Thomas Nidelv 24 Svart 22.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2008 Hei, Med de kommentarene her kan det virke interessant å gå opp noe på motorstørrelsen når MD2B'n i Nidelven min fra 1974 ryker. F.eks 40-50hk Hvilke motorer kan gå rett inn uten omgjøring/minimale tilpasninger ? Lønner det seg å satse på Yanmar/Volvo pga servicetilgjengeligheten ? Thomas Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 22.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2008 Hei Thomas ! Skal ikke ta motet fra deg, men snekkas skrog er helt avgjørende for at det skal funke med en så stor motor som Agderen. Båten må være bygget med dette for øyet. Er nok litt i tvil om N-24 har disse egenskapene. N-26 derimot kan du få til å plane med stor nok motor, og flap'sen til Asdal. -koh Sitér dette innlegget Link to post
Hekksjø Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 Man må vel skille mellom ekte snekker og halvplanende snekker? Jeg trodde det var "en snekker og nok en snekker" dikteren skrev om ... Spøk til side, dette er en avklarende tråd. Mange takk! Hilsen Gompe Sitér dette innlegget En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand." Link to post
nb840 Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 Hadde en gang i tiden en Solux 24 med 72 sole disel.Den ble målt til 17 knop på full rulle.Den hadde påstøpt flaps på ca 30cm rundt hekken.Var kjørbar. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 Sollux 24 er en snekke som toler litt større motor. Synes min gikk finest i 10-11 knop. Dette var da desverre full gass! Sitér dette innlegget Link to post
Thomas Nidelv 24 Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 Koh, Så bare at en hadde fått Nidelven sin opp i 10 knop En VP D1-30 passer vel ikke rett inn syns jeg å huske fra en av sidene her Hva med Yanmar ? Thomas Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 (redigert) Jeg har en 18 hk. Yanmar på 6,5 tonn og stortrives i marsjfart 5,5 knop - kan til nød nå 8 på medvind og full fart. Fungerer greit og jeg seiler 1 mnd. pr tank utenfor juni, juli, aug. sept. hvor det er en uke pr. tank.... ( 30 liter). Red.: Yanmaren er altså ikke på 6,5 tonn.... ...båten er... Redigert 23.Januar.2008 av vikers (see edit history) Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
koh Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 Man må vel skille mellom ekte snekker og halvplanende snekker? Jepp, og det var der jeg trodde at n-24 var i første kategori, og n26 i den andre. -koh Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.