten for ikke bare meg men for mange så om flere har alt fra ideer eller tips så ser iallefall jeg frem til å lese mer.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Hei VO !

 

Får vel komme med min historie også. Kjøpte en ny Agder 840 for 2 år siden. Denne er utstyrt med en Yanmar 144hk.

 

Tom kommer jeg opp i bortimot 20 knop, og da planer den skikkelig, Ferielastet med gummibåt bak snakker vi om ca 15-16 knop.

Dette er full gass, og slik kjører man jo ikke over lang tid. Drar jeg ned til marsjfart går det i 14 knop ferielastet.

 

Så kommer vi til punktet om skrogfart, og jeg merker godt hva det er med tanke på forbruk og hekkbølge. ligger jeg i 7,5 kanskje oppimot 8 knop, ligger den godt nede i vannet, lager minimalt med hekkbølge, og bruker ca 1liter diesel /nm. Øker jeg farten til 11 knop,

har jeg plutselig en tverrgående hekkbølge på en meters høyde, og vi bruker plutselig 2 liter/nm. Øker jeg farten, faller vel forbruket litt, for kanskje å ende på ca 1.75 - tom på full fart. (Forbruk er beregnet utifra motorfabrikantens turtallskurver.)

 

Så som du ser har det sin pris å få snekka opp i fart. Imidlertid er det en fordel å kunne velge. Det er jo en smal sak å kjøre sakte med en som kan gå fort. Imidlertid har det nok blitt mer "saktekjøring" enn jeg hadde trodd da jeg kjøpte båten.

 

:sailing:

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...